Miksi oi miksi monet köyhät äidit käyttää niin hirveän paljon rahaa lastenvaatteisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jokainen käyttää rahansa mihin haluaa, KUNHAN ei sitten valita miten ei koskaan ole varaa lähteä lomalle tai miten yksi lääkärilasku kaataa loppukuun budjetin -kun ensin on ostettu lapselle uutta cup cakea tai miikkaria ja ainoat tulot on lapsilisä.

Mitä halpisvaatteiden kulumiseen tulee, niin kyllä ne aina yhdellä vauvalle kestää. Vähän isommalla lapsella riippuu käytöstä. Kannattaa lukea pesuohje huolella. Aika monissa esim. sukkahousuissa on nykyisin hienopesun merkki! Miksi ihmessä, en tiedä. Kuivausrumpu kutistaa ja nukkaa vaatteita, rumpukuivauskin on aika monessa vaatteessa kielletty. Kuivaan perinteisesti narulla ja pieni nukka ei mua haittaa. Järjetöntä heittää vaatetta roskiin parin käyttökerran jälkeen.

[QUOTE="vieras";28023512]

Mitä halpisvaatteiden kulumiseen tulee, niin kyllä ne aina yhdellä vauvalle kestää. Vähän isommalla lapsella riippuu käytöstä. Kannattaa lukea pesuohje huolella. Aika monissa esim. sukkahousuissa on nykyisin hienopesun merkki! Miksi ihmessä, en tiedä. Kuivausrumpu kutistaa ja nukkaa vaatteita, rumpukuivauskin on aika monessa vaatteessa kielletty. Kuivaan perinteisesti narulla ja pieni nukka ei mua haittaa. Järjetöntä heittää vaatetta roskiin parin käyttökerran jälkeen.[/QUOTE]

Minusta on kyllä hirveää tuhlausta ostaa vaatteita jotka kestävät vain yhden käyttäjän, vaatteita jotka vaativat erikoispesuja kestääkseen edes jossain kuosissa, olipa se hinta mikä hyvänsä. Itse ostan vaatteita sillä ajatuksella, että ne kestävät molemmille lapsille ja tarkistan jo kaupassa, että ne voi pestä muiden vaatteiden joukossa. Ihan hirveää tuhlausta pestä erikseen hienopesussa jotain lasten sukkahousuja, kun ei niitä kuitenkaan saa koko koneellista vaikka jemmailisi useamman viikon ja sukkahousuja kuitenkin tarvii joka päivä. Halpisvaatteistakin löytyy kyllä hyviä, sitä en sano, mutta järjen käyttö on sallittu halpiksiakin ostaessa.

Vauvojen vaatteissa ei ole juuri muuta tuhoutumisen vaaraa kuin tarhat joita on vaikea irrottaa. Tosin vauvojen vaatteissa käyttöikä on armottoman lyhyt lapsen kasvun vuoksi, joten hunajaa en niistäkään maksaisi. Varsinkin kun kirpparillakin tuntuu olevan monella periaatteena "paidasta maksan max 50 senttiä oli merkki mikä tahansa". Siinä on ihan turha kehua jollain POP:n jälleenmyyntiarvolla ;)

Ainakin meidän pojalla vaatteet kuluu siihen tahtiin etten niissäkään laskisi paljon jälleenmyyntiarvon piikkiin. Esim. collegehousuista on polvet puhki, oli merkki mikä tahansa ja maksoivat ne uutena kuinka paljon vain. Velour kovettuu lopulta aina jne.

[QUOTE="mona";28023159]No mun mielestä normaalihinnalla edullisesti ei saa mun mieleisiä vaattteita. Meillä on siis eri maku.[/QUOTE]

Laita esimerkki sitten sun mieleisestä vaatteesta, niin yritän etsiä halpisversion.
Mielestäni makua ei voi perustaa hintaan tai merkkiin.

