V
vierailija
Vieras
No joo, sinulla sekoittuu tässä asenteet ja fyysiset ominaisuudet. Tytöt eivät halua näyttää vahvoilta koska heille on opetettu että tyttöjen kuuluu olla heikkoja. Pojat taas päinvastoin. Vain henkisesti vahvimmat uskaltavat poiketa sukupuolinormeista. Näin miehenä uskallan kuitenkin väittää, että lähes kaikki pojat pitävät tyttöjen kanssa urheilemisesta juuri siksi, että se on reilumpaa ja vähemmän väkivaltaista. Meidän luokalla niin tytöt kuin pojatkin halusivat aina sekajoukkueet silloin kun valintamahdollisuus annettiin. Ei urheilun kuulu lajista riippumatta olla sama kuin väkivalta, vaikka tätä toki urheilupiirit ajavat myynninedistämistarkoituksessa. Kaikkein vähiten lasten koulu-urheilun, onhan se nyt aika paha jos lasten liikunnanopettaja ei osaa pitää sen verran kuria että luokan pahimmat kiusaajat eivät saa määrätä liikuntatuntien sääntöjä.Yksin pituus on aivan yhdentekevä. Kun siinä on mukana massa, alkaa homma olla jo erilainen.
Kerrohan mulle, miten hyvin teilläpäin tytöt pärjäsi pojille lentopallossa, koripallossa, sählyssä tai jääkiekossa pituutensa ansiosta? Tai jääkiekossa tai kuulantyönnössä?
Juu, toki siellä luokassa on niitä heiveröisempiäkin jässiköitä, mutta kyllä pojilla myös tuo asenne on aika erilainen liikkuessa kuin tytöillä. Ihan melkein järjestäen niitä paria poikkeusta lukuunottamatta.
Ja hittovie. Olen pelannut junnuna jalkapalloa mimmiliigassa ja olin suhteellisen hyvä siinä vaikkakin olin pienikokoinen. Ne oli aina ne pisimmät mimmit sielä turvallaan ja itkemässä. Siltikään minä en olisi ollut valmis menemään jätkien joukkueeseen.
Ja juu, olin itsekin hyvin pieni poika, massaltani useimpia tyttöjä pienempi, ja pärjäsin vikkelänä liikunnassa erinomaisesti jos sääntöjä noudatettiin eikä menty massa edellä, koripalloa luonnollisesti inhosin enkä koskaan ymmärtänyt miksi opettaja sitä aina halusi pelata. Olin myös hyvin pelokas kontaktilajeissa, sillä satutin itseni herkästi ja huonokuntoisemmat pojat eivät aikailleet käyttäessään läskiä edukseen töniessään minut lattialle. Tytöt osasivat käyttäytyä ja pojat joko kunnioittivat tai pelkäsivät tyttöjä ja sekapeleissä oli aina jonkinlaisia sääntöjä joita seurattiin, toisin kuin poikien peleissä, ellei vankilasääntöjä lasketa. Siksi kannatankin yhteisliikuntaa, jos ryhmissä niin antakaa lasten itse valita ryhmänsä.