miksi poikien vastaavat tuotteet on aina loppu, mutta tyttöjen mallia löytyy? vaatteet yms tarvikkeet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja poikien mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

poikien mamma

Vieras
Esim. alennusmyynneissä vaatteet ja varsinkiin haalarit, poikien mallia löytyy aina jotain 122 kokoa vain, mutta tyttöjen malleissa riittää kokoarsenaalia. Nyt olen metsästämässä 16 tuumasta polkupyörää ja monessa paikkaa sama juttu taas, että poikien on loppu tai sit ehkä 1 malli löytyy, mutta 16 tuumasta tyttöjen pyörää löytyy useempia erialaisia vielä.

on se vaan mysteeri, ootteko muut poikien äidit huomanneet saman?

Näin on, kahden pojan kokemuksella.

Syitä on varmaan monia. Poikien vaatteiden kulutus voi olla isompaa, eteenkin yli 6-vuotiaiden. Ne eivät kierrä enää perheen seuraavlille lapsille. Tai ehkä poikien vaatteissa on enemmän unisex-värejä, joitaa voi kierrättää myös tytöille, toisinpäin näkee harvemmin. Pojille ehkä herkemmin ostetaan alesta kun kaikki kuluu puhki kuitenkin :D Poikien äidit ovat siis tottuneita hamstraajia.

Tyttöjen vaatteita on usein kaupoissa määrällisesti enemmän, eri sorttisia. Yritäpä etsiä kaupasta kolme erilaista vaihtoehtoa juhlavaatteita 7-vuotiaalle pojalle tai 7-vuotiaalle tytölle niin huomaa eron.

Minäkin hiljattain etsin 20 tuumaista fillaria pojalle käytettynä ja olivat kiven alla. Tyttöjen vastaavia oli vaikka kuinka paljon.

En tiedä, mutta se on ärrrrsyttävää!

Kannattaa silti suhtautua niihin tyttöjen vaatteisiin avarakatseisesti. Ostin pojalle alesta punaiset ulkoiluhousut, koska "poikien väriset" olivat loppu. Punaiset pökät ovat nykyään pojan lempparit. Ei ehkä kuitenkaan toimi niihin pinkkeihin röyhelövaatteisiin :). Sekin on ärsyttävää, että perusvärisistä vaatteista tehdään "tyttövaatteita" jollain kimallerusettikirjonnoilla.

Luulen myös että syy on varsinkin vaatteissa se että pojilla ne kuluu enemmän (stereotypia, tiedän ;) ) ja niitä on määrällisesti vähemmän.
Pojilla on tarhassakin aina vaatteet tyyliin paita ja collegehousut. Niitä sitten kierrätetään samoja ees taas. Tytöillä taasen on ne collegehousut, sen lisäksi on tunikaa, on hametta, sukkiksia, leggareita... Paljon enemmän vaihtoehtoja. Joten yhdet housut ei kulu samalla lailla vaikka olisi rymyäväisempikin tyttö, kirppareiltakin löytyy ihan eri tavalla vaatetta tytöille. Mä etsin pojalle 104 ja siitä ylöspäin vaatetta, eipä käyttökelpoista tule juuri vastaan etenkään ulkovaatteissa jotain rumaa saa alesta. Ensi talven haalari täytyy luultavasti ostaa normaalihintaisena.

Mitä tuolla turuilla ja toreilla on katsonut tyttöjä ja poikia niin aikamoiset erot on jo ihan pienestä. Tytöt istuu hiekkalaatikolla vaikka tunnin ihan rauhassa kakkuja leipoen. Pojat painaa hulluna pää kolmantena jalkana, ja kun sekunniksi käännät selkäsi niin jo häviää. :D

[QUOTE="kaksi poikaa";23934100]En tiedä, mutta se on ärrrrsyttävää!

Kannattaa silti suhtautua niihin tyttöjen vaatteisiin avarakatseisesti. Ostin pojalle alesta punaiset ulkoiluhousut, koska "poikien väriset" olivat loppu. Punaiset pökät ovat nykyään pojan lempparit. Ei ehkä kuitenkaan toimi niihin pinkkeihin röyhelövaatteisiin :). Sekin on ärsyttävää, että perusvärisistä vaatteista tehdään "tyttövaatteita" jollain kimallerusettikirjonnoilla.[/QUOTE]

Joo, tein samoin kunnes 5-vuotiaasta eteenpäin kaikki punainen ja vähänkin tyttöihin viittaava siirtyi 'ei ikinä' - koppaan. Kouluikäiselle alkaa olemaan jo mahdottomus löytää muualta kuin poikien puolelta.

