Miksi se lapsi pitää vääntää liian nuorena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras avautuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras avautuu

Vieras
En jaksa enää kuunnella erään tyypin valitusta. Aina vaan vali-vali, En pääse baariin, Koska pääsis taas ryyppäämään, Menee hermot lapseen...yms.

Miksi pitää tehdä lapsi 19-vuotiaana jos kerran kiinnostaa biletys ja yöelämä sekä tietokoneella pelaminen ja kaikki muu enemmän kuin se lapsi. Nyt lapsi on 3-vuotias ja tämä tyyppi 22-vuotias. Luulisi jo että olisi aikuistunut, mutta ei.

Ja miksi tehdään lapsi sellaisen henkilön kanssa jonka kanssa ei muutenkaan tule toimeen. Sitten on "kiva" kituuttaa yksinhuoltajana ja VALITTAA. Omille vanhemmille voi tietenkin lykätä lapsensa hoitoon melkein joka viikonloppu ja vähän muutoinkin. Tarvii näes äiti omaa aikaa ja kaljaa. Eikö olisi kannattanut hieman elää sitä omaa elämää omassa kodissa ja sitten vasta perustaa sen perheen. Ei olisi jänyt kaivelemaan.

Jos kommetit ovat tällaisia: Odotan että tuo ..... muuttaa 18-vuotiaana pois niin sitten alan bilettämään kunnolla. Kasvaisipa pian että pääsisi rauhassa baariin yms.

Ja miksi se lapsi täytyy laittaa joka arkipäivä päiväkotiin vaikka äiti olisi vapaalla koulusta (lintsaisi). Siksikö että saa rauhassa pelata koko päivän tietokonepelejä.

Ja juota vaan sille lapselle kahvia ja Batterya ja syötä karkkia kuten teit jo siitä lähtien kun lapsi oli 5kk ikäinen. Koska "Neuvolan neuvot nyt on mitä on, ei niitä tarvitse ottaa tosissaan..."

Ja miksi pitää aina muistuttaa kuinka vaikeaa oli kun lapsi oli vastasyntynyt. Kun lapsi vain huusi ja huusi ensimmäisen pari viikkoa. Mahtaisiko johtua siitä että äiti iloisella mielellä veti röökiä koko raskauden ajan puoli askia päivässä?

Tulipahan avauduttua. Kiitos tälle palstalle tästä mahdollisuudesta!

P.S. onneksi joudun olemaan tämän henkilön kanssa tekemisissa kuitenkin suht harvoin, en edes joka viikko. Mutta välttää ei kuitenkaan voi koska hän on mieheni lähisukulainen.

Ei riipu välttämättä iästä, mutta joo, miksi sitä ei oikeasti ajattele siinä vaiheessa kun vielä voisi valita, että haluaako sitä lasta oikeasti ja mitä se lapsen kasvattaminen oikeasti tarkoittaa?!

No joo on se kyllä vaan niin että ei pitäisi sitten valittaa jos lapsen tekisi nuorena. Pitäisi ajatella mitä siitä seuraa eli ei tod. juosta baareissa ja kavereiden kanssa.

Itse tein ensimmäiset 18- ja 19-vuotiaana, nyt itkän ajan päästä ajateltuna meni kyllä taas toiseen ääripäähän överiksi kun en ekaan neljään vuoteen ollut muuta kuin 24/7 lasten kanssa ettei kukaan pääsisi sanomaan että NO NIH! Pitihän se arvata.. Ihan suunniteltuja oli lapset ja en ikinä vaihtais sitä aikaa pois.

Mutta ei se vaan sovi kaikille, silloin pitäis jättää tekemättä ja siirtää ainakin 10v...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mitä se äidin ikä tähän liittyy? Voi omaan elämään tottunut yli kolmekymppinenkin äiti kokea lapset rasitteena.

Yleensä 30-vuotias on ehtinyt elää jo "omaa elämää". Tämä henkilö kaipaa juuri sitä omaa elämää ja vapaata sinkkuna pörräämistä baareissa.

Tyyppi kyllä vakuuttelee että Halusin lapsen nuorena, En kadu että tein lapsen. Mutta heti seuraavassa lauseessa kiroaa ja toivoo että pian taas pääsisi baarin ja Miksi piti tuo lapsikin tehdä kun nyt ei pääse baariin.

Ai siis oli ihan suunniteltu juttu? no, ei ihan siltä ainakaan kuulosta.. Mä sain lapsen 20-vuotiaana, eikä ollut suunniteltu.. Alussa vaati sopeutumista, mutta hyvin äkkiä huomasin, että en edes kaipaa mihinkään baariin, hyi yöks!:x Silloin raskaana ollessa vannoin, etten ikinä tee enempää lapsia, mutta nyt kun haluaisin niin eipä tärppääkään kahden vuoden yrityksen jälkeenkään.. Oisko joku kirous noista puheistani..?:/

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mitä se äidin ikä tähän liittyy? Voi omaan elämään tottunut yli kolmekymppinenkin äiti kokea lapset rasitteena.

