Miksi oi miksi monet köyhät äidit käyttää niin hirveän paljon rahaa lastenvaatteisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Sitten se on pois mm. matkailusta, harrastuksista...

Nykyään saisi niin hyvin edullisia vedenpitäviä ja hengittäviä ulkovaatteita. Ei tarvitsisi siis olla POP tai TIcket. Samoin sisävaatteissa tosi kivoja halpiksiakin ja alesta ja kirppareilta saa kans niin kivasti!

Itse käytän hirmu vähän lastenvaatteisiin ja silti saavat paljon kehuja kivoista vaatteistaan. Harmittaa ja surettaa niiden puolesta, jotka pistävät rahaa haisemaan ihan älyttömyyksien verran kalliisiin kun tosiaan murto-osalla niiden hinnoista saisi jo vaikka miten ihania ja laadukkaita.

[QUOTE="Vieras";28023134]Ja asia kuuluu sinulle... Koska?[/QUOTE]

Epäilen, että näillä äideillä on suhteellisuudentaju kadonnut ja eivät ymmärrä kokonaisuutta. Siksi sureettaa ja siksi mun mielestä on hyvä herätellä näitä vähät rahansa lastenvaatteisiin laittavia "tuhlarimameja".

^ap^

[QUOTE="vieras";28023119] Harmittaa ja surettaa niiden puolesta, jotka pistävät rahaa haisemaan ihan älyttömyyksien verran kalliisiin kun tosiaan murto-osalla niiden hinnoista saisi jo vaikka miten ihania ja laadukkaita.[/QUOTE]

No mun mielestä normaalihinnalla edullisesti ei saa mun mieleisiä vaattteita. Meillä on siis eri maku.

[QUOTE="vieras";28023156]Epäilen, että näillä äideillä on suhteellisuudentaju kadonnut ja eivät ymmärrä kokonaisuutta. Siksi sureettaa ja siksi mun mielestä on hyvä herätellä näitä vähät rahansa lastenvaatteisiin laittavia "tuhlarimameja".

^ap^[/QUOTE]

No mut entäs jos mulla köyhällä on varaa molempiin, sekä kalliisiin lastenvaatteisiin (joiden hyvällä jälleenmyyntiarvolla pystyn ostamaan lisää uusia kalliita vaatteita) että etelänmatkoihin. :P

Mun miniäni ei ole köyhä, mutta ei myöskään ole hurahtanut onneksi kalliisiin lasten vaatteisiin. Lapsi on aina puettu kauniisti ja ns halpismerkit kelpaa.

En ole rikas, enkä ole köyhä. Kierrän silti kaukaa nämä H&M:t yms halppisketjut. Ai miksikö? Haluan, että lapseni voi kulkea samassa puserossa yli puoli vuotta ilman, että värit ovat lähteneet, pusero on täysin nukkaantunut yms. Suuri syy pienten valmistajien vaatteiden ostoon on meillä myös se, että pienet valmistajat varmistavat itse, millaisissa oloissa vaatteet + kankaat valmistetaan. En halua ostaa vaatteita, joista irtoaa myrkkyjäämiä, vähän väliä jää näitä halppisketjujen vaatteita tullien tarkastuksissa kiinni myrkkyjäämistä.

Joo, kuten se meidän perhe-lehdessä esittäytynyt miikkarikeräilijä. Tai no en tiedä paljonko käytti, mutta todennäköisesti paljon.

Ehkä ne haluaa päteä sen lapsen kautta tai jotain. KYllä itselläkin aina pistää silmään, kun perheessä on lapset nätisti ja laadukkaasti puettuna, ja äiti kuin seinästä reväisty, päällä jotain vanhaa mitä sattuu.

Tiedän yhden, joka tulojensa perusteella on hyvin toimeentuleva, mutta käytännössä koko ajan pa. Jaa miksi - no siksi että tilaa lapselleen koko ajan netistä mitä arvokkaimpia vaatteita. Usein saattaa tulla vikaostos (väärä koko) muttei koskaan palauta näitä, tytöllä saattaa olla useampi haalari (joo tiedän että kaksi on vielä normaalia mutta esim. neljä jo vähän reilusti), kengistä ja asusteista puhumattakaan. Ja kaikki uusia ja ns. kalliita merkkejä. Ja lapsi on 3v.

Ei tälläkään perheellä ole varaa ulkomaan matkoihin tms. koska käyttävät holtittomasti rahaa (jota heillä on keskimääräistä enemmän) lasten vaatteisiin.

no höpöhöpö. järkevintä on ostaa merkkivaatteita käytettynä ja myydä ne oman käytön jälkeen eteenpäin. Näin omalle käytölle ei jää juuri yhtään hintaa jos vaate ei mene rikki tai sotkeennu pysyvästi. Kyllä ne henkkamaukatkin maksaa enemmän ja niillä ei ole juuri minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa.

