Miksi mulla on ylipainoa "näinkin paljon" ??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja dfgdfg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mä";24275440]Hedelmät sisältävät suhteellisen paljon hiilareita.. Syö mielummin rasvatonta maitorahkaa.[/QUOTE]

ap, jos et ole kiinnostunut karppauksesta, älä kuuntele näitä karppisaarnaajia. ne ilmestyvät jokaiseen painoa koskevaan ketjuun ja tuomitsevat kaiken paitsi sen, mitä niiden raamatussa on hyväksytty.

esim. hedelmät ja leivät on ok ja hyvänmakusia, pitää vain huolen ettei syö koko leipäpussia tai persikkarasiaa kerralla.

• Tykkää
Reactions: HEI!
Mä en kauheesti napostele. Johtuu pitkälti siitä, ettei meillä kotona ole koskaan mitään herkkuja, kun mies on urhelija ja tarkka syömisistään ja lapsia en halua opettaa kekseihin yms. Mä en itekkään edes tykkää herkuista, juustosta tms.
Mä kyllä talvella hiihdän helposti joskus 80km/viikko ja kilometrinen uiminen on aika tehokasta ja kyllä zumbassakin hiki tuli. Kunto mulla on aika hyvä, joten sinällään uuden liikuntalajin aloittaminen on helpompaa.
Mä en tykkää yhtään rahkasta, viilistä jne. Ton leivän voin jättää pois ainakin mahdollisesta iltapalasta. Kiitos siitä vinkistä! (Tottakai muistakin vinkeistä)

Kilpirauhasarvot on katottu ja ne on. Verenpaineet, kolestrolit, verensokeri yms ok. Rasvaprosentti oli kiikun kaakun normaalin ja lievästi kohonneen rajoilla.

[QUOTE="vieras";24275477]ap, jos et ole kiinnostunut karppauksesta, älä kuuntele näitä karppisaarnaajia. ne ilmestyvät jokaiseen painoa koskevaan ketjuun ja tuomitsevat kaiken paitsi sen, mitä niiden raamatussa on hyväksytty.

esim. hedelmät ja leivät on ok ja hyvänmakusia, pitää vain huolen ettei syö koko leipäpussia tai persikkarasiaa kerralla.[/QUOTE]
Hmm. No mä en ole karppaaja. Olen vaan huomannut, että leivän syöminen nostaa oikeasti painoa. Ja leipää tulee helposti syötyä enemmän, kuin tarvitsisi, koska se on hyvän makuista. Mun mielestä hedelmiä saa kyllä ihan huoletta syödä, se on ihan luonnollista ravintoa ja hedelmän sokerista tulee hyvä mieli. Jos haluaa muuttaa ruokatottumuksia, oikeasti kaikkein helpoin muutos toteuttaa on se, että syö vaikka kahden tai kolmen leivän sijasta vain yhden.

Pidäpä pari viikkoa ihan kirjaa syömisistäsi ja kuluttamistasi kaloreista. Siis ihanrehellisesti kaikki mitä syöt, esim. kalorilaskuriin tmv netin ilmaiseen ruokapäiväkirjaan. Saat jonkinlaisen keskiarvon kaloreista, rasvoista, proteiineista ja hiilareista, myös sokerimäärät olisi hyvä laskea (esim. tavallinen jogurtti on kamala sokeripommi!). Sitten myös liikunta rehellisesti ja jos sykemittari löytyy niin saat kulutusmäärätkin oikein (monet arvioi liikunnan kuluttavan vaikutuksen ihan yläkanttiin).

[QUOTE="vieras";24275477]ap, jos et ole kiinnostunut karppauksesta, älä kuuntele näitä karppisaarnaajia. ne ilmestyvät jokaiseen painoa koskevaan ketjuun ja tuomitsevat kaiken paitsi sen, mitä niiden raamatussa on hyväksytty.

esim. hedelmät ja leivät on ok ja hyvänmakusia, pitää vain huolen ettei syö koko leipäpussia tai persikkarasiaa kerralla.[/QUOTE]

Joo sori ny vaan, mutta en ole karppaaja.. Se tosiasia että hedelmät sisältävät paljon sokeria ja hiilareita nyt on vaan tosi, eikä ne ole niin kevyitä kuin luulisi.

lisäisin vielä liikuntaa :) nuo mitä liikut ovat hyviä, mutta eivät välttämättä kovin kuluttavia. Testaa esimerkiksi aluksi mennä koiran kanssa tunnin tai kahden oikein reipas lenkki, niin että oikeesti puuskuttaa ja tulee kunnon hiki. Varmasti olisi terveellistä myös koiralle

[QUOTE="mä";24275507]Joo sori ny vaan, mutta en ole karppaaja.. Se tosiasia että hedelmät sisältävät paljon sokeria ja hiilareita nyt on vaan tosi, eikä ne ole niin kevyitä kuin luulisi.[/QUOTE]

Piti vielä lisätä että jos olisin karppaaja (tiedätkö edes mitä se tarkoittaa?) olisin ehdottanut hedelmän tilalle jotain muuta kuin RASVATONTA maitorahkaa.

