Miksi lapsi kastetaan, jos esim. itse ei usko Jumalaan tai kannata kirkkoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaste
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiitos vastauksesta. Tuo nimen antaminen ei muuten liity mitenkään kastamiseen, siellä se yleensä vaan lausutaan ensimmäistä kertaa. Mutta sen varmaan tiesitkin.

Omat lapseni halusin kastaa vaikken kirkkoon kuulukaan. Uskon silti vahvasti ja jopa pelkäisin lähteä ulos vaunulenkille ennen kuin vauvat oli kastettu. Osui siis arkaan paikkaan niinkuin sanoitkin. Mielestäni on edelleen tuomitsevasti sanottu, kun olet sitä mieltä että teen väärin, huijaan pappia ja että mun pitäis toimia toisella tavalla. Nih.

Toivottavasti opit myös sen, että nämä uskon asiat on monille herkkiä paikkoja ja niistä on aika turha kiistellä. Jokainen uskoo tavallaan, turha niitä toisten tapoja kovin kärkkäästi arvostella.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Alkuperäinen kirjoittaja sivustaseuraaja:
Hei! Sivusta teidän keskustelua seuranneena pakko tosiaan kanssa sanoa, että on tietysti olemassa fundamentalistista eli kirjaimellista Raamatun tulkintaa ja sitten on vaikka kuinka paljon kirjallisuutta ym., missä nimenomaan tulkitaan Raamatun tekstejä...

Varmasti on, mutta silti omien mielipiteiden takana pitää seistä. Oli ne sitten perustettu kenen tahansa tulkintoihin. Ei voi vaan sanoa että oho, olin väärässä mutta ei se oo mun vika.

Ei vaan itse asiassa kyllä tarkoitan sitä, että KUKAAN ei käsitykseni mukaan voi ilmoittaa tietävänsä, mikä on juuri se oikea "tulkinta".

Me taidetaan puhua nyt eri asioista. Mulla ei ollut tarkoitus ottaa kantaa siihen voiko raamattua tulkita ja miten. Huvitti vaan tuo tapa sysätä vastuu omista mielipiteistä muualle. ;)

Tää miettii nyt tällaista, että miksi se, että suvussa on aina kastettu lapset, olisi sen huonompi syy kasteelle kuin se että uskoo ja haluaa lapsensa seurakuntaan liittää? Toiselle kaste merkitsee yhtä, ja toiselle toista.

Tai miksi jollekin asiaan kuulumattomalle henkilölle on niin tärkeää, että ventovieraan lapsen kummit huolehtivat kristillisestä kasvatuksesta? Entäs jos kummi+vanhemmat ovat sopineet, että kummin roolina on olla tuttu ja turvallinen aikuinen, mutta kristillistä kasvatusta ei anneta?

Maailma kuitenkin muuttuu, ja ihmiset sen mukana. Jokainen luo oman kulttuurinsa, uskoo Jumalaan omalla tavallaan, ja päättää mitä sukunsa perinteistä haluaa kunnioittaa ja mitä ei. Päättää sen, mikä on motiivina lapsen kastamiselle ja mikä ei. Ja koska luterilainen kirkkokin on muuttunut huimasti ajan myötä, ja sallii nykyään sellaista mikä Raamatussa kielletään, niin ei kai se voi kovin tiukkana olla seurakuntalaistensakaan suhteen.

Kiitos vastauksesta. Tuo nimen antaminen ei muuten liity mitenkään kastamiseen, siellä se yleensä vaan lausutaan ensimmäistä kertaa. Mutta sen varmaan tiesitkin.

Omat lapseni halusin kastaa vaikken kirkkoon kuulukaan. Uskon silti vahvasti ja jopa pelkäisin lähteä ulos vaunulenkille ennen kuin vauvat oli kastettu. Osui siis arkaan paikkaan niinkuin sanoitkin. Mielestäni on edelleen tuomitsevasti sanottu, kun olet sitä mieltä että teen väärin, huijaan pappia ja että mun pitäis toimia toisella tavalla. Nih.

Toivottavasti opit myös sen, että nämä uskon asiat on monille herkkiä paikkoja ja niistä on aika turha kiistellä. Jokainen uskoo tavallaan, turha niitä toisten tapoja kovin kärkkäästi arvostella.

Eli itsekin siis uskot, eihän siinä sitten mitään. Ethän sä kaiketi ketään ole huijannut? Mähän ihmettelin vanhempia, jotka eivät itse usko koko asiaan ja silti haluavat kastaa lapsensa. Mun mielestä se on ristiriitaista. Ja se papin huijaaminen liittyi siihen kummin kirkkoon kuulumattomuuden salailuun. Se on mun mielestä väärin. Sori, jos olen taas kirjoittanut jotenkin epäselvästi...