Minä ostan lapsellenia tickettiä, Polarn o pyrettiä, molo kidsiä yms. kirppiksiltä, nettikirppiksiltä ja huuto.netistä. Ostan talvivaatteet seuraaksi talveksi alesta tai halvalla netistä. Ostan lapselleni merkkivaatteita todella halvalla, ostan aina kun tulee halvalla joku hyvä vaate vastaan, vaikka käyttöön olisikin vielä vuosi aikaa.. Näitä merkkivaatteita ostan siksi että saan rahani takaisin kun pistän myyntiin heti kun ne jäävät lapselleni pieneksi. Ostan Po.pin paidan vaikka 3 eurolla ja myyn sitten kun jää pieneksi 10 eurolla, ihan hyvä kauppa. Niitä en minäkään ymmärrä jotka haluavat välttämättä ostaa sisävaatteetkin Po.pin, Metsolan yms. kaupoista uutena ja helvetin kalliilla viimisillä rahoilla. Tunnen tälläisenkin..

Kuten muutkin kohteet, laitan rahani sellaiseen mitä tarvitsen, haluan, ja johon mulla on varaa. Välillä se on 160eur toppapuku, välillä 400eur kuoritakki (itselle), välillä avocado (5eur/kg) ja välillä lehtitilaus (parikymppiä vuodessa). Olen varmaan köyhä monen mielestä, mutta mä saan mitä haluan. Toisaalta - en dokaa, polta, käy baareissa, ravintoloissa tai ulkomailla. Järisyttävän tylsä siis monen mielestä :). Mut kiinnostuksen kohteet on muualla (elukat ja urheilu). En välitä satsata sisävaatteisiini juurikaan (paitsi töissäkäydessä toki), mutta ostin just 199eur juoksulenkkarit ilmeenkään värähtämättä. Jos haluan jotain, ostan sen hintalappuun katsomatta, koska tunnen itseni ja tiedän että mieliteko ei synny koskaan tyhjästä vaan aina tarpeesta. Jos lasten paita on mielestäni sellainen että haluan sen ja tiedän että lapseni (iso ja pieni) tulevat sitä käyttämään, on ihan yks hailee maksaako se 3 vai 30eur. Katoaa budjettiin kahden lapsen käytöllä.

[QUOTE="nuori äiti";28023374]Mä olen varmaan monella mittarilla köyhä, mutta meillä on kyllä kiva koti uusine kalusteineen yms. ja lapsilla aina siistit "merkkivaatteet", samoin meillä vanhemmilla.

Mutta, harvoin maksan mistään täyttähintaa, käytän aika paljon aikaa siihen että löydän sen mieluisen kirpparilta, nettikaupoista, huutokaupoista, alesta tms. Enkä oikeastaan koskaan osta turhaa, ostan sitä mitä tarvitaan. Mahdollisuuksien mukaan pidän tavaroista myös hyvää huolta, jotta niillä on jälleenmyyntiarvoa. Tienaan joka kuukausi muutaman ylimääräisen satasen ihan myymällä huutonetissä tarpeettomia. Olen myös säästeliäs rahan suhteen, joten on niitä säästöjäkin kertynyt.[/QUOTE]

et sitten varmaan käy töissä tai opiskele, vai mistä aika tuohon shoppailuun ja jälleenmyymiseen?

Olen myös ihmetellyt H&M:n vaatteiden parjausta. Meillä on ollut kahdella lapsella käytössä varmasti satoja ko. merkin vaatteita ja yhden käden sormella voi laskea huonolaatuiset vaatteet. Paljon meillä on muitakin merkkejä ja ulkovaatteissa suosin Po.P:ia ja Ticketiä. Muutoin oman kokemukseni mukaan H&M:llä on paras hinta-laatusuhde. Kaikki vaatteet ovat lähteneet kiertoon vielä seuraaville lapsille. Osa kaverilleni, joka myy niitä edelleen uusille käyttäjille. H&M:n vaatteissa erityisen hyvää, että monet voi kuivata rummussa. Silitän kaikki vaatteet, joten ehkä siitäkin syystä pysyvät siistin näköisin.

