Miksi sitä pitää syöttää roskaruokaa pienille lapsille?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En koko ketjua jaksanut lukea läpi, mutta oon myös itse sitä mieltä, että kotoa ne terveet ja järkevät ruokatottumukset opitaan. Ja kuten joku ihmetteli, että miksi äiti joka on todella ylipainoinen ja syö epäterveellisesti niin jatkaa tätä samaa oman lapsen kohdalla eikä edes yritä muuttaa tapojaan?
Itse olen ala-aste iässä ollut ylipainoinen, siihen aikaan ei ollut kyllä mäkkäri ja hese ruokia, mutta hirveen epäsäännöllisesti söin ja vaikka ruoka-aikaan normi kotiruokaa niin silti tuli otettua paljon niitä ylimääräsiä välipaloja. Kyllä oma äiti aina toitotti herkuista ynnä muista, että ei tee hyvää, mutta en mä kuunnellut. Ja liikunta oli aika vähissä silloin. Nyt itse äitinä yritän opettaa lapsille ne terveet ruokatavat ja korostaa liikunnan tärkeyttä. Hedelmät ja marjat kuuluu jokapäivään ja salaattia ruuan kanssa. Harrastuksia on kaikilla, sekä omia että yhteisiä. Toivottavasti lapsille myös jää kotona opitut tavat, sillä itse muistan olleeni kovin onneton pulleana ja enkä todellakaan toivo samaa omille lapsille!

Alkuperäinen kirjoittaja shihtzu:
Jos pistetään kotiruoka ja mäkkärin ruoka vierekkäin, niin voisi moni teistä mammoista yllättyä, että se mäkkärin ruoka ei olekaan niin pahasta kuin luulette ja monesti se kotiruoka voikin olla paljon epäterveellisempää.

Tästä olis kiva kuulla jotain esimerkkiä? No joo, ranskalaiset kotona tehtynä (onko nekään NIIN rasvaisia kuin hampparipaikoissa) + lisäks joku rasvainen pihvi/kananugetit? Majoneesia pläjäys ja rasvainen cheddarjuusto...Ja lisäks limsaa sekä tietty se aivan valkoinen sämpylä. Kotiruokaa, juuuh :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja wee:
Nykypäivän äideillä ei ole mitään tietoakaan maalaisjärjestä, asiat on joko tai, elikkä joko syödään sitä roskaruokaa aina tai ei koskaan.

Kyllä maalaisjärki on hyvin kaukana pikaruokapaikkojen aterioista.. :) Maalaisjärkeä on tarjoilla lapselleen ravitsevaa ruokaa eikä mitä tahansa moskaa.

Jos pistetään kotiruoka ja mäkkärin ruoka vierekkäin, niin voisi moni teistä mammoista yllättyä, että se mäkkärin ruoka ei olekaan niin pahasta kuin luulette ja monesti se kotiruoka voikin olla paljon epäterveellisempää.

Taas peesailen shintsua. Ainakin siinä kotiruokaesimerkissä, missä laitettiin nuudeleita ja kinkkua sekaisin ja lorotettiinkohan vielä päälle kermaa. Todellakin terveellistä... Ja samaten kaupan einekset sisältävät lähes kaikki enemmän lisäaineita (esim. sitä natriumglutamaattia) kuin mäkkärin ruoka.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Paljonko siinä naudan pihvissä ja perunoissa on kovaa rasvaa per annos?

Mahtaisiko löytyä mäkkärin sivuilta?[/quote]

Ajattelin että täällä monikin osaa ulkoa kertoa koska siitä tunnutaan niin kovasti puhuttavan. Ettei vain olisi taas mutusta kysymys?

se on just tätä, plussa mammat ei käy mäkkärillä kun 2x vuodessa, maksimissaan
lapset eivät juo ikinä mehuja
karkkia ei osteta

silti mehuja vaan joku ostaa kun niitä kaupoissa kerta myynnissä pidetään, mäkkärit ja heset on aina pullollaan ihmisiä, karkkiakin kaupousta ostetaan paljon
miten ne kaikki "yli-ihmiset" ovat tänne plussalle oikein löytäneetkään :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja vierastaja:
Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Niimpä...mikähän toi juttu tosta 3 vuodesta oikein on. Mammoilla menee jotkut päivähoitorymien ikärajat tai kotihoidon tuen päättyminen sekaisin lapsen ravintosuositusten kanssa...

Juu, syötä sinä vain rauhassa 2-vuotiaallesi mäkkärin sapuskoita tai kahvilassa pullaa, eihän se minulta ole pois! ;)

Oliko toi lupaus! Kiitos kiitos, vihdoinkin saadaan tehdä rauhassa omien lastemme kanssa juuri niin kuin itse halutaan ja parhaaksi katsotaan. Loppuiskohan nää taivasteluketjutkin vihdoin...

