Miksi miehet tietää usein asioista niin paljon enemmän kuin naiset?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Melina"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tietämystä on niin paljon erilaista. Keskimäärin naiset ymmärtävät huomattavasti miestä paremmin sosiaalisia suhteita ja ovat siten sosiaalisesesti taitavampia. Lisäksi naisen tunne-elämä on miehen näkökulmasta katsottuna rikasta. Monien miesten on mahdotonta ymmärtää monimutkaisia tunteita. Naisilla on myös usein hyvä mielikuvitus.

[QUOTE="mies";25138814]En löytänyt nopealla haulla tarkkaa tutkimusta, mutta tässä esim. yksi jossa siihen viitataan:
Men ARE more brainy than women, says scientist Professor Richard Lynn | Mail Online

Tosin olen melko varma, että tuossa lähinnä tarkoitetaan kehittyneempiä maita. En usko että alkukantaisimpien heimojen parissa on tehty riittävästi älykkyysmittauksia.[/QUOTE]

Linkki ei aukea, mutta kommentoin silti kun aihe on niin kiinnostava. Kai ymmärrät, että älykkyystestit mittaa tasan sitä miten hyvin ihminen siinä testissä selviytyy, ei muuta. Sen "älykkyyden" siirtyminen ja näkyminen ihmisen elämässä on ihan toisen testin paikka.

Ja vielä sekin, että yksi (tai enemmänkin) tutkimustuloksia ei tarkoita, että asia olisi totta. Se on vallitseva käsitys, niin kauan kunnes tulee taas toisia tuloksia jotka sen kumoaa.
Joten ei kyllä vielä vakuuta, että miehet olisi fiksumpia kuin naiset..

• Tykkää
Reactions: Ilona83
Tulipa mieleen sellainenkin pointti, että mielestäni älykäs ihminen osaa keskustella sellaisestakin aiheesta, josta hänellä ei ole niin laajoja tietoja. Hän osaa esittää kysymyksiä ja ehkä jopa oivaltaa uusia näkökulmia asiasta, jonka hänen "fiksumpi" keskustelukumppaninsa on esittänyt.

Vai onko se keskustelua, että osapuolet laukovat knoppitietoa puolin ja toisin ja se voittaa, joka saa viimeisen sanan?

Ei tietoja tarvitse myöskään omaksua kirjasta/lehdestä pänttäämällä tai esittää tiedoistaan tutkintotodistusta. Itse olen omaksunut tietoni ennemmin juuri keskustelemalla itseäni tietävämpien kanssa. En katso keskustelukumppaneitani ylöpäin ja pidä heitä älykkkäämpinä kuin minä. Oppineenmpina ennemmin.

[QUOTE="leo";25138825]Keskimäärin naiset ymmärtävät huomattavasti miestä paremmin sosiaalisia suhteita ja ovat siten sosiaalisesesti taitavampia.[/QUOTE]
Naiset tunnetusti tulevat hyvin toimeen keskenään, hyvänä osoituksena tämä palsta...

[QUOTE="mä";25138851]Naiset tunnetusti tulevat hyvin toimeen keskenään, hyvänä osoituksena tämä palsta...[/QUOTE]

Naiset ovat niin tunnekyllästettyjä, että joskus läikkyy yli :) Niin hyvässä kuin pahassa :D

Joten ei kyllä vielä vakuuta, että miehet olisi fiksumpia kuin naiset..

Ei tarvitsekaan vakuuttaa. Pointti oli se, että miehet pärjäävät nykyisissä älykkyystesteissä paremmin kuin naiset. Testit eivät ole täydellisiä, eivätkä mittaa mitenkään esimerkiksi sosiaalista älykkyyttä. Fiksuus ei minunkaan mielestä tarkoita samaa kuin älykkyystesteissä pärjääminen.

Mutta se on kyllä mielenkiintoinen pointti, että vielä 15 vuotiaina tytöt ja pojat pärjäävät noissa testeissä yhtä hyvin.