Siksi kun niitä 'poikien' juttuja ostetaan myös tytöille, mutta tyttöjen juttuja harvemmin pojille. Esikoispoika olisi halunnut punaisen haalarin pienenä, mutta jäipä ostamatta, kun muuten täydellinen oli koristeltu röyhelöllä ja toinenkin sopiva oli sitten kirjailtu tyttömäisin koristein.

Tytölle ostettiin esim poikien sininen polkypyörä ja laitettiin siihen tyttömäinen kori.

[QUOTE="kaksi poikaa";23934100] Sekin on ärsyttävää, että perusvärisistä vaatteista tehdään "tyttövaatteita" jollain kimallerusettikirjonnoilla.[/QUOTE]

Tää on NIIIN totta! Löysin jo aletangosta hyvän ulkoilupuvun, semmosta oikein tummaa lilaa joka menee molemmille. Mutta sit siihen oli törkätty vaaleanpunainen glitterisydän tuohon rintamukseen. :kieh:

mietin ihan samaa, että varmaan poikien vaatteita ja tavaroita voi perheessä kierrättää siskoillekin sitten. Joo ja kyllä voisin poikia pukea tummanpunaseen ja vaaleenvihreeseen, ja olen pukenutkin, mutta niinkun "kaksi poikaa" sanoit, niin jos on ihan tyttöjen mallistosta, niin niissä on sitten jotain sydämiä/kukkia tai hileitä, ni ei kuitenkaan sellasta pojille. Niiku noissa ale remu haalareissa oli pojilla tähtiä rinnuksissä ja tyttöjen haalarissa kukkia. Ja haalari oli pinkki, joten kukilla tai ilman, ei kiitos :D ja nois polkupyörissä löyty kiitettävän paljon HELLO KITTYÄ, jota en tytöllekään haluaisi ostaa:D
Ei pitäs kiusata itteään kattomalla niitä tyttöjen haalarikokoja ens kerralla, tällä kertaa en voinu vastustaa kiusausta katsoa, onko se TAAS näin :D ja oikeessa olin

Joo mä olen huomannut kanssa. Just tänäänkin oli poikien koko 80-92 loppu, mutta vaaleanpunaisia olis ollut vaikka kuinka ja kaikkia kokoja. Tilataankohan niitä tyttöjen vaatteita kauppoihin enemmän, vai ostellaanko pojille enemmän kun ne on aina loppu?

[QUOTE="...";23934187]Joo mä olen huomannut kanssa. Just tänäänkin oli poikien koko 80-92 loppu, mutta vaaleanpunaisia olis ollut vaikka kuinka ja kaikkia kokoja. Tilataankohan niitä tyttöjen vaatteita kauppoihin enemmän, vai ostellaanko pojille enemmän kun ne on aina loppu?[/QUOTE]

Tyttöjen vaatteissa meillä ainakin on suuremmat tilausmäärät, työskentelen isossa vaateketjussa.

[QUOTE="...";23934187]Joo mä olen huomannut kanssa. Just tänäänkin oli poikien koko 80-92 loppu, mutta vaaleanpunaisia olis ollut vaikka kuinka ja kaikkia kokoja. Tilataankohan niitä tyttöjen vaatteita kauppoihin enemmän, vai ostellaanko pojille enemmän kun ne on aina loppu?[/QUOTE]

Mä veikkaan että ainakin haalareita yms. tilataan yhtä paljon, mutta joillekin tytöille ostetaan myös "poikien värejä", joten lopulta niitä "tyttöjen värejä" jää yli. Näin ainakin sillä perusteella mitä olen havainnoinut leikkipuistossa ja joskus kaupassa toisten ostoksia. Lisäksi ehkä poikien vaatteita helpommin kierrättää tytölle, kun taas harvempi pistää sitä vaaleanpunaista haalaria tai glittervaatetta pojalle. Joten toisille lapsille ostetaan enemmän vaatetta uutena, jos ovat eka on tyttö ja toinen poika kuin päinvastoin. Saattaa olla myös, että pojat kuluttavat vaatetta enemmän.