Juu tee sinä niin kuin haluat, mutta anna meidän junttien myös tarjota omille lapsillemme purkkiruokaa siellä "ravintolassa". Näin kai se suvaitsevaisuus oikeasti menisi..

OK, kunhan tajuutte itse olevanne huonokäytöksisiä juntteja. Minäkin tajuan, että on olemassa mäkkäriruokaa terveellisempää ruokaa. Tasapuolista ja suvaitsevaista.

Eikös se mene niin, että 1 vuoden iästä eteenpäin lapsi voi syödä samaa kuin muutkin, joten alle 1-vuotiaalle ymmärrän omat ruoat, mutta en enää oikeastaan sitä vanhemmille. Jos me nyt mentäisiin ravintolaan tuon poitsun kanssa, niin eipä tulisi mieleenkään ottaa sille omia ruokia mukaan.

Lue koko ketju. Ravintolassa, josta saa KUNNON RUOKAA, tietenkin lapselle oma annos listalta. Roskaruokapaikassa ja kahvilassa, jossa ei ole järkevää sapuskaa tarjolla, purkkiruoka on ok myös yli 1-vuotiaalle.

Kyllä meillä purkkiruokia vielä syödään, jos en jaksa tehdä kotona ruokaa tai ollaan jossain matkalla, mutta jos mennään kahvilaan, niin lapsi saa sitten sämpylää tai jos ruokaa syödään niin sitten sitä ja mäkkärissä saa vaikka sen lastenaterian, syö siitä mitä syö. Ei

Nykypäivän äideillä ei ole mitään tietoakaan maalaisjärjestä, asiat on joko tai, elikkä joko syödään sitä roskaruokaa aina tai ei koskaan.

Tässä ketjussa oli kyse lähinnä hampurilaispaikoista, ei kahviloista.
Ja kuten olen monesti sanonut tässä ketjussa, kahvilasta saa 1-vuotiaskin ihan ok evästä, toisin, kuin hampurilais- tai pizzapaikasta.

Joo, minäkin katsoin tämän. Siis todella ärsytti ja suretti sen lapsen puolesta. Pakkohoitoon tuollaiset vanhemmat! ;) Miten se äitikin oli oikein päästänyt itsensä tuohon kuntoon, en käsitä!?!

Alkuperäinen kirjoittaja kumma:
karkkia ei osteta

silti mehuja vaan joku ostaa kun niitä kaupoissa kerta myynnissä pidetään, mäkkärit ja heset on aina pullollaan ihmisiä, karkkiakin kaupousta ostetaan paljon

MÄ en taas tajua sitä, että miksi jotkut ihmiset eivät voi tajuta, että jotkut eivät vain käy hampurilaispaikoissa. Etusivulla mainitsin, että me käydään max. 2 x vuodessa ja ihan sen takia, koska se on epäterveellistä JA kallista JA siitä ei saa vatsaansa täyteen, kuin tunniksi.

Meillä harvemmin ostetaan kaupan mehuja ja syynä siihen on se, että meillä on PALJON itsetehtyä mustaviini-, omena-, vadelma- ja mansikkamehua pakastimessa. Marjat ja hedelmät ovat meille luonnonlahjoja, miksemme siis nauttisi niistä?

Karkkia lapset (vanhimmat) saavat joskus, mutta esim. esikoiselle maistuvat marjat paljon paremmin. Jos jtn hyvää haluavat, yleensä pyytävät muumipipareita tms. Ei meillä mitään totaalikieltäytyjiä olla makean tms suhteen, mutta kohtuus kaikessa. Ei sen aina tarvitse olla ääripäistä jompikumpi.

Eikös se mene niin, että 1 vuoden iästä eteenpäin lapsi voi syödä samaa kuin muutkin, joten alle 1-vuotiaalle ymmärrän omat ruoat, mutta en enää oikeastaan sitä vanhemmille. Jos me nyt mentäisiin ravintolaan tuon poitsun kanssa, niin eipä tulisi mieleenkään ottaa sille omia ruokia mukaan.

Kyllä voi syödä. Mutta aina se ei kannata.

Alkuperäinen kirjoittaja Estu:
karkkia ei osteta

MÄ en taas tajua sitä, että miksi jotkut ihmiset eivät voi tajuta, että jotkut eivät vain käy hampurilaispaikoissa. Etusivulla mainitsin, että me käydään max. 2 x vuodessa ja ihan sen takia, koska se on epäterveellistä JA kallista JA siitä ei saa vatsaansa täyteen, kuin tunniksi.

Meillä harvemmin ostetaan kaupan mehuja ja syynä siihen on se, että meillä on PALJON itsetehtyä mustaviini-, omena-, vadelma- ja mansikkamehua pakastimessa. Marjat ja hedelmät ovat meille luonnonlahjoja, miksemme siis nauttisi niistä?

