Miksi syyllistetään äitejä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sukkapari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ddd:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja :
olen työni puolesta ollut siellä pienten puolella päiväkodissa useamman vuoden ja voin sanoa että kyllä säälitti ne reppanat jotka sinne tuotiin aamuvarhaisella tutti ja rätti kainalossa välillä niin armottomassa räkätaudissa kuin ikinäkään. En ole koskaan, missään muussa työelämän vaihessa, eri ikäisten kanssa työskenneltyäni nähnyt niin armottomia infektiokierteitä kuin niillä pienillä n. vuoden ikäisillä siinä päiväkotiryhmässä. Syliä he kaipasivat paljon, sitä on vaikea antaa kaikille, pahimmat huutajat saivat eniten huomiota ja "kiltimmät" jäivät pakosti vähemmälle huomiolle. Hoitakaa ne pienenne siellä kotona, saatte itse huomata ne ihanat pikku askeleet kehityksessä joita hoitajat huomaavat joka päivä. Eikä se elämä niin autuasta välttämättä ole kun töihin "pääsee", poissaoloja tulee väkisinkin ja töihin ja hoitoon on aamulla lähdettävä, oli sitten nukuttu tai valvottu yö takana.

Minä myös olin päikkytätinä hetken. Kun saavuin paikalle minua nuhdeltiin lasten halaamisesta!!! :O sitä ei saanut tehdä koska silloin lapset KIINTYY LIIKAA muihin kuin vanhempiinsa. Niimpä, miksiköhän??? No missä välissä ja kuka sit ehtii halaan muutakin kuin hyvän yön halin? :´(

Tämäkin varmasti riippuu paikasta.. just erästä kys paikan hoitajaa jututin,niin sanoi että pienimmät saavat kaikkeni eniten huomiota.. et käytännössä yks hoitaja on yhtä tai kahta näin pientä varten..

Alkuperäinen kirjoittaja sukkapari:
Alkuperäinen kirjoittaja Kiekuva Kinkku:
Miksikö syyllistetään? Tällä palstallako? Tää palsta nyt tuntuu ainakin suurimman osan ajasta olevan toinen toistaan täydellisempien äitien kilparata. Ja jos on ylipäätään äiti lapselle, ei tietenkään voi viedä lasta hoitoon ainakaan alle 3-vuotiaana, ei tietenkään! Täysin käsittämätöntä! No jooh... itse oon vienyt HYVÄLLÄ OMALLA TUNNOLLA JA RIEMUMIELIN INNOSTA KILJUEN juniorin tarhaan jo 1 v 5 kk ikäisenä (nyt kohta 4 vee tarhalainen). Ymmärrän toki kaikki muutkin ratkaisut. Ihan varma olen vain siitä, että YHTÄ AINOAA OIKEAA TOIMINTATAPAA EI OLE. Jotkut tätäkin ketjua kommentoineet voisivat hieman- hmmm- "värittää" omaa ajattelutapaansa sieltä mustavalkoisesta vähän värikkäämpään, kiitos :D !

Olen samaa mieltä, siks en jaksa nuihin muutamiin edes vastata!
Mua ärsyttää täällä palstalla muutenkin se et jos joku tekee "normeista" poiketen.. aletaan hirveä kivitys..

Tässä aiheessa ei ole kyse normeista vaan LAPSEN PARHAASTA!!! Höpöpuheita ne ei me pärjätä yhden palkalla. pah sanon minä!

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja M:
niin varmasti valitsisikin, mutta joskus on ajateltava itseäkin ja omaa jaksamista..

Miten jaksat olla töissä JA hoitaa lasta illat ja yöt? Ja hoidon alettua saattaa tulla sairastamiskierre,meillä kesti 6kk kun kaikki räkätaudit tuli.

Onneks meillä ei ole tähän mennessä valvottu yhtään yötä/sairastettu ensimmäistäkään flunssaa..

Mutta eipä teillä ole vielä päivähoidossakaan oltu hakemassa flunssapöpöjä, silmätulehdusta, kihomatoja, vesirokkoa, rotavirusta, enteroa ja mitä ihanuuksia siellä kiertääkään :x

Eipä meilläkään mitään muuta ole kuin nuhaa ollut :D

Miksikö syyllistetään? Tällä palstallako? Tää palsta nyt tuntuu ainakin suurimman osan ajasta olevan toinen toistaan täydellisempien äitien kilparata. Ja jos on ylipäätään äiti lapselle, ei tietenkään voi viedä lasta hoitoon ainakaan alle 3-vuotiaana, ei tietenkään! Täysin käsittämätöntä! No jooh... itse oon vienyt HYVÄLLÄ OMALLA TUNNOLLA JA RIEMUMIELIN INNOSTA KILJUEN juniorin tarhaan jo 1 v 5 kk ikäisenä (nyt kohta 4 vee tarhalainen). Ymmärrän toki kaikki muutkin ratkaisut. Ihan varma olen vain siitä, että YHTÄ AINOAA OIKEAA TOIMINTATAPAA EI OLE. Jotkut tätäkin ketjua kommentoineet voisivat hieman- hmmm- "värittää" omaa ajattelutapaansa sieltä mustavalkoisesta vähän värikkäämpään, kiitos :D !

