Miksi niin moni käsittää tahallaan väärin tuon uuden koulun tasa-arvosuunnitelman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Yksin pituus on aivan yhdentekevä. Kun siinä on mukana massa, alkaa homma olla jo erilainen.
Kerrohan mulle, miten hyvin teilläpäin tytöt pärjäsi pojille lentopallossa, koripallossa, sählyssä tai jääkiekossa pituutensa ansiosta? Tai jääkiekossa tai kuulantyönnössä?
Juu, toki siellä luokassa on niitä heiveröisempiäkin jässiköitä, mutta kyllä pojilla myös tuo asenne on aika erilainen liikkuessa kuin tytöillä. Ihan melkein järjestäen niitä paria poikkeusta lukuunottamatta.

Ja hittovie. Olen pelannut junnuna jalkapalloa mimmiliigassa ja olin suhteellisen hyvä siinä vaikkakin olin pienikokoinen. Ne oli aina ne pisimmät mimmit sielä turvallaan ja itkemässä. Siltikään minä en olisi ollut valmis menemään jätkien joukkueeseen.
No joo, sinulla sekoittuu tässä asenteet ja fyysiset ominaisuudet. Tytöt eivät halua näyttää vahvoilta koska heille on opetettu että tyttöjen kuuluu olla heikkoja. Pojat taas päinvastoin. Vain henkisesti vahvimmat uskaltavat poiketa sukupuolinormeista. Näin miehenä uskallan kuitenkin väittää, että lähes kaikki pojat pitävät tyttöjen kanssa urheilemisesta juuri siksi, että se on reilumpaa ja vähemmän väkivaltaista. Meidän luokalla niin tytöt kuin pojatkin halusivat aina sekajoukkueet silloin kun valintamahdollisuus annettiin. Ei urheilun kuulu lajista riippumatta olla sama kuin väkivalta, vaikka tätä toki urheilupiirit ajavat myynninedistämistarkoituksessa. Kaikkein vähiten lasten koulu-urheilun, onhan se nyt aika paha jos lasten liikunnanopettaja ei osaa pitää sen verran kuria että luokan pahimmat kiusaajat eivät saa määrätä liikuntatuntien sääntöjä.

Ja juu, olin itsekin hyvin pieni poika, massaltani useimpia tyttöjä pienempi, ja pärjäsin vikkelänä liikunnassa erinomaisesti jos sääntöjä noudatettiin eikä menty massa edellä, koripalloa luonnollisesti inhosin enkä koskaan ymmärtänyt miksi opettaja sitä aina halusi pelata. Olin myös hyvin pelokas kontaktilajeissa, sillä satutin itseni herkästi ja huonokuntoisemmat pojat eivät aikailleet käyttäessään läskiä edukseen töniessään minut lattialle. Tytöt osasivat käyttäytyä ja pojat joko kunnioittivat tai pelkäsivät tyttöjä ja sekapeleissä oli aina jonkinlaisia sääntöjä joita seurattiin, toisin kuin poikien peleissä, ellei vankilasääntöjä lasketa. Siksi kannatankin yhteisliikuntaa, jos ryhmissä niin antakaa lasten itse valita ryhmänsä.

No joo, sinulla sekoittuu tässä asenteet ja fyysiset ominaisuudet. Tytöt eivät halua näyttää vahvoilta koska heille on opetettu että tyttöjen kuuluu olla heikkoja. Pojat taas päinvastoin. Vain henkisesti vahvimmat uskaltavat poiketa sukupuolinormeista. Näin miehenä uskallan kuitenkin väittää, että lähes kaikki pojat pitävät tyttöjen kanssa urheilemisesta juuri siksi, että se on reilumpaa ja vähemmän väkivaltaista. Meidän luokalla niin tytöt kuin pojatkin halusivat aina sekajoukkueet silloin kun valintamahdollisuus annettiin. Ei urheilun kuulu lajista riippumatta olla sama kuin väkivalta, vaikka tätä toki urheilupiirit ajavat myynninedistämistarkoituksessa. Kaikkein vähiten lasten koulu-urheilun, onhan se nyt aika paha jos lasten liikunnanopettaja ei osaa pitää sen verran kuria että luokan pahimmat kiusaajat eivät saa määrätä liikuntatuntien sääntöjä.

