Miksi lapsi hoitoon jos äiti kotona? En ymmärrä!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No katsos, roikun täällä koska molemmat lapset päikkäreillä.
Ei niitä kerhoja aina ole ollut. Kehittele itse tyekmistä tai kyläilkää iltaisin kun tarhakaverit on kotona tai hae kotiisi lapsia leikkimään.

Olen ap:n kans samaa mieltä. Alle 3v:n paikka on kotona AINA, jos toinen vanhemmista on kotona, ja kykenevä hoitamaan lapsen. Isommat tosiaan tarvii virikkieitä, ja kavereita, ja ymmärrän heidän hoidossa olemisen. Itse pph:na valitettavasti näin (ja näen varmasti sit kun jatkan töitä ) perheitä, missä lapset on piiiiitkiä päiviä hoidossa, vaikka vanhemmat/ vanhempi olis kotona. En ymmärrä.

Alkuperäinen kirjoittaja Venlakoo:
:laugh:

Mikshän toi meidän 5-vuotias vinkuu joka saakelin päivä et pääsis jo päiväkotiin :whistle:
Alottavat toukokuussa, kun menen kouluun taas.

En kyl osaa vastata sun kysymykseen. Mietin vaan, että ei kai oikeesti voi olla niin, että hoitoa tosissaan tarvitsevat jätetään ilman paikkaa, jotta virikelapset saa olla hoidossa?
Jotenkin en vaan jaksa ymmärtää, että noin voisi oikeasti olla...
Ai, äiti soittaa töihin, etten pääse nyt, kun ei ole hoitopaikkaa.
Meillä ainakin saa 2vko varulla hoitopaikan, jos tulee tarvis.

Täällä Vantaalla virikelasten määrä oli 2009 jotain 1200 ja suurin osa perheistä, joissa ollaan sisaruksen kanssa äitiys- tai hoitovapaalla! Kaikkein pienin osa on kuntoutuksellisia syitä ja lastensuojelua. Lisäksi on tietty työttömät ja maahanmuuttajaperheet.

Kerhoja löytyisi joka mutkasta, mutta silti viedään hoitoon.

Että ainakin täällä virikelapset vievät todellakin paikkoja. Nyt tilanne ehkä jo parempi kun kuntalisää ei enää saa jos kiikuttaa lapset hoitoon.

Alkuperäinen kirjoittaja +:
alle 3v. ei tarvitse kauhean paljon virikkeitä. Äitini on päiväkodissa töissä ja välillä kertoo, kun siellä on noita alle 3 v. lapsia joiden äidit on vauvan kanssa kotona, sitten nämä 3.v lapset kiukuttelevat, koska haluaisivat olla kotona eivätkä ymmärrä miksi äiti on kotona ja he päiväkodissa. 5 vuotiaalle on sit taas ihan eri juttu, se kaipaakin jo sosiaalista seuraa.

olen myos itse ollut pk.ssa toissa ja usein isompi ongelma siella on ne lapset, jotka ovat hoidossa 6.00-18.00 vanhempien toiden takia kuin virikelapset jotka ovat hoidossa sen 4 tuntia.

Mutta se etta tarvitsevat eivat saa hoitopaikkaa on kylla vaarin. Mielestani kunnan pitaisi tassa toimia niin, etta ottaisi kokopaivaisia ensisijaisesti.

Meillä ei voi tällä hetkellä ääneen sanoa sanoja jotka yhtään kuulostavaat samalta kuin 'hoitoon'. Tuo 2v saa niistä kauhean innon hakea vaatteensa ja sitten kiukuttelee loppupäivän, kun ei hoitoon viedäkkään. Ja ulkoilemaan kun lähdetään on ihanpakko pysyä kaukana hoitopaikasta, eikä voida edes kulkea sinne päin. Innostuu poika parka muuten, kun luulee hoitoon pääsevänsä. Ilmeisesti vähän kyllästynyt miun seuraan :snotty:

Ja mie olen ollut todella kamala äiti. Minun kaikki lapset on ollut muualla hoidossa, vaikka olen ollut itse kotona äitiysvapaalla :whistle: Ettet vain olisi samanlainen, kuin eräs tuttavani, jonka vuoksi olen muutaman kerran pahoittanut mieleni. Joskus kun kannataisi hetki ihan oikeasti yrittää asettua toisen asemaan ja miettiä miksi joku joitakin ratkaisuja tekee.