Poikkesin tänään ostoskeskuksessa liikkeeseen, jossa kaikkia ihania lasten retrovaatteita sun muita hienouksia. Vaate kuin vaate näytti olevan normaalihintaisena reilut 30€ ja nyt kaikki -50%. Siellä mammalauma silmät kiiluen kahmi vaatteita ostoskoriin ja itsekin jo hetkeksi innostuin. Sitten kuitenkin totesin, että saan useamman paidan sillä alennushinnallakin jostain muualta, enkä sitten ostanut mitään.

Meillä on lapset 1v, 3v ja 5v. Välillä saatan ostaa kavein me&i kutsuilta jotain pientä kivaa lapsille, mutta pääasiassa suosin Lindexiä, Kappahlia, H&M jne halpiskauppoja. Tämä siksi, että koen huolettomammaksi laittaa lapsille jotain edullisempaa tai jopa kirpparivaatetta, jolloin ei niin kovasti harmita kun lapset sotkevat ruoalla paitansa tai askarrellessa tulee vahingossa vaatteeseen saksilla reikä. Kun puen lapset niihin kalliimpiin vaatteisiin, huomaan varovani ruokatahroja enemmän jne. Ja on ihan turha miettiä mitään paidan jälleenmyyntiarvoja jos siihen on saksilla leikattu reikä...

apua. onko noi lindez,kappahl, ja hm ja seppälä halpakauppoja?
Lapset (koululaiset) ostavat vaateensa niistä. en tiennyt että ovat halpakauppoja. esim. kappahlin toppavaatteet yhtä kalliita kuin urheiluliikkeessä, joissa on usein alennuksia.
Koululaisten farkut maksavat noin 25-30 euroa ja mahtuu sen vuoden ja pysyy ehjänä sen vuoden. Ei mene seuraavalle, muotikin vaihtuu ja kulumista tulee, materiaali on ohutta farkuissa.

paidat ehkä menisivät seuraavalle, osa menee osa venähtää, mutta pari vuotta mahtuu sama paita lapselle. minusta laatu ok ja hintakaan ei ilmainen.

pienille ostin kirppikseltä ja marketista, merkit samoja. retromuodista kumpikaan ei ole tykännyt sen jälkeen kun omaa makua on kysytty ja ovat osanneet sen tuoda esiin (noin 3v alkaen)

ehkä joidenkin lapset siitä oikeasti pitävät, meillä ei vaan nuo kappahl ja seppälä vaatteet kiinnostaa.

seppälä ehkä heikoin laatu mielestäni, hm ja muut hyviä.

No mä miellän sellaiset alle 10€ paidat halvoiksi ja sellaisia olen ostellut lapsille mm. Kappahlista ja Lindexiltä. Missä edes myydään halvempia...? Toki ulkoiluvaatteet ovat niissäkin hinnoissaan, mutta reippaasti alle satasella saa ihan laadukkaita haalareita niistä. Meillä on ollut tänä talvena Kappahlin ProXtec -toppaavaatteet lapsilla ja todella hyvät ovat olleet käytössä. Jollain alennuskupongilla makdoivat muistaakseni jotain 60€ kpl. Ei paha hinta kuitenkaan.

[QUOTE="hmmm";28023715]et sitten varmaan käy töissä tai opiskele, vai mistä aika tuohon shoppailuun ja jälleenmyymiseen?[/QUOTE]

Tietenkään en käy töissä enkä opiskele, kerran olen kotiäitinä ja siksi köyhä :D Jos kävisin töissä niin enkai mä sit köyhä sentään olis.

Ihan hyvin jää lapsilta aikaa, en harrasta mitään koiran kanssa agilityä kummempaa. Enkä shoppaile päivittäin, en edes viikottain, niinkuin sanoin, kun jotain tarvitsen niin käytän aikaa halvan, mieluisan, hyvän etsimiseen. Jälleenmyyminen ei vie paljonkaan aikaa, otan tavarasta kuvan, laitan sen huutikseen, jossa se on myynnissä 14 pvä kerrallaan ja sit ilmoitus uusii itsensä 5 kertaa jos ei mee kaupaksi sitä ennen. Ei paljon maksa vaivaa. Postitus hoituu kauppareissulla smartpostin kautta tai sit hakevat kotiovelta.