[QUOTE="vieras";23934232]Tyttöjen vaatteissa meillä ainakin on suuremmat tilausmäärät, työskentelen isossa vaateketjussa.[/QUOTE]

Miksi ihmeessä näin? Sitten niitä tyttöjen vaatteita seisoo siellä alerekissä metrikaupalla, kun pojille myydään ei oota jo ennen aleaikaa. Eikö kannattaisi tilata niitä poikienkin vaatteita vähän enemmän, jotka saisi vielä myytyä ihan normaalilla hinnalla.

Tuntuu järjettömältä, kun kaupassa on 2 metriä pitkä rekki täynnä vaaleanpunaisia kuravaatteita ja rekin päässä muutamat sinisävyiset.

[QUOTE="kaksi poikaa";23934100]. Ei ehkä kuitenkaan toimi niihin pinkkeihin röyhelövaatteisiin :). Sekin on ärsyttävää, että perusvärisistä vaatteista tehdään "tyttövaatteita" jollain kimallerusettikirjonnoilla.[/QUOTE]

;) Appi osti pojalleni barbie farkut jossa oli perhosia ja timantteja tuon Barbie tekstin lisäksi (7v oli poika silloin), mä oon kuulema huonosti kasvattanu kun ne ei ollu mieluiset enkä oo niitä hänen päälleen saanu (tosin ei kerrota apelle etten oo ees yrittäny)

Poikien äitinä oppii hyvin ennakoimaan hankintoja, koska oikeasti vaatteita ei löydy enää siinä vaiheessa kun niitä tarvitsisi. Ostan tyypillisesti esim. ulkovaatteet vuotta etukäteen alesta tai aina kun kohdalle osuu kahta seuraavaa kokoa. Muuten saattaa jäädä ilman.

[QUOTE="vieras";23934286]Miksi ihmeessä näin? Sitten niitä tyttöjen vaatteita seisoo siellä alerekissä metrikaupalla, kun pojille myydään ei oota jo ennen aleaikaa. Eikö kannattaisi tilata niitä poikienkin vaatteita vähän enemmän, jotka saisi vielä myytyä ihan normaalilla hinnalla.

Tuntuu järjettömältä, kun kaupassa on 2 metriä pitkä rekki täynnä vaaleanpunaisia kuravaatteita ja rekin päässä muutamat sinisävyiset.[/QUOTE]

Kannattaisi joo, mutta kun ei ole esittää hyviä myyntilukuja poikien puolelta, ei saada lisättyä määriä. Vaikka kuinka koitat näyttää, että tavara kiertää tosi nopeasti, eli myy hyvin, niin pitäisi olla euromääräisesti suuremmat myynnit. Se taas on mahdotonta pienillä tavaramäärillä. Siellä on jotain putkiaivoja päättämässä ;)

En ole huomannut. Tämän seitsemän vuoden aikana jolloin olen poikien vaatteita ostanut olen löytänyt sitä ihan hyvin alennusmyynneistäkin.

Onkohan kaupunkikohtaisia eroja? Jos jossain kauppoihin ostetaan liikaa tyttökamaa?

Olen tuon saman ilmiön huomannu että niitä kokoja on niin huonosti saatavilla, vaikka niistä isomman vaatteita sille pienemmälle säästää yms ni kyllä saa olla pienellmäkin ostamassa uusia vaateita, ja tää kesä aika vasta onkin sellanen ku tarviii paljon vaatteita. mä olen kauan jo haaveillu että saisin avata lastenvaate liikkeen ja siellä olisi vain ja ainoastaan poikien vaatteita ja niin että niitä kokoja löytyis :D se ois mahtavuutta.