No mutta ap, eikö mailmassa vähän muutkin asiat ole vinksallaan? Mitä se auttaa jos täällä haukut muita äitejä luusereiksi? Ootko sinä sitten se täydellinen mamma?? Totuus taitaa olla vähän toinen kun noin itseäsi hehkutat ja ylistät.. Sanon uudestaan, mene hoitamaan lapsiasi, niin menen minäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Olen ap:n kans samaa mieltä. Alle 3v:n paikka on kotona AINA, jos toinen vanhemmista on kotona, ja kykenevä hoitamaan lapsen. Isommat tosiaan tarvii virikkieitä, ja kavereita, ja ymmärrän heidän hoidossa olemisen. Itse pph:na valitettavasti näin (ja näen varmasti sit kun jatkan töitä ) perheitä, missä lapset on piiiiitkiä päiviä hoidossa, vaikka vanhemmat/ vanhempi olis kotona. En ymmärrä.

mutta se on vähän kakspiippunen juttu.. että jos vanhempi kokee että hän ei osaa olla sen esim. 2veen kanssa ja tarjota mitään, niin ehkä se pk on silloin parempi paikka sille lapselle. en tiedä.
pääpiirteittäin olen kanssasi samaa mieltä ja hymähtelen niille jotka tosissaan sanoavt, että meidän maija 1,7v tarvii hoitopaikkaa kun on niin vilkas tms.

Ja kyllä..vein tyttäreni hoitoon ja istun itse tällä hetkellä kotona naputtelemassa tätä tietokonetta..mutta..koko viime vuosi meni siinä,että vein tyttären aamupv:llä äidilleni hoitoon..sit itse kirjastoon lukemaan..sit hoidosta pois ja kotiin..kaikki tentit läpäisin yliopistolla, mutta jouluun mennessä alkoi pinna olemaan hieman kireellä,kun olis pitänyt revetä joka paikkaan ja tentit painoi päälle..

nyt aloittelen etsimään materiaalia mun tulevaan graduun, enkä todellakaan ehdi viihdyttämään neitiä kotona tai mummolassa..

Meillä on myös 2v9kk tyttö joka tänäkin aamuna laitto reppunsa selkään kun saatettiin sisko eskariin. Hoitoon haluaa! Täytinpä siis tarhapaperit aamusella ja nyt odotetaan paikkaa. Kun sen saa, ilmottaudun työkkäriin(huhtikuussa olis loppunut kh-tuen maksu muutenkin) töitä sitten etsin tai haen kouluun, mutta ilmeisesti olen kuitenkin kotona pienen tovin, vaikka kuopuskin menee hoitoon,jaiks. :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
NINNILIINALLA tais päätä itsellä myös riemun kiljahdukset kun pääsi taas lapsestaan päiväksi eroon! Voi teitä luusereita!

Älä viitsi haukkua ihmisiä, ketkä tekee omat ratkasunsa, vaikkakin erilailla kuin sinä. Ei se haukkuminenkaan sinusta voittajaa tee..

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
kyläilkää iltaisin kun tarhakaverit on kotona.

Mitkä tarhakaverit? Miten lapsella voi olla tarhakavereita, jos se ei ole tarhassa?

oletetaan "hurjalla" tavalla, että kotiäiti vois tuntea lapsiperheitä joissa vanhemmat on töissä ja lapset hoidossa..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taas nää köyhät, joilla ei ole varaa olla kotona ja pitää lasta osa-aika hoidossa samalla, aloittaa tän riehumisen..