Ja juu, olin itsekin hyvin pieni poika, massaltani useimpia tyttöjä pienempi, ja pärjäsin vikkelänä liikunnassa erinomaisesti jos sääntöjä noudatettiin eikä menty massa edellä, koripalloa luonnollisesti inhosin enkä koskaan ymmärtänyt miksi opettaja sitä aina halusi pelata. Olin myös hyvin pelokas kontaktilajeissa, sillä satutin itseni herkästi ja huonokuntoisemmat pojat eivät aikailleet käyttäessään läskiä edukseen töniessään minut lattialle. Tytöt osasivat käyttäytyä ja pojat joko kunnioittivat tai pelkäsivät tyttöjä ja sekapeleissä oli aina jonkinlaisia sääntöjä joita seurattiin, toisin kuin poikien peleissä, ellei vankilasääntöjä lasketa. Siksi kannatankin yhteisliikuntaa, jos ryhmissä niin antakaa lasten itse valita ryhmänsä.

Asenteet ja fyysiset ominaisuudet liittyy toisiinsa... se tulee vielä selkeämmin näkyviin, kun pojilla alkaa uudelleen oma testosteronin tuotanto. Ensimmäisen testokylvyn he saavat äitinsä vatsassa, joka jo vaikuttaa asenteeseen ja fysiikkaan, kuten tämä kyseinen hormoni tekee monien muiden hormonien mukana. Esim. on todettu, että äidit, joilla testosteroni tasot ovat olleet korkealla odotaaessaan tyttölasta, tekevät tyttölapsesta hyvintodennäköisesti poikamaisemman.

Sinä muistat liikuntatuntisi sen heiveröisen pienen pojan näkökulmasta. Sinusta oli mukava pelata sekajoukkueissa, koska sovelluit fysiikaltasi paremmin heidän kanssaan. Minä muistan sen, että jätkiä otti aina aivoon se, että tytöt tuli sohlaamaan niiden peleihin. Näen myös tämän selkeästi oman poikani toiminnassa.

Kuten aiemminkin olen sanonut, mun mielestä on oikein hyvä, jos ne rämäpäät saa urheilla yhdessä ja ne vähän pelokkaammat omassa ryhmässään. Mulla ei ole mitään sitä vastaan. Se on mahtavaa, jos sukupuolijaoista voidaan poiketa silloin, kun lapsi sitä itse haluaa.

Joo mä muistan ne varpaille astumiset ja tönimiset kun pelattiin poikien kanssa vaikka koripalloa. :confused: Sen sijaan esim.pesis jossa ei olla niin toisessa kiinni, meni hyvin.

Pitääkö muuten aikuisten urheilussakin sekoittaa miehet ja naiset, muussakin kuin moottoriurheilussa? Naiset hiihtämään miesten sekaan, ettei naisille tule paha mieli?
Koripallo on ihan sairas laji eikä kyllä kuulu yhtään suomalaiseen kulttuuriin. Kuten myös amerikkalainen jalkapallo ja rugby ilman suojavarusteita. Ei koululla suojiin ollut varaa mutta liikanopettajan mielestä kontakti oli parasta kasvatusta. Pesistä ja jalkapalloa vain sijaiset antoi pelata.

Hiihdossa norskinaiset kuuluvat kyllä miesten sekaan jo parrankasvusta päätellen. Douppaamattomat voivat sitten olla omissa sarjoissaan.

Itse olen ollut 90-luvulla sellaisissa kouluissa, joissa sen paremmin ala- kuin yläasteillakaan ei ollut sukupuolen mukaan jaettuja liikuntaryhmiä. Enkä kyllä muista kenenkään kyseisestä järjestelystä valittaneen...

