Miksi lapsi käyttäytyy kuin apina, kun

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vilperin äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vilperin äiti"

Vieras
tänne tulevat kyläilemään vanhempani?

Hän muuttuu hetkessä todella levottomaksi, tekee kaikenlaisia metkuja ja on aivan pitelemättömissä. Ei millään tahdo totella meidän käskyjämme.

Esim; eilen, kun vanhempani kävivät täällä kyläilemässä. Niin äitini päätti antaa lapselle melkein heti tuliaiset ennenkuin edes aloitettiin ruokailemaan. Sitten olikin lapsi pakolla kiskottava lelujensa äärestä ruokapöytään ja syömään. Lapsipa tuosta hermostui minulle, niin että läpsäisi vatsaani. Pienen nurinan jälkeen hän kuitenkin asettui tuolille ja alkoi syödä.

Noh sitten lapsen levottomuus vain lisääntyi ja hän alkoi potkiskella legojaan ees'taas. Mies komensi lasta ja lapsipa näytti mieltään häipyen huoneeseensa murjottamaan hetkeksi. Menin juttelemaan lapsen kanssa ja sain lapsen rauhoittumaan sillä, että luin hänelle kirjaa.

Kun kahviaika koitti ja lapsi oli taas haettava pöydän ääreen. Niin lapsi vain seisoi tuolin vieressä ja oli niin levoton jo, että hyvä kun lopulta malttoi istua aloilleen juomaan.

Kun vanhempani lähtivät takaisin kotiinsa, he tykkäsivät ottaa lapsemme heille muutamaksi päiväksi yökylään - se passasi meille. Kun lapsi oli eteisessä ja laittoi uusia hanskoja käteensä, sanoen, että oikea joulupukki on nämä tuonut. Niin mummupa alkoi kiusata häntä, että millainen on tekojoulupukki ja eihän joulupukkia edes ole olemassa. Lapsi läimäisi mummoa. Kielsin lasta välittömästi. Niin eikös mummu vain jatkanut samaa kiusoittelua ja taas lapsi läimäisi uudestaan mummua. Jälleen uusi kielto.

Lapsella on ADHD ja se tekee näitä ongelmia. Ikää lapsella on 8v

( Kun täällä käy muita ihmisiä kylässä, niin lapsi on ihan rauhallinen ja leikkii rauhassa omia leikkejään. Ei ole levottomuudesta tietoakaan. Mutta kun vanhempani täällä käyvät, niin meno on aina kuin sirkuksesta ja olotila on itsellä ihan väsähtänyt, kun koko ajan pidät lasta kurissa ja neuvot / opastat mitä saa tehdä ja mitä ei? Tai muuten vain rauhoittaa levotonta lasta. )

meillä lapset oikein kokeilevat mummojaa. Anoppi kun antaa kaikki periksi. Oma äitini sentää yrittää pitää jonkinlaista jöötä. Olen sanonut kummallekin, että pitäkää kunnon kuri, koska kotonakin on. Mutta kun ei niin ei.

Miten itse suhtaudut vanhempiesi vierailuun? Oletko rauhallinen ja tyytyväinen, kuten muiden vieraiden kyläillessä vai väreileekö ilmapiirissä hermostuneisuutta? Tai miehesi käytös hieman muuttuu?

Adhd ei ole mikään nappula, joka kääntyy miten vaan päälle. Se ei rajaa ihmisestä pois hänen luonnettaan, temperamenttiaan, ympäristön vaikutusta jne.

Adhd on siitä jännä oireyhtymä, että joskus aistii tavallista enemmän asioista ja reagoi niihin. Tavikset, jotka zombiena möyrivät eteenpäin ovat joskus aivan pihalla adhd:nn herkistä tuntosarvista. Käytös on toki näyttävää ja täynnä räiskettä tai toisinpäin, mutta harva älyää pohtia tilanteita kokonaisuuksina.

Meillä myös vanhemmat lapset "hyppii seinille", kun äitini tulee kyläilemään - tämä kylläkin juontaa juurensa siihen, että kun minä tai mieheni komennetaan lapsia, niin äitini on heti sanomassa, ettei lapsen tarvitse jäähylle toki tuollaisen takia mennä jne. Eli lapset siis menevät hämilleen siitä, että mitä saa tehdä ja mitä ei, kun yksi aikuisista sanoo toista ja toinen toista. Ihan eri asia on, kun miehen vanhemmat tulevat meille - jos lapset komennetaan jäähylle niin miehen vanhemmat eivät sano siihen vastaan ja komento on ja pysyy vanhemmilla vieraista huolimatta.

ad/hd lapsi käyttäytyy toisia ihmisiä kohtaan samanlailla kuin he häntä kohtelevat ja hänestä ajattelevat!
uskon tähän, koska mun ad/hd tyttö on just tällänen, se kyl huomaa ketkä hänestä eivät pidä ja osoittaa sen sit suoraan.

jaksuja, elämä ad/hd lapsen kanssa on usein vaikeaa..

[QUOTE="joku vaan";27800336]ad/hd lapsi käyttäytyy toisia ihmisiä kohtaan samanlailla kuin he häntä kohtelevat ja hänestä ajattelevat!
uskon tähän, koska mun ad/hd tyttö on just tällänen, se kyl huomaa ketkä hänestä eivät pidä ja osoittaa sen sit suoraan.

jaksuja, elämä ad/hd lapsen kanssa on usein vaikeaa..[/QUOTE]

tota aha, mun lapsi on yhtä hankala joka paikassa oli paikalla kuka vaan. ei se ole adhd:ta että em. kostaa tai käyttäytyy valikoivasti hankalasti, kyllä ne ongelmat näkyy tavalla tai toisella joka ympäristössä.

Mutta tottakai hankaluudet näky yvähemmän jos hänen kanssaan ollaan kotona ja paikalla on vain äiti ja isä, tai toinen heistä. ja vastaav asti enemmän näkyy ongelmia jos on lapsi vieraita tai sisarus kotona.. enemmän muutenkin lasten kanssa ongelmia kuin aikuisten kanssa. mutta tämä johtuu siitä että sosiaaliset tilanteet on hankalia ja aikuiset osaa toimia oikein, mutta lapset ei aina jolloin konflikti riski on isompi.

siiten aistiärsykkeet lisää hankalaa käytöstä kuten myös paikallaan istuminen

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;27800306:
Meillä on yhtä huonosti kasvatetut mummot.

:D ihan paras!

Mutta ap:lle, jos ilmiö on vain tiettyjen ihmisten kyläillessä, kyse on varmaan jostakin jännitteestä, joka on teillä kotona silloin kun kyseiset ihmiset ovat paikalla. Miten esim. sinä käyttäydyt ja miten isovanhemmat. Millainen tunnelma on?

Minun lapseni riehuvat aina minun mummolassa, eli lapsien isoisomummolassa. Ja siksi, koska minä itse olen siellä niin jykkänä ja erilaisena ja lapseni vaistoavat nämä tilanteet ja ovat hämmentyneitä.

Tuossa tilanteessa missä mummo kiusotteli joulupukista... miksi hän teki niin? Ja jatkoi vielä kun lapsella tuli paha mieli? Eikö 8v. saa pitää omaa mielikuvaansa pukista? Kyllä mummojakin saa kieltää, eikä vain lasta.

Yhteistyössä