Miksi lapsi kastetaan, jos esim. itse ei usko Jumalaan tai kannata kirkkoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaste
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kaste

Vieras
Huomasin yhdestä ketjusta, että siellä ehdotettiin jopa kirkkoon kuulumattomia kummeja vaikenemaan asiasta, että saisivat virallisen kummitodistuksen ja toimia ns. oikeana kummina kastetilaisuudessa. En ymmärrä miksi, kun kuitenkin virallisen kummin tehtävänä on antaa lapselle kristillinen kasvatus, siis jos on ev.lut.

En itse käy kirkossa muuten kuin kutsuttuna, mutta en kuuluisi kirkkoon, jos en uskoisi Jumalaan, en siis ole vain tavan takia kirkon jäsen. Halusin, että lapseni kastetaan ja halusin myös hänelle kummit, jotka kuuluvat kirkkoon. Hänen elämässään voi olla kirkkoon kuulumattomiakin tärkeinä läheisinä, mutta miksi olisin vajonnut niin alas, että olisin valmis huijaamaan pappia? Ymmärrän ns.haltijakummit, mutta eihän heidän tarvitse olla virallisia kummeja tai yrittää esittää niitä kirkon silmissä.

Mietinkin tilannetta, jossa lapsi kastetaan ja kummit on näitä kirkkoon kuulumattomia. Minkä takia vanhemmat haluavat lapselle nimenomaan ristiäiset, jos kaikki ne ehdot, joita kirkko siihen asettaa tuntuvat pakkopullalta? Miksi ei järjestettäisi pelkkiä nimiäisiä, ihan rehellisesti?

Ravistettava: Mutta miksi ne nimiäiset ei sitten riittäisi? Voisihan sitä vettä roiskutella vaikka huvin vuoksi ilman pappia. Kuitenkin ristiäisissä aihe on pelkästään uskontoon liittyvä. Eikös siinä kysytä, että annatteko tämän lapsen Jumalan/Jeesuksen lapseksi?

Mankeli: Voihan perinteitä muokata. Nimiäiset voivat olla hyvinkin ristiäisten tapaiset esim. samat vieraat, tarjottavat, haltijakummit ja ohjelma vaan vähän muunneltuna.

Mun mielestä siinä vaan aloitetaan lapsen elämän alkutaival söpöllä pikku valheella. Ja minkä takia?

Vaikka en usko, niin uskonto on kuintenkin tärkeä osa meidän kulttuuria ja historiaa. Eli ihan jo perinteiden takia meidän poika kastettiin kirkossa. Ja onhan se toki jotenkin juhlavampaa kun pappi kastaa. Samaahan voisi pohtia, että miksi niin moni haluaa kirkkohäät vaikka eivät ole uskossa.

Alkuperäinen kirjoittaja no?:
Ihmettelen itse sitä, että joku ei kuulu kirkkoon, mutta silti siunataan haudan lepoon.

pakkohan se ruumis on jonnekkin kipata..näin suoraan sanottuna.
hautausmailla on oma paikkansa näille, jotka eivät kuulu kirkkoon..tai siis näin olen ymmärtänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja no?:
Ihmettelen itse sitä, että joku ei kuulu kirkkoon, mutta silti siunataan haudan lepoon.

Usein on kyseessä omaisten tahto tai suvun painostus. Hautapaikan saa muutenkin, omaan pihaankin voi raadon kuopata tai testamentata tieteelle, jolloin saa ilmaisen tuhkauksen ja tuhkat muistolehtoon.

Ei siinä mitään siunauksia tarvita, ainakaan kristillisiä rituaaleja.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaste:
Ravistettava: Mutta miksi ne nimiäiset ei sitten riittäisi? Voisihan sitä vettä roiskutella vaikka huvin vuoksi ilman pappia. Kuitenkin ristiäisissä aihe on pelkästään uskontoon liittyvä. Eikös siinä kysytä, että annatteko tämän lapsen Jumalan/Jeesuksen lapseksi?