[QUOTE="vieras";25138722]Koodaaminen on puhtaan loogista ja siksi niin viihdyttävää. Ongelmat ovat selkeitä ja niille on selkeä ratkaisu. Ihmisten kanssa asiat ovat erilaisia ja siksi niitä on vaikea ratkaista pelkällä logiikalla. It-alalla on toki myös muita kuin koodareita, onneksi. Heitä tarvitaan muodostamaan ketju, jotta lopullinen palvelu täyttäisi asiakkaan tarpeet. It-ala on muuttumassa koko ajan ihmisläheisemmäksi tavoitteena se, että kone muokkautuisi ihmisten mukaan eikä siten että ihminen muokkautuu koneen tarpeisiin.[/QUOTE]

Tai sitten löytyy naisia (ja miehiäkin), jotka kykenevät tähän kaikkeen. Esim. itse olen tehnyt kaikkea projektipäällikön tehtävistä koodaamiseen ja määrittelemiseen.

It-alalla tarvitaan niitä ihmisiä, jotka kykenevät keskustelemaan asiakkaan kanssa, ja kykenevät ymmärtämään, mitä asiakas jollakin sanomisellaan tarkoitti.

Koodaaminen ei ole mielestäni puhtaan loogista, hyvä koodari osaa myös kyseenalaistaa annetun tehtäväksi annon, osaa tuoda sen esiin asiakkaalle, että nyt antamassasi tehtävässä ei ole mitään järkeä ja mahtaisitko oikeasti haluta tälläistä?

Vähän niin kuin joskus annetun harjoitustyön tehtäväksi anto, tankkaaminen bensa-automaatilla. Suurin osa sai tankkauksen hoidetuksi, miltei kaikki unohtivat veloittaa bensan asiakkaalta.

Mielestäni siis alalla tarvitaan luovuutta ja myös sosiaalisia taitoja, sekä sitten sitä ongelman ratkaisukykyä. Ja niihin ongelmiinkaan ei ole yhtä ainoaa ratkaisua voi olla huonoja ratkaisuja ja hyviä ratkaisuja.

[QUOTE="Melina";25138113]Siis tietty on poikkeuksia suuntaan jos toiseen. Mutta noin keskimäärin. Jos keskustelu menee "mielenkiintoiseksi", niin harva nainen omaa enää mitään tietämystä. Tarkoitan nyt esimerkiksi sellaisia aihealueita kuin yhteiskunnalliset asiat, talousasiat, politiikka, historia jne... Toki naiset tietää mikä on lapsilisä, mutta mitään muuta näkemystä ei ole kuin se, että enempi pitäis saada ja heti...

Toki on miehiä jotka ei noista asioista tajua mitään ja se on kyllä ainakin mulle totaalinen turn off.

Samahan se on, että jos kattoo jotain tietovisoja telkkarista, niin kyllä ne huiput on pääosin miehiä.

Mistä tämä johtuu? Naiset kuitenkin opiskelee nykyään enempi ja on koulussa paljon parempia. Opiskeleeko naiset siksi, että niin pitää tehdä? Ja miehet tutkii itseään kiinnostavia asioita, joten ne pysyy mielessäkin? Vai mikä on syy? Vai ovatko naiset vaan tyhmempiä? Minä en usko, että olisivat.[/QUOTE]

Puhuhan vaan omasta puolestas ;)...mun lähiympäristön naiset on erittäin valveutuneita ja asioista tietäviä fiksuja naisia! Toki on muutama "yksinkertainenkin" joukossa.

Ihmiset seuraavat asioita, jotka kiinnostavat.

[QUOTE="poikia3";25138878]
Vähän niin kuin joskus annetun harjoitustyön tehtäväksi anto, tankkaaminen bensa-automaatilla. Suurin osa sai tankkauksen hoidetuksi, miltei kaikki unohtivat veloittaa bensan asiakkaalta.
[/QUOTE]

Useonhan maksujärjestelmä onkin irrallinen toiminnallisesta järjestelmästä. Mutta joo: rajapinta pitäisi olla mielessä tuossakin tilanteessa.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25138729:
Toki ymmärrän, että koodaaminen on vaikeaa ja vaatii älykkyyttä. Mies usein pähkäilee kyseisen harrastuksen parissa. Mutta jos minä en ole aiheesta kiinnostunut, niin tekeekö se minusta vähemmän älykkään?

