Miksi on niin vaikia käsittää, että kaikki ylipainoiset ihmiset eivät ole...

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen:
Siis mitä hittoa! Mä nimenomaan ensimmäisenä ihmettelin sitä, miksei lihavuus voi olla kaunista teidän mielestä.

Näytä mulle se kohta missä joku sanoo, että lihavuus ei voi olla kaunista.

Minä sanon nyt: "Ei ole kaunista, kun nuori ihminen kuolee ylipainon aiheuttamiin fyysisiin vammoihin."

Siis mitä hittoa! Mä nimenomaan ensimmäisenä ihmettelin sitä, miksei lihavuus voi olla kaunista teidän mielestä.

"No a. sinä et hyväksy sitä että erilaiset ihmiset voivat olla kauniita. Lihavista ihmisistä voidaan käyttää termejä jotka itse miellät vain hoikkiin."

Miten niin?!

Alkuperäinen kirjoittaja ole hyvä:

Minä sanon nyt: "Ei ole kaunista, kun nuori ihminen kuolee ylipainon aiheuttamiin fyysisiin vammoihin."

No en mä meinaa niihin kuolla... :whistle: Jos nuorella iällä kuolen, niin kuolinsyy on jossakin muualla kuin ylipainossa.

No, esimerkiksi muistathan, kun sanoin että naamasi näyttää lihavalta, se oli mielestänne loukkaavaa. Mitäpä muuta siitä voi päätellä kuin että se lihavuus on paha paha asia.

No koska tämä hemmetin palsta on tehnyt lihavuudesta kamalaa, inhottavaa, epäarvoista. Ei lihavat ihmiset ole luoneet sitä arvostelua mitä ihmiset saa päivästä päivään. Itse luot sitä samaa negatiivista piiriä koko ajan.

No, esimerkiksi muistathan, kun sanoin että naamasi näyttää lihavalta, se oli mielestänne loukkaavaa. Mitäpä muuta siitä voi päätellä kuin että se lihavuus on paha paha asia.

Missä mä kirjoitin, että se on loukkaavaa? :whistle:

Enkä vittu oo puhunut koko ajan negatiivisia asioita toisista. Mä itse en pidä lihavia kauniina ja musta on tosi surullista se, että myös teidän mielestä lihavat on rumia, ja LAIHUUS on se asia mitä kehutaan. Vähän sama et "Hei on tosi hienoo et oot Kosovosta, mutta et kyllä yhtään näytä siltä, mahtavaa!"

Jaa missäs kohtaa sitä on sanottu et lihavat on rumia?

Niin, mun mielestä lihavat ei ole kauniita. Mitä merkitystä sillä on? Toivoisin että joku ois eri mieltä, koska ois vaan kiva jos joku lihavistakin tykkäis, mutta täällä ei sellasta kuvaa oo kyllä saanut. Ja Scarlett siis, haittaako sua että sun naama näyttää mun mielestä lihavalta? Viimeksi vastasit että "Se on sun mielipiteesi", mikä vaikutti siltä ettei se mahtavaa ole. Ja joku toinen perään kysyi, olisiko se itsestäni imartelevaa.

Tää alkaa olla mulle kyllä tässä vaiheessa ihan sama. Tiedänpähän sen että lihavat ilahtuu kun niitä sanoo laihan näköisiksi. Ilmeisesti. Ellei joku nyt tuu kysymään miks niin luulet, koska oikeesti lihavat on rumia jne.

Niin, mun mielestä lihavat ei ole kauniita. Mitä merkitystä sillä on? Toivoisin että joku ois eri mieltä, koska ois vaan kiva jos joku lihavistakin tykkäis, mutta täällä ei sellasta kuvaa oo kyllä saanut. Ja Scarlett siis, haittaako sua että sun naama näyttää mun mielestä lihavalta? Viimeksi vastasit että "Se on sun mielipiteesi", mikä vaikutti siltä ettei se mahtavaa ole. Ja joku toinen perään kysyi, olisiko se itsestäni imartelevaa.

Niin eikö sinustakin ole ikävää ettei meistä lihavista pidä kukaan muu kuin me itse? Eikö ole ikävää että sinut luonnehditaan pelkän ulkonäön perusteella? Kuinkahan lihavat edes jaksaa elää kun ne on niin rumia ja kamalia? Meitä ei edes pidetä kauniina, ainoastaan me itse rakastamme itseämme. Se on harmi koska mulla on mielestäni erittäin kauniit kasvot, ihanat jalat ja täyteläiset rinnat. Muista on kiva sanoa että lihavat on rumia, niiden naamat on pöhöttyneitä ja ne kuolee nuorena. Kuinka kukaan muu kuin minä itse voisin pitää itsestäni? Sitten sinäkin sanot "etten kirjoittele negatiivisia asioita muista, niin eihän se ole negatiivista jos toisen naama on pöhöttyneen näköinen ja se että kaikki lihavat on rumia." Sehän on vain elämäsi realiteetti. Mistä luulet että johtuu negatiiviset mielleyhtymät kun sanotaan sana LIHAVA?

