Miksi raskaana oleva on päikyssä töissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä uskon ainakin että olivat ihme hysteerisiä. Meilläkin kerran silmätulehduksesta soittivat että heti pitää tulla hakemaan lapsi pois tarhasta kun muuten tarttuu kaikkiin lol. Vähän oli aamulla punanen ja en ajatellut sen olevan mitään vakavaa vasta tahatäti itse sanoi että heillä on liikenteessä tarhassa sitä. Nääkin vois aina laittaa ilmotustauluun että mitä tauti epidemioita o liikkeellä että osaisi varautua. Ei oo kivaa kun sillonkin oli koe-aika duunissa kesken. Sit jonkun lapsi oksens siellä tarhassa niin siis voi lol joku silmätulehdus tai näppy. No joo mä luulen, että niiden tarkotus on olla hysteerisiä siellä.

Ja voi lol sentään.
Ja arvaa kun se silmätilehdus nimenomaan tarttuu.
Että kiitti ja kivat vaan sulle.
Kiva mun on ihan oikeassa työpaikassa selittää kun taas on lapsi kipeenä toisen lapsen äidin TYHMYYDEN vuoksi.

Meillekin se vesirokko tuli pihan toisilta lapsilta.. Meillä menikin sitten kolmisen viikkoa sisällä kun esikoinen sairastui eka ja siitä alle viikko niin tuli toiselle muksulle ja sitten vielä mulle.
Mistä olet varma, että sieltä se tuli? Meidän esikoisen vesirokko tuli niin, ettei oltu tekemisissä kenenkään vesirokkoa sairastavan kanssa, mutta jostain onnistui sen kuitenkin saamaan. Vesirokko on tarttuvimmillaan ennenkuin edes mitään ensimmäisiä oireita näkyy. Meilläkin tulkittiin ensimmäiset paukamat niskassa hyönteisenpistoiksi, kunnes sitten vuorokautta myöhemmin ne muuttuivat vesikelloiksi.

Tosin ei se aina niin hirveän helposti tartu. Nuoremmilla ehti kuukausikaupalla päiväkodissa olemaan aina joku vesirokossa, ennenkuin meille sitten tarttui ja silloinkin vaan toiseen. Toinen sai sitten siltä tarttuneelta.

Sinällään päiväkodissa töissäolijan kuuluisi selvitellä raskaana ollessaan oma vesirokkotilanteensa, kun tuota vesirokkoa kuitenkin vuosittain päiväkodeissakin kiertää.

Koska siellä samall hiekkalaatikolla oli naapurin mamma kahden vesirokko potilaan kanssa koska heillä oli vaan näppyjä ei edes kuumetta niin halusivat olla pihalla :) ainiin ne taiskin olla vielä silloin perhepäivähoidossa niin eivät oo sieltäkään saaneet kun ainoita penskoja olivat :) omat lapset siis..

No johan noilla lapsilla on ties mitä pikkunäppyä, naarmua ja ihottumaa välillä. Olisivat aika vähän tarhassa jos joka kuivasta kohdasta jäätäis kotiin, koska joku raskaana oleva ei ole tajunnut ottaa itse rokotusta yhteen yleisimmistä lastentaudeista. :D
Kerran lapsella oli kuivat jalat, selvisi myöhemmin enterorokoksi ja ei kyllä tullut mieleenkään, että kuivat jalkapohjat ainoana oireena (vasta myöhemmin kuume) olisi joku rokko... onhan noita. Laita palautetta esimiehelle, että vanhemmat ei osaa aina ennustaa jokaisesta näpystä ja työntekijöitä voisi ohjeistaa, että lapsilla voi olla mm. vesirokkoa, jos eivät sitä itse tiedä..

