Miksi se vaan huutaa koko ajan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huutajan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huutajan äiti

Vieras
Minulla on ihana 5v. tyttö mutta jostain syystä tämä tyttö huutaa aina ja kaikesta. Siis hyvässä ja pahassa. Kun tyttö leikkii ja on iloinen/innoissaan, hän huutaa sellaista kiljumista ja kirkumista. Kun tyttöä kiukuttaa, hän karjuu pää punaisena rumia sanoja tai ihan vain huutaa suoraa huutoa. Kun tyttö loukkaa itseään, hän itkee huutamalla, oikein kailottaa kita ammollaan.

Tämä alkaa olla jo jopa kiusallista. Sillä päiväkodista huomautellaan usein, että tytöllä on vähän kovaääninen tapa ilmaista itseään. Kylässä tulee kiusallisia hetkiä, kun tyttö ilmaisee mielipidettään. Pulkkamäessä hän kääntää katseet puoleensa, kun melkein meinasi itseään loukata mutta huutaa kuitenkin kuin olisi vähintään käsi irti. Jäähylle laittamisen kuulee koko naapurusto, kun tyttö ilmaisee kiukkuaan ja turhautumistaan.

Ja ihan totta, olen yrittänyt asiaan vaikuttaa monella tavalla. Olemme yrittäneet hyvällä jutella, että jos vähän hillitäisiin äänenvoimakkuutta. Olen komentanut, olen jäähyttänyt huutamisesta. Olen ottanut leluja jäähylle. Olen palkinnut, kun on pystynyt normaalilla äänellä puhumaan. Ollaan pidetty sellaista "super nanny taulua" seinällä, johon on tarroilla kerätty palkinto jne. Mutta mikään ei tehoa.

Auttakaa nyt keksimään joko uusia keinoja tai sitten jotain muita vinkkejä. Millä tytön saisi puhumaan huutamisen sijaan?

Se on tytön geeneissä ja luonteessa niin syvällä, että tuskin sitä saa muutettua. Tuli joskus ohjelmaa identtisistä kaksosista ja aivan erilaisissa perheissä adoptoituna kasvaneilla tytöillä oli aivan sama innostumishuuto ja riehunta :D

Pari vuotta, niin kaipa se järki ja mielen hallinta kasvaa niin, että huuto vähenee...

Ei tytöllä kuulossaan mitään vikaa ole. Ihan normaalit ikätasoiset aistit, taidot ja tiedot. Mutta se vaan huutaa lujaa.

Tyttö ei osaa olla hiljaa ollenkaan. Esim. kun pienempi sisarus nukkuisi päiväunia ja tyttö leikkii niin nuken kanssa pitää huutamalla laulaa jotain. Jos tyttö lukee/selaa kirjaa, se tapahtuu ääneen kommentoiden. Jos tyttö pelaa palapeliä, sekin sisältää innokkaita "jes" huutoja. Jos tyttö piirtää, kynillä pitää rummuttaa ja samalla loilottaa jotain päälle. Eli pikkusisarus herää herkästi ja itsellä on hermot kireällä, kun pienempi narisee sitten väsymystään loppupäivän.

Eikä kyse ole siitä, etteikö tytölle olisi sanottu asiasta. Joko viesti ei mene perille tai sitten tyttö ei vaan halua ajatella asiaa. Tämä asia nousee useita kertoja päivässä esiin, käytännössä aina, kun pikkusisarus nukkuu, kun käymme kaupassa, kun aamulla heräämme ennen naapureita jne. Mutta kun ei vaan tapahdu mitään nytkähdystä parempaan päin. Päin vastoin!

Tyttö tietää, että huutamista voi käyttää myös kiristämiseen. Hän tietää, että jos huutaa tarpeeksi niin vanhemmat reagoivat (koska kerrostalossa ei vaan voi antaa lapsen karjua pitkiä aikoja putkeen). Kun tytön laittaa jäähylle, hän karjuu niin lujaa, että mitä siinä voi enää tehdä? Tyttö huutaa helposti puoli tuntia putkeen ja todellakin huutaa, ei esim. uikuta pientä narinaa. Mitkään puheet ei mene perille. Olen laittanut leluja jäähylle jos huuto ei lopu, kun olen laskenut viiteen (kertonut toki säännön ennalta) mutta huuto vaan voimistuu sitä mukaan, kun yritän sitä hiljentää. Olen ollut huomaamatta koko showta mutta sitten tyttö tehostaa huutoaan potkimalla seiniä.

En todellakaan tiedä, mitä tekisin tytön kanssa. Minulla on sellainen olo, että en osaa käsitellä tyttöä oikein vaan pelkästään pahennan tilannetta yrityksilläni.

Yhteistyössä