Miksi niin moni käsittää tahallaan väärin tuon uuden koulun tasa-arvosuunnitelman?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No luehan tuo keskustelun otsikko uudelleen niin tajuat.

Minulla ei ole lapsia, eikä tule.
Ja sen verran mitä itse omasta lapsuudestani muistan ja koulukuvia katson, kummatkin olivat aivan yhtä ruipeloita vielä silloin. En tiedä mitä hormoonimyrkkyjä sinä sitten syötät lapsillesi?

Kun puhuin tuosta urheilun luonteesta, joillakin sitä on ja joillakin ei. Kilpaurheilijoilla tuo on aivan selvä asia ja kunnianhimo niin suuri, että ei mitkään ruhjeet estä suoriutumasta.
Vai pitäisikö sinun mielestä tasa-arvon nimissä kaikki laittaa samaan kategoriaan, että kaikille tulisi hyvä mieli? Jotkut on parempia joissain asioissa. Eikö tämä tulisi opettaa jo pienestä pitäen niin aikuisena ei välttämättä ole se väliinputoaja joka ei ole muka missään hyvä.
Mielestäni se on mielipide, jos sanoo että kenellekään ei saisi tulla paha mieli. Elämä kun ei aina mene niin, että jokaista voi miellyttää.

Itseasiassa pojat ovat syntymästään asti keskimääräisesti isompia kuin tytöt. Tuolla aiemmin jo laiton tämän linkin ja tekstinpätkän, laitan sen nyt uudelleen:

https://www.terve.fi/vauvaika/nain-tytot-eroavat-pojista-4-kehityksellista-eroa

Tässä linkissä on selitetty, että poikien karkeamotoriset taidot kehittyvät ensin, kun taas tytöillä kehittyy hienomotoriset taidot... joten uskallan edelleen olla vahvasti sitä mieltä, että tyttöjen ja poikien ei välttämättä ole hyvä olla samalla liikuntatunnilla, poikkeuksia lukuunottamatta.

Siitä olen kanssasi täysin samaa mieltä, että pettymyksiä kuuluu tulla. Nekin ovat osa elämää ja opittava käsittelemään. Mikään ei ole kamalampaa kuin aikuinen ihminen, joka ei kestä sitä, ettei kaikki mene sen mielen mukaan. Siitäkin olen samaa mieltä, että joskus tulee paha mieli ja sekin on osa elämää. Sekin kannattaa oppia jo pienenä.

Mun mielestä tasa- arvon nimissä mitään ei pidä laittaa samaan kategoriaan, enkä käsittääkseni ole koskaan missään edes vihjannut olevani sitä mieltä. Mistäköhän olet saanut tällaisen käsityksen?

Sensijaan olen sitä mieltä, että eritasoisten ja merkittävästi erikokoisten henkilöiden ei ole hyvä olla samalla kentällä, kun harrastetaan lajia, jossa väkisinkin tulee kontaktia. Poikien tapa pelata esim. jalkapalloa ei yleensä innosta tyttöjä.

Mulla on aina kerran kuukaudessa päivä, jolloin uskon ihmiskunnan hyväntahtoisuuteen ja siihen, että kaikki pyrkivät yhteiseen hyvään :oops:

... samana päivänä myös itken minkä tahansa joululaulun kuultuani tai lassie-leffan nähtyäni tai vauvaa tai kissanpentua katsoessani tai oikeastaan mistä tahansa syystä.... Onneksi sentään vain kerran kuussa :D

Suotakoon se päivä sulle.

Minä muista yläasteen liikunnan hyvin. Pojat pelasivat suurimman osan vuodesta sählyä, ja meillä tytöillä oli jotain hemmetin tamburiinijumppaa, yleisurheilua, kuntopiiriä, jne. Mieluummin olisin pelannut sählyä, kuten ihan kaikki muutkin tytöt. Mutta koska hävisimme sukupuolen arvonnassa, meidän oli pakko osallistua tamburiinijumppaan ja poikien ei.

Mä muistan välähdyksenomaisesti kun piti tipsuttaa jossain piirissä ja opettaja löi tahtia tamburiinillaan.
Tsiiisös mitä paskaa se oli. :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

• Tykkää
Reactions: .....
Eli poikatyttö. Ei poikatytön tarvitse räkiä maahan. "Miesmäinen" pelitapa riittää. Mutta saivartelu tuosta ei muuta asiaa, oli miten oli. Suurin osa tytöistä ei halua tulla poikien säbäpeleihin. Poikkeus vahvistaa säännön.
Mistä sinä tiedät, mitä suurin osa haluaa?
Ja jos tyttölapsille opetetaan pienestä pitäen, että voitonhalu ei kuulu tytöille, niin onko ihme, jos eivät opi voittoa janoamaan.

Mistä sinä tiedät, mitä suurin osa haluaa?
Ja jos tyttölapsille opetetaan pienestä pitäen, että voitonhalu ei kuulu tytöille, niin onko ihme, jos eivät opi voittoa janoamaan.

Kyse ei ole voitonhalusta, vaan epäreilusta pelistä. Jos peli olisi tasapuolista urheilussa sukupuolten välillä, ei olisi erikseen miesten ja naisten sarjoja aikuisillakaan.

Minä muista yläasteen liikunnan hyvin. Pojat pelasivat suurimman osan vuodesta sählyä, ja meillä tytöillä oli jotain hemmetin tamburiinijumppaa, yleisurheilua, kuntopiiriä, jne. Mieluummin olisin pelannut sählyä, kuten ihan kaikki muutkin tytöt. Mutta koska hävisimme sukupuolen arvonnassa, meidän oli pakko osallistua tamburiinijumppaan ja poikien ei.
Joo, kaikki nuo ryhmäliikunta tepastelut ja huonon musiikin tahdissa hyppimiset olivat tuskaa. Onneksi ei enää tarvitse :D

Viimeksi muokattu:
Enmä muista ikään et meijän koulus ois esim mulle sanottu "tyttö olisitko hiljaa" ym ym :D kyl mua ja muitakin nimillä puhuteltu,toki eria asia jos iso poika lauma rettelöinyt tunnilla js sit ope hiutanu "pojat hiljaa!" Joka ihan ymmärrettävää ettei tarvi erikseen luetella "iiro,calle,joonas,taneli,eemil ja oskari hiljaa!" Kyl esim tommosis tilanteis tietää kaikki ketä "niillä pojilla " tarkotetaan...

Ei tietenkään saa puhua ihmisestä ryhmänä. Sukupuoli on henkilön vain yksi ominaisuus muiden joukossa. Mitään muutakaan ryhmää tarkoittavaa termiä ei samalla logiikalla tule käyttämän. Ei saa sanoa, että "oppilaat, menkää omille paikoillenne". Eiiii... Pitää kutsua jokaista nimeltä, sillä oppilaana oleminen on yksilön vain yksi ominaisuus niistä monista. Tai eihän liikuntatunnilla voi lohkaista, että "halukkaat menee hiihtämään ja muut lähtee luistelemaan". Siis halukkaat!! Haloo hei. Hiihtämisen halu on vain yksi ominaisuus näissä yksilöissä. On niillä muitakin ominaisuuksia ja haluja. Pitää käyttää etunimiä.

Yhteistyössä