Miksi sitä pitää syöttää roskaruokaa pienille lapsille?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä se vaan just niin on, että "lapsi oppii syömään samaa ruokaa kuin muutkin". Mun mielestä ranskiksia syövää taaperoa paljon järkympi näky on se 3-vee, joka vetelee mäkkärillä omaa purkkiruokaa. Milloin ne lapset sitten oppivat, ettei ravintolaan kuulu tuoda omia eväitä? Meillä lapset ovat siirtyneet syömään samoja ruokia muun perheen kanssa silloin, kun ovat kiinnostusta asiaa kohtaan osoittaneet, siis noin 1-vuotiaina. Ja sen jälkeen heillekin on ne omat ateriat tilattu, olipa ravintolana mikä tahansa. Eikä ole ikinä ollut sitä ongelmaa, että vaatisi omaa purkkiaan tarjotun ruuan tilalle. Näin kun tuntuu teillä "täydellisillä äideillä" olevan.

Mä en tajua sitä, että miksi taaperolle edes tarjotaan roskaruokaa tai karkkia. Jos toinen ei sitä kaipaa, niin miksi ihmeessä pitää maistattaa? Ihminen ei menetä mitään, vaikka ei ikinä söisi roskaruokaa tai karkkia? Enkä siis tarkoita ettei lapselle saisi ikinä antaa mitään epäterveellistä, koska se on jo nipoa. Mutta pitäisi malttaa odottaa sitä lapsen omaa kiinnostusta toisten (epäterveellisiin) syömisiin.

Se on jännä kun tästä asiasta keskustellaan, niin ihmiset kertoo käyvänsä Mäkillä/Hesessä muutaman kerran vuodessa. Silti näissä paikoissa näyttää olevan valtavat jonot päivittäin (kuljen useamman ohi:) työmatkalla). Niin että KUKA siellä sitten käy :D

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Kyllä se vaan just niin on, että "lapsi oppii syömään samaa ruokaa kuin muutkin". Mun mielestä ranskiksia syövää taaperoa paljon järkympi näky on se 3-vee, joka vetelee mäkkärillä omaa purkkiruokaa. Milloin ne lapset sitten oppivat, ettei ravintolaan kuulu tuoda omia eväitä? Meillä lapset ovat siirtyneet syömään samoja ruokia muun perheen kanssa silloin, kun ovat kiinnostusta asiaa kohtaan osoittaneet, siis noin 1-vuotiaina. Ja sen jälkeen heillekin on ne omat ateriat tilattu, olipa ravintolana mikä tahansa. Eikä ole ikinä ollut sitä ongelmaa, että vaatisi omaa purkkiaan tarjotun ruuan tilalle. Näin kun tuntuu teillä "täydellisillä äideillä" olevan.

Toihan onkin sit se ainoo vaihtoehto :laugh: Et jos ei anneta roskaa syödä niin sit vaan purkkiruokaa :laugh: :laugh:

Jos syö 34 kertaa viikossa terveellisesti kotona ja yhden kerran "mäkkärillä" puolikkaan hampurilaisen ja osan pienistä ranskalaisista niin kertokaa ihmeessä missä vaiheessa se lapsi menee "pilalle"?

Alkuperäinen kirjoittaja Omppu:
Se on jännä kun tästä asiasta keskustellaan, niin ihmiset kertoo käyvänsä Mäkillä/Hesessä muutaman kerran vuodessa. Silti näissä paikoissa näyttää olevan valtavat jonot päivittäin (kuljen useamman ohi:) työmatkalla). Niin että KUKA siellä sitten käy :D

Ne on aina ne muut :D
Suomessa on hirveesti ylipainoisia lapsia, mut ei kukaan koskaan myönnä et itsellä olis tai et se syy ylipainoon vois löytyä itsestä :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Mut sanokaa mulle joku järkeenkäypä syy, miksi sille taaperolle pitää antaa roskaruokaa?

No mä vastaan taas omalta osaltani, että me ollaan usein reissussa tai illat on muuten niin täynnä ohjelmaa, että ruuanlaitto ja kotona syöminen jää. Joten mieheni kanssa mennään nopeesti syömään jotain, mäkkäriin yleensä, ja tottakai lapselle ostetaan ruokaa samalla. Edelleen, siinä ei mun mielestä ole yhtään mitään pahaa. Ranskalaiset pyydetään suolattomina ja lasten hampurilaisessa ei ole majoneesia. Siinä on sämpylä, pihvi, suolakurkku, sipulia, ketsuppia ja sinappia. Lisäksi saa juustoa jos haluaa. Lapsella on juomana aina vesi. Paremmin lapsi saa tuosta mahansa täyteen kun siitä et ostaisin vaan jotain välipalaa viereisestä kaupasta. Eikä tämä ole meilläkään joka päiväistä. Eikä se et muutaman kerran kuussa käydään mäkissä tarkoita sitä etteikö meillä kotona olisi ruokajuomana rasvaton maito, janojuomana vesi, terveellisiä välipaloja ja tuoreita vihanneksia, itsetehtyjä sämpylöitä ja vähärasvaisesta jauhelihasta tehtyä makaronilaatikkoa.

