Alkuperäinen kirjoittaja lö:Alkuperäinen kirjoittaja katmat:Alkuperäinen kirjoittaja lö:Meillä on velkaa ainoastaan asunnosta (jäljellä alle 90.000e). Tänä vuonna otin myös opintolainaa, koska se on mielestäni sijoitus omaan tulevaisuuteeni ja toisaalta mulla on alle puolet opinnoista enää jäljellä eli mitään ihan hirvittävää summaa ei tule kertymään ottaen huomioon myös tulevan alani palkkataso. Muuten emme rahoita lainalla mitään. Meitä siis 2+3.
eli jos teillä paukahtaa yhtäaikaa jääkaappi,pesukone ja auto niin hyvin pystytte maksaa käteisellä korjaukset ja uusien ostot?
No itse asiassa mä opiskelen toista alaa ja olen aina välillä tehnyt keikkatöitä vanhan alani parissa, joten siitä tarvittaessa saisimme extra rahaa. Meillä itse asiassa hajosi 10 vuotta vanha telkkari tuossa pari kuukautta sitten, emmekä ole vielä ostaneet uutta, sillä minusta rahatilanteemme ei tällä hetkellä salli sitä juuri sen tähden, että sitä rahaa pitää olla hieman taskun pohjalla yllättäviä menoja varten. Katsomme tällä hetkellä sitten 15 vuotta vanhaa kantti kertaa kantti -kokoista matkatelkkaria.
Mutta joo, tuo skenaario, että kaikki paukahtaa yhtä aikaa, on aika kaukaa haettu. Sitä paitsi auton korjaus kyllä hoituu omasta takaa, se on itse korjattu tähänkin asti, eli varaosien hinnat tulevat sitten omasta pussista. Jääkaapin ja pesukoneen pystyisimme rahoittamaan säästöillämme.
juu meillä kävi toteen tuo kauhuskenaario,että kaikki paukahtaa yhtäaikaa.Meilläki oli tonnin verran säästöjä hätätilanteita varten.sitte meni rikki yhtä ja toista ja jouduin vielä sairaalaan josta tuli iso lasku niin yhtäkkiä oli säästöt menny ja kotihoidontuesta onkin aika hankala yhtäkkiä säästää uudestaan sitä tuhatta euroa takas.Eli jos on tonni tai pari säästössä niin sillähän saa hyvin yksittäisen pesukoneen tai jääkaapin maksettua mutta sit jos niitä sellasia menoja tuleeki yhtäkkiä lyhyessä ajassa useita ja kaikki säästöt menee niihin etkä ehdi säästää rahaa takaisin ennenku vielä tulee yks monen sadan euron juttu,niin silloin on pakko jo suunnitella osamaksua.Harvinaistahan se varmaan on mutta meillä kävi näin enkä nyt puhu mistään turhakkeista kuten tv (meillä ei edes oo televisiota),sillä ny ei oo väliä jos tv hajoaa eikä heti saa uutta mut jo pakastin,jääkaappi,pesukone tai joku muu vastaava hajoaa tai jos auto hajoaa (me kun ei osata itse korjata mutta auto on välttämätön kapine täällä tuppukylässä) niin ne on kyllä pakko saada,jos ei oo säästöjä niin sitte velaksi.
Siis mä ehdottomasti oon säästämisen kannalla ja on hyvä jos on säästössä pahanpäivän varaa mutta joskus joillekki ihmisille voi käydä niinku meille,että tulee iso rykelmä isoja juttuja ja säästöt valuu niihin,sitte ku yrität alkaa säästää uudestaa sitä summaa pahanpäivän varalle niin tuleeki vielä yks iso juttu ja siinä sitä ollaan.Tää säästämisasiakaan ei oo niin yksinkertainen juttu aina,vaikka sitä kannattaiskin.