[QUOTE="vieras";28023370]no höpöhöpö. järkevintä on ostaa merkkivaatteita käytettynä ja myydä ne oman käytön jälkeen eteenpäin. Näin omalle käytölle ei jää juuri yhtään hintaa jos vaate ei mene rikki tai sotkeennu pysyvästi. Kyllä ne henkkamaukatkin maksaa enemmän ja niillä ei ole juuri minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa.[/QUOTE]

Halvimmalla pääsee, kun ostaa kirppikseltä. Esim. mieluummin kirppispaita eurolla kuin merkkipaita 25 eurolla saati kalliimmalla. Merkkipaidasta voi tietty saada vaikka puolet takaisin, mutta niin voi ehkä kirppispaidastakin... ja vaikka merkkipaidasta saisikin omansa pois,niin aina on riski, että paita menee käytössä pilalla.

Voi POPpi ja TICKETti sentään. Jotenkin noi tietyt vaatemerkit alkaa tuleen korvista. On niitä kalliimpiakin merkkejä tässä maailmassa. Mulle se on ihan herttasen hailee mitä joku muksuillaan päällä pitää ja mihin rahansa haaskaa. Joskus tuntuu siltä, että noita tiettyjä merkkejä käy täällä mitä erilaisimmissa aloituksissa mainostamassa niiden maahantuojat ja valmistajat...mutta ehkä se menee jo salaliittoteorian puolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28024374:
Halvimmalla pääsee, kun ostaa kirppikseltä. Esim. mieluummin kirppispaita eurolla kuin merkkipaita 25 eurolla saati kalliimmalla. Merkkipaidasta voi tietty saada vaikka puolet takaisin, mutta niin voi ehkä kirppispaidastakin... ja vaikka merkkipaidasta saisikin omansa pois,niin aina on riski, että paita menee käytössä pilalla.

Kyllä halvimmalla pääsee kun ostaa alesta ainakin jos Helsingin kirppareita kattelee. Uuden paidan tai bodyn saa parilla eurolla ja kirppiksellä myydään samaan hintaan tai kalliimmalla. Merkkivaatteita olen ostanut uutena alesta halvemmalla kuin mitä kirppiksillä pyydetään.

Kullakin lieneen oikeus tunkea rahansa justiin sinne minne haluaa. Jos köyhän äidin täytyy valita merkkihaalarin ja lomamatkan välillä niin ehkä hän pitää sitä haalaria parempana vaihtoehtona eikä se kuulu sinulle. Itse älähtäisin vasta siinä vaiheessa jos merkkivaatteiden ostamisen takia joudutaan tinkimään kunnollisesta ruuasta tai muusta oleellisesta.

Lisäksi se, että näet sen Ticketin haalarin sen köyhän äidin lapsen päällä, ei välttämättä kerro mitään siitä paljonko haalariin on satsattu. Se on saatettu saada sukulaisen tai ystävän lapselta pieneksi jääneenä, se on voitu ostaa hyvänkuntoisena kirpparilta 15 eurolla taikka vaatekaupan poistorekistä -60% alennuksella, jolloin sen hinnaksi ei monta kymppiä jää.

