Miksi miehet saavat korkeampipalkkaiset ja "paremmat" ammatit kuin naiset, vaikka naiset ovat keskimäärin koulutetumpia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.vatt.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/news_3190_id/54;jsessionid=E19B9BE6D55EE78790ABF95162193E40

Tuossa on syyt, miksi naiset saavat pienempää palkkaa. Samoissa töissä samalla työpaikalla erot ovat vain prosentteja suuntaan tai toiseen.

Ja ainakin täällä meillä saattaa lähes identtistä työtä tekevän miehen vaativuusgrade olla 11 ja naisella se on 9. Tottakai silloin nainen tienaa vähemmän. Naisen grade on alempi, koska yleensä hän on ollut muutaman vuoden poissa äitiyslomien, hoitovapaan, jne takia. Miehellä on siis muutama vuosi enemmän työkokemusta.

Alkuperäinen kirjoittaja :
http://www.vatt.fi/ajankohtaista/tiedotteet/tiedote/news_3190_id/54;jsessionid=E19B9BE6D55EE78790ABF95162193E40

Tuossa on syyt, miksi naiset saavat pienempää palkkaa. Samoissa töissä samalla työpaikalla erot ovat vain prosentteja suuntaan tai toiseen.

Ja ainakin täällä meillä saattaa lähes identtistä työtä tekevän miehen vaativuusgrade olla 11 ja naisella se on 9. Tottakai silloin nainen tienaa vähemmän. Naisen grade on alempi, koska yleensä hän on ollut muutaman vuoden poissa äitiyslomien, hoitovapaan, jne takia. Miehellä on siis muutama vuosi enemmän työkokemusta.

Totta kai työkokemus merkitsee. Mies on taas vuoden poissa armeijan takia.

Mä en ihan allekirjoita ap:n otsikkoa. Tuntemistani naisista 99% on päässyt juuri sellaisiin työtehtäviin kuin on halunnutkin. Ja edennyt urallaan juuri niin pitkälle kuin on halunnutkin.

Koska miehet eivät malta rauhoittua perheelleen? Itse olen 32-vuotias korkeakoulututkinnon omaava nainen, pätevä työssäni ja kaikki ovet avoinna. Mutta en halua edetä enempää, silloin joutuisin luopumaan monesta asiasta. Nyt teen nelipäiväistä viikkoa, en joudu matkustamaan paljoa, en tee viikonloppuisin töitä. Olen tullut siihen tulokseen, että monet miehet vain tahtovat enemmän kuin naiset. Naiset tietävät paremmin ja ymmärtävät olla tahtomatta ;)

Täysin samaa mieltä. Tosin uskon, että naisella on myös suurempi paine jäädä kotiin ja keskittyä perheeseen enemmän kuin miehellä.

Alkuperäinen kirjoittaja slörde:
Koska miehet eivät malta rauhoittua perheelleen? Itse olen 32-vuotias korkeakoulututkinnon omaava nainen, pätevä työssäni ja kaikki ovet avoinna. Mutta en halua edetä enempää, silloin joutuisin luopumaan monesta asiasta. Nyt teen nelipäiväistä viikkoa, en joudu matkustamaan paljoa, en tee viikonloppuisin töitä. Olen tullut siihen tulokseen, että monet miehet vain tahtovat enemmän kuin naiset. Naiset tietävät paremmin ja ymmärtävät olla tahtomatta ;)

Täysin samaa mieltä. Tosin uskon, että naisella on myös suurempi paine jäädä kotiin ja keskittyä perheeseen enemmän kuin miehellä.

Jep! Mies pyrkii kiihkeästi eteenpäin rahan ja paremman perässä. Miksi? Tehdäkseen perheensä tyytyväiseksi tai saadakseen parempia naisia ja enemmän seksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja mies:

Jep! Mies pyrkii kiihkeästi eteenpäin rahan ja paremman perässä. Miksi? Tehdäkseen perheensä tyytyväiseksi tai saadakseen parempia naisia ja enemmän seksiä.

Ei tarvi vetää hernettä nenukkiin. On ihan ok, että mies ansaitsee enemmän ja tuo leipää perheelleen, mikäli se on perheen yhteinen toive. Jos nainen on tyytyväinen viettäessään enenmän aikaa perheensä kanssa ja mies viettäessään enemmän aikaa työpaikalla, niin mikäs siinä!

Alkuperäinen kirjoittaja sl:

Ei tarvi vetää hernettä nenukkiin. On ihan ok, että mies ansaitsee enemmän ja tuo leipää perheelleen, mikäli se on perheen yhteinen toive. Jos nainen on tyytyväinen viettäessään enenmän aikaa perheensä kanssa ja mies viettäessään enemmän aikaa työpaikalla, niin mikäs siinä!

En vetänytkään. Kerroin vain miten asia on. Mies ajattelee, että vaimo ja lapset ovat sitä tyytyväisempiä, mitä enemmän rahaa tulee. Totuus on se, että usein nainen toivoisi miehen olevan enemmän kotona ja juoksevan vähemmän rahan perässä.

Tuossa aktiivisessa uran tekemisessä on vain se surkea puoli, että lasten ollessa pieniä isä on pitkää päivää töissä ja poissa perheeltään.

Viikonloppuisin näkee lapsia hereillä, se on surullista eikä sitä aikaa saa enää edes rahalla takaisin.

Alkuperäinen kirjoittaja Beep:
Eiks julkisilla palkat määräydy taulukoiden mukaan? Miten naiset saisivat sitten yhtään vähempää?

TAulukkopalkan lisäksi on usein henkilökohtaiseen suoritukseen perustuva palkanosa (usein n. 40 % palkasta). Tässä miehet ovat tutkitusti saaneet parempia palkkoja. Kehtaavat pyytää enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mä en ihan allekirjoita ap:n otsikkoa. Tuntemistani naisista 99% on päässyt juuri sellaisiin työtehtäviin kuin on halunnutkin. Ja edennyt urallaan juuri niin pitkälle kuin on halunnutkin.

Sulla tais nyt mennä pikkasen yli... (ja ohi)!

Alkuperäinen kirjoittaja jenn:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Yliopistoissa monissa tiedekunnissa on naisia jopa yli 90%.

Paitsi esim. teknillisessä tiedekunnassa, missä myös hyvät palkat "lymyävät".

Monet naiset suuntautuvat matalapalkka-aloille.

Nykyään onneksi muuttumassa ja uuden sukupolven tytöt ovat valloittamassa teknisiä aloja. Kyllä ne asetelmat luultavasti tulevat vaihtumaan kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle ja nuoria tulee tilalle. Lapsiakaan ei enää nykyään hankita niin paljoa, että se olisi uran este, varsinkin jos isätkin jäävät kotiin vastaisuudessa. Kyllä tämä tästä.

Tänä syksynä eräs sukulaispoika aloitti sähkölinjan amiksessa. Luokalla on yksi tyttö. Kuis monta poikaa on aloittanut tänä syksynä lähihoitajaksi opiskelun ja mikähän on sähkömiehen ja lähihoitajan palkkojen ero?

Alemmissa kouluissa pitänee vanhat roolit paikkansa, mutta tämä koskee nyt lähinnä korkeakoulutusta ja perinteisiä aloja siellä. Tuskin voidaan puhua "urasta" samalla tavalla sähkömiehen kuin diplomi-inssin kohdalla.

Yhteistyössä