Ei nyt puhuttu marilyneistä eikä kilppareista vaan oikeasta ylipainosta.
Mulla on kilpparin vajaatoiminta. Siinä kohtaa, kun tautia ei ollut diagnosoitu ja painoin 30 kg enemmän kuin nyt, niin kyllä se ylipaino oli mulle ihan oikeaa ylipainoa. Eivät maallikot erota sitä, mikä on nestepöhöä ja mikä oikeaa läskiä. Läski mikä läski, selän takana riitti peepuhetta, mä kun en sairauskertomustani irl pui.
Ja mua v.tuttaa suunnattomasti, että palstalla kilpirauhasen vajaatoimintaa pidetään jonain tekosyynä ylipainolle. Jos kärsii pahasta vajaatoiminnasta, niin se paino todellakin voi nousta kymmeniäkin kiloja, eikä niiden poissaanti ole ollenkaan niin helppoa kuin sellaiselle perusterveelle ihmiselle, joka on kilonsa saanut syömällä. Toki niitä on olemassa sellaisiakin henkilöitä, jotka käyttävät vajaatoimintaa tekosyynä. Tai oikeammin ne ovat kai henkilöitä, jotka vaan ovat jo luovuttaneet sen painonsa kanssa. Mä MELKEIN toivon, että kaikki ne, jotka oikeasti vähättelevät vajaatoimintaa ja sen aiheuttamia juttuja, saisivat joskus itse kokea vajaatoiminnan, se kun olisi heille ihan a piece of cake. Sepä sitten nähtäisiin. Teetä ja sympatiaa en kyllä siinä kohtaa jakelisi.
Mä olen nyt normaalipainoinen (kuten olen ollut koko elämäni lukuun ottamatta noita muutamaa vuotta kestänyttä taistelua vajaatoiminnan hallintaan saamiseksi) ja tyytyväinen elämääni. Lapsia en voi enää enempää hankkia, koska omalla kohdallani vajaatoiminta "räjähtää käsistä" siinä kohtaa ja olisin lääkityksen rukkauksista huolimatta taas se paljon parjattu laardikasa ja läski ties kuinka kauan.
Ja ei, mä en koskaan ole ajatellut, että yhtään kenenkään pitäisi pitää läskeistä. Ei miesten, eikä naisten. En myöskään pidä ylipainoisuutta (tai alipainoisuutta) normaalitilana. Silti toivon, että jokainen pääsisi sellaiseen kuosiin, jossa itse voisi olla tyytyväinen itseensä ja onnellinen elämäänsä. Viis siitä, mitä mieltä muut ovat. Sitä mä en tajua, että aina vaan valitetaan omasta kropasta, muttei silti tehdä mitään sen eteen. En kyllä tajua sitäkään, että valitetaan toisten ihmisten vartaloista.