Kyllä mä ymmärrän ainakin, mitä nimimerkki -ihmettelen- tarkoittaa. Tai luulen ainakin ymmärtäväni. Te takerrutte nyt liikaa sanoihin "lihava" ja "hoikka".

Kokeillaas.. Yleisen käsityksen mukaan vihreät ovat rumia. Keltaiset taas kauniita. Mukana vielä? No, sitten vihreä tulee ja sanoo, että on ainakin todella tyytyväinen vihreänä, eikä edes haluaisi olla keltainen. Sitten se vihreä laittaa kuvansa, ja muut huokailevat notta Et kyllä näytä ollenkaan vihreältä!! Minusta olet kyllä aika keltainen! Ja vihreä punastuu ja kiittää kohteliaisuudesta. Niin että mitä täp?

Niin se on sun mielipiteesi ja mun pitäis tehdä tämän luettuani tehdä mitä? Itkeä tyynyä vasten ja nukahtaa siihen? Onneksi mä osaan nähdä enemmän kuin tämä yksi, mä tiedä monta ylipainoista jotka ovat oikiasti kauniita.

Mikäs muuten olikaan tämän ketjun aihe? Kun tässä ketjussa on tullut esille eräs joka on selvästi sitä mieltä, että ylipainoisella ei voi olla onnellinen elämä. Miten tämä yksi määrittelee sen ettei ylipainoisen elämä voi olla onnellista. :whistle:

Tää alkaa olla mulle kyllä tässä vaiheessa ihan sama. Tiedänpähän sen että lihavat ilahtuu kun niitä sanoo laihan näköisiksi. Ilmeisesti. Ellei joku nyt tuu kysymään miks niin luulet, koska oikeesti lihavat on rumia jne.

Lihava ihminen eli minä, ilahdun siitä että minut otetaan vastaan sellaisena kuin olen. Minua ei tarvitse kategoroida eikä minulle tarvitse sanoa että lihavat eivät voi olla kauniita. Se jos joku pitää kasvojani kauniina ja solakoina ei mielestäni ole pois keneltäkään muulta. On erittäin surullista jos ihmisten mielestä kaikkiin ihmisiin ei voi käyttää kaikkia adjektiiveja vaan ne pitää kategorioda ulkonäön mukaan. Kohta varmaan vain tietysti sosiaaliluokasta saa käyttää tiettyjä adjektiiveja esim. yh- ei voi missään nimessä olla onnellinen vaan sen täytyy olla keskimääräistä iloisempi. Onnellinen adjektiivi kuuluu vain ydinperheille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Lihava ihminen eli minä, ilahdun siitä että minut otetaan vastaan sellaisena kuin olen. Minua ei tarvitse kategoroida eikä minulle tarvitse sanoa että lihavat eivät voi olla kauniita. Se jos joku pitää kasvojani kauniina ja solakoina ei mielestäni ole pois keneltäkään muulta. On erittäin surullista jos ihmisten mielestä kaikkiin ihmisiin ei voi käyttää kaikkia adjektiiveja vaan ne pitää kategorioda ulkonäön mukaan. Kohta varmaan vain tietysti sosiaaliluokasta saa käyttää tiettyjä adjektiiveja esim. yh- ei voi missään nimessä olla onnellinen vaan sen täytyy olla keskimääräistä iloisempi. Onnellinen adjektiivi kuuluu vain ydinperheille.

:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä mä ymmärrän ainakin, mitä nimimerkki -ihmettelen- tarkoittaa. Tai luulen ainakin ymmärtäväni. Te takerrutte nyt liikaa sanoihin "lihava" ja "hoikka".

Kokeillaas.. Yleisen käsityksen mukaan vihreät ovat rumia. Keltaiset taas kauniita. Mukana vielä? No, sitten vihreä tulee ja sanoo, että on ainakin todella tyytyväinen vihreänä, eikä edes haluaisi olla keltainen. Sitten se vihreä laittaa kuvansa, ja muut huokailevat notta Et kyllä näytä ollenkaan vihreältä!! Minusta olet kyllä aika keltainen! Ja vihreä punastuu ja kiittää kohteliaisuudesta. Niin että mitä täp?

