Miksi maitoallergisille lapsille suositellaan soijaa, jos se on kerran vaarallista?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Suzyanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Suzyanne

Vieras
Tuli vaan tuossa toisessa ketjussani asia esille, googlettelin sitten tietoa, ja hämmästyin, huh sentään, aika paljon kyllä on haittapuolia soijalla. Ja varsinkaan vauvoille sitä ei suositeltu. Silti allerginen lapseni on juonut Nutrilon soijaa vauvasta kaksivuotiaaksi saakka, ihan lääkärin määräyksestä.

Siis onko tuo soijan haitallisuus sellainen asia mistä jotkut ovat vaan eri mieltä, tyyliin että kaikkihan on jollain tavalla vaarallista? Vai onko se ihan fakta?

Jos se on ihan tosiasia, niin kyllä ihmetyttää, miten terveydenhuolto voi suositella vauvoille sellaista myrkkyä?

Ja juuri viime viikolla allergialääkärin kanssa juttelin, sanoi että soijamargariini ja -jugurtti ovat hyviä tuotteita parivuotiaalle maitotuotteita korvaamaan.

Tottakai haluaisin lapselleni parasta, enkä halua hänelle syöttää tai juottaa mitään mikä ei ole hänelle hyväksi.

Miksi ihmeessä näin ristiriitaista tietoa, ketä oikein kannattaa uskoa? :O

Meille suositeltiin kaura- ja riisi"maitoa" yli vuoden ikäiselle soijan sijasta. Olen ihmetellyt samaa, ravitsemusterapeuttikin sanoi, ettei soija olisi päivittäisessä käytössä lapselle terveellistä. Siltikin soijamaitoja ihan pienille jo määrätään. Meille se soija osottautui allergiaa aiheuttavaksi parin vuoden kohdalla, kolmivuotiaana ei kestä sitä ollenkaan ja yllättävissäkin tuotteissa on soijaproteiiniä nykyisin.

Soijalla voi suurina määrinä olla tiettyjä haittoja. Soijajohdannaiset taas ovat niin pitkälle käsiteltyjä, että ihan senkin takia kannattaa välttää. Soijamargariini nyt on ihan tarpeeton keksintö... Jos kananmuna käy niin leivän päälle voi laittaa vaikka majoneesia. Sininen keiju on täysin maidoton sekin.

Miksi sitä sitten pienille vauvoille suositellaan? Koska se on halvempaa kuin sellaiset superkorvikkeet (esim Neocate). Muissa yleisesti käytetyissä kasvi"maidoissa" on valkoinen väri muttei paljoa muuta yhteistä eläinmaidon kanssa. Soijamaito sisältää sopivasti proteiinia ja jotain rasvaakin.

Mutta siis hinta noissa painaa. Lehmänmaitoon tehdyt tavalliset korvikkeet ovat nekin lapsille haitallisia, mutta paremmat versiot ovat kalliimpia. Minä en tahtoisi kumpaakaan lapsilleni, olen imettänyt heitä kaikkia 3-4 vuotiaiksi. Sen jälkeen ihminen ei maitoa tarvitse. Meillä siis ei myöskään juoda tavallista lehmänmaitoa, eikä mitään soija/kaura/riisihärpäkkeitä sen tilalla.

[QUOTE="vieras";23790494]Jep, itsekkään en kilpirauhasen vajaatoimintaisena ihmisenä saa käyttää soijaa.[/QUOTE]

Ja mitäs se sitten tekee...ite samaa sairastava ja just soijamaitoa kaapissa...

Alkuperäinen kirjoittaja täh;23790499:
Ja mitäs se sitten tekee...ite samaa sairastava ja just soijamaitoa kaapissa...

Lamaannuttaa rauhasen toimintaa. On myös muita ruoka-aineita joita tulisi parhaan mukaan välttää tai toisinpäin suosia. Kokeile googlettaa esim. thyreoid diet. Ja varmaan suomalaisiltakin sivustoilta voi löytyä, ehkä kilppari foorumiltakin.

Hyvä kysymys, olen itsekin miettinyt samaa. Ainut etu mikä voisi olla on soijan suurempi proteiinipitoisuus ja siksi se on lähempänä lehmänmaidon koostumusta kuin esim. kaura. (Nyt en tarkoita näytä vauvakorvikkeita vaan kaupan tuotteita.)

soijan yksi haitoista ihan pienillä vauvoila voi olla se että soija sisältää kasviestrogeenejä ja pienen vauvan saama vuorokausiannos/painokilo saattaa nousta korkeaksi. Tämän vaikutuksia ei pienillä vauvoilla juuri tiedetä, näyttöä haitallisuudesta ei käsittääkseni ole, mutta itse suhtautuisin hieman kriittisesti.

Soijalla voi suurina määrinä olla tiettyjä haittoja. Soijajohdannaiset taas ovat niin pitkälle käsiteltyjä, että ihan senkin takia kannattaa välttää. Soijamargariini nyt on ihan tarpeeton keksintö... Jos kananmuna käy niin leivän päälle voi laittaa vaikka majoneesia. Sininen keiju on täysin maidoton sekin.