Mulla lähti painoa, kun aloin syödä iltapalaksi aina kaksi paistettua kananmunaa ja tomaatteja ja kurkkua. Vaikka joidenkin mielestä munaa ei saisi syödä niin paljoa, mut mulla on ollut aina kolesteroli ihan hyvä.

Mä olen myös ylipainoinen (vielä enemmän kuin sinä) enkä todellakaan istu sipsipussin kanssa sohvalla. Mä olen ammatiltani sairaanhoitaja, joten jo työni puolesta tulee kohtalaisesti liikuntaa. Kävelen työmatkat (2km suuntaansa, eli 4km päivässä). Jumpassa käyn kerran viikossa. Kesäisin pyöräilen keskimäärin 40km per viikko ja talvisin käyn kerran viikossa vesijumpassa ja kerran viikossa tanssitunnilla. Koti on aina siisti ja siellä häärii 3-vuotiaat kaksostyöt ja 6-vuotias poika. Perheen kanssa ulkoilemme paljon. Myös minä teen mahdollisimman terveellistä kotiruokaa. Iltaisin en syö enään mitään kello 18.00 jälkeen ja pidän kerran viikossa herkkupäivän, jolloin syön kohtalaisesti herkkuja. Ruokavalioni on aika terveellinen. Töissä tulee syötyä pulla 1-4krt viikossa.

Hassua on, miten ihmiset ajattelee monen ylipainoisen olevan laiska sohvaperuna. Ehkä näin monen kohdalla onkin, mutta ei silti kaikkien!

[QUOTE="Moimoi";24275545]Mä olen myös ylipainoinen (vielä enemmän kuin sinä) enkä todellakaan istu sipsipussin kanssa sohvalla. Mä olen ammatiltani sairaanhoitaja, joten jo työni puolesta tulee kohtalaisesti liikuntaa. Kävelen työmatkat (2km suuntaansa, eli 4km päivässä). Jumpassa käyn kerran viikossa. Kesäisin pyöräilen keskimäärin 40km per viikko ja talvisin käyn kerran viikossa vesijumpassa ja kerran viikossa tanssitunnilla. Koti on aina siisti ja siellä häärii 3-vuotiaat kaksostyöt ja 6-vuotias poika. Perheen kanssa ulkoilemme paljon. Myös minä teen mahdollisimman terveellistä kotiruokaa. Iltaisin en syö enään mitään kello 18.00 jälkeen ja pidän kerran viikossa herkkupäivän, jolloin syön kohtalaisesti herkkuja. Ruokavalioni on aika terveellinen. Töissä tulee syötyä pulla 1-4krt viikossa.

Hassua on, miten ihmiset ajattelee monen ylipainoisen olevan laiska sohvaperuna. Ehkä näin monen kohdalla onkin, mutta ei silti kaikkien![/QUOTE]

Siis mun kokemuksen mukaan laiskan on helpompi olla hoikka. Ei tule nälkä, kun vaan istuksii. Mutta jos on aamulla herättävä ja tehtävä hommia, niin tulee kyllä syötyä. Joskus voi tulla jopa olo, että se ahkerointi on hyvä palkita hyvällä ruualla.

No 2-3 km kerrallaan kävelyä tai 4-5 km pyöräilyä ei ole vielä juuri mitään. Ajallisesti eka tekee alle puoli tuntia (ei juuri polta rasvaa) ja pyöräily 15 minuuttia. Ja työmatkana tuskin revitellään hiki päässä veren maku suussa... Siis hyvää liikuntaa tietysti ja kunnolle tärkeää mutta ei kyllä kaloreita polta tai laihduta.

