Miksi Suomessa tytöt ja pojat ovat eri liikuntaryhmissä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Olen kuullut, että esim. Ruotsissa tytöt ja pojat ovat koko ajan samassa liikuntaryhmässä, Suomessa vain kaksi ekaa kouluvuotta. Usa:ssa myös monesti on yhteiset liikuntatunnit. Miksi Suomessa on toisin??

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen kuullut, että esim. Ruotsissa tytöt ja pojat ovat koko ajan samassa liikuntaryhmässä, Suomessa vain kaksi ekaa kouluvuotta. Usa:ssa myös monesti on yhteiset liikuntatunnit. Miksi Suomessa on toisin??

kyllä meidän 6.luokkalaisen liikunta tunneilla on yhdessä tytöt ja pojat, mut tää onki pienehkö koulu, mahtaako vaikuttaa jotenkin asiaan

Koska tyttöjen on tärkeää opetella kiinteyttäviä jumppaliikkeitä ja poikien pelata sählyä...

:kieh:

Niinpä. Kattokaas ku tytsyjen kuuluu jumpata, taitoluistella ja korkeintaan pelata jotain helvetin RINGETTEä (siis oikeasti ei voi olla vammaisempaa lajia) samaan aikaan kun pojat pelaa futista ja lätkää.

*ikuisesti katkera*

Koska pojat kehittyvät fyysisesti eritahtia kuin tytöt.Ja poikien liikunnan tukeminen lähtee 3lkalta yleensä nopeuteen, voimaan ja koordinaatioon. Tytöillä taas notkeuteen, kehonhahmotukseen ja jäntevyyteen. Eli sukupuolilla alkaa tuossa iässä näkymään eroavaisuudet ja niitä tulee myös tukea. Mutta ei se pois sulje lisäksi yhteisiä liikuntatunteja silloin kun kyseessä esim. pelit yms.

Koska tyttöjen on tärkeää opetella kiinteyttäviä jumppaliikkeitä ja poikien pelata sählyä...

ja tästä ikuisesti katkera sille arobic friikki maikalle joka pakotti aerobiciin joka hiiivatin tunti.. 1-2kertaa saatiin pelata poikien lajeja(fudis ja lätkä ).
Ja jos ei aeoribicia niin lihaskuntoharjotuksia(leuanvetoja) ja muija haukku laiskaksi osaamattomaksi lehmäksi kun en saanut kuin 3? leukaria(eipä mulla ollu ku just todettu astma)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Onkohan syynä se, että ajatellaan poikien olevan niin paljon parempia liikunnassa ja siksi erotetaan tytöt ja pojat juuri siinä esimurrosiän kynnyksellä?

Tai jospa ajatellaan tytöillä ja pojilla olevan kovin erilaiset liikuntamieltymykset... Itse muistan ala-asteelta monet kerrat, kun pojat pelasivat jääkiekkoa vieressä olevassa kaukalossa ja tytöt joko pyörittivät hulavannetta jumppasalissa tai luistelivat kaukalon vieressä olevalla olemattoman pienellä jääpläntillä :kieh: Poikien liikunnanopettaja vei poikia milloin laskettelemaan, milloin kokeilemaan nyrkkeilyä, ja tytöt ne edelleen pyörittivät hulavannetta koulun jumppasalissa. Eipä sitä kukaan edes kysynyt, että mitäs te haluaisitte tehdä :/

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:

Niinpä. Kattokaas ku tytsyjen kuuluu jumpata, taitoluistella ja korkeintaan pelata jotain helvetin RINGETTEä (siis oikeasti ei voi olla vammaisempaa lajia) samaan aikaan kun pojat pelaa futista ja lätkää.

*ikuisesti katkera*

niinpä. Jotain prkleen taitoluistelua ja tanssia vaan tytöille... ja vähän notkeudenkasvatusta ja perseenkiinteytystä. ja julkinen punnitus siihen päälle |O

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:
niinpä. Jotain prkleen taitoluistelua ja tanssia vaan tytöille... ja vähän notkeudenkasvatusta ja perseenkiinteytystä. ja julkinen punnitus siihen päälle |O

Jea. Onneksi kuitenkin hokkareiden käyttäminen vapautti mut aika monta kertaa taitoluistelusta.