Et ole tosissasi. Meilläkin luokan kaksi pienintä ja heiveröisintä lasta olivat poikia, tämä muuttui vasta lukiossa. Pisimmät olivat koko yläasteen yhtä lukuunottamatta tyttöjä. Nyt ei kuitenkaaan puhuta aikuisista miehistä ja naisista, pojat kun kehittyvät ja kasvavat tyttöjä hitaammin.

Tiesitkö, että...

Miehet ovat syntymästä saakka keskimäärin 10% naisia suurempia.

Vain yksi kahdestakymmenestä naisesta omaa enemmän ylävartalon voimaa kuin keskimääräinen mies. Miehen nyrkin puristusvoima on tavallisella, harjoittelemattomalla miehelläkin suurempi kuin naispuolisilla huippu-urheilijoilla. Naisen lantio on leveämpi ja jalat lyhyemmät kuin miehellä, ja naisen kasvojen luut ovat miesten vastaavia leveämmät lukuunottamatta keskimäärin kapeampaa leukaa.

Tämäkin on mielenkiintoinen:

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/miehen_aivot_naisen_aivot

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nainen

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mies

https://www.terve.fi/vauvaika/nain-tytot-eroavat-pojista-4-kehityksellista-eroa

Tässä alimmassa linkissä on selitetty, että poikien karkeamotoriset taidot kehittyvät ensin, kun taas tytöillä kehittyy hienomotoriset taidot... joten uskallan edelleen olla vahvasti sitä mieltä, että tyttöjen ja poikien ei välttämättä ole hyvä olla samalla liikuntatunnilla, poikkeuksia lukuunottamatta.

Viimeksi muokattu:
Tiesitkö, että...

Miehet ovat syntymästä saakka keskimäärin 10% naisia suurempia.

Vain yksi kahdestakymmenestä naisesta omaa enemmän ylävartalon voimaa kuin keskimääräinen mies. Miehen nyrkin puristusvoima on tavallisella, harjoittelemattomalla miehelläkin suurempi kuin naispuolisilla huippu-urheilijoilla. Naisen lantio on leveämpi ja jalat lyhyemmät kuin miehellä, ja naisen kasvojen luut ovat miesten vastaavia leveämmät lukuunottamatta keskimäärin kapeampaa leukaa.

Tämäkin on mielenkiintoinen:

http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/miehen_aivot_naisen_aivot

https://fi.wikipedia.org/wiki/Nainen

https://fi.wikipedia.org/wiki/Mies

https://www.terve.fi/vauvaika/nain-tytot-eroavat-pojista-4-kehityksellista-eroa

Tässä alimmassa linkissä on selitetty, että poikien karkeamotoriset taidot kehittyvät ensin, kun taas tytöillä kehittyy hienomotoriset taidot... joten uskallan edelleen olla vahvasti sitä mieltä, että tyttöjen ja poikien ei välttämättä ole hyvä olla samalla liikuntatunnilla, poikkeuksia lukuunottamatta.

Miten ihmeessää sä saat noilla johtolangoilla johtopäätökseksi sen että tyttöjen ja poikien ei välttämättä ole hyvä olla samalla liikuntatunnilla. Kuten yllä' sanotaan niin liikkatunnit ei ole kilpaurheilua.

Koska tuo on hömppää. Ei koulut tälläkään hetkellä ole sukupuolijakautuneita. Ei edes enää 80-luvulla ollut poikien- ja tyttöjen käsitöitä. Ne olivat tekninen- ja tekstiilikäsityö. Toisin siis kuin joku opetusviraston ihminen eilen tv:ssä väitti.

Mutta kyllä tytöt ja pojat jaettiin eri jonoihin liikuntatunnille mentäessä. Syy oli selvä: tunnit pidettiin erikseen ja jako oli siksi tehtävä. Se taas johtuu biologiasta, ei sukupuolisesta sorrosta. Erot näkyvät nimittäin jo tietyn ikäisillä lapsilla.

