Miksi paino ei putoa? (sis. esimerkki ruokailut)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mauiira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä mulla paino putoaa, mutta älyttömän hitaasti. Sama ruumiinrakenne on kuin äidilläni eli lyhyehkö ja pyöreä. Olen ollut lapsesta eli varmaan 10 vuotiaasta saakka ylipainoinen/pyöreä.

Vettä yritän juoda runsaasti, mutta ehkä vaan noin reilu litra päivässä menee. Maidon juonnin olen lopettanut, ainoastaan kahviin käytän rasvatonta maitoa, ei sokeria.

Kasviksia syön salaatin muodossa AINA myös päivällisellä siis, se taisi aloituksesta unohtua. Ja lähes aina ruokaan lisätään myös porkkanaa tai pakastekasviksia. Eli varmasti se puoli kiloa päivässä täyttyy.. Hedelmistä en halua luopua, ne kuitenkin on terveellisempiä kuin moni huonompi vaihtoehto, enkä ole vielä hyvää korvaavaa neuvoa saanut täältäkään.

Leipää en siis myöskään juurikaan syö. Joskus viikonloppuaamuna ehkä palasen ja mahdollisesti viikolla toisen.

Minä yritin pudottaa painoani vahtimalla kaloreita mutta paino ei lähtenyt putoamaan lainkaan. Oli vaan koko ajan nälkä ja hirveä hinku saada jotain makeaa pitkin päivää. Rääkkäsin itseäni pari kuukautta, turhauduin yritykseen totaalisesti.

Vähensin sitten hiilareita rankalla kädellä ja jopa vain putosi 10 kiloa kymmenessä viikossa. Eikä ollut yhtään nälkä koko aikana. Ylipainoa minulla oli 1,5 kiloa joten nyt olen kivasti normaalipainoinen.

Tämä paino on nyt pysynyt muuttumattomana jo 3 kuukautta vaikken olekkaan enää mikään varsinainen karppaaja. Tietenkään en syö pullamössöä mutta eipä se ollut aikaisemminkaan tapanani.

Tällä samalla systeemillä pudotin painoa aikoinaan ja vasta raskauksien aikana se nousi, ei ole kyse siis mistään jojo-ilmiöstä vaan ihan pysyvästä muutoksesta.

Enkä nuku kuin 5 tuntia yössä, ei vaan nukuta joten nousen sitten tekemään askareita hyvissä ajoin ennen päivän alkua.

Mitä sitten söit? :o vaikea saada kalliita kasviksia syötyä tarpeeksi makaroni/perunahötön korvikkeena.. Ja kun niitö vaan tekee mieli :D huomattavasti entisestä olen kuitenkin vähentänyt

Hei muuten. Jos sun on pakko puputtaa hiilihydraatteja niin syö ne lounaalla. Päivän mittaan kulutat ne. Illalla ne eivät enää päädy ravinnoksi vaan vararavinnoksi eli läskiksi.

Kilppari on tutkittu aloitteestani työterveystarkastuksen yhteydessä.

En liiku liikkumalla hirveästi eli 3-5 kertaa viikossa noin puolen tunnin hikilenkki. Muuten töissä ehkä puolet ajasta olen jaloillani, muuten istun/seison.

En ole kyllä ollut kuin noin kuukauden laihiksella ja ehkä hikiset 2kg pqino pudonnut. Tuntuu että joillain tippuu näillä muutoksilla helposti tyyliin kymmenen kertaa tuo määrä..

Eli enhän nyt kaloreita voi lisätä ainakaan :eek:
2 kg kuussa on 20 kg vuodessa.
Ei ton nopeammin tarttekaan laihduttaa.

• Tykkää
Reactions: -tibis
Todella!

Viimeksi kun mä laihdutin (tai siis kun vielä sain laihduttaa) oli tahti kaksi kiloa kolmessa kuukaudessa. Ja sekin oli mun mielestä aika nopsaa.
Jjep. Toikin tahti on kahdeksan kiloa vuodessa minkä taatusti huomaa.

Pikalaihtumisen toivominen on vähän sama juttu kuin jos mä (rapakuntoinen sohvaperuna) kävisin kolme kertaa kuntosalilla ja toteaisin, että siitä ei ole mitään hyötyä kun en vieläkään ole sporttinen sankari.

