Miksi on niin paheksuttavaa antaa maitoa vauvalle joka on rattaissa/vaunuissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Heh:
Apua! Vain Suomessa.. onneksi ei tarvitse asua tuollaisessa kyräilyjöiden paratiisissa.

Kuten sanonta sanoo, toisten arvosteleminen on keino näyttää itse paremmalta...

Tuskin tässä kukaan paremmalta haluaa näyttää. Ap kysyi, että miksi paheksutaan, jos antaa vauvalle maitopullon rattaisiin. Siihen tuli vastauksia, syitä miksi paheuksutaan, mm. siksi, että toiset ajattelee, että vauvan on parempi ruokailla sylissä. Mutta ilmeisesti näin ei saa ajatella, sitä on sitten jotenkin paremmuutta tavoitteleva.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja Lode84:
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Kyllähän se hyvinkin liittyy. Miksi ei sitten ennakoida kauppareissuja niin ,ettei tarvitse sitä pulloa keskellä ihmisvilinää, liiikkuviin vaunuihin sitä pulloa työntää? Lähtee vaikka kauppaan silloin, kun pullo on juuri juotu ja masu maitoa täynnä.

Miten syöttötapa liittyy lapsen nälän tunnistamiseen? Mulla ei ole ainakaan ollut mitään ongelmaa imettäessä eikä pulloruokittaessa.

Ja meillä lapsi ainakin juo rattaissa janoonsa, ei ruokaile siellä. Meillä ruokaillaan yleensä himassa. Ja pidempään ulkona ollessa jossain kahvilassa esimerkiksi.

Niin, että pulloruokittujen lasten äidit lähtee kauppaan silloin, kun lapsella todennäköisesti tulee nälkä. Miksi? Tässä puhuttiin tietääkseni vauvoista, ei isommista lapsista. Kannattaa muuten antaa lapselle janojuomaksi vettä eikä maitoa.

En minä muista tiedä, mutta meillä ainakin 8kk ikäinen lapsi (luetaan mielestäni vauvaksi) joi rattaissa ollessaan janoonsa. Ruokailut tapahtuivat edelleen muualla. Meillä jo vauva-aikana annettiin ravinnoksi muutakin kuin maitoa.

Ja meillä on janojuomana tarjottu vettä, mutta sehän nyt lukee jo tuolla aiemmin. Jos vaan jaksaa lukea koko ketjun ;) .

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
Kyllähän se hyvinkin liittyy. Miksi ei sitten ennakoida kauppareissuja niin ,ettei tarvitse sitä pulloa keskellä ihmisvilinää, liiikkuviin vaunuihin sitä pulloa työntää? Lähtee vaikka kauppaan silloin, kun pullo on juuri juotu ja masu maitoa täynnä.

Miten syöttötapa liittyy lapsen nälän tunnistamiseen? Mulla ei ole ainakaan ollut mitään ongelmaa imettäessä eikä pulloruokittaessa.

Ja meillä lapsi ainakin juo rattaissa janoonsa, ei ruokaile siellä. Meillä ruokaillaan yleensä himassa. Ja pidempään ulkona ollessa jossain kahvilassa esimerkiksi.

Tässä ketjussa puhuttiin MAIDON antamisesta vaunuihin. Ilmeisesti sinä puhuit jostain muusta. Minun maailmassani maidon juominen on vauvan ruokailua aina 1-vuotiaaksi asti. Sinulla ilmeisesti maito on vauvan janojuoma. Hieman käsitteellistä eroa. Mutta ei vauvakaan janoon maitoa tarvitse, vesi riittää hyvin. Hampaidenkin takia.
Niin, että pulloruokittujen lasten äidit lähtee kauppaan silloin, kun lapsella todennäköisesti tulee nälkä. Miksi? Tässä puhuttiin tietääkseni vauvoista, ei isommista lapsista. Kannattaa muuten antaa lapselle janojuomaksi vettä eikä maitoa.

En minä muista tiedä, mutta meillä ainakin 8kk ikäinen lapsi (luetaan mielestäni vauvaksi) joi rattaissa ollessaan janoonsa. Ruokailut tapahtuivat edelleen muualla. Meillä jo vauva-aikana annettiin ravinnoksi muutakin kuin maitoa.

Ja meillä on janojuomana tarjottu vettä, mutta sehän nyt lukee jo tuolla aiemmin. Jos vaan jaksaa lukea koko ketjun ;) .