[QUOTE="Moimoi";24275545]Mä olen myös ylipainoinen (vielä enemmän kuin sinä) enkä todellakaan istu sipsipussin kanssa sohvalla. Mä olen ammatiltani sairaanhoitaja, joten jo työni puolesta tulee kohtalaisesti liikuntaa. Kävelen työmatkat (2km suuntaansa, eli 4km päivässä). Jumpassa käyn kerran viikossa. Kesäisin pyöräilen keskimäärin 40km per viikko ja talvisin käyn kerran viikossa vesijumpassa ja kerran viikossa tanssitunnilla. Koti on aina siisti ja siellä häärii 3-vuotiaat kaksostyöt ja 6-vuotias poika. Perheen kanssa ulkoilemme paljon. Myös minä teen mahdollisimman terveellistä kotiruokaa. Iltaisin en syö enään mitään kello 18.00 jälkeen ja pidän kerran viikossa herkkupäivän, jolloin syön kohtalaisesti herkkuja. Ruokavalioni on aika terveellinen. Töissä tulee syötyä pulla 1-4krt viikossa.

Hassua on, miten ihmiset ajattelee monen ylipainoisen olevan laiska sohvaperuna. Ehkä näin monen kohdalla onkin, mutta ei silti kaikkien![/QUOTE]

Älä suotta ole syömättä klo 18.00 jälkeen. Se on täysin perätön uskomus että sen jälkeen syöminen lihottaa. Syödä voi vaikka keskellä yötä kunhan syö säännöllisesti pieniä annoksia kerrallaan.
Samoin jumnpat sun muut zumbat ei polta kaloreita niin tehokkaasti kuin luulisi, ellei syke pysy koko tuntia yhtämittaa samana.

Musta tuntuu, ettei lihavus ja laihuus tai mikään siltä väliltä ole niin yksiselitteistä. Mä olen aina ollut hoikka ja kohtalaisen kiinteäkin. Mulla on ihan paska kunto ja syödä mässään herkkuja päivittäin. Mä en liiku oikeastaan ollenkaan. Vaikka olen hoikka, niin tiedän että mun elintavat on ihan surkeet ja lisäksi poltan tupakkaa. Alkoholia käytän tosi harvoin. Toisen ihmiset lihoo paljon herkemmin ja toisilla se laihdutus on helpompaa ja toisilla vaikeampaa. Lisäksi tiedän monta ns. syntymälihavaa. Olleet lapsesta asti lihavia, mutta eivät ole juurikaan lihoneet vuosien saatossa mihinkään. Eli samaa kokoa 35veenä kuin 14veenä.

[QUOTE="vieras";24275584]No 2-3 km kerrallaan kävelyä tai 4-5 km pyöräilyä ei ole vielä juuri mitään. Ajallisesti eka tekee alle puoli tuntia (ei juuri polta rasvaa) ja pyöräily 15 minuuttia. Ja työmatkana tuskin revitellään hiki päässä veren maku suussa... Siis hyvää liikuntaa tietysti ja kunnolle tärkeää mutta ei kyllä kaloreita polta tai laihduta.[/QUOTE]
Jos menee 5km 15 minuuttiin niin kyllä sitä revitellään aika hiki päässä... Kyllä minulla menee 7km matkaan 30 min ja poljen ihan reippaasti. 3km koulumatkaan meni nuorenakin aina yli 10min vaikka kuinka suttasi. Ja 3km kävelyyn menee helposti yli puoli tuntia, vaunuilla menee sellainen n. 40 min. Ja kyllä nuo aika paljon tekee jos vertaa siihen, että kävelee 20 metriä autolle ja losottaa perseellään lopun ajan.

Jos menee 5km 15 minuuttiin niin kyllä sitä revitellään aika hiki päässä... Kyllä minulla menee 7km matkaan 30 min ja poljen ihan reippaasti. 3km koulumatkaan meni nuorenakin aina yli 10min vaikka kuinka suttasi. Ja 3km kävelyyn menee helposti yli puoli tuntia, vaunuilla menee sellainen n. 40 min. Ja kyllä nuo aika paljon tekee jos vertaa siihen, että kävelee 20 metriä autolle ja losottaa perseellään lopun ajan.

Olet kyllä oikeassa että noi on paljon parempia aihtoehtoja kuin autoilu. Mutta, ne ovat hyvää ja terveellistä hyötyliikuntaaa, eivätkä kalorinpolttoon riittäviä. Näin se vaan menee.

No enpähän mahda sille mitään, jos sun pyöräily ja kävely ei ole tuon rivakampaa. Ymmärtänet kai, että vaikka siinä menisikin se 20 min niin siinä ajassa ei EHDI kulua kaloreita juuri mitään! Eli kyse on vauhdin lisäksi myös kestosta. 2 km kävely töihin on oikeesti ihan mitätön laihtumisen kannalta.

Ja kuten sanoin, ei liikunta voi pahastakaan olla, mutta nyt puhuttiin LAIHTUMISESTA, eikö niin?

Yhteistyössä