Miksi? (oman äidin epärehellisyydestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yks vieras vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

Yks vieras vaan

Vieras
Äitini on "parantunut" alkoholisti (oikeestihan siitä ei parane), ollut kuivilla 15 v. Mielenterveysongelmien takia sai yli 10 v sitteneläkepäätöksen, ja kun työuransa oli mm. pitkän kotiäitiyden takia rikkonainen, niin se eläkekin on sitten minimitasoa. Niinpä sitten isot lääkemenot ja silmälasien kaltaiset hankinnat ajavat hänet aina sisarustensa kukkarolle. Ilman sellaisiakin osaa kyllä pyytää rahaa ilman perusteluja, ja kehtaa vielä loukkaantua jos kysytään mihin aikoo rahan käyttää - ikään kuin olis toisten velvollisuus olla aina antamassa kun käsi ojentuu. Joo ja sossusta saisi varmaan jossain olosuhteissa, ainakin niihin silmälaseihin, mutta pienellä paikkakunnalla on oikeestikin kurja käydä sossussa ja äiti on kuulemma liian ylpee. Tämäkin riipii mua kyllä. Mielestäni hänellä ei olisi varaa sellaiseen "ylpeyteen".

Meiltä lapsilta äiti ei nyt raitistuttuaan ole pyydellyt rahaa. Ollaan pyritty sitten antamaan hyödyllisiä lahjoja, kuten nyt äitienpäiväksi hankittiin yksi palvelu. Äiti ilmoitti nyt sitten hinnaksi yli 100 e. Ensin en korvaani rovauttanut mutta sitten tajusin että ei tainnut olla ihan noin kallista kuitenkaan. Nyt sitten täytyy ruveta täältä toiselta paikkakunnalta käsin hommaamaan tositetta maksusta, kun mulla ja siskolla ei ole edes palvelun tarjoajan nimi tiedossa, ja otaksun kaikkien aikaisempien kokemusten perusteella, että äiti loukkaantuu jumalattomasti tällaisesta epäluottamuslauseesta.

En voi silti kuin toivoa ettei sisko ole ehtinyt vielä maksaa! Vai antaisitko itse asian olla? Mua korpeaa jostain syystä ihan hirveästi pelkkä ajatus että hän yrittää tällä keinoin kenties kyniä ylimääräistä, vaikka se tulee sinänsä varmaan ihan tarpeeseen. 20 e sinne tai tänne, mutta silti. Ja voi han olla väärässäkin mutta haluan vain tietää.

Jos itse olisin tarjoutunut niin en jaksaisi nähdä vaivaa 20 euron takia. joka vielä yhdessä kustaannetaan.
Inhottavaa äitisi kyttäämistä. Joo, on aika naurettavaa olla kerjäämässä rahaa sisariltaan, mutta jättäisit sinäkin hänet rauhaan, jos hän ei sinulta kerjää. Älä tarjoudu maksamaan mitään. Aikuinen elättäköön itsensä. En itsekään haluasi että kukaan vastentahtoisesti antaa minulle mitään. Antaminen pitää tulla ilman että toinen katsoo oikeudekseen kytätä tai vahtia tai määrätä miten toinen elää, pyyteettömästi.

Jos kyse on lahjasta niin antaisin sen 100 euroa jos se maksaisikin vaikka sen 20 euroa vähemmän. Jos oikea hinta olisi n. 20 euron luokkaa ja pyytäisi sen 100 euroa niin sitten puuttuisin asiaan.

Kummallista "ylpeyttä" jos kehtaa lainata rahaa läheisiltä ihmisiltä mutta ei kuitenkaan sossusta voi rahaa hakea, jota ei tarvitsisi edes maksaa takaisin. Enemmän minun ylpeyteen ottaisi rahan lainaaminen sukulaisilta, mutta toisaalta tunnen juoppoja joten tiedän että tuo lainailu kuuluu monella siihen alkoholismiin (vaikka olisikin nyt raitis).

äitiäni auttaisin milloin vain. tosin hänkin tekisi saman minulle ja on tehnytkin.
en mieti äitini kohdalla että huolehtikoon itsestään, meille perhe on tärkein aina ja rakkaita autetaan.
tuo epärehellisyys on toki inhottavaa..

äitiäni auttaisin milloin vain. tosin hänkin tekisi saman minulle ja on tehnytkin.
en mieti äitini kohdalla että huolehtikoon itsestään, meille perhe on tärkein aina ja rakkaita autetaan.
tuo epärehellisyys on toki inhottavaa..

No kerrottakoon, että äiti i tilanne pääsi 1. Kertaa lapasesta kun olin 11 ja siskoni 8. Oli katkolla, mutta ei myöntänyt tilannetta kenellekään joten seuraavat 9 v olivat silkkaa alamäkeä. mitään apua emme itse ole häneltä koskaan saaneet, vaan hän on ollut se lapsi. Valehtelukin on hänelle muodostunut ihan normaaliksi toimintatavaksi, joten on oikeastaan outoa että jaksaa vuosikymmenten jälkeenkin loukkaantua kun hänen sanojaan epäillään.