Tässä ketjussa puhuttiin MAIDON antamisesta vaunuihin. Ilmeisesti sinä puhuit jostain muusta. Minun maailmassani maidon juominen on vauvan ruokailua aina 1-vuotiaaksi asti. Sinulla ilmeisesti maito on vauvan janojuoma. Hieman käsitteellistä eroa. Mutta ei vauvakaan janoon maitoa tarvitse, vesi riittää hyvin. Hampaidenkin takia.

Ei helv.. mitä keskustelua.

Lapsettoman mielipide, olkaat hyvä:

Se on ihan paskan hailee meille kanssaihmisille miten sen maidon niille lapsille annatte, oli se sitten tissistä tai pullosta.
Enemmän on väliä sillä, jos se vauva huutaa suoraa huutoa jatkuvalla syötöllä.

Kukin äiti on erilainen, samoin vauva.

Joku tietää milloin vauvalle tulee nälkä, joku ei ole varma ajankohdasta. Joku tykkää imettää, toisella ei tule maitoa tarpeeksi. Jokainen keskivertomamma kuitenkin tietää mistä se oma vaavi tykkää ja miten saa huudon loppumaan (jos siis huutaa nälkäänsä eikä esimerkiksi siksi että on kipeä). Miksi siis pitää aina tuomita toisia äitejä ja naisia?

Ei se oma tapa ole ainoa oikea! Unohtakaa muitten mielipiteet ja tehkää niin kuin olette itse kokeneet parhaaksi.

Maailma ei kaadu jos vauva huutaa hetken kaupassa, tai jos joku mummeli mulkaisee kun annatte pullon vaunuihin.

Te olette ihmisiä, naisia ja ennen kaikkea, te olette ÄITEJÄ - rakastakaa, kunnioittakaa ja luottakaa itseenne ja vauvaanne. Te tiedätte mikä on paras Teidän vauvalle, ei kukaan toinen - oli se sitten palstamamma tai naapurin rouva.

*avaa sen kuuluisan sateenvarjon* :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Neiti X:
Ei helv.. mitä keskustelua.

Lapsettoman mielipide, olkaat hyvä:

Se on ihan paskan hailee meille kanssaihmisille miten sen maidon niille lapsille annatte, oli se sitten tissistä tai pullosta.
Enemmän on väliä sillä, jos se vauva huutaa suoraa huutoa jatkuvalla syötöllä.

Kukin äiti on erilainen, samoin vauva.

Joku tietää milloin vauvalle tulee nälkä, joku ei ole varma ajankohdasta. Joku tykkää imettää, toisella ei tule maitoa tarpeeksi. Jokainen keskivertomamma kuitenkin tietää mistä se oma vaavi tykkää ja miten saa huudon loppumaan (jos siis huutaa nälkäänsä eikä esimerkiksi siksi että on kipeä). Miksi siis pitää aina tuomita toisia äitejä ja naisia?

Ei se oma tapa ole ainoa oikea! Unohtakaa muitten mielipiteet ja tehkää niin kuin olette itse kokeneet parhaaksi.

Maailma ei kaadu jos vauva huutaa hetken kaupassa, tai jos joku mummeli mulkaisee kun annatte pullon vaunuihin.

Te olette ihmisiä, naisia ja ennen kaikkea, te olette ÄITEJÄ - rakastakaa, kunnioittakaa ja luottakaa itseenne ja vauvaanne. Te tiedätte mikä on paras Teidän vauvalle, ei kukaan toinen - oli se sitten palstamamma tai naapurin rouva.

*avaa sen kuuluisan sateenvarjon* :saint:

peesi!!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lodelle:

Meillä on vauvalle annettu janojuomaksi vettä, kuten tässä jo pariin otteeseen olen maininnut. Maitoa annettiin myös janoon siihen asti, kun hän ei vettä suostunut syystä tai toisesta juomaan.

että täällä riittää näitä uskomattomia riidan aiheita :D

Minkäs ikäinen sitten saa juoda itse pullosta? Entä jos lapsi itse ihan hirmusesti haluaa sen pullon omiin kätösiinsä? Entä jos lapsi ei tykkää olla sylissä? Minkä ikäinen saa olla syöttötuolissa? Oletteko itse juoneet vaikkapa vettä tai limsaa esim. kävellessänne? Tuliko traumoja?

Meillä on vauvalle annettu janojuomaksi vettä, kuten tässä jo pariin otteeseen olen maininnut. Maitoa annettiin myös janoon siihen asti, kun hän ei vettä suostunut syystä tai toisesta juomaan.

Miten ihmeessä osaat arvioida 8 kk ikäisstä lapsesta, onko sillä jano vai nälkä?