Mä olen varmaan monella mittarilla köyhä, mutta meillä on kyllä kiva koti uusine kalusteineen yms. ja lapsilla aina siistit "merkkivaatteet", samoin meillä vanhemmilla.

Mutta, harvoin maksan mistään täyttähintaa, käytän aika paljon aikaa siihen että löydän sen mieluisen kirpparilta, nettikaupoista, huutokaupoista, alesta tms. Enkä oikeastaan koskaan osta turhaa, ostan sitä mitä tarvitaan. Mahdollisuuksien mukaan pidän tavaroista myös hyvää huolta, jotta niillä on jälleenmyyntiarvoa. Tienaan joka kuukausi muutaman ylimääräisen satasen ihan myymällä huutonetissä tarpeettomia. Olen myös säästeliäs rahan suhteen, joten on niitä säästöjäkin kertynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhis;28023277:
No mut entäs jos mulla köyhällä on varaa molempiin, sekä kalliisiin lastenvaatteisiin (joiden hyvällä jälleenmyyntiarvolla pystyn ostamaan lisää uusia kalliita vaatteita) että etelänmatkoihin. :P

En kutsuisi tällaista henkilöä köyhäksi.

[QUOTE="mammax4";28023319]En ole rikas, enkä ole köyhä. Kierrän silti kaukaa nämä H&M:t yms halppisketjut. Ai miksikö? Haluan, että lapseni voi kulkea samassa puserossa yli puoli vuotta ilman, että värit ovat lähteneet, pusero on täysin nukkaantunut yms. Suuri syy pienten valmistajien vaatteiden ostoon on meillä myös se, että pienet valmistajat varmistavat itse, millaisissa oloissa vaatteet + kankaat valmistetaan. En halua ostaa vaatteita, joista irtoaa myrkkyjäämiä, vähän väliä jää näitä halppisketjujen vaatteita tullien tarkastuksissa kiinni myrkkyjäämistä.[/QUOTE]

H&M on pärjännyt tosi hyvin näissä vertailuissa, eikä niistä luomupuuvillavaatteista takuulla lähde mitään jäämiä.

Meillä huonoiten ovat kestäneet Marimekon ja POPin sisävaatteet. Samoin Reimatec (joka nyt ei ole mikään merkki) on täyttä kuraa vaikka kuitenkin minusta melko kallis.

Se että joku vaate on kallis ei tarkoita samaa että se olisi laadukas.

Onko sitten tärkeämpää käydä ulkomailla, kuin ostaa kalliita lastenvaatteita? Miksi ulkomailla käyminen olisi parempi investointi? Ei se alle kouluikäinen niistä ulkomaanreissuistakaan sen enempää hyödy.

Ja ei en osta holtittomasti kalliita vaatteita ja kyllä olemme reissanneet ulkomaillakin. En siis kuulu kumpaankaan ryhmään.

:D

En kyllä tiedä menenkö kategoriaan, mutta käyttövarojen puolesta pidän itseäni "köyhänä" vielä ainakin pari vuotta kun tuo alanvaihtajamies opiskelee ja minä elätän meitä. Ihanasta kodistamme on kyllä enää suhteellisen pieni asuntolaina jäljellä, autot velattomat jne.

Ostamme lapselle pääasiassa vain hyvälaatuisia vaatteita. H&M, Lindex yms. ovat pannassa pääosin koko perheellä, satunnaisia poikkeuksia lukuunottamatta. Omien kokemusteni pohjalta niiden laatu on surkeaa ja käyttöikä lyhyt, ja minä haluan että vaate kestää koko sen ajan, kunnes lapsi kasvaa siitä ohi. Esimerkiksi Polarn. o Pyretin vaatteet kestävät pääosin vuoden ja ylikin kovaa käyttöä ja pesuja hyvännäköisenä. Vaikka kerralla menee enemmän rahaa kun ostaa laatua, niin eipä tarvi ostaa niin usein ja jälleenmyyntiarvoakin halutessa löytyy. Samaten ulkovaatetuksessa haluan, että lapsella on mahdollisimman hyvä liikkua ja olla.

En itsekään halua pitää huonolaatuisia vaatteita, joten miksi lapseni pitäisi? Oman vaatekaappini aarteita ovat anopin ihanat 60-luvun mekot, joita hän oli onneksi säästänyt monia juuri minun koossani, liki täydellisessä kunnossa.

