Miksi "suurperheellisen" äiti ei saisi mennä töihin??

NalleKarhuÄiti

Aktiivinen jäsen
10.04.2006
2 282
1
36
Siis sukulaiseni pitävät meitä suurperheenä kun on 4 lasta.
Nyt on tilanne se että rahallisesti elämä on sellaista kitkuttelua että asiaa helpottaisi todella paljon mun töihin meno.
Mutta pikkuisen kun kerronkin sukulaisille siis tädeille ja mummolle niin ne vain tuumaa ettei tuommosen lapsi lauman kanssa töihin lähdetä, pitää hoitaa kouluikään asti kotona.
Eikö ne todellakaan ymmärrä että ei sitä nykyaikana niin vain eletä yhden palkalla.
Olen laskenut joka euron viimeisen 7v aikana, tosin on ollut sen arvoista kun on saanut nähdä omien lasten kasvun.
Tosin jos saisin valita niin olisin kotona koska kuopus on vasta 11kk mutta on kuitenkin lasten hyvin voinnin kannalta parempi että menen töihin.
sikäli ihmetyttää kun kaikki tietää että ruuat on nousseet, bensan hinta ja tietenkin meillä on asunto ja auto velkaa, ettei ole halua jäädä tähän jauheliha-nakki-kaurapuuro linjalle.
 
Niinhän se on, että teet niin tai näin, niin aina se on väärinpäin.

Jos menet töihin ja viet / jätät lapset hoitoon, olet "huono äiti", kun et hoida itse lapsiasi, ja jos taas jäät kotiin hoitamaan, niin olet "huono", koska nostat yhteiskunnan tukia ja elät miehesi siivellä.

Näillä kokemuksilla mie hoidan lapsia kotona... kun mie oon taas laskenut, että mun pitäs aika isoa palkkaa saada, että jäisin plussalle hoitomaksujen jälkeen... Eli en kävisi töissä ja hoitomaksujen takia "maksaisi" siitä.
 
Onko sinulla mahdollista tehdä keikkatyötä esim. vkonloppuna? Lapset saisivat olla isän kanssa kotona ja saisitte rahaa. Niin minä ajattelin tulevaisuudessa tehdä, jos me vielä lapsi saadaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Outoja sukulaisia sulla:
Tottakai niitä lapsia kuuluu myös elättää mitä suoltaa maailmaan. Mitä enemmän lapsia, sitä enemmän pitää töitä tehdä.

:laugh: eikähän sitä joka suurperheen äitikin ehti tehdä töitä monta kymmentä vuotta vaikka pari vuotta olisikin jossain vaiheessa kotona.

Ketjun aloittaja: kaippa ne sukulaiset ajattelee vaan hyvää, että ison perheen pyörittäminen työn lisäksi on raskasta. (on tietysti kotonakin lasten hoito) Monesti on myös totuttu siihen (vanhemmat ihmiset) että lapset hoidetaan kotona.

Voithan mennä tienaamaan ja jäädä sitten hoitovapaalle vaikka ensi kesäksi, koko jengin kanssa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Onko sinulla mahdollista tehdä keikkatyötä esim. vkonloppuna? Lapset saisivat olla isän kanssa kotona ja saisitte rahaa. Niin minä ajattelin tulevaisuudessa tehdä, jos me vielä lapsi saadaan.

miehen työ on niin tuulella käyvää. koskaan ei tiedä milloin on ylitöitä ja on paljon lauantaisinkin töissä.
Noita konsultointi hommia olen silloin tällöin tehnyt mutta niitä on niin harvoin ettei oikein vaikuta tuloihin.
mielellään niitä voisin tehdä enemmänkin :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Meillä taas tilanne on päin vastoin, lapsia viisi ja sukulaisten mielestä minun olisi jo aika mennä töihin.
Pakko se on kohta mennäkin, kotihoidontuelle jään ensikuussa ja se on vähän :kieh:

siis onko kaikki lapset pieniä?
 
Itse olen kuullut vain tarhatädin suusta että hoida lapsia kotona pitkään..
No menen töihin parin viikon päästä ja nuorin 1,5v.
Nykymaailmassa paremmin pärjää mitä aikasemmin laitostuu,ikävä juttu.
 
niinpä, miksi ei? Kummasti ne hommat alkaa sujua, kun vaan päättää tehdä asioille jotain. Pahin, mitä voit saada vastaan, on hetkellinen mussutus asiasta, mutta oma on perheesi ja elämäsi. Haluatko elää sen niin kuin muut vai niinkuin itse sanot?
 
Mä olen laskeskellut ja todennut, että tulisi halvemmaksi, mikäli en menisi töihin, vaan istuisin lapsen kanssa kotona. Syy tähän on se, että teen puolikasta päivää. Siitä puolikkaasta palkasta kun vähentää 200 euroa hoitomaksuja ja 100 euroa työmatkakuluja niin ei voi muuta kuin nauraa. Enempi jäisi käteen, jos istuisin kotona työttömänä.

Mutta teenkin tätä työtä, koska aidosti tästä tykkään, joten se palkka ei ole pääasia :)

Sitten kun vauva syntyy, aion jäädä kotiin kolmeksi vuodeksi. Mikäli tehdään toinen "putkeen" (tosin eipä niitä lapsia tehdä, vaan niitä saadaan, kuten tämä masuasukkikin) niin jään kotiin 6 vuodeksi. Eletään sitten minimituloilla vaikka B)
 
en pidä teitä ihan suurperheena, jos on 4 lasta. suurperhe on 5+, mutta uskon, että itse pääset ehkä helpommalla jos käyt töissä kuin 4 lapsen huolto kotona.

Toisaalta ihmettelen, kun suomessa nykyään ei lastenhoitoa pidetä minään. Meillä on 2 lasta ja sen juuri ja juuri työn ohessa pyörittää: siis kahden lapsen harrastukset, kotiläksyjen tarkastukset, 2 lapsen muistamiset, mitä viedään kouluuun milloinkin, vaatehuolto että koulussa ja päiväkodissa siistiä yllä ym. työt. En usko, että pystyisin työn ohella huoltaa isoa perhettä, enkä taas ehkä jaksaisi olla kotona huoltamassa sitä pitkään.

Minusta ei siis olisi ison perheen pyörittäjäksi, en usko. En ymmärrä että sitä ei arvosteta, muistamista ja organisoimista ja johtamistahan täytyy olla aivan valtavasti. Esim. joku toimitusjohtaja jolla on sihteeri, ei tarvitse puoliakaan niiistä taidoista ja selviytymiskyvyistä, joita ison perheen huoltajalla oltava. Mutta hän saa arvostusta, vaikka ison perheen huoltaminen on täyttä työtä 24/7 kun se on työtä jo 2 lapsen perheessä.

vielä yhden lapsen äitinä en arvostanut pätkääkään suurperheitä ja ajattelin että siinä "vaan" lapsia tehdään. Jotenkin työmäärä moninnkertaistui kun lapsia 2, pyörittämistä ja organisointia tuli kuvaan, mitä ei yhden kanssa ole ollenkaan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Meillä taas tilanne on päin vastoin, lapsia viisi ja sukulaisten mielestä minun olisi jo aika mennä töihin.
Pakko se on kohta mennäkin, kotihoidontuelle jään ensikuussa ja se on vähän :kieh:

siis onko kaikki lapset pieniä?

Ei, vain kolme on alle kouluikäisiä. Mutta kyllähän nuo koululaisetkin lasketaan lapsilukuun mukaan =)
 

Yhteistyössä