Miksi raskaaksi heti työpaikan saatua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahkeralle naiselle ei töitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä oli miehen kanssa jo lapsenteko pistetty aluille kun työnanatajalta tuli ehdotus minun vakinaistamisestani. Olisiko siinä pitänyt sitten tunnustaa, että meille toivotaan vauvaa, tai ihan suoralta kädeltä kieltäytyä tarjotusta vakipaikasta...? Ei kai kukaan nyt niin TYHMÄ ole...?

Monilla on tuo sama tilanne kuin sinulla ja sitten kun se työ on saatu, uskaltaa vihdoin hankkia niitä lapsiakin. Itse olin kyllä ollut työnantajani palveluksessa jo kolme vuotta kun tulin ensimmäisen kerran raskaaksi, sitten olinkin äitiysloman jälkeen vuodenhoitovapaalla ja hoitovapaalta palattuani huomasin olevani raskaana, joten eipä työnantajan kannalta mikään paras tilanne.

Itsellänikin on aikoinaan työhaastatteluissa kysytty lasten hankinnasta, vaikka kiellettyä onkin. Ongelma on korkeasti koulutetuilla aloilla melkoinen, kun kouluissa menee aikansa ja sitten alkaakin biologinen kello tikittämään ja samalla pitäisi se työkin löytää.

Alkuperäinen kirjoittaja yrittätjä;28067617:
Te nuoret naiset ette saa töitä, koska kuitenkin te hankkiudutte raskaaksi. Se on de fakto, ei milipide. Ja nähty on...

Ja juuri tuon asenteen takia sitä niin paljon tapahtuukin. Itsepähän olette soppanne keittäneet, arvon yrittäjä :)

Harvoja poikkeusaloja lukuun ottamatta (lääkärit, hoitohenkilökunta) työpaikan ja varsinkin vakituisen työpaikan saaminen on 20-35-vuotiaalle naiselle sen sortin lottovoitto, että jos lasten hankinta ylipäätään on suunnitelmissa, homma kannattaa panna alulle heti, kun muste työsopparissa on kuivunut. Niin se vaan menee.

Moni tähänkin ketjuun vastannut nainen on kirjoittanut tulleensa raskaaksi pian uuden työpaikan saatuaan, vaikkei sellainen välttämättä olisi ollut suunnitelmissa (tai raskautta oli yritetty pitkään, tms.). Raskaaksi tulemiseen liittyy paljon kaikenlaista, myös ns. henkimaailman asioita. Itse olen aika varma siitä, että varsinkin niissä tapauksissa, kun raskautta on yritetty pitempään ja nainen on plussannut pian uuden työpaikan saatuaan, kyse on nimenomaan uuden työpaikan mukanaan tuomasta stressitason laskusta tms. henkisestä asiasta. Kun tietää, että taloudellinen tilanne on turvattu ja pystyy rentoutumaan vähän, raskauskin alkaa helpommin.

Työnantajalle ei ole yhtään sen parempi että vuoden töissä ja sitten jää pois.

Näin se vaan on että monet saattavat vasta lähempänä kolmeakymppiä valmistua ja hakevat tietenkin työpaikkaa valmistumisen jälkeen. Ikääkin rupeaa olemaan, joten pakko ruveta lapsiakin miettimään jos niitä haluaa saada.

Niin kauan kuin lapset kehittyvät äidin mahassa ja tarvitsevat aikuisen huolenpitoa ja 99% äidit jäävät kotiin, niin naisten on vaan jäätävä kotiin olipa työnantaja siitä kuinka suuttunut...Ei nyt koko elämäänsä voi työlle pyhittää.

kavereissani monilla juuri tuo asenne "ensin vakipaikka, sitten vasta aletaan tekemään lapsia". Tietysti ajattelevat, että parempi, että työnantaja maksaa, mutta musta vähän väärä ajattelutapa.

Mulla lapsi reilun vuoden ja mielestäni suht helposti sain töitä (toki moneen paikkaan hain ja laitoin läjän avoimia hakemuksia, tässä uudessa kaupungissa kun ei ole mitään suhteita ennestään) ja vakipaikan. Mielessä on ollut, että toinen lapsi pian perään niin ei tule liikaa ikäeroa. Tunnustan, ajattelin, että heti voi alkaa yrittää kun on vakityö (joka siis löytyi onneksi helposti). Nyt tuntuu, että vitsit kun on ihanaa olla pois kotoa aina ja suunnitella vähän omaa uraa, että en mä ihan lähiaikoina halua äippälomalle. Eli en vuoden päästä mutta varmaan sitten kahden vuoden päästä. Ja oliko sillä taas mitään väliä työnantajan kannalta.

Jep! Täällä yksi, joka hankkiutui puolen vuoden kuluttua töitten aloittamisen jälkeen raskaaksi! :wave:
Ei mikään ihme, että työnantajat palkkaavat nihkeästi.

Minun puolustukseni oli se, että oltiin jo 2 vuotta yritetty vauvaa, ennen kun aloitin työt.

Samaan firmaan palkattiin toinen nainen, joka raskautui kanssa melko pian töitten aloittamisen jälkeen. :D

Millä tavalla sitten työnhakijana voisin tuoda ilmi työnantajalle, etten ole hankkimassa lisää lapsia? Ihan suoraan sanomalla vaikkei sitä kysyttäisi? Itse valmistun yliopistosta keväällä ja meillä on kaksi lasta. Itselläni on työkokemusta ja todella haluaisin vakituisen työn. Lapsilukumäärä on täysi (ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä) vaikka ikää on vasta 31, mutta tätähän ei työnantaja voi tietää. Pitäisikö hakemukseen jo laittaa, että emme ole hankkimassa lapsia?? Laitanko muuten ansioluetteloon lapset mukaan vai en?

[QUOTE="vieras";28069691]Millä tavalla sitten työnhakijana voisin tuoda ilmi työnantajalle, etten ole hankkimassa lisää lapsia? Ihan suoraan sanomalla vaikkei sitä kysyttäisi? Itse valmistun yliopistosta keväällä ja meillä on kaksi lasta. Itselläni on työkokemusta ja todella haluaisin vakituisen työn. Lapsilukumäärä on täysi (ainakin tällä hetkellä tuntuu siltä) vaikka ikää on vasta 31, mutta tätähän ei työnantaja voi tietää. Pitäisikö hakemukseen jo laittaa, että emme ole hankkimassa lapsia?? Laitanko muuten ansioluetteloon lapset mukaan vai en?[/QUOTE]

Minulle lapset eivät ole ammatillinen ansio, joten heillä ei ole paikkaa ansioluettelossani. En myöskään paljasta ikää, siviilisäätyä tms. joutavuuksia.

Onneksi hankin lapset opiskeluaikana, nin ei ole tuota ongelmaa. Ja meillä mies jää aina kotiin lasten sairastaessa, koska sen töihin tulee sijainen mutta mulla taas samat työt odottaa...

Yhteistyössä