Miksi miehet viettää varpajaisia?

Alkuperäinen kirjoittaja ***:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No, kun alkaa se vastuu painaa ja vähän kaduttaakin se käärö, niin tekosyy ryyppäämiselle pitää löytää.

Vaikka sun miehellä niin olikin, niin ei kaikilla.

No, mun mies ei pitänyt varpajaisia, vaan oli mun luona kaiken ajan, minkä vaan pystyi olla ja hoiti vauvaa.

Niin minunkin mies. Joten en mitenkään voi ymmärtää sun äskeistä ilkeää vastaustasi joka kuulosti niin katkeralta.

Sirkka on vähä hassu ihminen välillä:D

Näinpä. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ihme nipotusta:
Miksi ihmeessä tuore isä EI saisi juhlia vauvan syntymää??? :o Olisi ap:n mies voinut sinne mennä juomaan lämmintä maitoa, ei se ole kiellettyä. Kyllä mun mies voi mennä kavereitten kanssa ilman viinaakin jos sitä ei juuri silloin satu nappaamaan tai ei voi juoda.

Ensin natistaan raskausaikana että sä et saa juoda saunakaljaa kun mäkään en voi, sitten ei saa juhlia lasta kun mäkään en voi kun olen synnärillä, sitten jäkätetään kuinka vaipanvaihdot ym ei mene just niinku mä sanon. Ja lopulta ihmetellään miksi mies saa tarpeekseen eikä osallistu lapsenhoitoon... :whistle:

No SAA juhlia, mut miks ÄITIT ei saa juhlia samalla lailla? Mikä yksinoikeus niillä isillä on lähteä vetämään perseet olalle ko vauva syntyy mut jos äiti tekis niin, voi herraisäkauhistus :xmas:

Ja minun mies ei menny juhliin matkaan sen takia että meillä on oma vauva hoijettavana täällä enkä mie pysty yksin hoitamaan nyt, toisekseen tuskin sitä huvittaa toisten ryypiskelyä kattoa ko ei ite juo, harvemmin muutenkaan alkoholi maistuu.

Miksi miesten päätä pittää silitellä tyyliin juo vaan saunakaljaa, juhli vaan vaikka mie en voi ym, eikö ne voi ja ossaa olla isiä muuten? Miksi äitien tekemisistä nostettaan aina muutenki niin kauhea haloo mut isien ei? Isiä pittää vaan ymmärtää...

En mie ossaa selittää. Selittäkköön joku muu. :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Miksi ihmeessä tuore isä EI saisi juhlia vauvan syntymää??? :o Olisi ap:n mies voinut sinne mennä juomaan lämmintä maitoa, ei se ole kiellettyä. Kyllä mun mies voi mennä kavereitten kanssa ilman viinaakin jos sitä ei juuri silloin satu nappaamaan tai ei voi juoda.

Ensin natistaan raskausaikana että sä et saa juoda saunakaljaa kun mäkään en voi, sitten ei saa juhlia lasta kun mäkään en voi kun olen synnärillä, sitten jäkätetään kuinka vaipanvaihdot ym ei mene just niinku mä sanon. Ja lopulta ihmetellään miksi mies saa tarpeekseen eikä osallistu lapsenhoitoon... :whistle:

No SAA juhlia, mut miks ÄITIT ei saa juhlia samalla lailla? Mikä yksinoikeus niillä isillä on lähteä vetämään perseet olalle ko vauva syntyy mut jos äiti tekis niin, voi herraisäkauhistus :xmas:

Ja minun mies ei menny juhliin matkaan sen takia että meillä on oma vauva hoijettavana täällä enkä mie pysty yksin hoitamaan nyt, toisekseen tuskin sitä huvittaa toisten ryypiskelyä kattoa ko ei ite juo, harvemmin muutenkaan alkoholi maistuu.

Miksi miesten päätä pittää silitellä tyyliin juo vaan saunakaljaa, juhli vaan vaikka mie en voi ym, eikö ne voi ja ossaa olla isiä muuten? Miksi äitien tekemisistä nostettaan aina muutenki niin kauhea haloo mut isien ei? Isiä pittää vaan ymmärtää...

Ymmärrään mitä ajat takaa, mutta en sitä miksi se on jollekin ongelma.