Miksi sitä sitten pienille vauvoille suositellaan? Koska se on halvempaa kuin sellaiset superkorvikkeet (esim Neocate). Muissa yleisesti käytetyissä kasvi"maidoissa" on valkoinen väri muttei paljoa muuta yhteistä eläinmaidon kanssa. Soijamaito sisältää sopivasti proteiinia ja jotain rasvaakin.

Mutta siis hinta noissa painaa. Lehmänmaitoon tehdyt tavalliset korvikkeet ovat nekin lapsille haitallisia, mutta paremmat versiot ovat kalliimpia. Minä en tahtoisi kumpaakaan lapsilleni, olen imettänyt heitä kaikkia 3-4 vuotiaiksi. Sen jälkeen ihminen ei maitoa tarvitse. Meillä siis ei myöskään juoda tavallista lehmänmaitoa, eikä mitään soija/kaura/riisihärpäkkeitä sen tilalla.

Nyt ihan vaan kiinnostaa, kun en oo koskaan kuullutkaan, että miksikäs se lehmänmaitokorvike on haitallista? Mitä se aiheuttaa? Esikoinen aikoinaan oli täysin lehmänmaitokorvikkeella...

Mä kanssa pyörittelin tätä ongelmaa jatkuvasti kun lapsi sai korvikkeeksi apteekin soijapohjaisen vihdoin 10kk iässä. Ja joi sitä melkein kaksivuotiaaksi, toisinaan isojakin määriä. Mutta kun sen katsotaan sopivan, niin ei pääse "kalliimmille" korvikkeille, ja niitä taas ei ole varaa pitkäaikaisessa käytössä juottaa ilman korvausta. Onneksi ykskaks meillä vapautuikin lähes kaikki ruoka-aineet käyttöön ja päästiin tuosta soija-ongelmasta. Eräs tuttavani reportoi valtavasta turvotuksesta, kun joutui soija-kuurille. Soijan käytön lopetettuaan palautui normaaleihin mittoihin. Raha varmasti ratkaisee, ja se, että täysin tutkittua tietoa on niin vähän, että lääkärit ei voi siihen vedota. Toivon, et tää uusi tulokas saa sopivan maidon alle puolivuotiaana ja ei tarvi soijalle altistaakaan...

Se nyt vaan on sellainen juttu, että tässä maassa suositellaan monia asioita, jotka oikeasti ovat järjettömiä ja epäterveellisiä. Esimerkiksi diabeetikon ruokavalio koostuu pääosin hiilihydraateista ja se on aivan järjetöntä. Yhtälö on yksinkertainen, mitä enemmän sokeria, sitä enemmän joutuu käyttämään insuliinia ja kuka hyötyy: lääketeollisuus ja Suomen elintarviketeollisuus.

Lapsille suositellaan margariinia ja rypsiöljyä ja molemmat ovat oikeasti kohtuullista myrkkyä. Kuka siitä hyötyy: Suomen elintarviketeollisuus. Lapsille suositellaan homogenoitua rasvatonta maitoa ja se se vasta hyödytöntä onkin.. Lapset tarvitsevat rasvaa.

Itse näistä asioista on selvää otettava ja ei aina kannata uskoa viranomaisia.

Se nyt vaan on sellainen juttu, että tässä maassa suositellaan monia asioita, jotka oikeasti ovat järjettömiä ja epäterveellisiä. Esimerkiksi diabeetikon ruokavalio koostuu pääosin hiilihydraateista ja se on aivan järjetöntä. Yhtälö on yksinkertainen, mitä enemmän sokeria, sitä enemmän joutuu käyttämään insuliinia ja kuka hyötyy: lääketeollisuus ja Suomen elintarviketeollisuus.

Lapsille suositellaan margariinia ja rypsiöljyä ja molemmat ovat oikeasti kohtuullista myrkkyä. Kuka siitä hyötyy: Suomen elintarviketeollisuus. Lapsille suositellaan homogenoitua rasvatonta maitoa ja se se vasta hyödytöntä onkin.. Lapset tarvitsevat rasvaa.

Itse näistä asioista on selvää otettava ja ei aina kannata uskoa viranomaisia.

Miksi rypsiöljy on haitallista?

Voisin kuvitella, ettei se Nutrilon Soija nyt kuitenkaan ole ihan niin myrkkyä kuin tavalliset kaupan tuotteet. Perusteltuna ihan sillä vain, että se soija siellä korvikkeessa on kuitenkin pilkottua. Vrt lehmänmaito pilkottuna korvikkeessa ja tavallinen maito =)

Minä kuulun siihen porukkaan, joka ei usko ollenkaan noihin soijan epäterveellisyys -väitteisiin. Siitä olen samaa mieltä, että monet soijatuotteet on niin pitkälle jalostettuja, että ovat siksi pahasta. Mutta soija itsessään ei varmasti ole vaarallista. Jos olisi, aasialaiset olisivat jo kuolleet sukupuuttoon.

Minä ainakin juotan lapselleni Nutrilon Soijaa ihan hyvällä omallatunnolla. Ja syötän soijapapuja.

[QUOTE="vieras";23792582]...paitsi että jos vertaa (lehmän)maitobisnekseen, ne on aika pikku hiluja..[/QUOTE]

Niinpä. Ja kyllähän noita haittoja on käsittääkseni lehmänmaidossakin.

Yhteistyössä