EVVK. Omia lapsiani ei ole kastettu, enkä jaksa tuhlata aikaa ja energiaa siihen, että pohtisin jonkun ventovieraan ihmisen motiiveja ristiäisten järjestämiseen, sen sijaan että järkkäisi nimiäiset.

Pääasia on, että omiani ei kastettu. Muut tehköön kuten parhaaksi näkevät.

Itse olen ihmetellyt samaa. Mutta jotkut nyt vaan ovat niin perinteiden orjia. Ja voihan olla, että suvussa nousee haloo, jos lapsia ei kasteta, vainajaa siunata, tms.
Me emme kasta lapsiamme, vihkiminen maistraatissa kahden kesken, eikä "loppusijoituspaikka" ole kirkon siunattuun maahan. Kukin tyylillään. Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

EVVK. Omia lapsiani ei ole kastettu, enkä jaksa tuhlata aikaa ja energiaa siihen, että pohtisin jonkun ventovieraan ihmisen motiiveja ristiäisten järjestämiseen, sen sijaan että järkkäisi nimiäiset.

No ei varmaan kannata kommentoida sitten ollenkaan, jos aihe ei kiinnosta...

Meillä kastettiin kun lapsen isä kuuluu kirkkoon ja niin halusi. Mun "mieliksi" sit sovittiin et kaikki virret jätetään toimituksesta pois. Noh, lapsen isomummo kuuluu johonki kirkkokuoroon ja vaati virret mukaa. Kyllä vitutti!!

Mieheni ensimmäinen lapsi on kastettu ja mieheni sanoikin että ei hän tiennyt olevan muita vaihtoehtoja. Eli monella saattaa tosiaankin olla luulo että, jotta nimen voi antaa, niin täytyy suorittaa kaste vaikka se itse asiassa onkin vain kirkkoon liittyminen.
Meidän yhteiselle lapselle pidettiinkin nimiäiset.
Ja tosta hautaamisesta; minun mummuni ei kuulunut kirkkoon ja hänet on haudattu hautausmaalle. Mutta pappi ei ollut lähelläkään toimitusta. Hautapaikka kyllä maksoi silloin enemmän kuin kirkkoon kuuluville, ennen sitä uudistusta että se pitää olla samanhintainen kaikille.

Alkuperäinen kirjoittaja Meade:
Vaikka en usko, niin uskonto on kuintenkin tärkeä osa meidän kulttuuria ja historiaa. Eli ihan jo perinteiden takia meidän poika kastettiin kirkossa. Ja onhan se toki jotenkin juhlavampaa kun pappi kastaa. Samaahan voisi pohtia, että miksi niin moni haluaa kirkkohäät vaikka eivät ole uskossa.

Saahan sitäkin pohtia, aloitin tämän aiheen nyt noista ristiäisistä, mutta olen ihmetellyt myös tuota kirkossa vihkimistä. Ehkä mun on jotenkin helpompi ymmärtää aikuisia, jotka haluavat tieten tahtoen kulissisiunauksen avioliittoon, mutta ristiäisissä vanhemmat antavat oman lapsensa kastettavaksi Jumalan nimeen, vaikka eivät itse uskoisi koko asiaan.

Helmimammoissa tästä ainakin oli keskustelua eilen, jos siellä olet tästä kuullut niin kas kun et siellä kysynyt henkilökohtaisesti? Sattumalta tänne eksyin niin vastaanpa nyt sitten.

Olin siis se joka sanoi, että on myös mahdollista jättää kertomatta papille, että kummi ei kuulu kirkkoon, jos välttämättä haluaa muun kirkon jäsenen tai ateistin kummiksi. Eihän ne niitä mistään tarkistele. Sen kummemmin en ole kehottanut ketään toimimaan millään tavalla, totesin vaan että näinkin olen kuullut jonkun tehneen.

Hassua ettet ota lainkaan huomioon sitä, että kirkkoon kuulumaton saattaa olla hyvinkin uskovainen ja mahdollisesti hyväkin kristillinen kasvattaja lapselle. Se ettei perusta moisesta instituutiosta kun ev.lut seurakunta ei tarkoita etteikö voisi uskoa ja toimia hyvänä kummina.