[QUOTE="vieras";23939386]ja minusta.[/QUOTE]

Minusta myös. Tosin kyllä näissä taitaa olla isoja kaupunki ja ihan liikekohtaisia eroja. PAri vuotta sitten ostin erään ruotsalaisen pikkukaupungin Lindexiltä ison kasan vaatteita tytölle alerekistä. Oli vaikka mitä löytöjä. Kotikaupungin Lindexiltä ei ole tarvinut ostaa vuoteen yhtään mitään, kun koot on aina loppu, siis vaikka mainoksen mukaan pitäisi olla juuri tullut. Vaatteesta riippuen jäljellä on joko kaikkein suurimmat tai kaikkein pienimmät. Alerekkejä ei tuossa liikkeessä ole ollut ollenkaan. Poikien puolelta löytyisi enemmän valikoimaa, mutta vaatteiden leikkaus on tytöille ihan erilainen kuin pojalle ja siksi ei voi ostaa, vaikka jonkin kivan löytäisikin. Reiman vaatteissa ärsyttää se, että vaikka leikkaus olisi tismalleen sama tytölle ja pojalle, niin siihen tytön kirkkaanpunaiseen liitetään pari vaaleanpunaista raitaa ja söpö painatus lahkeeseen ja poikien kirkkaan vihreään jotain hamaita örkkejä tai autoja. Yksivärisinä voisin ottaa kumman vain, tuollalailla "koristeltuna" en kumpaakaan.

Olen siirtynyt unisex-vaatekauppoihin kokonaan.

Saman huomasin aikoinaan poikien luistimissa, varsinkin koot 37-39. Myyjän mukaan syy se, että tytöt nykyään ostaa paljon poikien luistimiaja siksi tuo kokoluokka aina loppu.
H&M:llä tuntuu aina olevan loppu 110-116cm poikien t-paidat.

Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23934562:
Mun mielipide on edelleen se, et vaatteiden, lelujen, pyörien ja yhtään minkään erottelu tyttöjen ja poikien värisiks on tyhmää ja turhaa... :)

no mun mielestä kyllä ei, siis ei pelkän värin perusteella, mut niitten glittereiden ja painatusten perusteella. Just näin pari päivää sitten bussissa hippivanhemmat lastensa kanssa, pienempi näytti selkeesti olevan tyttö(?) ehkä... vanhempi lapsi näytti pojalta, ainaki oli lyhyt tukka ja poikamainen naama...lapset oli puettu just johki retrokuteisiin, mutta sillä isolla pojalla oli joku vaaleenpunanen paita, jossa oli röyhelöinen sydän keskellä... jotain rajaa vois olla sukupuolettomuus intoilussa, ainakin jos väkisin on puettu tollasta..tietty eri asia, jos lapsi ite tykkää...ja saattoihan se olla tyttökin, jos nää oli niitä kettuja ja susia, että tahallaan tehty poikatukka tytölle ja tyttötukka pojalle, ettei sukupuoli liikaa määrittele persoonan muodostumista:D

Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87*;23934562:
Mun mielipide on edelleen se, et vaatteiden, lelujen, pyörien ja yhtään minkään erottelu tyttöjen ja poikien värisiks on tyhmää ja turhaa... :)

Minkä ikäisiä lapsia sulla? Jos pistää vaikka 7-vuotiaan pojan ajamaan pinkillä pyörällä niin mitä suurimmalla todennäköisyydellä lapsi ei halua ajaa koko pyörällä tai hän joutuu kiusatuksi jos sillä ajaa. Jostain Hello Kitty-paidasta nyt puhumattakaan. 2-vuotiaan pojan mielestä pinkki pyörä voi olla hieno.

Tuskin moni mieskään laittaisi päälleen mielellään pinkkiä paitaa, jossa on kimallehelmiä tai ajelisi kimaltelevalla lilalla pyörällä, jossa on hempsakka kori. Ei pojat tee tässä poikkeusta vaan haluavat näyttää pojilta eivätkä tytöiltä. Ihan samoin harvempi tyttö haluaa 8-vuotiaana pukeutua lohikäärmepaitaan ja maastohousuihin. On unisex-ajattelussakin rajansa, vaikka kuinka haluaisi olla rajaton ;) Lapset on kuitenkin tyttöjä tai poikia, vaikka voissa paistaisi.

miks ihmeessä ne glitterit ja sydämet/perhoset?????? arrgghhhhh! rakastan pukea poitsun punaisiin ja pidän yksinkertaisien selkeistä vaatteista!! korkeintaan raitaa saa olla. (noh, joskus autokin!) mutta miksi-oi-miksi pitää olla hämähäkki tai joku muu mauton myös poikien vaateissa!?

Yhteistyössä