Mutta olisikin kiva kuulla konkreettisia esimerkkejä että mitä tuolla muutoksella sitten ajetaan takaa. Että missä kohdin suomalainen koulujärjestelmä on sitten niin sukupuolittunut, että tuollainen ohje on tehty.
Onhan tuota tutkittu paljonkin. Esim sitä, miten eri tavalla opettajat suhtautuvat ja arvioivat tyttöjä ja poikia. Tyttöjä esim arvostellaan ankarammin pienestäkin häiriöstä ja pojille ei ladata niin paljon odotuksia tietyissä aineissa kuin tytöille jne.
Ja nämä ovat juuri sellaisia sisäänrakennettuja ajatusmalleja, joita tiedostamatta useimmat ihmiset toteuttavat lapsia kasvattaessaan, vaikka kuvittelevat kohtelevansa tyttöjä ja poikia ihan samoin. Ihan hyvä niitä on miettiä ja niihin kiinnittää huomiota.

Kuten tuossa jo aikaisemmin kirjoitin, niin pojat halusi yhteistunteja liikunnassa tyttöjen kanssa ainakin mun lapsuudessani. Se oli mitä mahtavinta kun ope joskus ilmoitti, että pelataan vaikka polttopalloa yhteistuntina. Siinä oli kiva jallittaa tyttöjä ja uskon että kaikki pojat ajatteli samalla tavalla. Tämä siis joskus 3-4 luokalla. Ja pääsi näyttämään tytöille miten hyvä oli. Koska pojat nyt usein oli tyttöjä parempia peleissä. Polttopallossa luokan näteimmät tytöt oli niitä joita kaikki pojat yrittivät polttaa :)

Eli näin miehenä sanoisin, että nuo yhteiset liikuntatunnit olisivat pojille ongelma. Mutta tytöille se voi sitä olla. Ymmärrän sen hyvin. Sillä muistan hyvin miten tytöt jäivät monta kertaa peleissä jalkoihin. Poikien tapa pelata on yleensä erilainen. Sählyssä tullaan rytinällä päälle ja urheilu on tyttöjä fyysisempää. Eikä se ole oikein tytöille, että he joutuvat jäädä jalkoihin. Eikä se todellakaan ole oikein, että pojille urheilussa sanottaisiin, että älä pelaa niin kovaa, että rauhoittele vähän. Se ei ole enää urheilua poikien mielestä.

Mutta tästä nyt tuskin on edes kyse. Ei liikuntatunneista olla tekemässä yhtenäisiä - sori vaan pojat :D Kyllä fyysiset erot alkavat olla juuri tuossa kolmannella luokalla niin isoja, että pelaaminen yhdessä ei ole reilua tytöille.

Mutta onko siellä koulumaailmassa mitään muuta erottelua olemassakaan kuin liikuntatunnit? Jos joku tietää, niin huutakaa HEP ja kertokaa.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Liikunnan osalta mielestäni lapsille olisi hyvä olla yhteiset liikkatunnit. Ihan hyvä opettaa myös teinit toimimaan sekaryhmissä ja huomioimaan eritasoiset pelaajat. Siitä hyötyisi molemmat ryhmät, mutta vaatii toki sitten opelta enemmän ohjausta.

Kuten tuossa jo aikaisemmin kirjoitin, niin pojat halusi yhteistunteja liikunnassa tyttöjen kanssa ainakin mun lapsuudessani. Se oli mitä mahtavinta kun ope joskus ilmoitti, että pelataan vaikka polttopalloa yhteistuntina. Siinä oli kiva jallittaa tyttöjä ja uskon että kaikki pojat ajatteli samalla tavalla. Tämä siis joskus 3-4 luokalla. Ja pääsi näyttämään tytöille miten hyvä oli. Koska pojat nyt usein oli tyttöjä parempia peleissä. Polttopallossa luokan näteimmät tytöt oli niitä joita kaikki pojat yrittivät polttaa :)

Eli näin miehenä sanoisin, että nuo yhteiset liikuntatunnit olisivat pojille ongelma. Mutta tytöille se voi sitä olla. Ymmärrän sen hyvin. Sillä muistan hyvin miten tytöt jäivät monta kertaa peleissä jalkoihin. Poikien tapa pelata on yleensä erilainen. Sählyssä tullaan rytinällä päälle ja urheilu on tyttöjä fyysisempää. Eikä se ole oikein tytöille, että he joutuvat jäädä jalkoihin. Eikä se todellakaan ole oikein, että pojille urheilussa sanottaisiin, että älä pelaa niin kovaa, että rauhoittele vähän. Se ei ole enää urheilua poikien mielestä.

