Miksi mietin koko ajan raha-asioita, vaikka ne on tällä hetkellä suht hyvin?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja haas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

haas

Vieras
Mitä tää on, onko tää joku outo ahdistuksen muoto, kun pitää koko ajan laskea että miten rahat riittää. Tässä kuussa, ens kuussa, syksyllä, mä oon laskuissani varmaan jo vuodessa 2020. Eihän sitä edes voi tietää, mitä tulee! Ja meillä on ihan ok rahatilanne, saadaan aina välillä ihan säästöönkin. Silti mä lasken JOKA päivä näitä summia; mitä menee ens kuussa bensaan ja mitä Lintsikäyntiin ja mitä ruokaan ja ja ja...

Tää häiritsee mua itseäni aika paljon, koska se ei mitenkään nostata mielialaa. Koko ajan tuntuu, että rahat ei muka riitä, kun niitä laskee. Kuitenkin ne on joka kuukausi riittänyt. Jotenkin vaan en pääse yli siitä, jos ei esim. saadakaan säästöön tasan sitä summaa, jonka olin etukäteen laskenut. Jos joka kuukausi ei edes saa säästettyä, mitä sitten? Elääkin pitää.

Miks mulla on tällanen pakkomielle rahtilanteen jokahetkisestä tarkastelusta? Miks en saa päähäni, että se ei edes muuta mitään, vaikka kuinka paperille allekkain laskeskelen eri eriä...
 
Sama vika mullaki. Alkoi siitä kun mä jäin työttömäksi. Ei sillonkaan ollut periaatteessa mitään hätää rahan suhteen. Mutta jostaki tuli sellainen että pakko säästää venyytellä senttiä ja pihistää. Sama homma jatkuu edelleenkin vaikka käyn töissä. Noh säästin mä 3-vuoden aikana 20 000€. Sielä ne rahat makaa vielä tilillä käyttämättä. Ei mitään tietoo mihin mä säästän tai miks pihistelen.. Ahdistavaa.
 
Oletko elänyt lapsuuden niin, että olet joutunut stressaamaan rahasta? Sellainen voi jäädä päälle, vaikka tulot olisi aikuisena isotkin. Ei opi tavallaan koskaan hellittämään siinä, ettei tarvitse ahdistua raha-asioista.
 

Yhteistyössä