Miksi puoliso valehtelee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "onneton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"onneton"

Vieras
Rahankäytöstä?
Olemme puhuneet,että molempien rahat on "yhteisiä".
Kuitenkin puoliso käyttää rahaa omapäisesti kertomatta minulle.
Valehtelee myös tilin saldon..
Itselle ei juuri rahaa jää,ja tarkkaan pitää miettiä jos itseeni haluaisin rahaa käyttää.
Lisäksi tuntuu,että itseeni käyttämä raha pitää aina selittää/puolustella.
Tälläinen valehtelu satuttaa minua...

Millä lailla sovitte asian? Oliko mieskin silloin sitä mieltä, että rahat on yhteisiä, vai oliko ehdotus sinun? Onko tienesteissänne paljon eroa? Ehkä kannattaisi istua alas ja puhua raha-asiat uudelleen. Vaikka ensin maksatte aina laskut ja muut tärkeät menot ja jäljelle jäävät rahat laitatte puoliksi, niin että molemmat saa ostaa mitä haluaa. Tai sitten jäljelle jäävät rahat jaatte niin, että kumpi tienaa enemmän, saakin itelleen vähän enemmän. Kuulostaa, että mies ei ehkä ole ihan tyytyväinen sopimukseenne.

oliko puolisokin sitä mieltä että rahat ovat "yhteisiä", vai suostuiko hän järjestelyyn sinun vuoksesi?

Millaisista summista tuossa on kyse? Minusta kuitenkin aikuisen ihmisen pitäisi saada myös oman harminnan mukaan käyttää rahaa ilman että täytyy jokaisesta ostoksestaan kysyä puolisolta lupaa. Tietysti jos taloudellinen tilanne on niin tiukka että hyvä kun saa pakolliset menot hoidettua ja jotain ruokaa pöytään hankittua niin silloin ei oikein jää mahdollisuuksia omiin huvitushankintoihin ilman että perhe kärsii. Toivon mukaan tilanne ei kuitenkaan tuollaisena jatku hirveän pitkään.

Mitä valehteluun tulee niin ehkä hän ei vaan jaksaisi kuunnelle naputusta ja siksi siirtää asiaa eteenpäin. Ehkä hän tietää kuinka sinä tuskailet kaikkien omien hankintojesi vuoksi eikä hän halua olla samanlainen vaan haluaa sallia itselleenkin joskus jotain kivaa.

Kuka muuten perheen rahat tienaa? Siis oletteko molemmat töissä tms?

Mies itse sanoi,että "minun rahat on myös perheen rahoja".
Mies on töissä ja minä sairauslomalla.
Miehellä on ennen ollut taipumusta tuhlailuun ja on luonteeltaan sellainen,että jos jotain haluaa niin saa sen myös.
Ja toki tienesteissä on eroja nyt kun olen sairauslomalla,maksan kuitenkin kaikki "omat"laskut +vuokran.
Minusta minullakin olisi oikeus johonkin kivaan ilman selittelyjä..

[QUOTE="onneton";25585999]Mies itse sanoi,että "minun rahat on myös perheen rahoja".
Mies on töissä ja minä sairauslomalla.
Miehellä on ennen ollut taipumusta tuhlailuun ja on luonteeltaan sellainen,että jos jotain haluaa niin saa sen myös.
Ja toki tienesteissä on eroja nyt kun olen sairauslomalla,maksan kuitenkin kaikki "omat"laskut +vuokran.
Minusta minullakin olisi oikeus johonkin kivaan ilman selittelyjä..[/QUOTE]

ehkä sitten ei olekaan yhtään järkevää pitää rahoja yhteisinä? Siis mielummin niin että sovitte kuinka laskust maksetaan, katsotte kuinka paljon pistetään ruokaa ja kodin menoja varten ja loput sitten jaatte sopivasti katsomallanne tavalla niin että molemmille jää sitä omaa rahaa jonkin verran. Eikä kummankaan tarvi enää selitellä toiselle ostoksiaan.

Kannattaa varmaan pitää rahat erillään, kun yhteiset ei onnistu. Meillä erilliset rahat ja en muuta hyväksyisikään. En ole velvollinen selitteleen mihin käytän tienaamani rahat, samoin mies saa käyttää omansa mihin haluaa.