Miten ihmeessä osaat arvioida 8 kk ikäisstä lapsesta, onko sillä jano vai nälkä?

Alkuperäinen kirjoittaja **:

Minkäs ikäinen sitten saa juoda itse pullosta? Entä jos lapsi itse ihan hirmusesti haluaa sen pullon omiin kätösiinsä? Entä jos lapsi ei tykkää olla sylissä? Minkä ikäinen saa olla syöttötuolissa? Oletteko itse juoneet vaikkapa vettä tai limsaa esim. kävellessänne? Tuliko traumoja?

Minusta tässä on unohdettu tämän keskustelun pointti. Eli kysymys kuului, MIKSI JOTKUT KATSOO PAHEKSUVASTI, JOS ANTAA MAIDON VAUVALLE VAUNUIHIN. Ja vastauksia on annettu, suurin syy siis se, että vauvan olisi hyvä juoda maitonsa sylissä ihan rauhassa, ei ihmisvilinässä kaupassa. Jotkus siis ajattelee näin ja saattaa luoda paheksuvia katseita. Mutta miksi ap:lle sitten ei saisi antaa tätä vastausta? Jokainen toki tekee omat valintansa omien lasten suhteen. Mutta yksi syy siis edellä mainittu. Ja vaikka jankattaisiin koko päivä, niin tämä syy pysyy.

ne äitit jotka paheksuu ni on varmoja siitä et sä otat sen maidon sieltä kaupan hyllystä (ja tietty sen pullonki) eihän sulla nyt voi kauppaan lähtiissä olla korviketta mukana :/

[/quote]

Meidän tytöllä on ollut tuon ikäisenä jo melko säännölliset ruoka-ajat. Jos olen syöttänyt hänet juuri ennen uloslähtöä ja hän alkaa rattaissa itkeä, ei hän tod.näk. itke silloin nälkäänsä. Jos olen tarjonnut sitten nestettä ja hän on pullon ottanut käsiinsä ja alkanut juomaan, olen tulkinnut tämän sitten janoksi. Hän ei yleensä ota pullosta mitään, jos ei ole janoinen.

Alkuperäinen kirjoittaja back:
Minusta tässä on unohdettu tämän keskustelun pointti. Eli kysymys kuului, MIKSI JOTKUT KATSOO PAHEKSUVASTI, JOS ANTAA MAIDON VAUVALLE VAUNUIHIN. Ja vastauksia on annettu, suurin syy siis se, että vauvan olisi hyvä juoda maitonsa sylissä ihan rauhassa, ei ihmisvilinässä kaupassa. Jotkus siis ajattelee näin ja saattaa luoda paheksuvia katseita. Mutta miksi ap:lle sitten ei saisi antaa tätä vastausta? Jokainen toki tekee omat valintansa omien lasten suhteen. Mutta yksi syy siis edellä mainittu. Ja vaikka jankattaisiin koko päivä, niin tämä syy pysyy.

Siksi koska ne katsojat ovat paskantärkeitä ihmisiä, joilla ei ole vissiin muuta elämää kun kurkkia toisten tapoja kaupassa. :whistle:

Meidän tytöllä on ollut tuon ikäisenä jo melko säännölliset ruoka-ajat. Jos olen syöttänyt hänet juuri ennen uloslähtöä ja hän alkaa rattaissa itkeä, ei hän tod.näk. itke silloin nälkäänsä. Jos olen tarjonnut sitten nestettä ja hän on pullon ottanut käsiinsä ja alkanut juomaan, olen tulkinnut tämän sitten janoksi. Hän ei yleensä ota pullosta mitään, jos ei ole janoinen.[/quote]

Edelleenkin, tässä ketjussa puhuttiin MAIDOSTA. Mitä ikinä nestettä sitten oletkaan tarjonnut.

mä luulen, että todellinen syy niihin katseisiin on se, että ne kuvittelee että ruokinta hoidetaan niin aina. Että aletaan omassa pienessä mielessä suurentelemaan sitä juttua niin että oivoi, tuo vauvaparka ei varmaan koskaan saa läheisyyttä osakseen...

Alkuperäinen kirjoittaja eksaktiutta:

Meidän tytöllä on ollut tuon ikäisenä jo melko säännölliset ruoka-ajat. Jos olen syöttänyt hänet juuri ennen uloslähtöä ja hän alkaa rattaissa itkeä, ei hän tod.näk. itke silloin nälkäänsä. Jos olen tarjonnut sitten nestettä ja hän on pullon ottanut käsiinsä ja alkanut juomaan, olen tulkinnut tämän sitten janoksi. Hän ei yleensä ota pullosta mitään, jos ei ole janoinen.

