Miksi minua kritisoidaan siitä, jos en halua jättää vielä 1,2v yökylään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Nisu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Nisu"

Vieras
Mä koen, että lapsi on niin pieni vielä ja mä en edes malta jättää poikaa vielä yökylään.
Tiedän kyllä, että moni lapsi on tuossa iässä ollut jo monta kertaa yökylässä ja varmasti on hyvin mennyt. Mä kyllä voin päivisin jättää lasta hoitoon ja käyn esim. salilla ja kampaajalla tms.
Jos mä en edes ole kokenut vielä tarvetta saada lasta yöksi hoitoon, niin miksi pitäisi väkisin viedä?

Muutamat kaverit ja miehen sukulaiset jaksaa aikoa päättään "sä oot just sellanen mutsi joka ei voi olla sekuntiakaan erosta lapsestaan. Lapselle tekee hyvää olla poissa ja olla muidenkin kanssa, kuin äidin".
Lapsi onkin muiden kanssa. Mutta mä en ymmärrä miksi pitäisi juuri yökylään viedä..

Höh, miksi pitäisi edes miettiä yökylään viemistä ellei siihen ole todella tarvetta? Ei tuon ikäinen lapsi tarvitse mitään yökyläkokemuksia muualta :D. Vai mikä ihme niiden kritisoijien motiivi onkaan?

Meidän lapset ei oo koskaan olleet yökylässä, vanhempi täyttää nyt kolme. Kai ne voi sitten mennä yökylään kun itse haluavat. Silämtavalla ovat kyllä olleet hoidossa että jos meillä on miehen kanssa joku ltameno niin isovanhempi on meillä illan ja yön, laittaa lapset nukkumaan ja me hipsimme sitten kotiin aamuyön tunteina.
Jokatapauksessahan järkevintähän hoitoasiat on järjestää niin että lapsi saa olla tutussa tmpäristössä ja hoitaja tulee lapsen kotiin.

Kuulemma on huonoksi könnätä vain kotona äidin kanssa. Ensinäkin me ollaan aika harvoin kotona. Käydään paljon kaupungilla ja kyläreissuilla. Ulkomaillakin poika on käynyt jo kaksi kertaa. Joten ei todellakaan olla vain kotona. Ja jos joku tuon ikäisenä kanssa on paljon "vain" kotona, niin mun mielestä siinä ole mitään pahaa. 1,2v on niin pieni vielä, että kyllä se perusarkikin riittää oikein hyvin, vaikka oltaisiinkin paljon kotona.

Kaikkeen vaan aina vedetään tuo YÖkyläily. Poika oli pari viikkoa sitten hoidossa yhden iltapäivän ja illan (yhteensä ehkä 7h), koska olimme häissä. En jättänyt poikaa yöksi ja miehen sukulaisista osa oli "hahahah mä arvasin ettet sä pysty jättää sitä yöksi" ja stten tuli pitkä liuta tekstiä, miten olen sellainen ja tällainen äiti..

Meidän kuopus oli ekaa kertaa yökylässä kuukausi sitten. Hällä oli tuolloin ikää 2v 2kk.

KOSKAAN ei ole sitä asiaa kukaan ihmetellyt...enkä oikein ymmärrä että miksi sitä ihmetellä pitäisikään. Joskin meillä lapset on oikeastaan viikoittain hoidossa anopilla, jotta kukaan ei kyllä sitä epäile ettenkö voisi olla lapsista erossa tms. Mutta yöhoitoa emme vain ole ennen tuota tarvinneet.

Oon mäkin saanu noita ihmettelyjä.Meillä lapset on nyt 8, 5 ja 2vuotiaat. Vanhin on ollu kerran yökylässä vuosi sitten, samoin keskimmäinen. Muuten eivät oo olleet yökylässä missään. Tosin mä voisin jo nämä vanhemmat tokikin antaa jos ois paikka mihin mennä. Mut mä en kans alle 3vuotiasta raaskisi antaa yökylään jos ei ole pakottavaa tarvetta.

Oon mä silti ollu lapsistani erossa, myös yön ylitse(kun oon ollut töissä yövuorossa ja pari kertaa sairaalassa) mut lapset on olleet sillon kotona isänsä kanssa.

