miksi laulaessa aina haukotuttaa ja miten eroon siitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tavallinen laulelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tavallinen laulelija

Vieras
Aina muskarissa/kerhossa/kotona kun yritän laulaa, niin edes yhtää laulua en pääse loppuun kun jo haukottelelen, ja siitä ei tuu loppua. Koko ajan haukotuksia vaikka en ole väsynyt. Miten pääsen siitä eroon? Äänenavausta tms ei voi oikein etukäteen muskarissa/kerhossa tehdä:D

no oon ollu musiikkiluokalla kouluajan, eli luulin että osaan hengittää. ja vedän siis ilmaa säkeiden välissä:) Mutta silti haukottaa. Miten pitäis laulaa/hengittää oikein?

osaisko joku jotenki selittää mite laulaa äänihuulilla,en oikee itse tiedä laulanko äänihuulista vai palleasta,riippu laulusta onko helppo laulaa mikä tarkoittaa että laulan palleasta ja jos se on vaikeaa niin äänihuulista,olisi kiva osata se harjoittelemalla eikä automaattisesti joissain biiseissä vaan kaikissa :) ?

no kokeileppa hyräillä, tai laulaa jotain laulua oikein korkealta. Laulussa kun tulee korkea kohta mihin tarvitaan paljon ääntä, tavislaulaja laulaa kurkulla eli tavallaan hiljentää sitä ääntään. Sit kun kokeilet sen saman kohdan laulaa täysiä, niin täysiä kuin pystyt, kuitenki niin ettei mee huudoksi, niin sä laulat sen palleasta koska muuten sä et saa sitä voimakkuuttta siihen. Vedät keuhkot täyteen ilmaa ja laulat isolla vaikka HEI MUUUUUMIIIIII!

en tiiä tajuaaako tosta mitään, oon tosi huono selittään asiaa kun en osaa opettaa tota muutenkaan, itse oon tekniikan oppinu aikoinaan kuorossa.

Vaikea tietysti sanoa kun ei näe, mutta haukotus ei ehkä välttämättä ole huonokaan homma: lauluteknisesti on oikein ja tärkeää, että kurkunpää ei lähde nousemaan kun äänet menevät kokeammalle. Oikea lauluasento on samanlainen kuin haukotellessa , kitalaki ylhäällä ja kurkunpää alhaalla. Jos sitä tekee liikaa (?) saattaa tuloksena olla haukotusrefleksi tai yökkäys :).

Veikkaan itse että se vois johtua siitä, että jännittää jotenkin kurkkua. Eli jos se haukotus tulis vähän samasta siistä, kun sitten kun koittaa feikata haukotuksen ja sit heti sen jälkeen rupee oikeesti haukottaa. Jos siis laulaessa pidät samalla tavalla suuta ja jännität kurkkua...

Yhteistyössä