Mietin silti itsekin onko vaan liian niuhoa vaatia tieto asiasta. Me puhuttiin vain että maksetaan hänelle tämä siivous (pieni yksiö maaseutupaikkakunnalla), summia ei sovittu. Viimeksi sama maksoi 50 e eikä siitä taida olla kuin max 1,5 v aikaa, kentes ei sitäkään.

Meillä on vähä sama tilanne, paitsi äiti kerjää sitä rahaa lapsiltaan. Mulle on auki joku +1500€ jonka jälkeen lakkasin laskemasta, mutta tulin tarkemmaksi mitä lainaan ja milloin. Joskus vetoaa ihan, että ruokaan tarvii ja jossain vaiheessa soittelin sisarukset läpi kun rahaa pyysi, sillä pahimillaan oli saattanut pari päivää aiemmin pyytää toiselta lapseltaan monta kymppiä..

Aluksi ne summat oli jotain 10-20€ ja sit itsekin havahduin, kun alko pyytelee 50€ ja tosiaan myös silloin kun itse olen ollut opiskelijana ja en todellakaan mitään taloudellista apua omilta vanhemmiltani saanut.

Vaihdoin pankkia ja eipä sen jälkeen oo kovinkaa montaa kertaa kysynyt, kun raha ei olekaan samantien hänellä tlillä.

Aluksi ei ollut sydäntä kieltäytyä auttamasta, mutta tosiaan kun alko nuo takaisinmaksut viivästyä ja tiedän, että se raha menee päivittäin tupakkaan, energiajuomiin, iltasanomiin jne. ni ei oikeesti jirveesti lämmitä. Joskus olen soittanut samalla paikkakunnalla äitimme kanssa asuvalle siskolle tai veljelle, että voin laittaa heille rahaa jos he käyvät äidille kaupasta ostamassa oikeaa ruokaa, jos se hätä kerta on niin suuri.. Ja siis monesti miettinyt niitä syitä mihin mukamas pyytää rahaa (just lääkkeet joita tarvii paljon) et milloin on oikeasti tarve ja milloin menee sit johonki viinipulloon tms.

Pahimmillaan pyytää rahaa minulta myös nuorimmalle veljelleni. Täysin vastuuton elämästään siis tämä veljeni eikä edes sen verran selkärankaa, että itse pyytäisi.

tänä päivänä ei kyllä oikeasti kukan tule siivoamaan minkäänlaista kämppää 50 eurolla. sehän on suunnilleen noiden firmojen tuntitaksa, kun he laskevat sen kotitalousvähennyksen varaan joka nosti hinnat pilviin.

miten satasellakaan saa?

Koska sellaisen siivouksen saa laittaa kotitalousvähennyksiin verotuksissa, on sinulla ehdoton oikeus vaatia tositetta.

Tiedän tunteen. Oma äiti alkoholisti ja olen tottunut holhoamaan häntä kuin lasta. Ei aikuista ihmistä voi enää kasvattaa, mutta perään voi katsoa. Jos alkaa tuntumaan liian raskaalta, ota reilusti etäisyyttä. Se ei ole itsekästä, vaan itsesuojelua tapauksissa joissa vanhempi tekeytyy huollettavaksi.

Minusta te nöyryytätte köyhää äitiänne tuolla käytöksellä. Jos ostatte jotain palveluja hänelle lahjaksi, antakaa lahjakortti, älkääkä tivatko kuitteja jne. Siivousfirmoillekin saa lahjakortteja.

Äitisi on oikeutettu toimeentulotukeen niinä kuukausina, kun lääkekulut ovat suuret. Myös silmälasit halvimman mukaan voidaan katsoa toimariin kuuluvaksi. Perheessäni ja suvussani on ollut useita alkoholisteja, joten tiedän tuon epärehellisyyden ja lainailun. Se on ärsyttävää.

Onko äitisi niin huonokuntoinen, että tarvitsee siivouksen ulkopuoliselta? Jos näin on, ota selvää, onko äitisi kunnassa mahdollista saada palveluseteliä. Se laskisi hintaa. Tarvitseeko hän mahdollisesti kunnallista kotipalvelua?

tänä päivänä ei kyllä oikeasti kukan tule siivoamaan minkäänlaista kämppää 50 eurolla. sehän on suunnilleen noiden firmojen tuntitaksa, kun he laskevat sen kotitalousvähennyksen varaan joka nosti hinnat pilviin.

miten satasellakaan saa?

No, tuntiveloitus on tällä hetkellä 23,50 (sis alv), ja firman nimikin on tiedossa. Voin siis vain soittaa sinne, vaikka se onkin kyttäämistä.

Meillä on siis sama tilanne kuin kohtalotoverilla että sitä rahaa menee "turhaankin", mutta siihen en halua ottaa kantaa. Tuo rahan huijaaminenkin nyt vain on hänelle osa normaalia toimintaa, ja kaikkien näiden vuosien jälkeenkin senvain jaksaa rassata. 20 e on mulle aika pieni raha, ja hänelle taas paljon, mutta lottoon ja iltapäivälehtiin se silti yleensä hurahtaa.

Olisi hienoa jos voisi vain luottaa omaan äitiinsä. Toisiksi parasta olisi vain olla välittämättä, mutta en näy osaavan sitäkään.

Yhteistyössä