Kuulemma on huonoksi könnätä vain kotona äidin kanssa. Ensinäkin me ollaan aika harvoin kotona. Käydään paljon kaupungilla ja kyläreissuilla. Ulkomaillakin poika on käynyt jo kaksi kertaa. Joten ei todellakaan olla vain kotona. Ja jos joku tuon ikäisenä kanssa on paljon "vain" kotona, niin mun mielestä siinä ole mitään pahaa. 1,2v on niin pieni vielä, että kyllä se perusarkikin riittää oikein hyvin, vaikka oltaisiinkin paljon kotona.

Kaikkeen vaan aina vedetään tuo YÖkyläily. Poika oli pari viikkoa sitten hoidossa yhden iltapäivän ja illan (yhteensä ehkä 7h), koska olimme häissä. En jättänyt poikaa yöksi ja miehen sukulaisista osa oli "hahahah mä arvasin ettet sä pysty jättää sitä yöksi" ja stten tuli pitkä liuta tekstiä, miten olen sellainen ja tällainen äiti..

No mikä tässä nyt on se totuus? Lähditkö häistä sen vuoksi että et halunnutkaan jäädä sinne pidemmäksi aikaa, vai olistkonhalunnut jäädä mutta et voinut kun pelkäsit miten lapsesi pärjää? Oisko miehes halunnut jäädä sinne häihin pidemmäksi aikaa? Ymmärrän hyvin että lasta ei varta vasten tarvitse kärrätä hoitoon, mutta tuommoisessa tilanteessa olisin mielihyvin nauttinut illasta aikuisten kesken ja mieheni kanssa sen sijaan että olisin kiirehtinyt kotiin.

Oletkohan ehkä kiltti, lämminsydäminen ja joustava ihminen? Koska kuulostaa siltä että huolehdit hyvin lapsestasi, ja lähipiiri pilkkaa ihan normaalia asiaa. Ikään kuin tarttuisivat nyt vain johonkin, kateuttaan tai hämmennystään tai jotakin. Sinua on ehkä helppo kritisoida, ja johonkin pitää tarttua. Nyt pää pystyyn ja luota omaan näkemykseesi. Selvästi teillä on lapsen kanssa monenlaista menoa ja sinulla omiakin. Ei ole mitään erityistä mitä lapsi voisi tai hänen tarvitsisi 'oppia' yökyläilyssä. On päinvastoin hieno juttu, että olet onnistunut pitämään lapsesi elämän niin tasapainoisena.

• Tykkää
Reactions: Naspula
siksi sitä ihmetellään, koska kaikilla eri mielipiteet. Kuitenkin muiden mielipiteillä on valitettavan usein suuri vaikutus toisten käyttäytymiseen, pysy lujana omiesi kanssa. Yökyläily ei ole ehto lapsen hyvinvoinnille.

Meidän lapset on nyt 4 v 6 kk, 2 v 9 kk ja 1 v eivätkä ole olleet koskaan yökylässä ilman vanhempiaan. Ei ole ollut tarvetta. Yöhoitajaakin on tarvittu lähinnä niillä kerroilla, kun pikkusisarus on syntynyt, jolloin mummi on tullut meille yöksi (synnytykset käynnistyneet ilta-aikaan) ja isi on sitten lähtenyt synnäriltä takaisin kotiin aamulla siten, että on jo ollut siellä, kun lapsi/ lapset ovat heränneet. (Itsekin olen päässyt synnäriltä tokan ja kolmannen kanssa kotiin jo 8-10 tuntia synnytyksestä.)

En ymmärrä miksi lasta pitäisi kyörätä johonkin yökyläilemään siksi, että joku sukulainen niin vaatii. Lapsi ei ole isovanhempien tai muidenkaan lelu tai viihdyke, vaan lapsi menee yökylään siinä vaiheessa, kun itse haluaa tai kun vanhempien tai perheen tilanne sitä muuten vaatii. Ja ei, lapsen psykososiaalinen kehitys ei todellakaan vaarannu siitä, jos lapsi ei ole yötä vieraassa paikassa ilman vanhempiaan...

Minuakin on kritisoitu siitä ettei meidän kohta 3v tyttö ole ollut yökylässä kuin 2 ( ? ) kertaa ja silloinkin niin että isänsä on pistänyt tytön nukkumaan, ja lähtenyt sitten vasta ja me olemma olleet yötä toisessa paikassa. Ja nämä yökyläilyt on tapahtuneet ihan vasta tytön ollessa jo 2v, tai ylikin.
En ole ikinä oiekin ymmärtänyt sitä miksi niiden sukulaisten pitää välttämättä puuttua niin hanakasti näihin kasvatusasioihin ??