Putoaahan sulla ap. Ite oon pääsiäisestä saakka ollu elämäntaparemontissa ja painoaa lähteny noin 5kg. Ei päätä huimaavavauhti, semmosta 0,5-1kg viikossa. Hiilarit oon pudottanu vähiin ja syön riittävästi sekä säännöllisesti. Liikun noin 4krt viikossa. Lounas voi olla vaikka höyrykasvikset, tuore rehut ja broileri file.
Mulla selkeästi hiilareiden vähennys vaikuttaa painon putoamiseen ja vatsaan. Herkkujakaan en oo kokonaan jättäny. Vähentäny kyllä ja harventanu. Pastaa ja pottua ei kaipaakaan ruoalle.

Nyt on paino taas junnannut täsmälleen samassa jo kohta pari viikkoa. Ylipainoa on siis runsaasti eli löytyy mistä tiputtaa.

Sain Omron CaloriScan -mittarin, jonka mukaan tällä aktiivisuustasolla kulutan yli 3000kcal/vrk ja netin laskureidenkin mukaan yli 2500kcal. En usko kyllä että pitää paikkansa, kun sen verta nopeaa paino nousee jos repsahtaa, eikä vastaavasti putoa vaikka syön vaan 1200-1600kcal/vrk. Käytän siis kalorilaskuria, enkä taatusti huijaa. Pääasiassa vaan ns. terveellisiä laihduttajalle sopivia ruokia. Enhän MITENKÄÄN voi muka syödä liian vähän tai vastaavaa. Menee maku koko kuntoprojektiin.

Jos puhutaan laihduttamisesta yleisellä tasolla, niin on hyvä tietää mitkä tekijät vaikuttavat rasvakudoksen aineenvaihduntaan. Lihominen ja laihtuminen, kuten monet muutkin elimistön toiminnot, ovat riippuvaisia hormoneista. Näistä hormoneista insuliini on oleellisessa osassa rasvakudoksen aineenvaihdunnan säätelyssä. Insuliinin merkitys käy ilmeisen selväksi sellaisessa patologisessa tilassa jossa sitä ei erity. Siksi diagnosoimaton ja siten hoitamaton ykköstyypin diabeetikko laihtuu, vaikka syö vaikka kuinka ja paljon. Kun insuliinihoito aloitetaan, henkilö saa lisää elopainoa, ja usein hän myös jopa lihoo.

Olet ilmeisesti niin onnellisessa tilanteessa että sinulla erittyy insuliinia omasta takaa. Jotta saisit kuitenkin mobilisoitua rasvaa rasvakudoksesta niin sinun pitäisi yrittää pitää insuliinitasot alhaisina. Miten se sitten onnistuu?

Noh, insuliiniahan erittyy sen vuoksi että syömme hiilihydraatteja (myös proteiinit aktivoivat insuliinin eritystä, mutta vähemmän kuin hiilihydraatit). Hiilihydraattien imeytyminen ruoansulatuskanavasta verenkiertoon nostaa verensokeritasoa. Korkea verensokeritaso on elimistölle vaarallinen (tämän tietävät hyvin diabeetikot joilla korkeat verensokeritasot ovat yhteydessä erinäisten liitännäissairauksien ilmaantumiseen). Insuliini suojaa elimistöä näiltä korkeilta verensokeritasoilta kuljettamalla sokeria verestä pois mm. lihaksiin. Jos/kun elimistön energiantarve on täytetty, mutta veressä on vielä liikaa sokereita, ne täytyy mättää jonnekin muualle, muuten ei hyvä heilu. Siispä varastoidaan ne, sanoo insuliini. Eli ylimääräiset sokerit dumpataan rasvakudokseen, jossa ne eivät vahingoita muuta kudosta ja saa aikaan sokeutumista, amputaatiota, munuaistautia, sydän- ja verisuonitauteja jne jne.

Sen lisäksi että insuliini siirtää sokereita rasvakudokseen, se myös estää rasvaa vapautumasta rasvakudoksesta. Tämä siksi, että jos verenkierrossa kerran on insuliinia, on siellä myös sokereitakin. Jos siellä on kerran sokereita, niin silloin käytettävissä on riittävästi energiaa, sitä ei tarvitse siis vapauttaa rasvakudoksesta. Loogista.

Nyt täytyisi siis vaan osata päätellä, että mitä sitä voisi syödä jotta insuliinia ei erittyisi, ja että saisit vapautettua rasvaa rasvakudoksestasi. Vastaushan tulikin jo tuolla tekstini alussa, eli toisin kuin hiilihydraatit ja proteiinit, rasva ei stimuloi insuliinin eritystä. Kun siirryt rasvapainoitteiselle karppaukselle niin mahdollistat verensokeritasojen ja sitä kautta insuliinitasojen laskun, jonka seurauksena mahdollistat rasvan vapautumisen rasvakudoksesta.