Ja kirjallisuudesta sen verran, että olen lukenut paljon ja opiskellut pintapuolisesti aihetta 3 vuotta. Syvemmin olen perehtynyt lastenkirjallisuutten. Monesti törmään juuri siihen, että eihän se mitään, satuja ja höpön höpöä. Jos sanoisin, että olen klassisen kirjallisuuden asiantuntija tai, että tavaan työkseni historiankirjoja, niiin statukseni nousisi varmasti korkeammalle. Totuus on kuitenkin se, että jotenkin ne lapsetkin on saatava lukemaan, jotta keskuuteemme kasvaisi älykkäitä aikuisia, jotka jaksavat lukea myös niitä "vakavasti otettavia" kirjoja. Se on minun tehtäväni tässä maailmassa. :)

Mutta kun mun pointtini on, että koodaaminen ei ole vaikeaa! 90 prosenttia kaikesta koodaamisesta on sellaista, josta selviäisi 50 prosenttia ihmisistä, kun saisi hommaan vain koulutuksen. 10 prosenttia on sitten haastavampaa hommaa, josta kaikki eivät selviä koskaan. Ja on osia, joista en itse selviäisi, sekä on purkkavirityksiä, josta koodaaja on tehnyt seuraajalleen ja jopa itselleen pommin.

Ja siitä kirjallisuudesta, en halveksu yhtään lastenkirjallisuutta. Luen sitä itsekin edelleen. Mutta että ihminen voi sanoa tietävänsä paljon kirjallisuudesta, hänen on luettava todellakin niitä kirjallisuusklassikoita ja vakavasti otettavaa kirjallisuutta.

[QUOTE="mies";25138864]Ei tarvitsekaan vakuuttaa. Pointti oli se, että miehet pärjäävät nykyisissä älykkyystesteissä paremmin kuin naiset. Testit eivät ole täydellisiä, eivätkä mittaa mitenkään esimerkiksi sosiaalista älykkyyttä. Fiksuus ei minunkaan mielestä tarkoita samaa kuin älykkyystesteissä pärjääminen.

Mutta se on kyllä mielenkiintoinen pointti, että vielä 15 vuotiaina tytöt ja pojat pärjäävät noissa testeissä yhtä hyvin.[/QUOTE]

Olisin kyllä aika skeptinen noita tuloksia kohtaan ihan yleisesti. Ne mittarit ja teoriat on niin kulttuurisidonnaisia ja jokseenkin vanhentuneita. Enemmän aivotutkimukset antaa tietoa sukupuolten välisistä eroista, kuin noi älykkyystestit.

Älykkyysmittaukset on vähän sama kuin yrittäis selittää mikä autossa on ongelmana kuuntelemalla pelkästään moottorin ääniä. Sen sijaan aivotutkimukset menee pidemmälle ja aukasee sen konepellin ja oikeesti katsoo mitä siellä sisällä tapahtuu.

Alkuperäinen kirjoittaja LauhkeaLehmä;25138850:
Tulipa mieleen sellainenkin pointti, että mielestäni älykäs ihminen osaa keskustella sellaisestakin aiheesta, josta hänellä ei ole niin laajoja tietoja. Hän osaa esittää kysymyksiä ja ehkä jopa oivaltaa uusia näkökulmia asiasta, jonka hänen "fiksumpi" keskustelukumppaninsa on esittänyt.

Vai onko se keskustelua, että osapuolet laukovat knoppitietoa puolin ja toisin ja se voittaa, joka saa viimeisen sanan?

Ei tietoja tarvitse myöskään omaksua kirjasta/lehdestä pänttäämällä tai esittää tiedoistaan tutkintotodistusta. Itse olen omaksunut tietoni ennemmin juuri keskustelemalla itseäni tietävämpien kanssa. En katso keskustelukumppaneitani ylöpäin ja pidä heitä älykkkäämpinä kuin minä. Oppineenmpina ennemmin.

Hyvä kirjoitus! Olen ihan samaa mieltä, fiksu ihminen osaa keskustella myös asioista, joita ei niin hyvin tunne, koska osaa omaksua uutta tietoa ja osaa sitä myös kysyä. Fiksu osaa lisäksi suhteuttaa sen jo olemassaolevaan tietoon, jolloin kokonaisuus voi olla hyvinkin mielenkiintoinen, ja keskustelun näkökulma voi yllättäen olla sille "tietävämmällekin" osapuolelle uudenlainen.

[QUOTE="mies";25138864]

Mutta se on kyllä mielenkiintoinen pointti, että vielä 15 vuotiaina tytöt ja pojat pärjäävät noissa testeissä yhtä hyvin.[/QUOTE]

Villi veikkaus(ja tosiaankin vain veikkaus), että suurin piirtein tuon ikäiset ovat aika lailla samalla viivalla. Kaikki ovat käyneet ala-asteen ja varmaan myös yläasteen. Tässä kohtaa monilla tiet kuitenkin eroavat. Nuoret lähtevät opisklelemaan omaa alaansa ja opetuksen taso/laatu/aiheet eriävät toisitaan.