Karkkia lapset (vanhimmat) saavat joskus, mutta esim. esikoiselle maistuvat marjat paljon paremmin. Jos jtn hyvää haluavat, yleensä pyytävät muumipipareita tms. Ei meillä mitään totaalikieltäytyjiä olla makean tms suhteen, mutta kohtuus kaikessa. Ei sen aina tarvitse olla ääripäistä jompikumpi.

kyllä minä käsitän ettei kaikki vaan käy niissä hampparipaikoissa, mutta sitä en usko että kaikki plastan mammat kuuluvat tähän kieltäytjien porukkaan ;)

karkkia ei osteta

kyllä minä käsitän ettei kaikki vaan käy niissä hampparipaikoissa, mutta sitä en usko että kaikki plastan mammat kuuluvat tähän kieltäytjien porukkaan ;)

No hvyä, jos ei yleistä :flower:

Isä ja äiti ei muuten lapsuudessakaan vieneet meitä pikaruokapaikkoihin, ravintoloihin kylläkin. Mahtaakohan olla perua sieltä, että itsekään en niissä käy. Mutta en tuomitse niitä, jotka käy. Ei kuulu minulle :)

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Missä mäkkärin ruoassa on natriumglutamaattia?

Joskus oli kastikkeissa, en tiedä onko enää. Jok.- tap. siellä on montaa e-koodia, joita ei ole yhtäkään purkkiruuissa eikä meillä kotona kuin ääriharvoin.

E-koodejahan on ihan tavallisille ei-epäterveellisillekin aineille. Kuten askorbiinihapolle eli C-vitamiinille. Ei E-listalla olevat aineet ole välttämättä epäterveellisiä. Joskus varmaan ainesluetteloissa koodeja käytetään ihan tilasyistä eli ovat lyhyempiä kuin nimet.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Missä mäkkärin ruoassa on natriumglutamaattia?
Joskus oli kastikkeissa, en tiedä onko enää. Jok.- tap. siellä on montaa e-koodia, joita ei ole yhtäkään purkkiruuissa eikä meillä kotona kuin ääriharvoin.
E-koodejahan on ihan tavallisille ei-epäterveellisillekin aineille. Kuten askorbiinihapolle eli C-vitamiinille. Ei E-listalla olevat aineet ole välttämättä epäterveellisiä. Joskus varmaan ainesluetteloissa koodeja käytetään ihan tilasyistä eli ovat lyhyempiä kuin nimet.
Se on totta. Mä käytin termiä E tässä lyhentääkseni sanan "epäterveelliset lisä- ja säilöntäaineet" :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Pitäsköhän näiden "ei koskaan mitään epäterveellistä"-mammojen sitten kertoa mitä te kotona syötte. Päivän ruokia.

Voin vastata, vaikken mielestäni tuohon kategoriaan kuulukaan.

Esim. meillä on ollut tällä viikolla broilerikiusausta (ilman kermaa), lihakeittoa (paljon kasviksia), lihamureketta (naudan vähärasvainen jauheliha), lohkoperunat+kokonaisia maisseja+kukkakaalia, lihapataa ym. Ja kyllä mä kermaakin käytän silloin tällöin ruoanlaitossa. Harvoin/en koskaan tristän tai uppopaistan yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Pitäsköhän näiden "ei koskaan mitään epäterveellistä"-mammojen sitten kertoa mitä te kotona syötte. Päivän ruokia.

Voin vastata, vaikken mielestäni tuohon kategoriaan kuulukaan.

Esim. meillä on ollut tällä viikolla broilerikiusausta (ilman kermaa), lihakeittoa (paljon kasviksia), lihamureketta (naudan vähärasvainen jauheliha), lohkoperunat+kokonaisia maisseja+kukkakaalia, lihapataa ym. Ja kyllä mä kermaakin käytän silloin tällöin ruoanlaitossa. Harvoin/en koskaan tristän tai uppopaistan yhtään mitään.

Hyh toivottavasti en joudu syömään teillä koskaan,

Alkuperäinen kirjoittaja Huolestunut:
Mä olen oikeasti huolestunut palstalaisten lasten ruokavaliosta. Joka päivä kysytään, miten voi halvimmalla tehdä ruokaa.

Ruokavalio koostuu todella monella pelkästään perunasta, riisistä ja pastasta. 200gr lihaa isolle perheelle päivässä, ei oikeastaan kasviksia tai hedelmiä ja sämpylät tehdään halvimmasta vehnäjauhosta.

Tämä se minusta roskaruokaa on, jos ei mikään.

Olen NIIN samaa mieltä.. Itse olen saanut kuulla kommenttia kavereilta joilla tämä linja että ruuasta voi aina pihistää, että "en minä vaan ikinä laita ruokaan noin paljon rahaa". Ja meilläkin siis syödään vain terveellistä ja monipuolista perusruokaa, ei mitään sellaista että sisäfilettä joka päivä. Minä olen sitä mieltä että ruuassa jos pihistää niin se vielä kostautuu jossain vaiheessa terveydessä.

Yhteistyössä