Alkuperäinen kirjoittaja sinihammas:

Jea. Onneksi kuitenkin hokkareiden käyttäminen vapautti mut aika monta kertaa taitoluistelusta.

Oliskohan kalsareiden käyttäminen pikkuhousujen sijaan vapauttanut siitä saakutin jumpasta :kieh:

Ei olis muuten uskonut, että kävin ala-astetta 90-luvulla, ala-asteellamme oli monessa mielessä meininki kuin suoraan 50-luvulta :xmas: Pelasin jääkiekkoa 4. luokalta lähtien ja halusin poikien kanssa liikuntatunnilla pelaamaan, oli se hämmentävää sekä tyttöjen että poikien liikunnanopettajalle :xmas: Poikien liikunnanopettaja katseli mun hokkareita ja mailaa, kysyi osaanko noilla jotain tehdäkin :p

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Ei olis muuten uskonut, että kävin ala-astetta 90-luvulla, ala-asteellamme oli monessa mielessä meininki kuin suoraan 50-luvulta :xmas:

Niin meilläkin... ja liikkaope oli laihuusfanaatikko joka haukkui mut ja aika monen muunkin lihavaksi

Joo-o :headwall: Voi juma...

Ehkä se kumminkin on ihan hyvä juttu. Mut on jo pienenä syötetty michelin-ukoksi ja olen aina vihannut koululiikuntaa. JOS olis pitäny olla vielä poikain kanssa samassa niin musta olis tullut koulupinnari jo kolmannella luokalla. Säästäkää nyt vähän punkeroita!

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Ehkä se kumminkin on ihan hyvä juttu. Mut on jo pienenä syötetty michelin-ukoksi ja olen aina vihannut koululiikuntaa. JOS olis pitäny olla vielä poikain kanssa samassa niin musta olis tullut koulupinnari jo kolmannella luokalla. Säästäkää nyt vähän punkeroita!

Jaa-a, mä luulen että on kivempaa olla sählyä pelaava punkero kuin jumpata jossain ringissä jossa opettaja pitä äesitelmää siitä kuinka tällä liikkeellä sinäkin saat litteän vatsan :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Fleur de la Cour:
Niin no eipä urheilukisoissakaan tietääkseni ole lajeja joissa miehet ja naiset kisais samassa ryhmässä..

No siihen onkin kyllä pätevät perusteet... Mutta koululiikunnassa ei olekaan kyse kilpailusta, joten siinä mielessä sukupuolen perusteella tapahtuvaan erotteluun ei ole perusteita.
Jos pojat jossakin vaiheessa kasvavatkin tyttöjen ohi ja ovat lopulta suurikokoisempia, ei se estä opetuksen puitteissa tapahtuvaa tutusutmista eri lajeihin.

Meilla oli yheteiset liikunta tunnit poikien kanssa koko ala-asteen, ja koko luokan nokkimisjarjestys maarayty sen mukaan kuinka hyva on urheilussa, varsinkin joukkuelajeissa.. Eli vahemman urheilulliset eivat koskaan voineet menestya missaan muussakaan, koska opettaja(t) suosi aina kaikkein urheilullisimpia oppilaita.

No, mä muistelen, että pari kertaa yläasteella kokeiltiin sählyä tms. yhdessä poikien kanssa ja kyllä vaan ne jyräs pienet tytöt alleen! Ei mitään mahiksia. Monesti kuitenkin kisataan voitosta tunnillakin. Että omasta mielestä vaan hyvä, että oltiin erikseen.

Ja meillä oli liikuntaa laidasta laitaan. Yläasteelta en niin tarkkaan muista, mutta samassa talossa kävin kuin lukionkin, joten luultavasti sama linja on ollut. Pelattiin jääpalloa, hiihdettiin, keilattiin, käytiin ampumassa pari kertaa mutta myös suunnistettiin, jumpattiin, pelattiin pesistä jne.

Yhteistyössä