Yleensä 30-vuotias on ehtinyt elää jo "omaa elämää". Tämä henkilö kaipaa juuri sitä omaa elämää ja vapaata sinkkuna pörräämistä baareissa.

Tyyppi kyllä vakuuttelee että Halusin lapsen nuorena, En kadu että tein lapsen. Mutta heti seuraavassa lauseessa kiroaa ja toivoo että pian taas pääsisi baarin ja Miksi piti tuo lapsikin tehdä kun nyt ei pääse baariin.

En kyllä ymmärrä tosiaan tuota ikää. On paljonkin 19 vuotiaita äitejä jotka hoitavat mallikelpoisesti lapsensa. Paremminkin kuin 30 vuotiaat.

En kyllä ymmärrä yleensäkään tuota asennetta pitää päästä baariin ja toivoa et lapset lähtis. On siinä tosi kiva lapsella elää jos vanhemmat katuvat että tuli tehtyä tuo lapsi.

Mun äiti on saanut mun 19-vuotiaana ja hyvinpä hän on hoitanut ja kasvattanut kolme lasta. Lapset muuten kaikki saman miehen kanssa. Sitten taas tiedän vanhempana lapsia saaneita jotka eivät niin niistä lapsista piittaa.

Typerää aina vetää tuo äidin nuori ikä tähän. Varsinkin jonkun YHDEN tutun tekemisten perusteella.

Jaajaa. Minä tunnen(tiedän) jokusen reippaasti yli kolmekymppisen äidin, joka viettäis mielummin aikaa esim terassilla kuin laten kanssa kotona, ja muksut on millon missäkin hoidossa.
Ja tunnen myös jo 17 vuotiaana äidiksi tulleita jotka ei edes halua antaa lapsiaan hoitoon että pääsisi ryyppäämään, koska ei sitä halua.
Että ei se ikä kuitenkaan kaikkea kerro.

Sain lapsen 19-vuotiaana, pillerit petti. Kuitenkin sopuduin raskausaikana ajatukseen ja olin jo onnellinen tulevasta lapsesta. Itse olen mieheni kanssa enemmänkin kotikissa. Itse olemme lapsen pääasiassa hoitaneet. Jos minä olen halunnut käydä jossain vaikka siskoni kanssa, mieheni on jäänyt hoitamaan häntä ja päinvastoin. Haluan hoitaa lapseni niin hyvin kuin pystyn ja että hänen elämästään tulee onnellinen. Iälläni ei ole ollut mitään merkitystä äitinä olemisessa. En koe olevani vankilassa. Jaksan leikkiä tytön kanssa päivät pitkät.

Yhtä hyvin joku 30 äiti voisi kitata kaljaa ja olla mieluummin baareissa kuin kotona lapsen kanssa. Kaikki riippuu ihmisen luonteesta ja siitä haluaako kasvaa koskaan äidiksi, aikuiseksi.

Ihme yleistämistä taas tuosta NUORESTA iästä. Yhtälailla "vanhemmat" ihmiset haluavat kaljakuppiloihin ym ym... Itse olin 19-vuotias kun sain esikoiseni ja olen niin suunnattoman onnellinen hänestä. Baariin ei edes tee mieli lähteä. Nyt olen 20-vuotias ja odotan jo toista lastani. :heart:

ehkä tässä oli suurimpana pointtina se että todella moni valittaa kui raskasta lasten kanssa on. oikeasti. miettikää niitä naisia jotka aikoinaan hoitvat lehmät ja lapset ja pellot ilman itkuhälyttimiä, astian ja pyykinpesukoneita tai edes juoksevaa vettä. nykyään kaiken vain pitää olla niin perkeleen helppoa! minä minä minä ihmisiä on ihan liikaa. ja lapset on jotain särkyviä näyttelyesineitä.

Ei sitä nuorena lapsen saamista arvostella sen takia, että "nuoret haluavat baariin" tai etteivät jaksaisi hoitaisi lastaan. Noita "ongelmia" on ihan kaikilla: kaikki normaalit ihmiset haluavat välillä omaa aikaa ja ovat väsyneitä.