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Tää miettii nyt tällaista, että miksi se, että suvussa on aina kastettu lapset, olisi sen huonompi syy kasteelle kuin se että uskoo ja haluaa lapsensa seurakuntaan liittää? Toiselle kaste merkitsee yhtä, ja toiselle toista.

Tai miksi jollekin asiaan kuulumattomalle henkilölle on niin tärkeää, että ventovieraan lapsen kummit huolehtivat kristillisestä kasvatuksesta? Entäs jos kummi+vanhemmat ovat sopineet, että kummin roolina on olla tuttu ja turvallinen aikuinen, mutta kristillistä kasvatusta ei anneta?

Maailma kuitenkin muuttuu, ja ihmiset sen mukana. Jokainen luo oman kulttuurinsa, uskoo Jumalaan omalla tavallaan, ja päättää mitä sukunsa perinteistä haluaa kunnioittaa ja mitä ei. Päättää sen, mikä on motiivina lapsen kastamiselle ja mikä ei. Ja koska luterilainen kirkkokin on muuttunut huimasti ajan myötä, ja sallii nykyään sellaista mikä Raamatussa kielletään, niin ei kai se voi kovin tiukkana olla seurakuntalaistensakaan suhteen.

Kyllä mä muitakin asioita mietin kuin tätä:D Tämä nyt tuli mieleen, kun lueskelin tosiaan sitä helmi-ketjua. Eli asia ei ole elämää tärkeämpi, kunhan pohdin. Vatsahaavanhan siitä saisi, jos stressaisin kaikista muiden päätöksistä. Ehkä halusin saada lisää tietoa, että ymmärtäisin paremmin. Mutta joo, ehkäpä nyt aika laittaa kone kiinni ja miettiä muita juttuja!

Miten niin ei liity alkuperäiseen aiheeseen? Kysyt, että miksi kirkkoon kuulumattomat vanhemmat haluavat kastaa lapsensa. Ehkä ainakin joissain tapauksissa siksi, että uskovat silti raamattuun ja sen mukaan kastamattomat joutuvat helvettiin.

.

Eivätkö kastetut sitten joudu helvettiin?

Saattaa joutuakin, mutta eivät ainakaan siitä syystä että olisin jättänyt heidät kastamatta.

Ja ap:lle: mun mies kuuluu kirkkoon vaikkei uskokaan. Hänelle oli ihan sama että kastetaanko, joten kastettiin. Ja meillä on myös kirkkoon kuulumattomia kummeina. Joten siten monikin mielipiteesi kolahti nilkkaan. Muten kuten sanottua sulla on oikeus sanoa sanottavasti, mutta älä loukkaannu kun teen samoin.

Itse en usko perinteisellä raamatullisella tavalla jumalaan vaan hieman toisella tavalla. Koen silti ev.lut kirkon olevan lähimpänä omaa uskoani. Meillä lapset on kastettu, liitto siunattu, samoin koti jne. Mitä tulee lapsiin, molemmat uskoo jumalaan ja jeesukseen ja meillä ei ole sitä vastaan mitään.. Tämä oli vähän niinkuin idea. Jos aikuisena jotain muuta päättävät niin sekin on ok.

Luuleeko ihmiset oikeasti että jos eivät kasta vauvojaan ne joutuvat helvettiin?

Etkö ole lukenut Danten Infernoa? Helvetin esikartanot on varattu kastamattomille vauvoille ja lapsille. Siellä on hämärää, ankeaa ja masentavaa, mutta tällä uloimmalla piirillä ei sentään kiduteta.

Alkuperäinen kirjoittaja ei todellakaan:
Jotkut vaan haluaa lapselle ristiäiset, vaikka eivät sinänsä uskovaisia olekaan.
Se heille sallittakoon.

Miksi ihmeessä kaikki pitäs sallia????

Koska Raamattu sanoo, että älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.
Ja käsittääkseni Jumala ei palstaile Plussalla, joten nämä tuomitsijat lienevät itsekin syntisiä maan matosia :xmas:
Tämä asia ei sitäpaitsi vahingoita ketään...siis se, että jonkun lapsi kastetaan, vaikka vanhemmat eivät perinteisessä mielessä uskovaisia olisikaan.

Meillä odotellaan esikkoa ja mies kuuluu kirkkoon, minä en.
Lapsi kastetaan silti, ihan jo suvun "painostuksen" ja perinteen takia. Eli minulla on siis ainakin hetkellinen kirkkoon liittyminen edessä.
En koe sitä vääryytenä, koska mieheni haluaa lapsen kirkkoon ja rippileirille yms. Itse taas olen sitä mieltä, että lapsi saa sitten erota kirkosta jos haluaa, kun tajuaa jotain ns."uskonasioista".