Olen ihmetellyt tätä Hennesin vaatteiden parjausta. Pojan vaatteista sanoisin että collegehousut on jotkut, ei kaikki, menneet nukalle mutta niitä käytetään sitten kotona. Tytöllä on kuusi veljensä vanhaa, yksiväristä paitaa käytössä eikä ne ole haalistuneet yhtään. Vauvanvaatteet pitivät pintansa ja niitä ostin molemmille myös kirpparilta.

Ps. Matkailu ei tällä hetkellä kiinnosta perhettämme, enkä juuri nyt halua mitään kalliita harrastuksia. Kaffekupposeni juon kahvilassa aina kun sattuu hyvittamaan, ja ravintolassa käyn syömässä kun haluan. Lastenvaatteet ovat tällä hetkellä kiva ja hyödyllinen kohde laittaa rahaa, kiitos kuitenkin "huolenpidosta" :D

Olen ihmetellyt tätä Hennesin vaatteiden parjausta. Pojan vaatteista sanoisin että collegehousut on jotkut, ei kaikki, menneet nukalle mutta niitä käytetään sitten kotona. Tytöllä on kuusi veljensä vanhaa, yksiväristä paitaa käytössä eikä ne ole haalistuneet yhtään. Vauvanvaatteet pitivät pintansa ja niitä ostin molemmille myös kirpparilta.

Samaa mieltä. Ehkäpä nämä äidit eivät ole koskaan ostaneet vaatteita H&M tai Lindex ketjuista. Koska minusta ne ovat ulkovaatteita lukuuottamatta ihan yhtä laadukkaita kuin vaikka Polarn och Pyret.

Sillä hinnalla kun P.OPilta saa yhden paidan, henkkamaukalta/lindexiltä saa kolme. Ne joutaisi vähän enemmän kuluakin, mutta kun en ole huomannut laatueroa.

Pop painovärjätyt puserot ja kalsarit ovat olleet surkeimpia mitä ikinä olen ostanut. Hinta paidalla yli 25 euroa ja ekan pesun jälkeen sellaista pintanukkaa, mitä en saa esim. Lindex vaatteeseen tulemaan lainkaan.

Jokainenhan meistä ostaa sitä mistä tykkää, mutta turha noita halpamerkkejä on parjata ainakaan huonon laadun takia.

eikös se sanota että köyhä ostaa kallista? No joo, en ole köyhä, mutta kierrän kaukaa kaikenmaailman polarit yms. Mua kyllä ihmetyttää se, että joku tuhlaa paljon aikaansa etsiäkseen lapsilleen vaatteita. En mä jaksasi ja viittis. Sillon kun käydään kaupassa, niin silloin samalla voidaan käydä vaateostoksilla vaikka Prismassa :) Tosin talvivaatteet hankin alesta ja hyvä merkki pitää saada.

En tiedä onko minulle osunut jotain maanantaikappaleita suurin osa, mutta minulla on tosi huonot kokemukset H&M:n vaatteista. Sekä lastenvaatteista, että omista. Poikkeuksena kuitenkin farkut, ja myös monet muut housut.

Lapsen H&M:sta ostetut vaatteet ovat olleet pääosin tyyliä pesu-pari, ja roskiin. Kankaassa pieniä reikiä, venymistä, nyppyä jne. Viimeisimpänä päätin ostaa parit sukkahousut Hennesiltä. Ei olisi kannattanut, yksi käyttö per sukkis ja olivat ihan täynnä tummaa pientä nyppyä, ja pehvasta venähtivät jo ekalla käytöllä.

[QUOTE="vieras";28023451]Jos on kovin merkkitietoinen, kannattaisi lukea Naomi Campellin kirja nimeltä No Logo. Kovasti ajatuksia herättävä opus.[/QUOTE]

Voi mikä aivopieru! Tekijä on Naomi Klein. Sorry.

En tiedä onko minulle osunut jotain maanantaikappaleita suurin osa, mutta minulla on tosi huonot kokemukset H&M:n vaatteista. Sekä lastenvaatteista, että omista. Poikkeuksena kuitenkin farkut, ja myös monet muut housut.

Lapsen H&M:sta ostetut vaatteet ovat olleet pääosin tyyliä pesu-pari, ja roskiin. Kankaassa pieniä reikiä, venymistä, nyppyä jne. Viimeisimpänä päätin ostaa parit sukkahousut Hennesiltä. Ei olisi kannattanut, yksi käyttö per sukkis ja olivat ihan täynnä tummaa pientä nyppyä, ja pehvasta venähtivät jo ekalla käytöllä.

Ehkä peset jotenkin väärin?

Yhteistyössä