Juuri laskin,että 200e on mennyt tammikuun aikana "johonkin"hän siis nostaa rahat tililtä jotta en edes näe mihin ne ovat menneet.
Luulen,että osaksi pelaamiseen..
Ja joo osaa kyllä olla aika itsekäs ja jyrätä sitten esim.minua ja minun toiveitani.
Hän kun päättää haluta jotain niin ei anna periksi niin kauan kunnes saa haluamansa..
Tästä olemme kyllä puhuneetkin ja pehmenemistä on tapahtunut,mutta välillä vanha levy junnaa...
Ja kun olen töissä niin minun on yhtä hankalaa olla itsekäs laitan aina mieluusti lapsille tarpeen mukaan mutta itse jään sitten alakynteen..
Olen kyllä yrittänyt olla itsekkäämpi monessa asiassa mutta se on vaikeaa...

Tippuipas nopeesti...mitäköhän tässä nyt pitäisi tehdä..?
Olen niin loukkaantunut ja verronkin kun on luvannut jo useamman kerran ettei enää valehtele minulle..

Mun ex-mies valehteli aina raha-asioista, ja se valehtelu ja tuhlailu vaan paheni vuosien myötä. Lopulta olin tilanteessa jossa mies oli jättänyt useamman kuukauden laskut maksamatta, vuokrat ja autolyhennykset, kaikki. Eron jälkeen mulle jäi exän takia tuhansien eurojen velat.

Sulla ei tilanne ihan niin paha (vielä) ole, mut ole tarkkana. Ja se minkä minä opin, oli että mies oli valehdellut paaaljon muutakin mitkä paljastu sit eron jälkeen. Et sanoisin että jos ei oo luotettava yhdessä asiassa, ei oo toisessakaan..

Alkuperäinen kirjoittaja Vähän rajaa;25586421:
Aika vähän on aikuinen työssäkäyvä käyttänyt itseensä, jos vain 200 on kuussa mennyt. Ylireagoit kenties? Paljon kulutit itseesi?

30e farkut alennuksesta kun edelliset kului puhki.
Ja mielestäni kohtuutonta,että mun pitää tarkkaan laskee,että rahat riittää esim.vuokraan ja toinen laittaa 200e taivaan tuuliin.
Meillä ei mielestäni ole tuollaiseen varaa...
En edes muista koska olisin töissä käydessäkään laittanut itseeni kk 200e...sellaista kk ei taida edes olla..

Mun ex-mies valehteli aina raha-asioista, ja se valehtelu ja tuhlailu vaan paheni vuosien myötä. Lopulta olin tilanteessa jossa mies oli jättänyt useamman kuukauden laskut maksamatta, vuokrat ja autolyhennykset, kaikki. Eron jälkeen mulle jäi exän takia tuhansien eurojen velat.

Sulla ei tilanne ihan niin paha (vielä) ole, mut ole tarkkana. Ja se minkä minä opin, oli että mies oli valehdellut paaaljon muutakin mitkä paljastu sit eron jälkeen. Et sanoisin että jos ei oo luotettava yhdessä asiassa, ei oo toisessakaan..

Tätä minäkin mietin,että missä muussa valehtelee.
Eilen nimittäin jäi ihan rysä päältä kiinni valehtelusta(tosin ei tiedä,että miä tiedän totuuden)ja naama oli ukolla ihan peruslukemilla eli helppoo oli valehdella.
Minä se taidan tässä hölmö olla ku tällästä siedän..

Hänella voi hyvin olla taustalla peliongelmaa, kuten jo vähän epäilitkin..jospa se hävettää häntä niin ettei hän halua kertoa siitä sinulle ja siksi valehtelee.

[QUOTE="onneton";25586625]30e farkut alennuksesta kun edelliset kului puhki.
Ja mielestäni kohtuutonta,että mun pitää tarkkaan laskee,että rahat riittää esim.vuokraan ja toinen laittaa 200e taivaan tuuliin.
Meillä ei mielestäni ole tuollaiseen varaa...
En edes muista koska olisin töissä käydessäkään laittanut itseeni kk 200e...sellaista kk ei taida edes olla..[/QUOTE]

Teidän pitäisi selvittää nuo asiat ihan kunnolla. Siis niin että mies myös ymmärtää tuon taloudellisen tilanteen ja oman vastuunsa siinä. Ne erilliset rahat olisivat hyvä juuri siinä mielessä että molemmille jäisi jotain omaa minkä voi sitten käyttää haluamallaan tavalla. Tietysti jos talous on tiukoilla minkä kuvan tästä saa ja toisella vielä muun hassaamisen lisäksi pelaamistakin kuvioissa niin kannattaa olla varovainen kuten joku tuossa jo suosittelikin. Siis varmistaa että kaikki laskut tulee varmasti maksettua ettei tule ikäviä ja pitkäkantoisia seurauksia perässä.