Mua ärsyttää täällä palstalla muutenkin se et jos joku tekee "normeista" poiketen.. aletaan hirveä kivitys..

Tässä aiheessa ei ole kyse normeista vaan LAPSEN PARHAASTA!!! Höpöpuheita ne ei me pärjätä yhden palkalla. pah sanon minä!
en sanonutkaan ettemme pärjäisi... mut totuus on et isännän tulot on 1000? kuussa ja joku kuukausi keväällä voi olla ettei tuloja ole ollenkan..

Alkuperäinen kirjoittaja Wide:
Jotkut ihmiset vaan sattuvat olemaan pikkusieluisia, heidän häpeänsä arvosteleminen ja ymmärtämättömyys on!
Itse lähdin opiskelemaan kun vauva oli 12vkoa ja töihin lähti mieskin takasin kun vauva oli 7kk.
Puhutte että on niin pienen aikaa vauva, niin se on taaperokin , pikku lapsi aikakin lyhyt ..

Ei se meidän häpeä ole että sinun pieni VAUVA on joutunut hoitoon noin pienenä. Oma napa tärkein, lapsesta viis.

Kyllä itse alan ymmärtää jo paremmin vaikka 1,5-vuotiaan hoitoon viennin mutten vauvan hoitoon vientiä. Niin surullista, niin surullista.

Alkuperäinen kirjoittaja työssäkin ollut:
Teidänhän kannattais järjestellä jotenkin siten että miehesi vois hakea/viedä niin että päivästä tulisi mahd lyhyt.
..

Meil on tosiaan sekin hankala juttu et kirkonkylälle eli hoitopaikkaan 30km matkaa! Et tämä ei onnistu! Mulla työaika 8-16sta. isäntä navetassa n. 6-8 ja 16-18

onko teillä vaan yksi auto? Eikö pysty järjetämään töitään mitenkään niin että vois myös hoitaa osan päivää lasta? Tai esim hoitais ne aamunavettahommansa ennen kuin sinä lähdet töihin esimerkiksi.

mutta eikö äidin hyvinvointi ole myös lapsen parasta`?

Kyllä kyllä, mutta eiköhän siinäkin pidä jokaisen löytää se kultainen keskitie. Tarkoitan, että kun tänä päivänä tuntuu että lapsen kustannuksella taataan se äidin hyvinvointi.

Teidänhän kannattais järjestellä jotenkin siten että miehesi vois hakea/viedä niin että päivästä tulisi mahd lyhyt.
..

Meil on tosiaan sekin hankala juttu et kirkonkylälle eli hoitopaikkaan 30km matkaa! Et tämä ei onnistu! Mulla työaika 8-16sta. isäntä navetassa n. 6-8 ja 16-18

onko teillä vaan yksi auto? Eikö pysty järjetämään töitään mitenkään niin että vois myös hoitaa osan päivää lasta? Tai esim hoitais ne aamunavettahommansa ennen kuin sinä lähdet töihin esimerkiksi.

on meillä 2 autoa.. mut kuka teistä lähtis ajamaan 60km montakertaa päivässä?
näin tehdään tammikuussa, mut kun kevät työt alkaa niin ei tän ikävtä voi koko päivää istuttaa rattorin kopissa eikä jaksa kulkea mukana.. kun täällä maatilalla on pitkin päivää esim. koneitten + navetan huoltoa ja lehmien huoltamista eritavoin.. esim siementäjän + eläinlääkärin käynnit..

en sanonutkaan ettemme pärjäisi... mut totuus on et isännän tulot on 1000? kuussa ja joku kuukausi keväällä voi olla ettei tuloja ole ollenkan..

Miekin tähän nyt oman kommenttini taas heitän: Eli meilläkään ei ole ollut toimeentulemisesta kysymys. Rahallisesti ajateltuna olisin voinut olla kotona koko kotihoidontuen saamisen ajan, ja vielä sen jälkeenkin, jos niikseen olisi tullut. Mutta EN HALUNNUT. Vaan halusin töihin, miulla oli suorastaan hirveä hinku päästä takaisin töihin. Ja kun aloitin taas työnteon, olin vapaa-ajallani jälleen paljon parempi ja hyvinvoivampi äiti lapsille kuin kotiäitinä ollessani. Näin meillä. Paras ratkaisu meille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mutta eikö äidin hyvinvointi ole myös lapsen parasta`?

Kyllä kyllä, mutta eiköhän siinäkin pidä jokaisen löytää se kultainen keskitie. Tarkoitan, että kun tänä päivänä tuntuu että lapsen kustannuksella taataan se äidin hyvinvointi.

onkohan tuo ihan nuinkaan..