Mutta tästä nyt tuskin on edes kyse. Ei liikuntatunneista olla tekemässä yhtenäisiä - sori vaan pojat :D Kyllä fyysiset erot alkavat olla juuri tuossa kolmannella luokalla niin isoja, että pelaaminen yhdessä ei ole reilua tytöille.

Mutta onko siellä koulumaailmassa mitään muuta erottelua olemassakaan kuin liikuntatunnit? Jos joku tietää, niin huutakaa HEP ja kertokaa.
Riippuu tytöstä. Itse olen aina pelannut pääsääntöisesti mielummin poikien/miesten kanssa, kun voi pelata tosissaan, eikä tarvitse pyydellä anteeksi joka pikku kolhua.

Onhan tuota tutkittu paljonkin. Esim sitä, miten eri tavalla opettajat suhtautuvat ja arvioivat tyttöjä ja poikia. Tyttöjä esim arvostellaan ankarammin pienestäkin häiriöstä ja pojille ei ladata niin paljon odotuksia tietyissä aineissa kuin tytöille jne.
Ja nämä ovat juuri sellaisia sisäänrakennettuja ajatusmalleja, joita tiedostamatta useimmat ihmiset toteuttavat lapsia kasvattaessaan, vaikka kuvittelevat kohtelevansa tyttöjä ja poikia ihan samoin. Ihan hyvä niitä on miettiä ja niihin kiinnittää huomiota.

Niin, kysyin konkreettisia esimerkkejä. Vastaus on yleensä juuri tuota; suhtaudutaan, arvostellaan, odotetaan, puhutellaan jne. eritavalla. Onko olemassa mitään konkreettista, mitattavissa olevaa asiaa? Siis että tytöille riittää liikunnasta juosta cooperi 2200m saadakseen kympin ja pojilta vaaditaan 2600m saadakseen saman arvion. Tuollainen ohje olisi konkreettinen esimerkki siitä, että ohjeistukset pitää saada tasa-arvoisiksi.

Mutta kun koululaitos on todellakin jo hyvin tasa-arvoinen. Voi toki olla että opettajien asenteissa on hienoisia eroja. Se että Matti tönäisee välitunnilla jonkun lätäkköön, siitä annetaan jälki-istuntoa. Jos saman tekee Maija, hän saattaa selvitä toruilla. Tuollaista varmasti on, mutta mennään aika lillukanvarsiin tasa-arvokeskustelussa. Sitä paitsi asioiden pitää olla mitattavia ja konkreettisia, että edes olisi käytännön mahdollisuutta kirjoittaa tai antaa asiasta joku konkreettinen ohje.

Liikunnan osalta mielestäni lapsille olisi hyvä olla yhteiset liikkatunnit. Ihan hyvä opettaa myös teinit toimimaan sekaryhmissä ja huomioimaan eritasoiset pelaajat. Siitä hyötyisi molemmat ryhmät, mutta vaatii toki sitten opelta enemmän ohjausta.

Juuri tuota tarkoitin. Ei urheilussa voi sanoa: "älä pelaa hei noin tosissaan". Kyllä siellä vaan pelataan. Eritasoiset pelaajat (=huonommat) jäävät häviölle. Sitä on urheilu pojille. Aina pelataan täysillä. Aina mennään sata lasissa ja hiki päässä. Koskaan ei himmata.

Riippuu tytöstä. Itse olen aina pelannut pääsääntöisesti mielummin poikien/miesten kanssa, kun voi pelata tosissaan, eikä tarvitse pyydellä anteeksi joka pikku kolhua.