Ja ihan loppupelissä. Jos muutakin valehtelemista ja epäluottamusta on ja puolison sitoutuminen noin heikkoa niin onko hän loppupelissä se mies kenen kanssa haluat elämäsi jakaa?

[QUOTE="tiltu";25586669]Hänella voi hyvin olla taustalla peliongelmaa, kuten jo vähän epäilitkin..jospa se hävettää häntä niin ettei hän halua kertoa siitä sinulle ja siksi valehtelee.[/QUOTE]

Siis on nuorempana peliallut erittäin paljon näitä "kolikkopelejä"mitä esim.ärrällä on.
Olemme myös liittomme aikana käyneet läpi toisenlaisen pelin aiheuttamat ongelmat,silloin oli ero erittäin lähellä.

Teidän pitäisi selvittää nuo asiat ihan kunnolla. Siis niin että mies myös ymmärtää tuon taloudellisen tilanteen ja oman vastuunsa siinä. Ne erilliset rahat olisivat hyvä juuri siinä mielessä että molemmille jäisi jotain omaa minkä voi sitten käyttää haluamallaan tavalla. Tietysti jos talous on tiukoilla minkä kuvan tästä saa ja toisella vielä muun hassaamisen lisäksi pelaamistakin kuvioissa niin kannattaa olla varovainen kuten joku tuossa jo suosittelikin. Siis varmistaa että kaikki laskut tulee varmasti maksettua ettei tule ikäviä ja pitkäkantoisia seurauksia perässä.

Ja ihan loppupelissä. Jos muutakin valehtelemista ja epäluottamusta on ja puolison sitoutuminen noin heikkoa niin onko hän loppupelissä se mies kenen kanssa haluat elämäsi jakaa?

Kiitos taas vastauksestasi !
Laskut hoitaa kyllä vastuuntuntoisesti,sitä en edes epäile.
Ja tokihan tilanne on sanotaan nyt "hieman tiukka"rahallisesti etenkin minun osaltani.
Sairastuin yllättäen n.vuosi sitten ja kävin leikkauksessakin,mutta silti työkyvytön.
Tilanne nyt on kaikenkaikkiaan inhottava ja surullinen..

[QUOTE="eee";25586759]Mitä jos istuisitte alas ja selvittäisitte koko jutun?[/QUOTE]

Olemme monesti puhuneet näistä asioista mietin,että miksi nyt tilanne on päässyt repsahtamaan..
Ja mietin,että miksi kohtelee minua näin..

jos miehesi suurimman osan tuloistanne ansaitsee, niin saa myös omia tulojaan käyttää. meillä on sama tilanne nyt, mies väliaikaisesti elättää mua kun en pysty käymään töissä ja saa ihan ite käyttääkin omia rahojaan mihin haluaa, mä käytän vain välttämättömään kun en ansaitsekaan kuin 200e kuussa.

[QUOTE="hippi";25586860]jos miehesi suurimman osan tuloistanne ansaitsee, niin saa myös omia tulojaan käyttää. meillä on sama tilanne nyt, mies väliaikaisesti elättää mua kun en pysty käymään töissä ja saa ihan ite käyttääkin omia rahojaan mihin haluaa, mä käytän vain välttämättömään kun en ansaitsekaan kuin 200e kuussa.[/QUOTE]

No olen kyllä kanssasi eri mieltä.
Minä elätän ihan yhtälailla perhettämme vaikka sairaspäivärahalla olenkin.
Käytän perheen menoihin n.1200e/kk vuokra +ruokaostokset.
Ja jos tässä tilanteessa käy huonosti-eli en koskaan kunotudu työkuntoon niin minäkö katsoisin lopun elämää vierestä kun toinen tuhlalee ja käyttää itseensä rahaa...
Tosin teillä eri tilanne jos tiedossa jo,että väliaikaista ja tienaat vain tuon 200e/kk.

[QUOTE="vieras";25586908]200e voi olla todella iso summa pienituloisille.[/QUOTE]

Mielestäni tuo on todella iso summa rahaa!!!
Olemme miehen kanssa molemmat pienituloisista perheistä minä selkeesti pihimpi ja ymmärrän rahan arvon,mies taas paaaljon suureellisempi..

Yhteistyössä