- ja taas tälläkin jutulla on myös se toinen puoli, jos olisit laittamassa 1,2v lapsen joka viikko tai edes kerran kussa yökylään niin sitäkin voitaisiin kritisoida, sitten olisit äiti joka ei välitä lapsestaan ja joka pistää oman etunsa, oman pienen lapsensa edelle..
Kultainen keskitie tähän asiaan löytyy kyllä, ja jokainen tyylillään.
Vaikka tyttö nyt onkin jo kohta 3 en edelleenkään halua häntä laittaa yökyläilemään kovin usein-

Esikoinen oli yhden yön yökylässä isovanhemmillaan 5 vuotiaana, seuraavan kerran sitten leirikoulussa viidennellä luokalla ollessaan. Ja ihan oli tasapainoinen nuori !

Kuopus on nyt 1v 9 kk eikä ole ollut edes päivällä muiden kuin isänsä tai minun hoidossa, yökyläilyistä ei ole edes ajatusta.

Minua on jo pidempään häirinnyt että nyky-yhteiskunnassa tuntuu (osan ihmisistä) mielestä olevan kamalan väärin että äiti ja isä haluavat elää lapsensa kanssa eivätkä jatkaa "vapaata" elämäänsä sen jälkeen kun lapsi on syntynyt. Minusta kun on kovin normaalia että elämäntilanteen muututtua, siis lapsen synnyttyä, hoidetaan lasta eikä rillutella enää pitkin kyliä.

Anna niiden mäkättää joita mäkätyttää, ehkä katsovat että siinäpä onkin sinun heikko kohtasi ja siitä voi sinua kiusata kun selvästi pahoitat mielesi. Seuraavan kerran hymyile rennosti ja ole kuin et kuulisikaan ikäviä naljailuja.

kyllähän niitä mielipiteitä saa olla,itseä vaan ärsyttää miehen sukulaisten samat kommentit
joka kerta kun kyläilevät..taasko se vierastaa?se kysytään tylysti joka kerta!ja kuulemma
vierastaa kun ollaan aina "vaan" kotona..ja todellakin eletään normaalia elämää
kyläilyineen ym menot..mutta poitsulla on ollut voimakkaat vierastuskaudet ja tällä hetkellä
eroahdistus minusta..tunge siinä sitten vieraiden syliin!kunnioitan miehen sukulaisten
mielipiteitä mutta kuka kunnioittaa minua,äitinä!

[QUOTE="Vieras";26501155]No mikä tässä nyt on se totuus? Lähditkö häistä sen vuoksi että et halunnutkaan jäädä sinne pidemmäksi aikaa, vai olistkonhalunnut jäädä mutta et voinut kun pelkäsit miten lapsesi pärjää? Oisko miehes halunnut jäädä sinne häihin pidemmäksi aikaa? Ymmärrän hyvin että lasta ei varta vasten tarvitse kärrätä hoitoon, mutta tuommoisessa tilanteessa olisin mielihyvin nauttinut illasta aikuisten kesken ja mieheni kanssa sen sijaan että olisin kiirehtinyt kotiin.[/QUOTE]

Tää kyllä kiinnostaisi muakin, eli tuleeko tästä nyt kuitenkin ongelma itsellesi tai miehellesi?

Toki se on ihan ok, jos lasta ei halua eikä tarvitse päästää yökylään, mutta jos siitä äidin mahdollisesta läheisriippuvuudesta lasta kohtaan koituu ongelmia esimerkiksi parisuhteeseen tai äidin mielenterveyteen, voi ruveta miettimään, miksei sitä lasta halua edes yhdeksi yöksi antaa yökylään.

Järki käteen tässäkin asiassa. Äiti tai lapsi ei yhden yön eron takia mene rikki, mutta jos todellakaan ei ole tarvetta, ei sitä hampaat irvessä tarvitse myöskään antaa.

Tietysti mummi voi innolla toivoa lasta yökylään, ja jos se ei kerta ole ongelma, voisi ehkä ajatella antavansa lapsen ihan mummin takia jos ei muuten. Ei sekään rikos ole ajatella välillä anopinkin kannalta. Koska se lapsi ei enää noin vanhana siitä kyllä kärsi ja jos äiti esimerkiksi hakee lapsen jo aamupäivällä ja vie illansuussa...