Joo aina on ollut poikatyttöjä. Oli minunkin aikana. Mutta yleistä ohjeistusta ei voi tehdä vähemmistön mukaan. Ylivoimaisesti suurin osa tytöistä ei ole poikatyttöjä ja he eivät halua pelata korista poikien kanssa.

Sehän vie ilon kaikesta liikunnasta?

Ja mitä se sitten opettaa yhtään kenellekkään, ettei voi tehdä parastaan ja pelata täysillä? Ylipäätään koko joukkuepelaamisen idea on se, että jokainen tekee parhaansa joukkueen eteen. Siihen peliin kuuluukin mennä täysillä mukaan. Kun jossain on mukana täysillä, niin vahinkoja sattuu. Kun pelaajat on aivan liian eritasoisia ja rakenteisia, niin homma ei toimi.

Ei kukaan voi nauttia jostain pikku pallottelusta futiksessa tai siitä, että pesäpallossa pikkuhiljaa lönkytellään seuraavalle pesälle ja koitetaan vähän lyödä palloa, ettei vaan lyödä täysillä, jottei siepparia satu otsaan.

On aika epäreilua niitä kohtaan, jotka on oikeasti hyviä. Joillekkin se liikuntatunti on se ainut paikka jossa pääsee loistamaan, jollekkin toiselle se on matikantunti.

Sehän vie ilon kaikesta liikunnasta?

Ja mitä se sitten opettaa yhtään kenellekkään, ettei voi tehdä parastaan ja pelata täysillä? Ylipäätään koko joukkuepelaamisen idea on se, että jokainen tekee parhaansa joukkueen eteen. Siihen peliin kuuluukin mennä täysillä mukaan. Kun jossain on mukana täysillä, niin vahinkoja sattuu. Kun pelaajat on aivan liian eritasoisia ja rakenteisia, niin homma ei toimi.

Ei kukaan voi nauttia jostain pikku pallottelusta futiksessa tai siitä, että pesäpallossa pikkuhiljaa lönkytellään seuraavalle pesälle ja koitetaan vähän lyödä palloa, ettei vaan lyödä täysillä, jottei siepparia satu otsaan.

On aika epäreilua niitä kohtaan, jotka on oikeasti hyviä. Joillekkin se liikuntatunti on se ainut paikka jossa pääsee loistamaan, jollekkin toiselle se on matikantunti.
Mulla oli tässä sellainen (liian) idealistinen ajatus, että ne heikommat oppisivat pelaamaan rajummin, vätyksetkin osallistumaan ja liian rajusti pelaavat huomioimaan myös huonommat pelaajat :D

Ehkä ei toimisi tosielämässä, mutta kivahan se olisi.

Mulla oli tässä sellainen (liian) idealistinen ajatus, että ne heikommat oppisivat pelaamaan rajummin, vätyksetkin osallistumaan ja liian rajusti pelaavat huomioimaan myös huonommat pelaajat :D

Ehkä ei toimisi tosielämässä, mutta kivahan se olisi.

Ihanan idealistinen ajatus. Harmi, että nuo jutut, jotka tekis ihmiskunnasta jotenkin paljon ihanamman on kaukana realismista.
En vaan olis susta uskonut, että sunkin sisällä asuu pieni "haaveilija". ;)

Öö... siis kun mietittiin että onko oletusarvoisesti liikuntatunnit yhteisiä? Mun mielestä onglemaa ei ole nykyisellään...

En toki tiedä sinun lapsistasi, mutta lähipiirissäni ne erot on aika merkittäviä tyttöjen ja poikien välillä jo ennen kouluikää. Kundeilla ei pelin tiimellyksessä päätä paljoa huimaa ja ne 10 senttiä pidemmät mimmit jää jalkoihin. Ei siitä tule koskaan kenellekkään hyvä mieli.

No luehan tuo keskustelun otsikko uudelleen niin tajuat.

Minulla ei ole lapsia, eikä tule.
Ja sen verran mitä itse omasta lapsuudestani muistan ja koulukuvia katson, kummatkin olivat aivan yhtä ruipeloita vielä silloin. En tiedä mitä hormoonimyrkkyjä sinä sitten syötät lapsillesi?