Tietyn merkkisissä vaatteissa (esim meandi, ticket, racoon, pop) kannattaa huomioida myös se, että koska niiden jälleenmyyntiarvo on todella iso, voi olla että sellaisen haalarin ostaminen tulee loppujen lopuksi paljon halvemmaksi kuin sen halpishaalarin ostaminen, koska tietyn merkkisistä ulkovaatteista (ja myös sisä- ) saa käytettynä saman mitä on itse uutena siitä maksanu (varsinkin jos ostaa alesta), näin ollen voi olla että se ticketin haalari tulee sille köyhälle halvemmaksi kuin se lassien haalari.
--->Maksat lassien haalarista sen 30e ja saat siitä käytettynä ehkä 6 euroa eli käytön hinta on sulle 24e. Maksat alerekistä ostetusta Ticketistä 70e ja saat siitä käytettynä huutonetissä 69e, sen käyttöhinnaksi jää siis vain euro. En ole köyhä mutta erittäin pihi ja tämä esimerkki siis omasta elämästäni. Eli mielestäni merkkivaatteiden ostelu ei oo ihan niin mustavalkoista ja kannattaa huomioida esim. tämä juuri selostamani seikka.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä ja miksi?;28024814:
Mä en kertakaikkiaan tajua, miksi lasten vaatetus herättää aina näin paljon keskustelua!?! Oikeesti naiset, miksi??

Varsinkin niiden keskuudessa, joita asia ei edes kiinnosta. En minäkään sellaista tajua.

[QUOTE="Vieras";28024792]Kyllä halvimmalla pääsee kun ostaa alesta ainakin jos Helsingin kirppareita kattelee. Uuden paidan tai bodyn saa parilla eurolla ja kirppiksellä myydään samaan hintaan tai kalliimmalla. Merkkivaatteita olen ostanut uutena alesta halvemmalla kuin mitä kirppiksillä pyydetään.[/QUOTE]

Hmm,riippuu varmaan kirpputorista. Itse olen ostanut vauvanvaatteita 0,50-1 eurolla ja isomman lapsen vaatteita n. 1-2 eurolla. Ainoastaan vähän erikoisemmat ovat voineet olla kalliimpia. Poikkeuksina tosin tietyt kirpparit, joissa voi olla vähän kalliimpaa.

Itselleni tosin yksi syy ostaa kirpputoreilta on se, että tykkään käydä mieluummin niissä kuin marketeissa tai alennusmyynneissä. Ja löydän yleensä kirpputorilta kivempia kuin kaupoista - mikä on hassua, koska ovathan ne kirppisvaatteetkin joskus olleet kaupoissa. Mutta syy lienee se, että kirpputorilla valikoima on aina monipuolisempi kuin kaupoissa, kun sinne kertyy usean eri sesongin vaatteita. ja merkkivaatteista en ole yhtään innostunut - yleensä niiden tyyli ja kuosit eivät miellytä. Joten niitä ei minun tarvitse metsästää.

Mä ostan pääosin kirppikseltä kotivaatteet lapsille, isommalle löytyy jo huonommin siistejä. Lindexin ja hennesin vaatteista osa on tosi hyviä ollut, osa taas huonolaatuista. Syksyllä ostin kapphalista välikausipuvun, oli todella hyvä! Mun viimeisin ihastus on kuitenkin me&i :) olin syksyllä ekaa kertaa kutsuilla, ostin parit vaatteet ja ne on kestäneet älyttömän hyvinä! ensi viikolla omat kutsut, aion ostaa lisää "siistimmiksi" vaatteiksi, vaikka hinnakkaita ovatkin!

--->Maksat lassien haalarista sen 30e ja saat siitä käytettynä ehkä 6 euroa eli käytön hinta on sulle 24e. Maksat alerekistä ostetusta Ticketistä 70e ja saat siitä käytettynä huutonetissä 69e, sen käyttöhinnaksi jää siis vain euro. En ole köyhä mutta erittäin pihi ja tämä esimerkki siis omasta elämästäni. Eli mielestäni merkkivaatteiden ostelu ei oo ihan niin mustavalkoista ja kannattaa huomioida esim. tämä juuri selostamani seikka.

Voihan se olla noinkin. Lastenvaatteet ovat tosin aika riskialtis bisnes. Oikeasti se merkkihaalarikin voi mennä käytössä rikki tai saada sen verran kulumaa, ettei siitä enää voi pyytää noin paljon. Ja sekin riski on, että trendit heittelevät sen verran, että siinä vaiheessa kun on myymässä sitä sijoitushaalariaan, sen väri tai merkki on jo sen verran "out", ettei siitä maksetakaan enää noin paljon.