Roskaruoan makuun jää kuule helpommin koukkuun. Näin ainakin minulle on joku ravintoihminen joskus sanonut ja kyllähän se suklaakin addiktoi. Porkkana on ihanaa mutta se hesen majoneesi koukuttaa:)

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Jos syö 34 kertaa viikossa terveellisesti kotona ja yhden kerran "mäkkärillä" puolikkaan hampurilaisen ja osan pienistä ranskalaisista niin kertokaa ihmeessä missä vaiheessa se lapsi menee "pilalle"?

Ei se mene pilalle, mutta pienestä opitaan ne makutottumukset jotka muokkaa ruokailutottumuksia isompana.

Tätä mäkään en ymmärrä, tosin meillä käydään noin kerran kuussa syömässä roskaruokaa. Kotona normaalisti syödään 2 x päivässä lämmin ruoka, aamiainen, välipala ja iltapala. Jos sitten kerran kuussa herkutellaan niin en ymmärrä miksi lapsi ei saisi.

Niin, että ääripäästä ääripäähän vain? |O

Käsittämättömintä tuossa jutussa onkin se, miksi sitä roskaruokaa pidetään "herkkuna"? Eihän se edes maistu millekään. Opetat lapsillesi, että "herkku"=rasvassa uitettua hiilarimössöä tuhdisti suolattuna ja jälkiruoaksi sokeria.

Alkuperäinen kirjoittaja py taas:
Mut sanokaa mulle joku järkeenkäypä syy, miksi sille taaperolle pitää antaa roskaruokaa?

No mä vastaan taas omalta osaltani, että me ollaan usein reissussa tai illat on muuten niin täynnä ohjelmaa, että ruuanlaitto ja kotona syöminen jää. Joten mieheni kanssa mennään nopeesti syömään jotain, mäkkäriin yleensä, ja tottakai lapselle ostetaan ruokaa samalla. Edelleen, siinä ei mun mielestä ole yhtään mitään pahaa. Ranskalaiset pyydetään suolattomina ja lasten hampurilaisessa ei ole majoneesia. Siinä on sämpylä, pihvi, suolakurkku, sipulia, ketsuppia ja sinappia. Lisäksi saa juustoa jos haluaa. Lapsella on juomana aina vesi. Paremmin lapsi saa tuosta mahansa täyteen kun siitä et ostaisin vaan jotain välipalaa viereisestä kaupasta. Eikä tämä ole meilläkään joka päiväistä. Eikä se et muutaman kerran kuussa käydään mäkissä tarkoita sitä etteikö meillä kotona olisi ruokajuomana rasvaton maito, janojuomana vesi, terveellisiä välipaloja ja tuoreita vihanneksia, itsetehtyjä sämpylöitä ja vähärasvaisesta jauhelihasta tehtyä makaronilaatikkoa.

No siinähän tottuu syömään mäkkärillä. Voihan sitä kaunistella vaikka kuinka mutta se pihvi ei ole mitenkään terveellinen vaan eläinten ties mistä tuotteista tehty ja rasvainen. Sämpylä sekin vailla ravintoaineita, vaalea pulla.

Ei se mene pilalle, mutta pienestä opitaan ne makutottumukset jotka muokkaa ruokailutottumuksia isompana.

Jepjep... Mutta he eivät kuitenkaan siellä mäkkärillä tule syömään yhtään useammin kuin minä sen maksan. Ja sitten kun on omaa rahaa niin ovat jo niin isoja että tajuavat itse mikä on hyväksi tai pahaksi. Niin kauan kun minä pidän huolta heidän syömisestä ei muidenkaan tarvitse olla huolissaan.

Jotta roskaruuasta saa riittävän määrän tarpeellisia ravintoaineita, sitä pitää syödä valtavat määrät ja samalla saa tietysti valtavat määrät tarpeetonta energiaa.

Turha asiasta pillastua sellaisten jotka käy lasten kanssa kerran kuussa mäkkärillä, tuossa ohjelmassa oli kyse joka päiväisistä valinnoista, jotka olivat huonoja.

Alkuperäinen kirjoittaja wee:
Käsittämättömintä tuossa jutussa onkin se, miksi sitä roskaruokaa pidetään "herkkuna"? Eihän se edes maistu millekään. Opetat lapsillesi, että "herkku"=rasvassa uitettua hiilarimössöä tuhdisti suolattuna ja jälkiruoaksi sokeria.