Kun puhuin tuosta urheilun luonteesta, joillakin sitä on ja joillakin ei. Kilpaurheilijoilla tuo on aivan selvä asia ja kunnianhimo niin suuri, että ei mitkään ruhjeet estä suoriutumasta.
Vai pitäisikö sinun mielestä tasa-arvon nimissä kaikki laittaa samaan kategoriaan, että kaikille tulisi hyvä mieli? Jotkut on parempia joissain asioissa. Eikö tämä tulisi opettaa jo pienestä pitäen niin aikuisena ei välttämättä ole se väliinputoaja joka ei ole muka missään hyvä.
Mielestäni se on mielipide, jos sanoo että kenellekään ei saisi tulla paha mieli. Elämä kun ei aina mene niin, että jokaista voi miellyttää.

Ihanan idealistinen ajatus. Harmi, että nuo jutut, jotka tekis ihmiskunnasta jotenkin paljon ihanamman on kaukana realismista.
En vaan olis susta uskonut, että sunkin sisällä asuu pieni "haaveilija". ;)
Mulla on aina kerran kuukaudessa päivä, jolloin uskon ihmiskunnan hyväntahtoisuuteen ja siihen, että kaikki pyrkivät yhteiseen hyvään :oops:

... samana päivänä myös itken minkä tahansa joululaulun kuultuani tai lassie-leffan nähtyäni tai vauvaa tai kissanpentua katsoessani tai oikeastaan mistä tahansa syystä.... Onneksi sentään vain kerran kuussa :D

No näinhänn se on, mutta jos niillä huonommilla se innostuksen puute johtuu siitä, ettei oikein osaa/uskalla, niin hyvä niitä olisi saada jotenkin mukaan.

Viimeksi muokattu:
Joo aina on ollut poikatyttöjä. Oli minunkin aikana. Mutta yleistä ohjeistusta ei voi tehdä vähemmistön mukaan. Ylivoimaisesti suurin osa tytöistä ei ole poikatyttöjä ja he eivät halua pelata korista poikien kanssa.
Ei kyse ole mistään poikatytöistä. Itse olen ollut varsin tyttömäinen tyttö ja naismainen nainen, mutta silti tykkään pelata täysillä ja tosissaan. Jostain syystä tytöiltä tämä vain on kielletty, ja heti leimataan poikatytöksi tai miesmäiseksi pelitavaksi.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Kappas vaan.
Täälläkin "sananvapaus", eli sensuuri pelaa. :D
AivanSama on ilmeisesti joku Kaksplus foorumin kolmannen valtakunnan johtaja, jolla on ainoat syvät mietteet?
Vastaväitteet ovat tietenkin vain hallaa hänen egolleen.

Ei kyse ole mistään poikatytöistä. Itse olen ollut varsin tyttömäinen tyttö ja naismainen nainen, mutta silti tykkään pelata täysillä ja tosissaan. Jostain syystä tytöiltä tämä vain on kielletty, ja heti leimataan poikatytöksi tai miesmäiseksi pelitavaksi.

Eli poikatyttö. Ei poikatytön tarvitse räkiä maahan. "Miesmäinen" pelitapa riittää. Mutta saivartelu tuosta ei muuta asiaa, oli miten oli. Suurin osa tytöistä ei halua tulla poikien säbäpeleihin. Poikkeus vahvistaa säännön.

Minä muista yläasteen liikunnan hyvin. Pojat pelasivat suurimman osan vuodesta sählyä, ja meillä tytöillä oli jotain hemmetin tamburiinijumppaa, yleisurheilua, kuntopiiriä, jne. Mieluummin olisin pelannut sählyä, kuten ihan kaikki muutkin tytöt. Mutta koska hävisimme sukupuolen arvonnassa, meidän oli pakko osallistua tamburiinijumppaan ja poikien ei.

• Tykkää
Reactions: .....

Yhteistyössä