Miksi mulla on ylipainoa "näinkin paljon" ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dfgdfg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

dfgdfg

Vieras
Mun vanhemmat ovat hoikkia, samoin sisko ja veli. Isän tädit taas ovat olleet melko vankkarakenteisia. Mä olen ollut koko elämäni ylipainoinen ja iso rakenteinen. En nyt varsinaisesti mikään tosi läski ole, sellainen tukeva/suuri/tuhti/pulska.
Mä olen ollut melko liikunnallinen koko elämäni. Nuorena urheilin kaikenlaista. Nyt aikuisenakin liikun ihan kiitettävästi.

Tässä on normaalit ja keskiverto liikkumiset ja syömiset päivältä. Toki josku tulee syötyä enempi ja joskus vähempi yms, mutta se "perusarki"

Aamupala:

0,5l vettä
kuppi kahvia, jossa noin ruokalusikallinen maitoa
Kaksi ruisleivän palaa ja päällä sipaisu margariinia, tomaattia ja kurkkua

Lounas:
Ruokaisa salaatti + hedelmä. En käytä kastikkeita.

Päivällinen:
Annos normaali kotiruokaa + salaatta.

Iltapala:
Kahvia ja aina en välttämättä syö mitään. Jos on on nälkä, syön jogurttia, leipää tms.

Päivän aikana juon paljon vettä.

Kuljen pyörällä työmatkan, joka on 5km suuntaan. Eli viitenä päivänä viikossa pyöräilen 10km.
Torstaisin käyn uimassa ja uin yleensä 1km
Mulla on koira, jonka kanssa teen joka päivä noin 1/2h - 1h lenkin.
Talvella hiihdän paljon

Asumme omakotitalossa ja olen aikamoinen siivousintoilija, joten siivoaminenhan myös kuluttaa. Lisäksi minä leikkaan meillä ruohot.

Talvella kävin maanantaisin zumbassa.

Ruuat teen aina terveellistä kotiruokaa ja pyrin valitsemaan terveellisimmät vaihtoehdot.

Suklaata tulee syötyä pari kertaa viikossa yksi patukka ja ehkä kerran viikossa pulla.

Pahoittelen mahdollisia kirjoitusvirheitä yms. Kirjoittelen kännykällä! :)

En kaipaa vittuiluja, vaan OIKEASTI jos joku osaisi neuvoa mua, miten saisin kiloja pois!!
Olen perusterve ja kaikki arvot ok. Mulla on kohtalaisen littana maha, eikä ole jenkkiksiä juurikaan. 169cm/91kg mitat.

Mä lihoin 20kg 17-19 vuotiaana, koska elin aika villiä elämää. Viikonloppuihin kuului aina dokaamista, pizzaa, karkkia jne.
Parikymppisestä olen elänyt terveellisesti ja liikun paljon. Toi 20kg ylipainoa mulla on edelleen, mutta paino pysynyt samana viimeiset 10-vuotta. Urheilen oikeastaan aika paljonkin. Joten kaikki ylipainoiset eivät istu sohvalla sipsipussin kanssa. Toki tiedän, että voisin laihduttaa, mutta mulla lähtee kilot aika kovalla tuskalla.

Ammattini puolesta törmään usein ylipainoisiin ihmisiin. Osa ihmisistä ovat olleet koko elämänsä ylipainoisia, eivätkä ole lihoneet välttämättä sitten rippikouluiän grammaakaan. Mikäli kyseessä ei ole sairautta, jokainen voi laihtua. Osalle laihtuminen on helpompaa ja osa joutuu rehkiä niska limassa, eikä paino meinaa silti pudota. Sun kannattaisi ehkä kääntyä ammattilaisen puoleen, mikäli haluat kilojasi pudottaa.
Mun mielestä sun kohdalla laihtumiselle ei ole akuuttia tarvetta edes. Pyri pitämään paino samana. Olet muuten terve ja liikut riittävästi, joten ylipainosta ei ole sun kohdalla kovin suurta haittaa. Vaihda yksi leipäpala päivästä esimerkiksi kotimaisiin marjoihin. Voisit myös syödä muutaman pähkinän päivässä ja lisätä ruokavalioosi rasvattoman maidon ja välipalan. Välipalaksi hyvä on esimerkiksi hedelmä, marjat tai vaikkapa pikapuuro.