Köyhät? Taitaa sellaiset vanhemmat olla köyhiä, joilla ei mitään tunnesidettä oel lapsiinsa ja haluavat olla pienistä reppanoista erossa.
Järkkyä todella, että 2 vuotias lykätään 8-16 hoitoon kun "äiti" eli tunnevammanen surkimus on kotona vauvan kanssa.
Sääliksi käy todella.

Sellainen äiti ei lastaan rakasta ja tämä on totuus. Tiedän ja tunnen sen sillä siinä vaiheessa, kun lasta rakastaa niin ei todellakaan huvikseen ja vapaahetoisetsi oel hänestä erossa 8 tuntia päivässä.

Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
meilla kaydaan osa-aikaisessa hoidossa, koska lapsi melkein 2 v. rakastaa sita ja saa siella ulkoilla kunnolla. kotiin saa jaada jos haluaa tai jos aamusta tuntuu ettei tanaan hoito ns. huvita. lapsen ehdolla siis tassa mennaan. ja kylla 2-3 v. jo tarvitsee muista lapsista leikkiseuraa.

Sama tilanne ja meillä itse halusi. Kaipaili kavereita ja tuo oli ainoa keino niitä hankkia. Vien lapsen hoitoon, käyn kaupoilla ja sitten lapsi jo pitääkin kohta hakea.
Ap varmaankin tarkoittaa, että äiti haluaa olla laiskana kotona ja sysää lapsen hoitoon. Minulle lapsesta ei ole mitään vaivaa ja tuo hoitoon kiikuttaminen on itseasiassa isompi projekti kuin jos olisi kotona.

rakas ap saat olla vaikka kuinka oikeassa omasta mielestasi, mutta et voi koskaan ymmartaa taysin muiden ratkaisuha ja siksi et voi niita arvostellakaan.

meilla lapsi rakastaa tarhaa ja kavereita ja jo yhteiskuntaan sopeutumisen takia on hyva etta paasee pk:hn. ulkomailla siis asutaan. Mielestani molemmissa kotihoito/paivahoito on omat puolensa. jokainen valitkoon itse. Meilla ainakin esikko selkeasti karsii kotona, jos ei esim. pakkasen takia paasta lasten kanssa ulos. Ja mina en ole laiska aiti, jaksan touhuta lasteni kanssa ja teen paljon heidan eteensa.

En ole täydellinen, en tosiaankaan mut taas pisti vihaksi kun katsoin naapurin lasten tarhaan lähtöä. Mummo vie ja hakee! Äiti vauvan kans kotona. Kohta se lähtee kävelylle ja sit sinne parkkeeraa muita mammoja kahvitteleen ja niidenkin isommat lapset tarhassa. Mä lähen nyt lasten kans pulkka mäkeen: Siellä on muitakin mammoja ja lapsia ja seuraa riittää!

NINNILIINALLA tais päätä itsellä myös riemun kiljahdukset kun pääsi taas lapsestaan päiväksi eroon! Voi teitä luusereita!
Kyllä: ihan tässä en millään malta edes lopettaa kiljumista. Suorastaan kiljututtaan niin mielettömästi, ettei mitään määrää.
No miten mä muuten saisin järjestettyä aikaa mun subjektiiviselle palstailu/netissäroikkumisajalle.

Alkuperäinen kirjoittaja sairasta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Taas nää köyhät, joilla ei ole varaa olla kotona ja pitää lasta osa-aika hoidossa samalla, aloittaa tän riehumisen..

Köyhät? Taitaa sellaiset vanhemmat olla köyhiä, joilla ei mitään tunnesidettä oel lapsiinsa ja haluavat olla pienistä reppanoista erossa.
Järkkyä todella, että 2 vuotias lykätään 8-16 hoitoon kun "äiti" eli tunnevammanen surkimus on kotona vauvan kanssa.
Sääliksi käy todella.

Sellainen äiti ei lastaan rakasta ja tämä on totuus. Tiedän ja tunnen sen sillä siinä vaiheessa, kun lasta rakastaa niin ei todellakaan huvikseen ja vapaahetoisetsi oel hänestä erossa 8 tuntia päivässä.