No johan nyt...Meidän lapset eivät ole koskaan olleet yökylässä ja vanhin on 4,5v. Ei ole ollut tarvetta yökyläilyyn ja kukaan lapsista ei ole koskaan sellaista pyytänytkään. Joten miksi ihmeessä veisin lapset yöksi pois kotoa?? Mielestäni mummojen, pappojen , tätien sun muiden aikuisten tarpeet tulevat kirkkaasti lasten tarpeiden ja halujen jälkeen, joten syyksi yökyläilyyn ei riitä "no kun mummo niiiiiiin haluaa" tms.

Älä välitä, sitten yökylään kun se teille sopii.

Mietin, että onko tuo meidän 5v ollut koskaan yökylässä. Ei ole tainnut olla. Eikä nämä 2vuotiaat kaksosetkaan ole vielä yökyläilleet. Eikä ole mikään kiire.

[QUOTE="vieras";26501661]No johan nyt...Meidän lapset eivät ole koskaan olleet yökylässä ja vanhin on 4,5v. Ei ole ollut tarvetta yökyläilyyn ja kukaan lapsista ei ole koskaan sellaista pyytänytkään. Joten miksi ihmeessä veisin lapset yöksi pois kotoa?? Mielestäni mummojen, pappojen , tätien sun muiden aikuisten tarpeet tulevat kirkkaasti lasten tarpeiden ja halujen jälkeen, joten syyksi yökyläilyyn ei riitä "no kun mummo niiiiiiin haluaa" tms.[/QUOTE]

Minä taas en ymmärrä miksei sitä lasta voisi antaa esim 4,5 vuotiaana mummolaan yökylään kun mummo sitä niin toivoo ja haluaa?

• Tykkää
Reactions: erinys
lapsi 1v5kk, menossa neljännen kerran yökylään mummolaan elämänsä aikana, näin meillä, ei kiinnosta mitä muut ajattelee, suuntaan tai toiseen, jokainen perhe toimii itselleen sopivalla tyylillä.

Vielähän tuo on niin pieni ettei mitään kiirettä yökylään. Minä itse olen yksinhuoltaja eikä minunkaan lapsi ole ollut koskaan yökylässä (nyt 4v 5kk), tarvetta ei ole ollut. Kotihoidossakin oli 3 vuotiaaksi ja silti tulee hyvin toimeen muiden lasten ja aikuisten kanssa ja sopeutui hyvin päiväkotiin eli itse ainakin päästäisin tuollaiset kritisoinnit toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.

[QUOTE="vieras";26501696]Minä taas en ymmärrä miksei sitä lasta voisi antaa esim 4,5 vuotiaana mummolaan yökylään kun mummo sitä niin toivoo ja haluaa?[/QUOTE]

No kun lapsi ei halua mennä!! Aivan taatusti tulisi illalla viimeistään äitiä ja isää ikävä ja kun muutenkin on herkkä poika, niin miksi pitäisi lasta kiusata. Meillä kyllä onneksi mummokin ymmärtää, että lapsen toiveet tässä ovat etusijalla, ei mummon itsekkäät tarpeet. Lapsi saa mnennä heti kun itse niin haluaa.

mulle kans on sanottu et "roikun lapsessani" vaikka en tietääkseni sitä tee. ja mua on kans haukuttu siitä että pidän poikaa LIIKAA(????) sylissä. siis poika itse hakeutuu syliin ja viihtyy siinä niin miksi mun pitäis työntää oma lapseni pois? sen takia on kuulemma herkkä/ujo. siinä kohtaa huomaa yleensä että puhuja ei tiedä mitään musta eikä mun lapsesta. olin nimittäin itse samanlainen pienenä, ujo piimä joka viihty äidin sylissä. ei tollasista puheista kannata välittää. ite jaksoin hetken murehtia niitä mutta aloin sitten sanomaan takas yhtä ärsytävällä äänen sävyllä kun mulle todettiin noita "tärkeitä" asioita. jokainen toteuttaa vanhemmuutta/äitiyttä erinlailla ja se kannattaa ihmisten niellä tai sitten niille tulee keskimäärästä vaikeampi elämä kun kokoajan joutuu huokailemaan kun muut tekeekin toisin. ja vielä sekin fakta pakko lisätä tähän että kun kaikki keinot/asiat ei toimi kaikkiin lapsiin.

meidän poika muuten oli ekan kerran yön yli hoidossa ollessaan 2kk ikänen (kivittäkää rauhassa) eli se siitä "roikut liikaa lapsessas" jutuista.

Yhteistyössä