Miksi pitää antaa palautetta lapsen pk-päivästä, jos se AINA on negatiivista?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pk:n täti itsekin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Suutarin lapsella ei ole kenkiä. ; )

Meinaatkos että täällä ne lapsesi päikyntätylit palstailevat. Puhuminen HEILLE voisi auttaa. tai sitten ei, voivathan olla pässejäkin, mutta noin yleisetsi tuli mieleen, että kannattaa kokeilla. Ja jos ovat kovuin negatiivisia niin vaikuttaahan se työintoon ja ryhmänhallintaan,

Voi pojat että pojat saavat joidenkin tätien hermot riekaleiksi. Ja niitä täti-ihmisiä on paljon joilla ei ole ammattitaitoa käsitellä poikia. Anna vaan palautetta sinne ryhmään että nyt aikuisen suhtautuminen toisenlaiseksi!!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja täh;25841464:
Minusta suomalaisten äitien poikein kasvattaminen toisenlaiseksi.

Mikäs poikien kasvatuksessa mättää? Minusta moni opettaja asennoituu koululaisiin sillä asenteella että kaikkien pitäisi olla niitä lettipäisiä, viittaavia tyttöjä ja vilkas, opettajan kyseenalaistava poika on aina häirikkö ja riesa. Näin saadaan alisuorittajapoikia ja heitä on paljon!!!

• Tykkää
Reactions: Oisku
Päiväkotihenkilökunan ammattitaidon puutetta jos eivät saa eskari-ikäisiä "kuriin" =)

Sekä tytöt että pojat saattavat olla sellaisia luonteeltaan että "joukossa tyhmyys tiivistyy" eli silloin on henkilökunnalla ammattitaidon näyte saada ryhmä muokattua sellaiseksi että ryhmästä saadaan toimiva esim. istumajärjestelyillä, ryhmäkoolla, ketä samassa ryhmässä yms.

Ihan ekana minä henk.koht. kysyisin valittavalta tätskältä mitä hyvää oli päivässä? Seuraavaksi kysyisin mitä aikovat tehdä näiden 6 lapsen suhteen että miten saisivat ryhmän toimivaksi ja kuinka aikovat auttaa lapsia kasvamaan siten että pystyvät toimimaan ryhmässä ettei mene riehumiseksi? Ja vetoaisin samalla siihen että kotona on erittäin hankalaa kasvattaa lasta toimimaan ryhmässä (vieraat lapset ei sisarukset) että se on pk:n tehtävä vaömentaa lapset kouluun ja ryhmässä toimimiseen ja ryhmätyöskentelyyn. Jos lapsi on ns. normaali lapsi mutta villiintyy ryhmässä ja lähtee porukan mukaan kikkailemaan niin se ei ole epänormaalia vaan silloin aikuisen ote on ryhmänvetäjänä löysä eikä ole tehty alusta asti selväksi miten ryhmässä toimitaan ja mitä seuraamuksia on jos ei käyttäydytä sovittujen sääntöjen mukaan mm. jäähypenkki.

Toisinsanoen korostan vielä tässä tapauksessa HENKILÖKUNNAN AMMATTITAIDON puutetta. =)

• Tykkää
Reactions: SporttisMama
[QUOTE="äiti";25840985]Meillä sama homma. Lapsen kaa ei ole kotona ongelmia, tai no, tietty nyt joskus saa jonkun raivarin, mutta päiväkodissa kuulemma on vaikeaa päivittäin. On käynyt kelto ja perheneuvolassa käyty, mutta eivät osaa tilanteelle kukaan mitään tehdä. Lapsi on siis eskari myös, lukee ja kirjoittaa, laskee plus ja miinuslaskuja, on kiinnostunut kaikesta. Kotona saattaa kirjoitella omia tarinoita vaikka tunnin tai leikkiä pikkusisarusten kanssa. Päiväkodissa eivät usko, ettei meillä ole kotona ongelmia, koko ajan vaan ovat mua ajamassa perheneuvolaan ja psykologille ja ties minne, että jaksan kun lapsi on niin vaikea... oon alkanut jo pelätä lapsen hakutilanteita, kun aina saa kuulla jotain. Mä olen kokeillut palkitsemista (josta sain palautetta päiväkodista, etten saa antaa herkkuja tai lelua palkinnoksi, vaan pitää olla joku kiva tekeminen yhdessä), toimi hetken. Kotona on käytössä jäähypenkki ja se toimii hyvin, mutta päiväkodissa ei... Mä en todellakaan tiedä mitä voin enää tehdä, onneksi eskaria on enää 2,5 kk...[/QUOTE]

Ihan kuin minun suustani n vuosi sitten. Sitten paikkakunta ja päiväkoti vaihtui - ja kas! Lapsen käytös päiväkodissa on muuttunut täysin. Todella reipas, omatoiminen menijä, joka silminnähden nauttii päiväkodin toiminnasta ja sen tavoista ja pitää hoitajista (ja heistä näkyy se, että he myös pitävät lapsestani).