:laugh: :laugh: haha. Tähän on nyt pakko vetää varmaankin luuseri äidit ja isät jotka eronneet ja lapsi viikko-viikko systeemillä. Jos lastaan rakastaa ei sen voi antaa olla isällään viikkoa.. :whistle:
Miten se lapsen tarhassa olo eroaa siitä onko vanhemmat kotona vai töissä sen aikaa? Ei se tarha ole ihan kamala paikka ja lasta traumatisoi. Mistä näitä sikiää... :x

Alkuperäinen kirjoittaja endie:
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:

mutta se on vähän kakspiippunen juttu.. että jos vanhempi kokee että hän ei osaa olla sen esim. 2veen kanssa ja tarjota mitään, niin ehkä se pk on silloin parempi paikka sille lapselle. en tiedä.
pääpiirteittäin olen kanssasi samaa mieltä ja hymähtelen niille jotka tosissaan sanoavt, että meidän maija 1,7v tarvii hoitopaikkaa kun on niin vilkas tms.

Mä olen kanssa Sisun kanssa sama mieltä siitä, että alle 3-vuotiaan paikka on kotona, AINA jos vanhempi on kotona. Ja mitä tule siihen , että vanhempi ei pysty 2v tarjomaan mitään: ei se 2vuotias mitä kummallista tarvitsekaan, kunhan sen ottaa arkeen mukaan. NIiten pienten ryhmässä korostetaan usein eniten sitä kotinomiasuutta ja turvallista perusarkea, ei niinkään virikkelisuutta ja sosiaaliseita suhteita, niin kun jo yli 3v ryhmissä tehdään. Pikkuisten ryhmissä se päiväkotiarkikin on usemmiten vaan sitä syömistä, pukemista, nukkumista ja siirtymätilanteita sekä HUOMATTAVASTI vähemmän syliä ja yksillöllistä huomiota mitä se pikkuinen kotona saisi.

Alkuperäinen kirjoittaja mum:
Alkuperäinen kirjoittaja katrinainen:
meilla kaydaan osa-aikaisessa hoidossa, koska lapsi melkein 2 v. rakastaa sita ja saa siella ulkoilla kunnolla. kotiin saa jaada jos haluaa tai jos aamusta tuntuu ettei tanaan hoito ns. huvita. lapsen ehdolla siis tassa mennaan. ja kylla 2-3 v. jo tarvitsee muista lapsista leikkiseuraa.

Sama tilanne ja meillä itse halusi. Kaipaili kavereita ja tuo oli ainoa keino niitä hankkia. Vien lapsen hoitoon, käyn kaupoilla ja sitten lapsi jo pitääkin kohta hakea.
Ap varmaankin tarkoittaa, että äiti haluaa olla laiskana kotona ja sysää lapsen hoitoon. Minulle lapsesta ei ole mitään vaivaa ja tuo hoitoon kiikuttaminen on itseasiassa isompi projekti kuin jos olisi kotona.

Teillä on siis ihmelapset, 2-vuotias kaipaa leikkiseuraa ja kavereita? Kai ootte käynyt psykölogilla että saadaan tälläinen ihmelapsi oikein tilastoihin. Tiedättehän, että tuon ikäinen ei vielä yhteisleik´keihin kykene.

Siis mitä äitejä te olette? Kannattaisko ihan tutustua omaan lapseen? eikä selitellä tollaista sontaa, vai uskotteko itsekin siihen? Hei, nyt on kyseessä teidän oma lapsi, mitä te pelkäätte, jos ihan itse sitoutuisitte häneen ja näkisitte hänen tarpeensa. lapsi kaipaa sinua, äitiä. Liekkiä sinun kanssasi, huomiotasi ja aikaasi. se että sinä kaipaat ihan jotain muuta ei ole peruste sille että lapsi laitetaan hoitoon, kun muka kaipaa kavereita.