Ihmettelen, että miksi ihmeessä päiväkodin työntekijä ei juossut kiireen vilkkaan työterveyteen hakemaan saikkua, kun löysi näppylöitä muksusta. Itse ainakin sain sairaslomaa päiväkodista raskaana ollessani, kun oli enterorokkoa päiväkodissa. Ei edes samassa ryhmässä, mutta pihalla olivat olleet keskenään leikkimässä meidän ryhmän ja "rokkoisen ryhmän" lapset vapaapäiväni aikana...

Meitä pidettiin maailman paskimpina vanhempina, kun olimme vieneet lapsen hoitoon vesirokossa. Edellisenä iltana näin lapsen vatsassa rupisen näpyn ja luulin sen olevan itikan purema. vatsassa oli myös muutama nuppineulan pään kokoinen punainen laikku, näytti sellaiselta ihottumalta joka tulee hikoilusta.
Ei käynyt mielessäkään, että meillä olisi vesirokko, lääkärin mukaan meillä oli tämä kyseinen tauti vuosi sitten lievänä. No tästä tuli valitusta, koska siellä on raskaana oleva töissä.
Lääkäri sanoi, että viikon päästä lapsi on valmis hoitoon ja terve. Lapsella ei ollut kuumetta ja tauti oli hyvin lievä. näpyt olivat ruvella, kun palasimme hoitoon. Lasta hakiessa hoitajat olivat raivoisaan. He olivat löytäneet päänahasta kaksi näppylää joissa ei ollut vielä rupea. Ja taas olimme paskoja ihmisiä. Raskaana oleva tätä oli itkun partaalla ja hampaita yhteen purren koitti pitää huutonsa aisoissa.
Minä en ole lääkäri joten en nyt ymmärrä mitä teimme väärin. Noudatimme lääkärin ohjeita ja lapsi oli terve.

Meitä pidettiin maailman paskimpina vanhempina, kun olimme vieneet lapsen hoitoon vesirokossa. Edellisenä iltana näin lapsen vatsassa rupisen näpyn ja luulin sen olevan itikan purema. vatsassa oli myös muutama nuppineulan pään kokoinen punainen laikku, näytti sellaiselta ihottumalta joka tulee hikoilusta.
Ei käynyt mielessäkään, että meillä olisi vesirokko, lääkärin mukaan meillä oli tämä kyseinen tauti vuosi sitten lievänä. No tästä tuli valitusta, koska siellä on raskaana oleva töissä.
Lääkäri sanoi, että viikon päästä lapsi on valmis hoitoon ja terve. Lapsella ei ollut kuumetta ja tauti oli hyvin lievä. näpyt olivat ruvella, kun palasimme hoitoon. Lasta hakiessa hoitajat olivat raivoisaan. He olivat löytäneet päänahasta kaksi näppylää joissa ei ollut vielä rupea. Ja taas olimme paskoja ihmisiä. Raskaana oleva tätä oli itkun partaalla ja hampaita yhteen purren koitti pitää huutonsa aisoissa.
Minä en ole lääkäri joten en nyt ymmärrä mitä teimme väärin. Noudatimme lääkärin ohjeita ja lapsi oli terve.

Vesirokko tarttuu jo ennen näppylöitä, joten turhaa podet syyllisyyttä. Ja päiväkodin henkilökunnankin pitäisi tämä tietää. Ja jokainen hoitaja ottaa itse riskin, kun on päiväkodissa töissä ja tulee raskaaksi. Nimittäin päiväkodissa jyllää kaikki taudit. Kerran meille sanottiin, en muista nyt mistä taudista oli kyse, että kun yhden lapsen kotona on vauva. No, voi, voi, ei se meille kuulu jos jollain on sisarus päikyssä ja vauva kotona. Kyllä niitä taudinaiheuttajia tulee sitten väkisinkin. Tuskin kukaan vanhempi vie ehdoin tahdoin sairasta lasta päiväkotiin.

Ja voi lol sentään.
Ja arvaa kun se silmätilehdus nimenomaan tarttuu.
Että kiitti ja kivat vaan sulle.
Kiva mun on ihan oikeassa työpaikassa selittää kun taas on lapsi kipeenä toisen lapsen äidin TYHMYYDEN vuoksi.