Monen tekijän summa varmastikin että noinkin suuri muutos tapahtui meillä. Niin ja muuten, se negatiivinen palaute oli hyvin hoitajakohtaista. Yhdeltä ei koskaan tullut kuin sitä negaa, toisen mielestä lapsi on kuin enkeli, eikä käytöksessä mitään vikaa. Ketä olisi pitänyt uskoa?

Alkuperäinen kirjoittaja pk:n täti itsekin;25840274:
En ymmärrä :kieh:
Lapseni eskariryhmässä on 5-6 aika touhukasta lasta, lapseni yksi heistä. Lapset eivät ole ilkikurisia, mutta vilkkaita ja välillä hieman turhan kekseliäitä. Joka ikinen päivä saamme valituksia siitä, kuinka levoton päivä oli taas ja Matti-Topias sitä ja tätä ja tuota ja kuinka koko ryhmä oli levoton eikä melkein mistään tullut mitään. Ja vali vali vali..[/B]Meidän vanhempien vikako se on, etteivät saa ryhmään järjestystä? Miksi pitävät kaikki nuo 6 lasta samassa ryhmässä kun olisi mahdollisuus jakaa ryhmät uudelleen![/B]
Kiitos. Olen puhunut.

Tätä samaa olen miettinyt monesti, onko niin että " tädit " ( osa ) ovat jo niin leipiintyneet
työhönsä vai missä vika? Ymmärrän kyllä että on moniakin eri syitä tapahtuneille
asioille. Mutta, mitä me vanhemmat voimme tehdä noille asioille, rynnätä töistä
opastamaan miten voisi toimia?
He siellä tarhassa työskentelevät ovat tietääkseni alan ammattilaisia, joten
luulisi että tietäisivät miten tietyissä tilanteissa toimia. Maalaisjärjelläkin nuo tilanteen osaisi hoitaa.

Tätä samaa olen miettinyt monesti, onko niin että " tädit " ( osa ) ovat jo niin leipiintyneet
työhönsä vai missä vika? Ymmärrän kyllä että on moniakin eri syitä tapahtuneille
asioille. Mutta, mitä me vanhemmat voimme tehdä noille asioille, rynnätä töistä
opastamaan miten voisi toimia?
He siellä tarhassa työskentelevät ovat tietääkseni alan ammattilaisia, joten
luulisi että tietäisivät miten tietyissä tilanteissa toimia. Maalaisjärjelläkin nuo tilanteen osaisi hoitaa.

Niinpä, harvalla vanhemmalla on töissä kaukosäädintä jolla ohjata lapsensa touhuja. Joten vastuu ryhmän toimivuudesta on näillä "alan ammattilaisilla". Itse oon ainakin niin ylpeä etten edes kehtaisi voivotella ammattitaidottomuuttani asiakasperheille! :)

Alkuperäinen kirjoittaja täh;25840866:
Outo asenne. Kyllä minusta rehellisyys on valttia ja haluaisin teitää lapseni päivästä ihan rehellisesti, oli se sitten negatiivista tai positiista. ja tuo asenne, että "eivät saa ryhmään järjestystä" on ihan peestä. Sun se pitää kersas laittaa kuriin.

Kuule on kokemusta tosta(erityislapsemme kohdalla, eivät itse järjestäneet mitään tukitoimia lapselle,valittivat vaan vanhemmille,ja koettivat löytää syytä vanhemmista, mutta kun saatiin diagnoosi joka selitti käytöstäkin,niin kas kummaa kun ei ollutkaan enään yhtään palaveria,eikä jatkuvaa syyllistämistä).

Lapsi meni kouluun nro.1 sama homma jatkui. Lapsi meni kouluun nro.2 sai tarvittavat tukitoimet ja suurinosa päivistä meneekin HYVIN.

Kyllä sillä on väliä millainen ryhmädynämiikka on ja paljonko on aikuisresursseja ja mikä on ammattitaito, ja sillä että keskitytäänkä etsimään vikaa vanhemmista vai keskitytäänkö etsimään toimivat toimintatavat!

Mitä tulee kersojen kuriin laittamiseen niin kyllä se on sen aikuisen tehtävä joka ongelma hetkelllä on läsnä!!

Yhteistyössä