Kritisoinnissa on kyse siitä, että näillä nuorilla vanhemmilla ei ole ollut omaa elämää ennen lapsia. Sillä ei ole väliä miten sitä aikuisuutta viettää: opiskellessa vai töissä, ulkona käymällä vai kotona jne. Mutta oikeasti: niin lasten kuin vanhempien hyvinvoinnin takia olisi hyvä, että vanhempi olisi ehtinyt olla aikuinen ennen kuin rupeaa tekemään tulevaa aikuista. Se, että lapsi ja vanhempi kasvavat yhtä aikaa aikuisiksi ei vain ole hyvä juttu.

muoks. lisäsin viimeiseen lauseeseen sanan "aikuisiksi", etten tulisi enää väärin ymmärretyksi.

Alkuperäinen kirjoittaja kyläluuta:
ehkä tässä oli suurimpana pointtina se että todella moni valittaa kui raskasta lasten kanssa on. oikeasti. miettikää niitä naisia jotka aikoinaan hoitvat lehmät ja lapset ja pellot ilman itkuhälyttimiä, astian ja pyykinpesukoneita tai edes juoksevaa vettä. nykyään kaiken vain pitää olla niin perkeleen helppoa! minä minä minä ihmisiä on ihan liikaa. ja lapset on jotain särkyviä näyttelyesineitä.

Niin, noinhan se usein ajatellaan - toinen näkökulma on sitten se, että entisaikaan naisten maailma oli koti, ja kukaan ei odottanut/olettanut/asettanut heille paineita käydä kodin ulkopuolella töissä, tuoda leipää pöytään ja tehdä uraa. Samoin useimmiten entisaikaan samassa talossa/pihapiirissä oli enemmänkin sukua, joka osaltaan hoiti lapsia ja kantoi vastuuta heistä. Ei entisaikoja ja nykypäivää ihan noin yksisilmäisesti voi vertailla keskenään, vaikeudet ja paineet olivat silloin erilaisia kuin nyt, mutta takuuvarmasti niitä oli sekä ennen että nykyään.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Ei sitä nuorena lapsen saamista arvostella sen takia, että "nuoret haluavat baariin" tai etteivät jaksaisi hoitaisi lastaan. Noita "ongelmia" on ihan kaikilla: kaikki normaalit ihmiset haluavat välillä omaa aikaa ja ovat väsyneitä.

Kritisoinnissa on kyse siitä, että näillä nuorilla vanhemmilla ei ole ollut omaa elämää ennen lapsia. Sillä ei ole väliä miten sitä aikuisuutta viettää: opiskellessa vai töissä, ulkona käymällä vai kotona jne. Mutta oikeasti: niin lasten kuin vanhempien hyvinvoinnin takia olisi hyvä, että vanhempi olisi ehtinyt olla aikuinen ennen kuin rupeaa tekemään tulevaa aikuista. Se, että lapsi ja vanhempi kasvavat yhtä aikaa ei vain ole hyvä juttu.

Peesi!

Minä en yleistänyt vaan kerroin vain tästä yhdestä tapauksesta. Niin että miksi se lapsi piti vääntää niin nuorena koska selkeästi tämä henkilö ei ollut sittenkään valmis.

Sama henkilö antaa alaikäisille tupakkaa ja naureskellee teinin kännijutuille vaikka tietää että teinin vanhempi ei hyväksy juomista.

Alkuperäinen kirjoittaja kyläluuta:

Nykyajan lastenhoidon helppoutta ei tule kritisoida vaan kiittää! Siitä on ensisijaisesti lapselle hyötyä, ei aikuisille. Lastenhoidon helppoudesta puhuttaessa usein unohtuu, että ennen vanhaan lapsikuolleisuus oli paljon korkeampi ja lapset joutuivat paljon usemmin onnettomuuksiin.

Aika monilta tuntuu myös unohtuvan, että vaikka lastenhoito on nykyään välineellisesti helpompaa niin kasvatuksessa on nykyään paljon enemmän työtä kuin silloin aikoinaan. Uusi aika, uudet haasteet :) .

Alkuperäinen kirjoittaja Aurora:
Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Se, että lapsi ja vanhempi kasvavat yhtä aikaa ei vain ole hyvä juttu.

Peesi!

Miksi? Henkistä kasvua tapahtuu ihan läpi elämän, ainakin itse olen ihmisenä vielä ihan raakile ja huomaan joka vuosi muuttuvani, kutsutaanko sitä aikuistumiseksi vai miksi, sitä en tiedä.
On sitten ihan yksilöllistä missä vaiheessa tätä kasvua on vaikkapa 18-vuotiaana.
Itse ainakin olin jo kerennyt paljon sellaista alle kaksikymppisenä mitä monet eivät koe koko elämänsä aikana kuten vaikkapa asua itsenäisesti ulkomailla..
Toiset taas ovat ihan lapsukaisia joiden ei kuulukaan edes miettiä omaa perhettä.
Kumpikaan ei ole huono asia jos on saanut itse valita tiensä.

Uusimmat

Yhteistyössä