Kyllä, silmätulehdus tarttuu. Se tarttuu siitä lapsen räkäisestä nenästä silmään, kun lapsi hankaa.

(Virus)tulehdukseen voi toki syödä anribiootin ja paranee 7 päivässä. Ilman lääkettä paranee viikossa.

HUS:n ohjeen mukaan silmätulehdus ei ole este päivähoitoon viennille.

Kyllä, silmätulehdus tarttuu. Se tarttuu siitä lapsen räkäisestä nenästä silmään, kun lapsi hankaa.

(Virus)tulehdukseen voi toki syödä anribiootin ja paranee 7 päivässä. Ilman lääkettä paranee viikossa.

Täällä ei kyllä syötetä antibioottia silmätulehdukseen, vaan siihen saa paikallisen silmään laitettavan antibiootin. Ja päivähoitoon voi viedä ensimmäisen hoitokerran jälkeen, jos ei ole muuten sairas.

http://www.hus.fi/sairaanhoito/last...sairastuu/Silmatulehdukset/Sivut/default.aspx

Tuossa sinulle "Hus:n ohje".

Lue mm kohta:
"Bakteeritulehduksessa silmä rähmii kellertävää, märkäisen näköistä eritettä. Lääkärintutkimus on tarpeen, bakteeritulehdus hoidetaan joko lääketipoilla tai -salvalla. Myös bakteeritulehduksessa on silmien huuhtelu useita kertoja päivässä suositeltavaa, vesijohtovesi käy huuhteluun hyvin. Silmät on hyvä puhdistaa erityisesti ennen lääkkeen laittamista, huuhdellen ulkonurkasta sisänurkkaan päin. Korvatkin on lääkärillä tarpeen tarkastaa, sillä samat bakteerit aiheuttavat molemmat tulehdukset ja silmätulehdusta saattaakin seurata parin vuorokauden kuluttua alkava korvatulehdus.

Milloin päivähoitoon?

Bakteerit ja virukset, jotka aiheuttavat silmätulehduksen, ovat samoja kuin hengitystietulehduksissakin, joten lapsen voi viedä päivähoitoon. Huolellisella käsien pesulla ja silmien hieromisen välttämisellä voi tarttumista vähentää."

Eli?? Silmätulehdus tarttuu muutakin kuin sun nenästä lapsees. Ja vaatii lääkärissä käynnin! Ja antibiootin.
Ahkeralla käsienpesulla voit yrittää ehkäistä ettet tartuta tautias myös vieraitten lapsiin ja työkavereihis.
Ja lääkäriin mennään kipeän punaisen ja rähmivän silmän kanssa senkin vuoksi, että lääkäri tarkistaa ettei silmässä ole esim sitä roskaa.

Vesirokko tarttuu jo ennen näppylöitä, joten turhaa podet syyllisyyttä. Ja päiväkodin henkilökunnankin pitäisi tämä tietää. Ja jokainen hoitaja ottaa itse riskin, kun on päiväkodissa töissä ja tulee raskaaksi. Nimittäin päiväkodissa jyllää kaikki taudit. Kerran meille sanottiin, en muista nyt mistä taudista oli kyse, että kun yhden lapsen kotona on vauva. No, voi, voi, ei se meille kuulu jos jollain on sisarus päikyssä ja vauva kotona. Kyllä niitä taudinaiheuttajia tulee sitten väkisinkin. Tuskin kukaan vanhempi vie ehdoin tahdoin sairasta lasta päiväkotiin.
Jaa ei vie vai :rolleyes:. Näin työntekijän näkökulmasta, noin kolme kertaa neljästä lapsi tuodaan hoitoon vaikka on selvästi jo kipeänä/ei ole vielä terve. Ai että ärsyttää muiden lasten puolesta, koska näinhän saamme nauttia kaikista taudeista monin verroin pidempään.

Yhteistyössä