IHMETTELEN- nimimerkki sanoo mielestäni näin. A: Lihavat eivät voi olla kauniita, kaikki lihavat ovat rumia. Koska ajattelen, että kaikki lihavat ovat rumia, ajattelevat myös lihavat että ovat rumia.
B. Sana hoikka ei kuuluu lihavien kuvailuun, vain laihat voivat olla hoikkia. Jos joku sanoo jonkun kasvoja hoikiksi, pitää hän vain hoikkia ihmisiä kauniina = lihavat on rumia.

Äh, nyt teiltä suurimmalta osalta on mennyt nikin ihmettelen pointti ohi. Hän nimenomaan tarkoitti, että miksi lihavan pitäisi näyttää esim. kasvoista hoikalta, jos on tyytyväinen siihen, että on lihava. On siis tyytyväinen, vaikka näyttää lihavalta.

Alkuperäinen kirjoittaja musta:
Mua vaan ihmetyttää se, miten normaalipainoisuuden käsite on hämärtynyt. Normaalipainoisia sanotaan laihoiksi ja merkittävästi ylipainoisetkin on vaan pikkuisen pyöreitä.
Minusta tuo on hämärtynyt ennemminkin toisin päin.

minä olen 160 cm ja painan 86 kg ja olen lihava, kasvoistakin sen näkee että lihava olen, ja olen jo vuoden taiteillut sen välillä että laihtuako vaiko eikö, mitä sillä on välii minkä painoinen olen, mutta sitten toisaalta alkaa ärsyttää ku näyttää niin rumalta, mutta taas jostain tulee se että so what!!!
Olen mä joskus 17 vuotta sitten painananut 60 kiloa ja arvaatkaas olinko tyytyväinen painooni silloinkaan, no en ollut

Alkuperäinen kirjoittaja ole hyvä:

Ei myöskään ole kaunista kun nuori laiha kuolee alipainon aiheuttamiin fyysisiin vammoihin....

Minkä helvetin takia tästäkin asiasta pitää kiistellä?! Äläkää luottako omiin silmiin, mielipiteisiin tai tuntemuksiin!! Kuten on huomattu, ne voi johtaa harhaan ja ne on liian subjektiivisia. LUOTTAKAA SIIHEN PAINOINDEKSIIN!!!!!! Se on puolueeton tapa tarkastella terveydellisiä haittoja. Jos sun bmi on alle 19, sä olet alipainoinen ja siitä voi olla haittaa terveydelle. Ihan sama, vaikka sä tunnet olosi hyväksi ja susta olet super kaunis. Sä olet alipainoinen ja siitä voi seurata ongelmia. Vastaavasti, jos sun bmi on yli 25, sä olet ylipainoinen ja siitä voi olla haittaa terveydelle. Ihan sama, vaikka sä tunnet olosi hyväksi ja miehet tykkää että on mistä ottaa kiinni kun on kunnon kurvit. Sä olet ylipainoinen ja siitä voi olla haittaa terveydelle.

Ei noi indeksi yms ole olemassa turhan takia vaan nimenomaan tämän takia koska se katsojan silmä "valehtelee". Puhumattakaan, omista tuntemuksista. Ylipainoinen ei voi tietää miten paljon paremmalta se olo voi tuntua jos ei ole ylimääräisiä kiloja! Alipainoinen ei voi tietää miten paljon paremmalta voi tuntua kun painoa tulee lisää ja kroppa voi paremmin! Joten lopettakaa se turhanpäiväinen lässytys "ei mulla ainakaan ole mitään ongelmaa, mä voin ihan hyvin", laskekaa se bmi ja toimikaa sen mukaisesti.

(Ainoa poikkeus on bodarit, joiden kohdalla bmi ei toimi, mutta harva meistä sitä harrastaa)

Eipäs muuten siihen painoindeksiin ole luottaminen, mutta tämä juttu on siis harvinaisempaa.
Tuostahan painoindeksistä on ollu paljon juttua lääketieteen ammattilaisten keskuudessa, että sitä pitäisi muokata uusiksi

Alkuperäinen kirjoittaja Lipton^:
Eipäs muuten siihen painoindeksiin ole luottaminen, mutta tämä juttu on siis harvinaisempaa.
Tuostahan painoindeksistä on ollu paljon juttua lääketieteen ammattilaisten keskuudessa, että sitä pitäisi muokata uusiksi

Mutta toistaiseksi se on luotettavampi ja parempi keino kun ihmisen omat tuntemukset tai toisten tekemät silmämääräiset arviot. Uskokaa vaan, kyllä se on. Ja se joka väittää, että se ei ole, on joko alipainoinen eikä halua enää lisää painoa koska vartalonkuva on vääristynyt, tai ylipainoinen joka ei suostu myöntämään että on ylipainoinen ja että voisi paljon paremmin ilman ylimääräisiä kiloja.