Eli minä en usko ja mieheni kuuluu kirkkoon, muttei koskaan siellä käy. Silti meillä kastetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja smirgelin:
Lapsi kastetaan silti, ihan jo suvun "painostuksen" ja perinteen takia. Eli minulla on siis ainakin hetkellinen kirkkoon liittyminen edessä.
En koe sitä vääryytenä, koska mieheni haluaa lapsen kirkkoon ja rippileirille yms. Itse taas olen sitä mieltä, että lapsi saa sitten erota kirkosta jos haluaa, kun tajuaa jotain ns."uskonasioista".

Ei sun tarvitse kirkkoon liittyä - mies kuuluu kirkkoon ja se riittää.

Ei sun tarvitse kirkkoon liittyä - mies kuuluu kirkkoon ja se riittää.

Ihanko totta??? Ihanaa, oon jotenkin koko ajan aatellut että lapsi seuraa äidin uskontoa.

Miksi ihmeessä liittyisit kirkkoon? Kasteen saa muutenkin, kun sinun lupasi on.

Se, että jotain rituaalia varten lityytään ja sitten erotaan, on mielestäni epärehellistä ja kaksinaismoralistista.

Alkuperäinen kirjoittaja ei todellakaan:
Jotkut vaan haluaa lapselle ristiäiset, vaikka eivät sinänsä uskovaisia olekaan.
Se heille sallittakoon.

Miksi ihmeessä kaikki pitäs sallia????

Koska Raamattu sanoo, että älkää tuomitko, ettei teitä tuomittaisi. Synnitön heittäköön ensimmäisen kiven.
Ja käsittääkseni Jumala ei palstaile Plussalla, joten nämä tuomitsijat lienevät itsekin syntisiä maan matosia :xmas:
Tämä asia ei sitäpaitsi vahingoita ketään...siis se, että jonkun lapsi kastetaan, vaikka vanhemmat eivät perinteisessä mielessä uskovaisia olisikaan.

Mua huvittaa että uskottomat osaa noi kaks lausetta vetää sitte jokapaikkaan!! On se ankeeta!

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:
Luuleeko ihmiset oikeasti että jos eivät kasta vauvojaan ne joutuvat helvettiin?

Etkö ole lukenut Danten Infernoa? Helvetin esikartanot on varattu kastamattomille vauvoille ja lapsille. Siellä on hämärää, ankeaa ja masentavaa, mutta tällä uloimmalla piirillä ei sentään kiduteta.

En ole, mutta Raamattua kyllä olen lukenut, ja sielä ei sanota sanaakaan lapsikasteesta; vaan uskovain kasteesta

Ihanko totta??? Ihanaa, oon jotenkin koko ajan aatellut että lapsi seuraa äidin uskontoa.

Jos vanhemmat edustavat eri uskontokuntia, eivätkä pääse asiasta sopimukseen, niin lapsi seuraa äitinsä uskontoa.
Mutta esim. muslimiystäväni (nainen siis) lapsi on kastettu luterilaiseksi, koska lapsen isä on ev.lut.

Alkuperäinen kirjoittaja buahahah:
Mua huvittaa että uskottomat osaa noi kaks lausetta vetää sitte jokapaikkaan!! On se ankeeta!

Ankeeta on joo, meinaan se että moni uskova toimii vastoin noita lauseita.

Moni ateisti taas, itseni mukaanlukien, on opiskellut uskontoja ja tietää ehkä enemmänkin kuin moni uskova. Pari päivää sitten valistin muutamaa uskovaista siitä, mitkä ovat Raamatun alkuperäiset kielet, heillä kun oli väärää tietoa, eikä heitä kyllä haitannut että tällainen pakana tiesi jotain mitä he eivät tienneet...oppia ikä kaikki :)

Olen aikoinaan jopa harkinnut teologian opintoja, vaikka olen ateisti.

Itse en usko lapsikasteeseen (olen enemmän aikuiskasteen kannalla), mutta lapsemme kastettiin kuitenkin. Osittain tavan vuoksi ja osittain myös siksi, että minulle luterilaisessa kasteessa annetaan siunaus lapselle. Ja kuten Ravistettava sanoi, eihän siitä haittaakaan ole.

Ylempään viestiin liittyen muuten. Kävin viestiä laittamassa siihen usko-ketjuun, jos kiinnostaa.

Mulla on tuttavaperhe, jossa vanhemmat eivät kuuluneet kirkkoon, mutta lapset kastettiin. Syynä tähän oli isovanhempien toivomus, monille vanhuksille kun se kastaminen on tärkeä juttu. Tuttavani eivät kokeneet isovanhempien toiveen täyttämistä mitenkään vastenmielisenä asiana. He eivät usko jumaliin eikä kasteeseen, joten eivät uskoneet kasteesta olevan lapsellekaan mitään haittaa.

Yhteistyössä