Itse en osaa ajatella lastenvaatteita sijoituskohteena, vaan mieluummin ostan mahdollisimman halvalla kivan vaatteet, jonka voi kierrättää esikoisen jälkeen nuoremmalle lapselle. Säästyneillä rahoilla teemme tai ostamme jotain muuta, ja sitten joskus kun itse emme vaatteita tarvitse, voimme myydä ne kirppishintaan pois. Itse en jaksa käyttää kauheasti aikaa lastenvaatteiden myymiseen, koska kaikki se aika on pois omista harrastuksistani yms, joten mieluummin myyn ne kerralla vaikka vähän halvemmalla kuin teen niillä aikaavievää bisnestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;28024968:
Voihan se olla noinkin. Lastenvaatteet ovat tosin aika riskialtis bisnes. Oikeasti se merkkihaalarikin voi mennä käytössä rikki tai saada sen verran kulumaa, ettei siitä enää voi pyytää noin paljon. Ja sekin riski on, että trendit heittelevät sen verran, että siinä vaiheessa kun on myymässä sitä sijoitushaalariaan, sen väri tai merkki on jo sen verran "out", ettei siitä maksetakaan enää noin paljon.

Itse en osaa ajatella lastenvaatteita sijoituskohteena, vaan mieluummin ostan mahdollisimman halvalla kivan vaatteet, jonka voi kierrättää esikoisen jälkeen nuoremmalle lapselle. Säästyneillä rahoilla teemme tai ostamme jotain muuta, ja sitten joskus kun itse emme vaatteita tarvitse, voimme myydä ne kirppishintaan pois. Itse en jaksa käyttää kauheasti aikaa lastenvaatteiden myymiseen, koska kaikki se aika on pois omista harrastuksistani yms, joten mieluummin myyn ne kerralla vaikka vähän halvemmalla kuin teen niillä aikaavievää bisnestä.

Itse käytän esim haalareita vain yhdellä lapsella (ja yleensä ne mahtuu vain sen yhden kauden ajan, joskus isommilla ehkä kaksi) ja oon saanu ihan käsittämättömiä hintoja jopa niistä joissa on ollut kulumaa tai pientä tahraa :O Muistanpa eräänkin ticketin haalarin jossa oli ihan kuluneet polvet ja peppu ja edessä oli vähän tahraa joka ei lähtenyt pesusta, joku maksoi siitä huutonetissä 38 euroa... :D (laitoin sille haalarille lähtöhinnaksi 0e ilman hintavarausta).

Itse en koe että lastenvaatteiden myyminen huutiksessa veis hirveästi aikaa. Keskimäärin 3-5minsaa menee kun laittaa sen sinne myyntiin ja posti on tässä ihan vieressä niin tuotteen postittaminenkin sujuu tuossa muiden ulkoilujen ohella. Paljon vähemmän vie aikaa ja vaivaa kuin kirppispöydän laittaminen paikalliselle kirpparille.

ja siis tämä asia siis nyt vain oli yksi näkökulma ap:lle tuohon hänen aloitukseensa. Eli mistä se ap tietää vaikka se hänen tuntema köyhä äiti harrastais juuri tälläistä ja sen takia ne ap:n silmissä kalliit merkkihaalarit ei lopuksi syökään sen köyhän äidin rahoja niin paljon kuin ap ehkä kuvittelee.

Joku muu tuolla jo puhuikin kouluikäisten vaatteista. Niissä kun muoti muuttuu nopeammin, kun vaate jää pieneksi, niin eipä niillä koskaan ola jälleenmyynti arvoa eikä juuri kierrätystä jotain perus toppeja lukuunottamatta. Olen enemmän kun tyytyväinen että ostavar vaatteensa HMltä, kun väri on out jo 4 kk kuluttua. Ja joo itse ostavat nuo muotivaatteet mä rahoitan vaan toppatakit jne. Ja mitään marimekkoa ei teinit yleensä suostu pitämään. Ja mä olen varmaan outo, musta me meandit on aika kauheita....

Yhteistyössä