Mitä itse olen huomannut miehen kaveripiirissä niin ensimmäistä lasta juhlitaan yleensä vähän voimaperäisemmin, eli kunnon bileet pystyyn. Tavallisesti silloin äiti ja lapsi on synnärillä, kukaan ei muistaakseni ole viettänyt varpajaisia vasta heidän kotiutumisen jälkeen. Seuraavien lasten kohdalla varpajaiset on sitten juuri tyyliin kavereitten kanssa syömään pariksi tunniksi, koska onhan kotona jo yksi tai useampi lapsi joita pitää huoltaa ja olla skarppina.

Kun en ole raskaana niin mä voin ihan hyvin ottaa saunakaljan. Raskaana en tietenkään ota. Se ei ole mulle mikään juttu, koska alkoholi ei ole meillä sellainen juttu että se olisi kenellekään ongelma. Ilmankin voi olla. Siksi en näe myöskään syytä kieltää mieheltä sitä saunakaljaa vain koska MINÄ en saa. Mun puolesta mies voi syödä päänsärkyynsä Buranaa, vaikka mä joudunkin tyytymään Panadoliin.

Itse en ainakaan olisi jaksanut lähteä yhtään mihinkään ryyppäämään tai rellestämään suoraan synnäriltä. Olisikin ollut tosi hehkeä olo kaikkien tikkien ja jälkivuotojen kanssa. Väitän että aika harva vastasynnyttänyt äiti haluaisi sitä. Mutta mun mielestä siinäkään ei ole mitään kamalaa jos jättää vaikka 2-3 kk ikäisen muutamaksi tunniksi vaikka isälleen että pääsee kavereitten kanssa jonnekin. Palstamielipiteen mukaanhan se on kivityksen arvoinen teko, mutta irl ei kukaan ole niin väittänyt.

Pitäiskö mun nyt suuttua muuten mun kavereille? Meillä kun on tyttöjen kesken ollut tapana lähteä viettämään "varpajaisia" kun joku saa lapsen. Siis ihan ilman sitä synnyttänyttä äitiä. Eihän ne saa mennä kun mäkään en pääse!!!!

Minusta tuo on kamala perinne, siis nimenomaan tuo että vedetään törkeet naamat kun oma lapsi syntyy. Onneksi oma mies ei moisia halunnut viettää - ei kyllä juo muutenkaan. Yksi tuttu mies kyseli että huomaako kätilöt jos hän yöllä luikkii perhehuoneesta dokaamaan...

Välillä tuntuu että Suomessa kelpaa ihan mikä tahansa syyksi päästä ryyppäämään.

No me oltiin miehen kanssa sovittu jo valmiiksi että pitää varpajaiset kun minä olen vauvan kanssa sairaalassa :) Kutsui muutaman kaverin meille pelaamaan pokeria, juomaan vähän viinaksia, saunomaan jne.. Mies sai nollattua päänsä ja kun kotiuduttiin niin alkoi auvoinen vauva-arki. Tämä järjestely sopi meille ainakin tosi hyvin.

Niin, mitä sitä vauvaa juhlistamaan, kun ei se mies sitä punnannut maailmaan ja takeita ei ole vielä siinä vaiheessa, onko se vauva edes hänen. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:

Kuinkahan moni "tuore" äiti on mahdollisimman pikaseen synnäriltä tulon jälkeen hilppassut kapakkiin? Minkä IHMEEN takia pitää lähteä äidin ryyppäämään ja HYLÄTÄ pieni vauva kotiin/vanhemmilleen /ystäville hoitoon?

Aika usein asia tullut eteen kun on muutama päivä synnytyksen jälkeen jo oltu menossa dokaan, tälläkin palstalla on samasta aiheesta ollut kauhistelua.

