Miksi minua nukuttaa aina aamuisin ja koko päivän ja illalla vasta olen pirteämpi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras....

Vieras
Ei väliä paljonko olen nukkunut yöllä niin aivan joka päivä nukuttaa heräämisestä noin klo 17 asti aivan kamalasti. Esim. tänään heräsin klo 6 kun piti viedä lapsi hoitoon ja kävelin siis noin tunnin reissun. Tulin kotiin ja nukuin 3 tuntia. Oli pakko herätä ja hakea lapsi hoidosta vaikka voimat aivan poissa. Tultiin kotiin ja otettiin välipalaa ja oli päiväunien aika lapsella niin nukahdin itsekin ja pari tuntia nukuin. Sen jälkeen nukutti johonkin klo 17 asti ja nyt pirteämpi olo. Tätä samaa rataa jatkuu jatkuvasti ja sama menenkö klo 21 vai 24 nukkumaan ja nukunko aamulla klo 6 vai klo 11 saakka. Sunnuntaina mies herätti minut kun nukuin vielä 10.30 ja oli tuskaa herätä. Otin päiväunet, mutta ei vienyt väsymystä. Minulla on kyllä kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta se hoidossa. Onko minulla joku krooninen väsymysoireyhtymä vai mikä? Pari vuotta sitten kävin lääkärissä ja todettiin kohonneet kortisoliarvot eli kun normi jotain 100 niin mulla oli 200. Ei tutkineet sen enempää ja totesivat että näin vaan on. Tämä unisuus oli jo silloin. Tuo kortisoli liittyi jotenkin sen vaihtelun päivärytmiin jonka epäilin olevan sekaisin. Nukun öisin tarpeeksi ja päivällä jalat ja koko kroppa on aivan poikki. Aivan kuin olisin tehnyt hirmuisen kuntoilun tms. Juuri nyt on voimia, mutta aamulla se on taas sama. Ja aivan sama vaikka olisin jo nukkumassa. Itsestäni tuntu, että olisin laiska, mutta ei se selitä sitä, että joka jäsen on aivan poikki.
Tuohon väsymysoireyhtymään sopii itselläni mm. sekaisin olevan verenkierron säätelyjärjestelmä(todettiin joskus yli 10v sitten) ja isot muistihäiriöt, kamalat päänsäryt(pääkin kuvattiin niiden vuoksi ja ei mitään) ja se, että isomman kuntoilun jälkeen olen tosiaan enemmän poikki päivän tai pari. Miten ihmeellä sanon lääkärille, että en jaksa ja tämä ei ole psyykkistä kun kai se olisi sitten 24h.

En mää jaksanu lukee sun koko juttua..mutta ootko kokeillu melatoniinia? Mulla se auttaa tosi hyvin.

Ja kirjoitit jotain tosta väsymysoireyhtymästä? Huomsitko sen niiden nestetankkausohjeen?

Ja d-vitamiini...sitä Paljon

Mitkä sun kilpirauhasarvot on?

Fb:ssa on ryhmä kilpirauhasen vajaatoimintaa sairastaville. Oletko siellä? Sinne voisit kirjoittaa ja kysellä sieltä mielipidettä. Siellä on kilppariasiat hyvin hanskassa.

mulla myös tuon tyylistä vaivaa. voi olla lisämunuaisen uupumustila, liittyy jotenkin tuohon väsymysoireyhtymäjuttuun. jotkut lääkärit saattaa suhtautua tuohon nuivasti.

Hei, tutkipa netistä, mitä on lisämunuaisten uupumus. Ja mene kuitenkin lääkäriin vielä ja kerro tuo nukkumistarve. Asiahan pitää tutkia tarkemmin.

Jos olet tyroksiinilääkityksellä, tsh pitäisi olla alle 1 ja t4v lähempänä ylärajaa, niin vointi voisi olla kohdallaan. Onkohan sinulla jotain muutakin häikkää, kannattaisi pyytää päästä tutkimuksiin johonkin keskussairaalaan. Please, mene lääkäriin!

Häsä, miten sinulla ADHD ilmeni?? Miten saat järjestystä kotona ylläpidettyä arkipäivisin?? Onko sinulla kiukkuisia päiviä?? Onko sinulla väsymystä ADHD:n takia??

Mulla on ihan sama.. Mitkään yöunet ei auta, vaikka olis nukkunut tosi hyvin niin jos herään ennen klo10 niin oon ihan veto poissa koko päivän, yritin herätä aikaisemmin jonkun aikaa, mutta se vaan syö voimia ihan hirveesti. Mullakin on sellainen olo että oon laiska.

Illalla piristyy mut kello 20 asti on enemmän tai vähemmän kamppailua.

[QUOTE="kiinnostunut";30271416]Häsä, miten sinulla ADHD ilmeni?? Miten saat järjestystä kotona ylläpidettyä arkipäivisin?? Onko sinulla kiukkuisia päiviä?? Onko sinulla väsymystä ADHD:n takia??[/QUOTE]

Kotona on aina kaaos ja mistään ei tule mitään kun rutiinit ei vain onnistu vaikka haluaisi ja vaikka tietäisi mitä tehdä, niin jotenkin päivä aina valuu hukkaan. Olen aivan käsittämättömän uupunut ja väsynyt lähes aina aamu/päiväsaikaan, yöt voisin kyllä kukkua ja mitä kauemmin nukun, sitä enemmän olen väsynyt ja herääminen sitä vaikeampaa. Ja se nukkuminenkin on niin helkkarin vaikeaa. Vähemillä unilla taas olen ihan sekaisin ja kipeä. En osaa keskittyä yhtään mihinkään olennaiseen ja en aina epäolennaiseenkaan ja asioiden aloittamisesta ei tule kertakaikkisen mitään. Hormonit sotkee ihan tajuttomasti päätä ja pms-oireet ovat suoraan helvetistä. Muutenkin saan usein oikein kunnon raivareita, joihin ei auta kuin tilanteesta poistuminen ja jos minun ei anneta poistua kun tilanteen tunnistan, vaan ajetaan nurkkaan, niin omaisuutta ja miksei ihmisiäkin menee rikki. Opiskelusta ei tule oikein mitään, saan erinomaisia arvosanoja joissakin asioissa ja muissa en pääse edes läpi ja en pysty oikein olemaan aloillani ja keskittymäänkään kunnolla tai kuuntelemaan. Kokoajan on pakko näprätä tai touhuta samalla jotain. Ja se väsymys tosiaankin..

Diagnoosi tuli aivan täysin puun takaa ja kuitenkin laakista selitti aivan kaiken. Ei se mikään tekosyy ole, mutta herra isä että elämä on muuttunut sen jälkeen parempaan. Uskallan väittää, että suurin syy ongelmiin on se ainainen uupumus, mitä ei vain voi edes kuvailla. Päivästä ja vuodesta toiseen pää kipeänä ja uupuneena ja sekavana, ihan kuin eläisi jotain pikkulapsiaika-simulaatiota ilman lasta.

Yhteistyössä