Kun vapautat rasvaa (=energiaa) rasvakudoksestasi niin et tarvitse niin paljoa energiaa ulkopuolelta. Tämän vuoksi karppauksella laihtuva vähentää "automaattisesti" syömistään. Tämä tulkitaan erheellisesti niin päin, että karppaava laihtuu siksi koska hän syö vähemän, vaikka tilanne on todellisuudessa päin vastoin. Hän ei syö niin paljoa koska hän laihtuu.

Laihtuminen onnistuu tietenkin myös kituuttamalla. Voit pakottaa itseäsi olemaan syömättä niin paljon. Syöt vaan sitä samaa mitä tähän mennessäkin olet syönyt, mutta vaan vähemmän. Tästä seuraa, että syöt niitä hiilareita kuitenkin (niinkuin tuossa luettelit aikaisemmassa viestissäsi esimerkkiruokailua kuvaillessasi) ja kohotat joka tapauksessa verensokeritasoa, eli aiheutat insuliinin eritystä, eli estät rasvan vapautumista rasvakudoksesta. Kun rasvaa ei vapaudu, tulet nopeasti uudelleen nälkäiseksi koska insuliinin vaikutuksesta verensokerisi on laskenut. Tässä vaiheessa voit kituutella rauhassa ja olla nälissäsi, eli laihduttaa. Harvan mielestä se on kuitenkaan kivaa, siksi pitää tietenkin syödä jotain. Syöt vaan sitä samaa kuin ennenkin, mutta vain vähemmän. Eli syöt taas niitä hiilihydraatteja, joka nostaa verensokereita, joka nostaa insuliinitasoa, joka estää rasvan vapautumisen kudoksista... Ja loputhan sä jo tiedätkin.

Pakko kertoa, kun olen itse yrittänyt laihduttaa monesti. Kalorit pyörineet 1200kcal (paino jotain 62-64kg aloittaessa) ja viikkojen päästä pudotus on muutama sata grammaa. Vaikka kasviksia syönyt runsaast (punnittuna jotain 700g vuorokaudessa) ja vettäkin pari kolme litraa vuorokaudessa. Motivaatio on aika huono tuollaisella, ja repsuiluakin tullut vaikka kuinka tsempannut ja yrittänyt jaksaa.
Vaihdoin go fat go-dietille, syön vuorokaudessa 1400-1550kcal, riippuen esim mitä lihaa tai kasviksia valitsee. Paino rupesi putoamaan 1kg/vko...

Pakko kertoa, kun olen itse yrittänyt laihduttaa monesti. Kalorit pyörineet 1200kcal (paino jotain 62-64kg aloittaessa) ja viikkojen päästä pudotus on muutama sata grammaa. Vaikka kasviksia syönyt runsaast (punnittuna jotain 700g vuorokaudessa) ja vettäkin pari kolme litraa vuorokaudessa. Motivaatio on aika huono tuollaisella, ja repsuiluakin tullut vaikka kuinka tsempannut ja yrittänyt jaksaa.
Vaihdoin go fat go-dietille, syön vuorokaudessa 1400-1550kcal, riippuen esim mitä lihaa tai kasviksia valitsee. Paino rupesi putoamaan 1kg/vko...

Jos et ole hurjan lyhyt niin yksi syy siihen miksei painosi ole pudonnut helposti voi olla se ettei sinulla ole ylipainoa. Kun ihminen painaa valmiiksi terveellisen verran (eli suunnilleen BMI taulukon ihannepaino haarukan puolivälin verran) niin elimistö on ihmistä viisaampi eikä halua luopua kiloista.

Putoaahan sulla ap. Ite oon pääsiäisestä saakka ollu elämäntaparemontissa ja painoaa lähteny noin 5kg. Ei päätä huimaavavauhti, semmosta 0,5-1kg viikossa. Hiilarit oon pudottanu vähiin ja syön riittävästi sekä säännöllisesti. Liikun noin 4krt viikossa. Lounas voi olla vaikka höyrykasvikset, tuore rehut ja broileri file.
Mulla selkeästi hiilareiden vähennys vaikuttaa painon putoamiseen ja vatsaan. Herkkujakaan en oo kokonaan jättäny. Vähentäny kyllä ja harventanu. Pastaa ja pottua ei kaipaakaan ruoalle.
Tuorerehujen nitraatit voivat saada aikaan anemian, mut hieno homma sulla:-)

Mites maissituotteet, joilla kanoja kasvatetaan?
http://www.invasive.org/browse/detail.cfm?imgnum=1327025
Kuvassa onkin se sama, mikä tapahtuu vähitelen isommallekin helposti... Mut kana tahtois sen elävän madon, eikä niitä nappuloita....

Yhteistyössä