Alkuperäinen kirjoittaja v*ttu kuin kakaroille puhuisi:
Minkä helvetin takia tästäkin asiasta pitää kiistellä?! Äläkää luottako omiin silmiin, mielipiteisiin tai tuntemuksiin!! Kuten on huomattu, ne voi johtaa harhaan ja ne on liian subjektiivisia. LUOTTAKAA SIIHEN PAINOINDEKSIIN!!!!!! Se on puolueeton tapa tarkastella terveydellisiä haittoja. Jos sun bmi on alle 19, sä olet alipainoinen ja siitä voi olla haittaa terveydelle. Ihan sama, vaikka sä tunnet olosi hyväksi ja susta olet super kaunis. Sä olet alipainoinen ja siitä voi seurata ongelmia. Vastaavasti, jos sun bmi on yli 25, sä olet ylipainoinen ja siitä voi olla haittaa terveydelle. Ihan sama, vaikka sä tunnet olosi hyväksi ja miehet tykkää että on mistä ottaa kiinni kun on kunnon kurvit. Sä olet ylipainoinen ja siitä voi olla haittaa terveydelle.

Ei noi indeksi yms ole olemassa turhan takia vaan nimenomaan tämän takia koska se katsojan silmä "valehtelee". Puhumattakaan, omista tuntemuksista. Ylipainoinen ei voi tietää miten paljon paremmalta se olo voi tuntua jos ei ole ylimääräisiä kiloja! Alipainoinen ei voi tietää miten paljon paremmalta voi tuntua kun painoa tulee lisää ja kroppa voi paremmin! Joten lopettakaa se turhanpäiväinen lässytys "ei mulla ainakaan ole mitään ongelmaa, mä voin ihan hyvin", laskekaa se bmi ja toimikaa sen mukaisesti.

(Ainoa poikkeus on bodarit, joiden kohdalla bmi ei toimi, mutta harva meistä sitä harrastaa)

Ainut milloin indeksi on luottamuksen arvoinen on jos siinä samalla tarkastellaan myös rasvaprosenttia....kaikki urheilijat nimittäin poikkeavat täysin indeksistä....riittää, että on edes vähän lihaksia niin indeksi ei kerro enää yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Vilinäiti:
Mä oon sairaalloisen lihava bmi:n mukaan :whistle:
Mahdun kyl silti ihan normi penkkiin, tuoliin, jopa auton penkin ja ratin väliin ilman että maha ottaa rattiin kiinni.
Jännä kun bmi:ssä on ne 4 vai 5 tasoa, sairaalloisen lihavuuden jälkeen ei ole määritelty mikä on vielä suurempi, kyl 100kiloinen sentään painii jo eri sarjassa kuin 250kiloinen ja silti molemmille on määritelty luokka- sairaalloisen lihava :/

Jep, mullakin on ystäviä jotka ovat painoindeksin mukaan sairaalloisen lihavia, mutta jalka nousee ketterästi ja mahtuvat taatusti lentokoneen penkkiin ja auton rattiin :). Jaksavat juosta lastensa perässä, jne.
Mä tarkoitin lähinnä niitä tositosi sairaalloisen lihavia, joilla normaali elämä alkaa olla aika lailla vaikeaa painon takia :/ . Ja todellakin on eroa sillä, painaako esim. 170 cm pitkä henkilö 100 kg vai 220 kg.

Mitä kauneuteen, elämänlaatuun, seksielämään :D yms tulee, kilot eivät kerro mitään mun mielestä.

Alkuperäinen kirjoittaja nape:

Ainut milloin indeksi on luottamuksen arvoinen on jos siinä samalla tarkastellaan myös rasvaprosenttia....kaikki urheilijat nimittäin poikkeavat täysin indeksistä....riittää, että on edes vähän lihaksia niin indeksi ei kerro enää yhtään mitään.

No näistä mammoista, jotka väittää BMI:tä täällä vääristyneeksi tuskin kukaan mikään huippu-urheilija on :)

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja nape:

No näistä mammoista, jotka väittää BMI:tä täällä vääristyneeksi tuskin kukaan mikään huippu-urheilija on :)

No, kukas väittää? Ja niinkuin totesin, ei tarvitse olla huippu-urheilija...riittää, että on lihasta. Indeksi ei itsessään kerro mitään mutta jos siinä mukana on rasvaprosentti niin se jo kertoo paljonkin....
Esim. hoikka voi olla mutta rasvaprosentti taas ikäisellään voi olla taas paljon suurempi kuin sillä joka indeksin mukaan on esim. lievästi ylipainoinen.
Eli kun näitä laskelmia tehdään tarvitaan paljon muutakin kuin indeksi.

Yhteistyössä