Mitä se kotiruoka on? Pottumuusia? Suurustettuja kastikkeita? Kermaisia kiusauksia? Käytätkö alkoholia?

Ei minun kestäisi syödä päivittäin normaalia, suomalaista kotiruokaa. Lihon heti. Eikä leipää. Paino on nyt n. 60-62/165. Olen tyytyväinen tähän, mutta en voi todellakaan syödä tavallisesti, miettimättä kaikkea. Meidän päivällinen on aina salaatti, ilman pastaa tai perunaa. Silloin tällöin käytän täysjyvätuotteita. Lounaalla syön yleensä lihaa ja kasviksia tai munakkaan. Kerran viikossa syön pizzaa ja juon myös olutta tai viiniä.

[QUOTE="mhm";24275331]En kyllä ymmärrä miksi?
Itsehän laihdutin 20 kg ja söin varmasti 4-5 palaa ruissaria päivässä.[/QUOTE]

Jaa, jos mä söisin 4 ruisleipää päivässä, mun ei tarttis syödä koko päivänä mitään muuta. Mun mielestä leipää ei kannata edes syödä joka päivä. Se on tietty vaan mun mielipide. Ap:han tossa kyselee. eikä varmaan kyselis, jos itse tietäis, mistä ylipaino johtuu. Luulin siis, että tähän saa jotain vastata.

Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;24275347:
Jaa, jos mä söisin 4 ruisleipää päivässä, mun ei tarttis syödä koko päivänä mitään muuta. Mun mielestä leipää ei kannata edes syödä joka päivä. Se on tietty vaan mun mielipide. Ap:han tossa kyselee. eikä varmaan kyselis, jos itse tietäis, mistä ylipaino johtuu. Luulin siis, että tähän saa jotain vastata.

Niin, mua vaan kiinnosti mikä siinä leivässä on se lihottava elementti näin ylipäätään. :)
Leivästä sen en usko kyllä johtuvan.

Karppaisn minäkin muutaman kuukauden, harmi vaan että hormonitasapaino meni niin päin mäntyä etten voinut jatkaa vaikka yritin hiilarimäärää nostaakin hieman.

Mä olen oikea leipähirmu. Syön aamulla pari palaa, lounaalla pari palaa, päivällisellä pari palaa ja joskus vielä iltapalaksikin:D Syön kaksi kunnon annosta keittoruokaa päivässä ja ison kasan salaattia. Lisäksi syön paljon hedelmiä ja marjoja ja joka päivä kahvin kanssa jonkun herkun. Karkkia kohtullisesti 3-4 iltana viikossa.

MUTTA totta, että joitakin hiilarit lihottaa.

T: 172cm ja 61kg.

[QUOTE="mhm";24275364]Niin, mua vaan kiinnosti mikä siinä leivässä on se lihottava elementti näin ylipäätään. :)
Leivästä sen en usko kyllä johtuvan.

Karppaisn minäkin muutaman kuukauden, harmi vaan että hormonitasapaino meni niin päin mäntyä etten voinut jatkaa vaikka yritin hiilarimäärää nostaakin hieman.[/QUOTE]

Lähinnä ehkä niin, että leivän poisjättäminen on helpoin muutos minkä voi tehdä.

Kyllä ihmetyttää muakin jos tuo on totta, että painoa on noinkin paljon tuolla ruokavaliolla. Ootkos sä testauttanut kipirauhasarvot? Kannattaa laskea ruoista kalorit, ettei tuu liian vähän tai liian paljon.

Liikunta ei sinällää laihduta, varsinkaan tuo määrä mitä sä liikut. Esim. ite jossain vaiheessa pyöräilin työmatkat 12km yhteensä, enkä mä sinä aikana lihonut tai laihtunut.

Tai esim. kävin 3-4 kertaa viikossa salilla. Oikeestaan painoa tuli lisää. Enkä usko, että oli pelkästään lihasta.

Liikuntaa on hyvä harrastaa, mutta nuo mitä sä teet niin ei paljoa kuluta kaloreita. Että ehkä sitä voisit lisätä, oikee hikiliikuntaa jos mahdollista.

Ja ala syömään viis kertaa päivässä, pienempiä aterioita. Jos siis edes haluat laihtua. Leipää ei kyl mun mielestä tartte jättää.

Yhteistyössä