Näinhän se on. Mutta vaikka luen tuon oman tekstini monta kertaa niin en löydä "jälkkärisokeria" mistään.

jaa-a..eikai kellekkään pidä antaa roskaruokaa.
yhtä epäterveellistä se on aikuiselle kun lapsellekkin.
me käydään todella harvoin syömässä hampurilaisravintolassa ja ainoo joka syö hampurilaisen kaikkine tarpeineen on mies.
lapsien hampurilainen on vaan ketsupilla,eikä sen vuoksi ettei ne söis muuta vaan senvuoksi ettei se majoneesi ja juusto oo nii hyvää.
ranskalaisia siinä annoksessa on tosi vähän,mutta on ne kamalan epäterveellisiä silti. onneks ne sentään on paistettu kohtalaisen hyvässä kasviöljyssä.
mehuja ei juo kun vanhin 5v kerhopäivinään.
kerranviikossa on liikaa hampparia syödä,aikuisenkaan. me käydään luultavasti kerran 2kk tai jopa harvemmin. lapset ei siitä hampurilaisesta oikeestaan edes pidä,raskalaisia söisivät. joten ennemmin teen niitä kotosalla uunissa.

Alkuperäinen kirjoittaja see:
Py - ihmiset on erilaisia. Teillä on kai hyvät geenitkin matkassa. Kyse oli ruokatottumuksista ja niiden siirtymisestä tulevalle sukupolvelle. Varmasti teidänkin lapset pääsevät roskaruoan makuun jos kolmekin kertaa kuussa käytte mäkkärillä. Näin se vaan on. Ja jos touhuilette ja olette muuten terveellisellä linjalle niin ei ylikiloja varmasti kerry. Mutta oppivat he roskaruokaa kuitenkin syömään. Toiselle perheelle tämä voisi olla kohtalokastakin käydä mäkkärillä joka viikko jos ei liikuta yhtään ja kalorit jää sitten kehoon.

No mutta enhän mä voi toimia muiden perheiden mukaan vaan ihan omani :) Ja kun ap kysyi, mä vastasin. Enkä osaa vastata miksi tai miten se on muissa perheissä, vaan miten se on meidän kohdalla. Ja timpan kanssa olen samaa mieltä, jos kaikki muut 34 ateriaa viikossa on kotona terveellistä ruokaa, niin ei se 1 ole vielä turmioksi. Enkä mä edelleen ymmärrä miksi lapsi tai aikuinen ei saisi "oppia" syömään mäkkäriruokaa sillon tällön? Käydäänhän me ravintoloissakin ja todellakin haluan et lapsi oppii niissäkin syömään ruokaa eikä ala itkemään et haluaa kotiin kun ei voi syödä mitään muuta kun niitä äidin lihapullia kun kaikki muu maistuu oudolle. Olen tällaisiakin lapsia nähnyt. Ei voi syödä mitään muuta kun sitä äidin tekemään kun maistuu erilaiselle.

Mitä täällä nyt keuhkotaan jostain kerran kuussa mäkkäreillä keikoista. Kysehän oli juuri PÄIVITTÄISESTÄ mässäämisestä. Monet on tulleet puolustelemaan omia salaisia keikkojaan mäkkäriparadisoon vaikka ei ollut asian ydin:)

Toihan onkin sit se ainoo vaihtoehto :laugh: Et jos ei anneta roskaa syödä niin sit vaan purkkiruokaa :laugh: :laugh:

Niin, itse tuolla aloituksesi lainauksella taisit juurikin viitata siihen taannoiseen keskusteluun, jossa osa mammoista jaksoi taivastella sitä kerran kuussa tapahtuvaa perheen yhteistä mäkkäriateriaa. Tottakai on vaihtoehtoja, mutta jos nyt juuri sillä kertaa teki mieli mäkkärille tai piti saada se ateria suht nopeasti tai oltiin reissussa... mikä tahansa syy näistä on ihan pätevä sinne poikkeamiseen...niin silloin mä en todellakaan voi ymmärtää, että miksi se lapsikin ei saisi nauttia niitä kyseisen ravintolan tarjoamia tuotteita.

En pysty käymään edes itse mäkkärissä, se hajukin on niin kuvottava, sellainen eltaantunut rasva ja ne ahmivat ihmiset siellä majoneesit suupielestä roikkuen. Onneksi asutaan kaupungissa jossa on tarjolla muutakin pikaruokaa kuin hampurilaispaikat jos hätä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja wee:

Näinhän se on. Mutta vaikka luen tuon oman tekstini monta kertaa niin en löydä "jälkkärisokeria" mistään.

Niin sanottu "sä-passiivi".

Jepjep... Mutta he eivät kuitenkaan siellä mäkkärillä tule syömään yhtään useammin kuin minä sen maksan. Ja sitten kun on omaa rahaa niin ovat jo niin isoja että tajuavat itse mikä on hyväksi tai pahaksi. Niin kauan kun minä pidän huolta heidän syömisestä ei muidenkaan tarvitse olla huolissaan.

Mä voisin peesata tätä :) Tuohon sokerijälkkäriin vastaan kanssa sen verran, että ei tuo meidän lapsi ole koskaan karkkia edes maistanut eikä mäkkärissä todellakaan osteta mitään sundaeta jälkiruuaksi. Jäätelöä on kotona saanut ja pari kertaa suklaata maistanut. Keksejä meillä ei ole koskaan koska niitä ei syö kukaan. Rahkoja ja kiisselejä on meillä jälkiruokina tosin onhan nekin sokerijälkkäreitä ;)

Yhteistyössä