Ehkä ihisen aivot virittyvät tietylle kanavalle, sen mukaan miten niitä käytetään. Kun aivot ovat vaikka vuosikymmenen työskennelleet tietyllä moodilla, ne ovat omaksuneet tietynlaisen tavan ajatella. Insinööri rassaa varmasti aivojaan eri tavalla kuin pph. Jos päivätyöhön kuuluu paljon loogista päättelyä(monet miesvaltaiset alat varmaan tätä sisältävät) on helpompi menestyä nykyisenlaisissa älykkyystetsteissä, kuin jos on päivät pitkät käyttänyt päätään metrinmittaisten ihmisten manipulointiin :D

Että tällainen pohdinta :)

[QUOTE="vieras";25138932]Huono analogia: moottorin käyntiäänestä voi tehdä liudan diagnooseja.[/QUOTE]
ja peltiä aukasemalla ei tieto lisäänny oleellisesti. yleensä.

[QUOTE="poikia3";25138919]

Ja siitä kirjallisuudesta, en halveksu yhtään lastenkirjallisuutta. Luen sitä itsekin edelleen. Mutta että ihminen voi sanoa tietävänsä paljon kirjallisuudesta, hänen on luettava todellakin niitä kirjallisuusklassikoita ja vakavasti otettavaa kirjallisuutta.[/QUOTE]

Kyllä sitä vakavampaakin kirjallisuutta on tullut luettua /opiskeltua. Olen vain erikoistunut lastenkirjallisuuteen. En siis lue vain satuja :D

[QUOTE="vieras";25138713]Siitäkin tarttuu nippelitietoa joiden avulla mies loistaa seuraavassa autoihin liittyvässä keskustelussa. Tai vaikka autokaupassa jossa nainen seisoo sormi suussa.[/QUOTE]

Sormi suussa saa hyvää palvelua. ;)
Se voi olla taktinen keino, ei tyhmyyttä.

[QUOTE="poikia3";25138878]Tai sitten löytyy naisia (ja miehiäkin), jotka kykenevät tähän kaikkeen. Esim. itse olen tehnyt kaikkea projektipäällikön tehtävistä koodaamiseen ja määrittelemiseen. [/QUOTE]
Se että kykenee ei tarkoita että olisi hyvä saati sitten paras. Kuitenkin projekteissa työskentelee useampia henkilöitä niin silloin on paras jakaa tehtävät niin että jokainen tekee parhaiten taipumuksiaan vastaavaa hommaa. Minäkin olen tehnyt kaikkea noista ja eniten viihdyn koodarina. Aika ei kuitenkaan riitä kaikkeen ja projektipäällikkönä häiritsi kun en itse päässyt koodaamaan. Dokumentoinnissa en ole kovin hyvä, ajattelen liikaa insinöörilähtöisesti pidän monia sellaisia asioita itsestäänselvinä mitä ei pitäisi.

Äänet, grafiikka ja ulkoasu ovat jo taitojeni ulkopuolella. Pystyn tekemään niitäkin, mutta heikosti. Lisäksi joissain asioissa moni tekee minua tehokkaammin asiat ja aikani on rajattua. Tulen onneksi ihmisten kanssa hyvin toimeen ja kykyjeni puolesta sopisin hyvin projektipäälliköksi, mutta se ei tarkoita että haluaisin tehdä projektipäällikön hommia. On hyvä tietää kaikesta jotain, mutta keskittyä tiettyyn osa-alueeseen.

:O :O :O

On oikeasti tyrmistynyt!

Kyllä, on oikeasti niitä tollukka mammoja, mutta kuinka paljon heidän seurakseen löytyykään tyhmiä miehiä!
Koodaus ei kyllä mitenkään ole verrattavissa älykkyyteen, vetäisin senkin melkein puutarhahoidon ja pitsin nypläyksen vastapainoksi. Eikä fiksuus ole aina verrattavissa atominhalkaisuhommiin. Atominhalkojillakin on todella puutteellisia osa-alueita tai ei keskustelukykyä ollenkaa.

Miksi helvetissä kaikki pitää yleistää?
On tyhmiä miehiä ja naisia joille ei todellakaan älykkyyden lahjoja saa tekemälläkään.
Mikä tekee fiksuista naisista huonompia kuin fiksut miehet?

Yhteistyössä