Edelleenkin, tässä ketjussa puhuttiin MAIDOSTA. Mitä ikinä nestettä sitten oletkaan tarjonnut.[/quote]

Ja edelleen olen tarjonnut sitä maitoa ja vettä siitä eteenpäin, kun hän on suostunut sitä juomaan. :)

Tää on hyvä! :D

Alkuperäinen kirjoittaja sa:

Jos 7-8 kk ikäinen vauva haluaa saada pullon omiin kätösiinsä eikä tykkää olla sylissä, teen johtopäätöksen, että hänet on opetettu omatoimisuuteen jo hyvin varhain eikä hän ole saanut riittävästi varhaista vuorovaikutusta syöttötilanteissa eli hänelle on tuupattu pullo ja edellytetty omatoimisuutta jo hyvin varhain. Syöttötuolissa istumiseen on suosituksena se, että lapsen selkälihakset ovat riittävän kehittyneet istumista varten. Jos ei itse osaa tätä arvioida, voi kysyä neuvolasta. Veden tai limsan juomista kävellessä ei voi mielestäni verrata pienen vauvan syöttötilanteeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja terveydenhoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja sa:

Jos 7-8 kk ikäinen vauva haluaa saada pullon omiin kätösiinsä eikä tykkää olla sylissä, teen johtopäätöksen, että hänet on opetettu omatoimisuuteen jo hyvin varhain eikä hän ole saanut riittävästi varhaista vuorovaikutusta syöttötilanteissa eli hänelle on tuupattu pullo ja edellytetty omatoimisuutta jo hyvin varhain. Syöttötuolissa istumiseen on suosituksena se, että lapsen selkälihakset ovat riittävän kehittyneet istumista varten. Jos ei itse osaa tätä arvioida, voi kysyä neuvolasta. Veden tai limsan juomista kävellessä ei voi mielestäni verrata pienen vauvan syöttötilanteeseen.

teet johtopäätöksen? terveydenhoitaja? toivottavasti et osu meidän kohdalle, voi luoja, alkoipas naurattaa mua ja miestä.

Miten se maito on yhtään eri asia kuin vaikkapa perunamössö?

Pottumössökin vedetään syöttötuolista käsin ihan ilman äidin syliä. Kai se maitokin menee ilman syliä alas.

Alkuperäinen kirjoittaja back:

Ja siitä syntyi VASTAKESKUSTELUA koska toi syy on ihan käsittämätön ja jokainen joka noin ajattelee ja siksi muita äitejä tuolla mulkoilee voi katsoa peiliin.

Vauva tuntee olonsa ihan varmasti turvalliseksi siellä omassa pehmosessa kopassaan ja tuskin ajattelee että onpas tolla muijalla kiirus kun se tyrkkää pullon tänne. Siis siellähän se rauhassa sitä pulloa lutkuttaa ja saa massuntäytettä.. Eri asia jos antaa pulloa eikä muksu sitä huoli vaan jatkaa itkemistä, sit varmaan kannattaa ottaa se sylkkyyn ja etsiä rauhallisempi paikka. Ihme hysteerikkoja. Vauvat ei todellakaan mene rikki siitä että ne ei aina syö oman äiskän sylissä maailma ympärillä pysäytettynä :D ei voi ku nauraa.

Alkuperäinen kirjoittaja hohhoi:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja paheksuja:
Mieluummin vaikka itketän hetken lasta ja syötän sylissä.

Minä taas paheksun ihmisiä jotka tahallaan huudattavat lasta. Nämä äidit pistävät omat tarpeensa lapsen etujen sijalle. Vastahan täällä tänään joku kyseli neuvoja kuinka kauan voi huudattaa pientä vauvaa kun äiti haluaa imettää mutta vauva haluaa syödä pullosta.

Justhan sanoin, että yritän ennakoida, etten lähde kauppaan silloin, kun pienellä voi nälkä yllättää. Jos lapsi sitten kaupassa alkaa itkeä, niin en todellakaan tyrkkää tissiä matkalla suuhun, vaan lähdemme etsimään rauhallisen paikan, jossa voin imettää. Jos sen hetken itkee, niin ei varmasti traumaa saa. Ja olettaisin, että myös pulloruokkija voisi tehdä saman. Etsiä paikan, jossa voi ottaa lapsen rauhassa syliin ja syöttää. Se on lapsen ruokailutilanne. En minä ainakaan haluaisi syödä pihviäni liikkuvissa rattaissa kaikkien katseltavana.

Sulla taitaa olla yksi lapsi?

Yhteistyössä