Toki sitä mennä saa silloin kun itsekustakin siltä tuntuu, samoin kun noi varpajaisten vietto. Ite en varpajaisia viettänyt saati että olisi ees mielessä käynyt. Voipi olla asiaan vaikuttaa kun lapsi vasta ensimmäinen, tiedä sitten jos toisen kohdalla vetää viikon putken. Vaan kukin tavallaan :)

Täällä olis toinen vähän hassu ihminen , en millään ilveellä suostu ymmärtämään että vauvaa täytyy ukko tai akka porukassa viinan kanssa juhlia , en mä kyllä ymmärrä tota juomista muutenkaan , en nyt enkä koskaan.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Varpajaiset

"Varpajaisten taustalla on juhla lapsen syntymä maalaisyhteiskunnassa, jolloin varpajaisia saatettiin järjestää myös uuden varsan tai vasikan syntymän kunniaksi.--
Etnografi Eljas Raussi kertoo varpajaisten olleen alkujaan naisten perinne. Alkoholin käyttö juhlissa on ainakin osittain liittynyt alkujaan terveydellinen vaikutus. Viinaa käytettiin synnytyksen yhteydessä lieventämään ja vahvistamaan äidin synnytystä ja sen onnistumista. Kun synnytys oli saatu loppuun, synnytyksessä avustaneet "asianaiset" ryyppäsivät varpajaisia sekä nauttivat voita, lihaa sekä leipää."

Miksei saisi viettää? Meillä miehet juhlistivat vauvan syntymää täytekakulla, kahvilla ja konjakilla. Sikarit polttivat terassilla. Toivat kukkia ja suklaata äidille, vauvakin sai lahjoja. Illaksi lähtivät yökerhoon, mieheni oli puolilta öin kotona. Toki ymmärrän vastustuksen, jos oma mies on lähes deeku.

Silloin kun esikoisemme syntyi, miehelleni järjestettiin pienimuotoiset varpajaiset ihan muutaman lähimmän kaverin kesken. Miehet olivat tuoneet tuoreelle isällä lahjojakin, ts.vauvalle :), muutoin ihan normi saunailtaa viettivät. Sittemmin kun musikoita on lisää tullut, niin eipä tuo ole varpajaisia joutanut juhlistamaan...kaveripiirikin kun perheellistyi aikalailla aina samoihin aikoihin :D...

Meillä päin, Etelä- Karjalassa, sitten vietettiin ja vietetään rotinoita, jotka ainakin minun kohdalla on pyhitetty äidille ja tuoreelle vauvalle. Ihana perinne, josta mulla ei ollut aavistustakaan. Olo on ollut kuin kuningattarella, kun rotinavieraat tulivat ruhtinaallisin lahjoin aina ruokalahjoista vauvan muistamisiin.

Mutta - en mäkään oikein tajua tuota juttua, että varpajaisiin verhoillaan kunnon ränniputki :(. Kuulostaa jo surulliselta.

No siis ihmisillä on tapana keksiä kaikennäköisiä "juhlia" saadakseen ryypätä. Lisäksi vallalla on käsitys, että on hyväksyttävää juoda, jos se tehdään isommassa porukassa. Mielestäni olisi paljon mukavampaa jos varpajaisissa esim. juotaisiin kahvia, syötäisiin vaikka jotain herkkuja ja juteltaisiin vauvasta. Ja olen mies.

Alkuperäinen kirjoittaja absolutissi:
No siis ihmisillä on tapana keksiä kaikennäköisiä "juhlia" saadakseen ryypätä. Lisäksi vallalla on käsitys, että on hyväksyttävää juoda, jos se tehdään isommassa porukassa. Mielestäni olisi paljon mukavampaa jos varpajaisissa esim. juotaisiin kahvia, syötäisiin vaikka jotain herkkuja ja juteltaisiin vauvasta. Ja olen mies.

No näin! Mutta musta ois tuntunut aika tyhmältä, että mies on jossain juhlimassa, kun minä makaan sairaalassa saamatta unta, kun kaveri kuorsaa vieressä.

Alkuperäinen kirjoittaja korpi kuusen kannon akka:
Alkuperäinen kirjoittaja Lillu:
Minkä IHMEEN takia pitää lähteä äidin ryyppäämään ja HYLÄTÄ pieni vauva kotiin/vanhemmilleen /ystäville hoitoon?

Siis hä?! Minkä ihmeen takia ISÄN sit pitää saada toimia noin? Onko se isä jotenkin vähäpätöisempi hoitajana kuin äiti?

Voi kakka.. juuri sitähän se tieten tarkoittaa.. jos isä käy yöllä baarissa muutamalla ja on taas aamulla äidin ja vauvan luona niin keltä se on pois???

Isät viettävät varpajaisia, koska haluavat juhlistaa vauvan syntymää ja hieman ottaa kuppia siinä sivussa.