Monet haluaa kastaa lapsensa siksi, että se on mukava tapa ja tällaiset riitit tuovat jotenkin turvaa elämään. Naurettavia sääntöjä nuo seurakunnat ovat keksineet saadakseen mahdollisimman paljon jäseniä, eikä niitä tarvitse mielestäni kaikkia allekirjoittaa voidakseen uskoa. Kyllä silti voi olla hyvä kummi. Mutta minä olenkin kuvottava pakana, ja mielipiteeni ovat todennäköisesti vääriä ja syntisiä joten ei niistä sen enempää... Sanoin vaan ääneen jos joillekin olisi hyötyä kun kummiasioita miettivät. Niinkin on tehty, että on haluttu niin kovin kummiksi että on käyty rippikoulu ja liitytty kirkkoon sitä varten. Ihan samaa valehtelua ja huijausta sekin mielestäni on. Meillä tehtiinkin rehellisesti niin, että lapsia ei kasteta lainkaan. Eli samaa mieltä ap:n kanssa ollaan vissiin siinä asiassa. Ehdotin vaan vaihtoehtoja niille jotka lapsensa silti haluavat kastaa.

No ei varmaan kannata kommentoida sitten ollenkaan, jos aihe ei kiinnosta...

Aihe sinänsä kiinnostaa, ja ekassa vastauksessani kerroinkin sinulle miksi jotkut niin tekevät: he vaan haluavat tehdä niin, ja se heille sallittakoon.

Mutta mikään syvempi pohdiskelu siitä, miten ventovieraan tulisi elämänsä elää ja lapsensa kasvattaa, ei just nyt kiinnosta.

Varmasti moni on miettinyt sitäkin, miksi meidän lapsia ei ole kastettu: onhan heidänkin lapset kastettu, vaikka he eivät uskovaisia olekaan...

Alkuperäinen kirjoittaja tiltu:
miksi uskovaisen pitää kuulua kirkkoon?

No miksi ei kuuluisi, jos kerta kannattaa samalla myös ev.lut.kirkkon ajatuksia?

Ei uskovainen ole sama asia kuin luterilainen....
Moni uskovainen eroaa kirkosta nimenomaan siksi, että uskoo. Uskoo syvemmin, uskoo perinteisemmin, eikä tykkää siitä että ev.lut. kirkolle ihan kaikki alkaa olla nykyään jees, viis siitä mitä Raamattu sanoo.

No miksi ei kuuluisi, jos kerta kannattaa samalla myös ev.lut.kirkkon ajatuksia?

Oletko tosissasi? Sanot itsekin, että kummin tehtävä on antaa lapselle kristillinen kasvatus. Kristillisiä seurakuntia on olemassa aika monta muutakin kuin ev.lut jos et ole huomannut. Niidenkin jäsenissä saattaa olla uskovaisen vanhemman silmissä mainioita kummiehdokkaita lapselle. Mutta ev.lut seurakunta ei kelpuuta heitä virallisiksi kummeiksi. Etkä näköjään sinäkään. Miksi et? Koska verorahat virtaa viereiseen kirkkoon vaikka aatteet olisivatkin jotakuinkin samat?

Ei uskovainen ole sama asia kuin luterilainen....
Moni uskovainen eroaa kirkosta nimenomaan siksi, että uskoo. Uskoo syvemmin, uskoo perinteisemmin, eikä tykkää siitä että ev.lut. kirkolle ihan kaikki alkaa olla nykyään jees, viis siitä mitä Raamattu sanoo.

Peesi tähän.
Sillä näin juuri on.

Meillä ei kuuluta kirkkoon, mut uskotaan Jumalaan/Jeesukseen.
:)

Me ei olla perinteisessä mielessä uskovaisia, mutta kastettiin kuitenkin, koska kuulutaan molemmat kirkkoon. Ajateltiin sitä sellaisena kulttuuriin kuuluvana tekona enemmän kuin uskon tunnustuksena. Uskomusjärjestelmiä on monia, ja meillä nyt sattuu olemaan tämä luterilainen kirkko/valtio/kulttuuri.

Yhteistyössä