Armoton ketju taas päällä, joten pakko laittaa pari faktaa meidän perheen arjesta..Palasin työelämään nuorimmaisen ollessa 10 kuukautta ja... sairauskierteitä ei ole (ei ollut meidän esikoisellakaan), öitä ei valvota, lapset ja mies voivat aivan yhtä hyvin, kuin minun vielä kotona ollessa (lähinnä isän rooli ja osallistuminen arkeen vahvistaa perheemme sisäisiä siteitä) ja itsekään en voisi juuri paremmin voida, lisäksi raha-asiat ovat erittäin mallillaan!!
Näin tosielämässä ja toisella tavalla palstalla!! TSEMPPIÄ

Mä en tiedä mikä siinä oli,mut mä en vaan halunnut viedä poikaa hoitoon ennen kuin osasi kunnolla puhua..tiedän että monet vie pienempiäkin,mutta musta ois tuntunut kauheen pahalta,jos en ois voinut pojan kanssa puhua päivän tapahtumista tai että poika ei olis osannut mitenkään selkeästi ilmaista itseään hoidossa. Ei se hoitaja niitä viestejä kuitenkaan samalla herkkyydellä ymmärrä kuin lapsen omat vanhemmat. Näin siis meillä,ketään syyllistämättä :)

niin minä ajattelinkin et toinen vie ja toinen hakee sen lapsen, silloin molemmat ajaa kerran sen 60 km eli ei tuu monta kertaa pv:ssä. Onhan se matka toki, ei nyt ihan ylivoimaisen pitkä silti minusta.. Toki sen mukaan miten se on mahdollista, saahan sieltä pk:sta hakea aiemmin ihan satunnaisestikin kun vaan ilmottaa asiasta.
Kyllä teillä varmaan silti ihan hyvin menee, meillä ei muuten se esikoinen itkenyt juuri koskaan perään ja viihtyi hoidossa hyvin.

Taas näitä samperin täydellisiä äitejä jotka jaksaa aina vaan syyllistää ja tuomita.Jos siltä tuntuu että haluaa palata työelämään niin siitä vaan.Ei siitä tarvitse kokea huonoa omaa tuntoa ja syyllisyyttä.Itse palasin työelämään takaisin kun kuopus oli 1v2kk ja kaikki mennyt vallan loistavasti.Ap älä välitä ihmisten mielipiteistä.Teet niinkun parhaakses näät asiat.itse tiedät parhaiten mikä teidän perheelle on parasta.Hali!

Meillä lapsi täyttää pian vuoden, jolloin minä meen takasin opiskelemaan ja mies jää hoitamaan lasta kotiin, niin että aikaisintaan menee hoitoon vuoden ja 8 kk ikäisenä. Voitte kuvitella että meistä tulee ihan törkeen köyhiä, tulot yhteensä jotain 760 ?.. Ymmärrän todellakin että jonkun on pakko laittaa lapsi taloudellisista syistä päiväkotiin. Mutta en kyllä itse välittäisi kaiken maailman kaakattajista :)

Minusta kyllä vaikuttaa että tämä ap:n hoitorumba ja ajamiset on vaikeampia kun kotonaoleminen. Että mukavuudenhalusta ei kyllä voi syyttää kun noin pienen vie hoitoon. Kyse on muusta kuin äidin hyvinvoinnista.

niin ja tiedän että saan nauttia vielä tästä koti äitiydestä..

Oletko varma :whistle: .

HYvällä ystävällä kävi meinaan juurikin niin että, lähti töihin heti äitiysloman jälkeen, ajattelivat "tekaista" samantien toisen.. Vaan esikko nyt 6v eikä toista ole kuulunut :ashamed: ... On monen monta kertaa harmistellut että ei jäänyt pojan kanssa hetkeks kotiin..

Alkuperäinen kirjoittaja työssä:
niin minä ajattelinkin et toinen vie ja toinen hakee sen lapsen, silloin molemmat ajaa kerran sen 60 km eli ei tuu monta kertaa pv:ssä. Onhan se matka toki, ei nyt ihan ylivoimaisen pitkä silti minusta.. Toki sen mukaan miten se on mahdollista, saahan sieltä pk:sta hakea aiemmin ihan satunnaisestikin kun vaan ilmottaa asiasta.
Kyllä teillä varmaan silti ihan hyvin menee, meillä ei muuten se esikoinen itkenyt juuri koskaan perään ja viihtyi hoidossa hyvin.

varmaan harvemmin tulis näin tehtyä, koska minä kirkolla töissä.. mun palkkahan menis pensakuluihin..

Alkuperäinen kirjoittaja VIIVILIINA-:
niin ja tiedän että saan nauttia vielä tästä koti äitiydestä..

Oletko varma :whistle: .

HYvällä ystävällä kävi meinaan juurikin niin että, lähti töihin heti äitiysloman jälkeen, ajattelivat "tekaista" samantien toisen.. Vaan esikko nyt 6v eikä toista ole kuulunut :ashamed: ... On monen monta kertaa harmistellut että ei jäänyt pojan kanssa hetkeks kotiin..

toivottavasti.. koska la elokuussa :D

Yhteistyössä