Mä en ole niin alkoon menevä, että mua harmittaisi miesten "etuoikeus" lähteä juhlimaan heti vauvan synnyttyä. Voin ihan hyvin odottaa sitä dokaamaan lähtemistä vaikka vuoden, ei se niin hauskaa ja ihmeellistä ole. Toki juhlia voi muutenkin kuin viinaa vetämällä ja niinhän äitikin voi tehdä melko pian vauvan syntymän jälkeen.

Siis miksi ihmeessä miesten ja naisten pitäisi tehdä kaikki samat asiat? Pidetäänhän tuleville äideillekin baby showereita. Pitäisikö ne lopettaa kun isät ei pääse niihin?
Siinä olen toki samaa mieltä että kahden päivän ryyppyputki on säälittävää, varpajaiset tai ei.

Mä en tajua miksi aina kuvitellaan automaattisesti että se kaikille ois kännäämistä ja riehumista. Mun mies oli onnesta sekasin ja ylpeä ja juhlisti lähimpien ystäviensä kanssa isäksituloaan.

Mä olin esikoisen kanssa sairaalassa viikon joten sanoin miehelle että pitää ne varpajaiset vaan ihan vapaasti sillon, mulla on sairaalassa apua saatavilla. Kotona haluan että mies on alussa apuna isyyslomansa ajan.

Ymmärrän että joillain on negatiivisia kokemuksia varpajaisista mutta ei ne kaikki äijät lähde riehumaan, tuskin oikeesti kovinkaan moni. Minusta on tiukkapiposta kieltää juhliminen mieheltä, kuka on sanonut ettei äiti voi mahdollisuuksien mukaan järkätä naisille varpajaisia!! Ainakin mun tuttavapiirissäni näinkin on tehty...

Kyllä mun mies saa, sitten kun lapsi saadaan, juhlia varpajaisia saunan, muutaman juoman ja yhden sikarin voimin. Örvelökännejä en hyväksy. Pitää päästä sairaalaan ilman että lemuaa vanhalle viinalle ja olla ajokunnossa. Oon aiemminkin lukenut varpajaisten historian, mutta musta se on ihan kiva et isät juhlistavat kavereiden kesken uutta vauvaa, lähinnä osoittaa isän ylpeyttä tai jtn. Miten sen nyt selittäis...

No näin! Mutta musta ois tuntunut aika tyhmältä, että mies on jossain juhlimassa, kun minä makaan sairaalassa saamatta unta, kun kaveri kuorsaa vieressä.

Miten se helpotti sun oloa, että mies oli kotona???

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Se oli nukkumassa ja sitten kun se pääsi, se tuli mun luo heti aamulla, olemaan mun ja vauvan kanssa.

Ja miksi sen ois pitänyt juhlia sitä, että mä synnytin lapsen ja olen väsynyt ja kipeä? Mitä hyötyä siitä ois siellä sit mun luona ollut, jos se ois käynyt yöllä juhlimassa ja ois ihan väsynyt. No, eipä se kyl mihinkään mun luota ois halunnutkaan, edes sinne kotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Se oli nukkumassa ja sitten kun se pääsi, se tuli mun luo heti aamulla, olemaan mun ja vauvan kanssa.

Ja miksi sen ois pitänyt juhlia sitä, että mä synnytin lapsen ja olen väsynyt ja kipeä? Mitä hyötyä siitä ois siellä sit mun luona ollut, jos se ois käynyt yöllä juhlimassa ja ois ihan väsynyt. No, eipä se kyl mihinkään mun luota ois halunnutkaan, edes sinne kotiin.

Ok, en mä tiennyt että synnytys teki susta raihnaisen.

joo, enpä tiedä varpajaisista muuten, kuin että nää isit on aika herkistyneessä tilassa silloin. nuorena (ja tyhmänä) tuli lähdettyä useamman kunnon isin matkaan varpajaispippaloista. en tiedä miksi näin on.

Voi pyhä yksinkertaisuus. Eihän siinä sitä juhlita että äiti on väsynyt ja kipeä. Vaan sitä että on saanut lapsen. Mutta sekö ei sun mielestä ole juhlimisen arvoinen asia? :headwall:

Kyllä mun mies selvisi ihan hyvin aamulla sairaalaan vaikka varpajaisia viettikin, eikä haissut viinalle tai muuta sellaista.

Yhteistyössä