Miksi tää on niin vaikeeta?! Päiväkotiasiaa

Erityisryhmä tai ei, lapsella on oikeus kaveripiiriin ja leikkiin - lapsen ei pidä tuntea oloansa ulkopuoliseksi tai kaverittomaksi paikassa, jossa viettää kuitenkin aika mittavan osan päivästään. Ja kun erityisryhmä on kyseessä, niin sitä suuremmalla syyllä myös tukilapsilla pitää olla oikeus kaverileikkiin. Tilanteentasalla oleva ohjaaja kyllä näkee ja tunnistaa nopeasti kaverisuhteet ja niiden puuttumiset, ja ammatillisen tietotaitonsa ja kokemuksensa turvin osaa myös ratkaista tilanteen oikein - se ei suinkaan ole vanhempien tehtävä. Johtaja- lapsia vallankin tulee pitää silmällä etteivät ryhdy manipuloimaan muita lapsia. Ja liian tiiviitä kaveripiirejä on myös hyvä ravistaa pakkaa sekoittamalla, sillä jokaisen pitää oppia leikkimään kaikkien kanssa. Napakasti otat vain lton kanssa aiheen uudestaan puheeksi, ja jos tämän keskustelun jälkeen ei tulosta synny, niin sitten otat pk-johtajaan yhteyttä mahd. ryhmän-/pk-vaihdoksen merkeissä. Toivottavasti kuitenkaan siihen ei tarvitse mennä, vaan ryhmän aikuiset ymmärtäisivät ottaa asian tosissaan. Aikaa pitää olla kaikille ryhmän lapsille ja nykyään siihen käsittääkseni panostetaankin eri tavalla. Ole topakkana ja vaadi tytöllesi onnistumisia kaverisuhteissa ja leikkihetkissä!

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Meillä oli samaa, oli kyllä 2 samanikäistä tyttöä, ja siihen ei kolmatta otettu. Ensin vastaukset oli just sitä "tytöt vaan on tuollaisia" jne. :o

Jankkasin vaan asiasta :headwall: ja puhuin kasvatuskeskusteluissa, että muuten menee hyvin, mutta kaipaa ystävää niin kovin, että pelkää tulla tänne jos kukaan ei leikikään tai sanoo rumasti... Tämä oli ihan totta.

Ja vihdoin meni perille ja nyt kaikenlainen "mä en leiki sun kanssa"-vänkätys on kielletty. Vaikka tuntui pöljältä koko ajan puhua siitä, niin pakko oli. Mietin toista ryhmääkin, väläytin sitä jossain keskustelussa, että jos muu ei auta, niin haemme ryhmän vaihtoa.

Munkin tyttö on muualla saanut hyvin kavereita, joten tiesin että ei se ainakaan 100 % ole hänestä kiinni. Hoitajien olisi alusta pitäen pitänyt tehdä tuosta loppu. Jossain päiväkodeissa kuulemma tuota aktiivisesti estetään, eli laitetaan eri lapsia tietoisesti leikkimään keskenään ja vapaan leikin tekeminen valitaan tekemisen, ei kavereiden perusteella, tyyliin että lapsista on kuvat, tekemisistä on kuvat ja lapset laittaa oman kuvan tekemiseen ja siinä pitää pysyä joku tietty aika.

Heti kun oli leikkinyt jonkun kanssa muutaman kerran, niin nappasin kiinni ja laitoin lokeroon kutsun, että tulisiko X leikkimään meidän Y:n kanssa kotiimme + osoite + mun puh.nro, meiliosoite + nimi. Ja tuli sitten tutuksi muutenkin ja se helpotti myös.

Just noin on meilläkin. Oliko teidän ryhmässä siis vain 3 samanikäistä tyttöä? Tuossa meidän ryhmässä on 4 noita saman ikäisiä ja niistä 3 leikkii keskenään ja kuiskuttelee että XXX on tyhmä, ei oteta sitä mukaan.

Meillä on 3 samanikäistä, sitten vuotta nuorempia ja vuotta vanhempia on muutama. Mutta aika poikavoittoinen ryhmä. Pojat ei haittaisi, leikkii poikienkin kanssa, mutta tuo tyttöseura kiinnostaa.

Meillä oli tuota hemmetin tyhmä-kuiskuttelua myös :/ ja siitä rupesin juoruamaan joka kerta kun kuulin sitä, jos hoitajilla kerran on niin valikoiva kuulo etteivät kuulleet samalta etäisyydeltä niitä. (Väittivät etteivät ole kuulleet tuota, seisoivat samassa paikkaa kuin mä puoli metriä tytöistä, veikkaan etteivät vaan halunneet kuulla).

4 tyttöä yleensä pariutuu 2 + 2, mutta ei saisi pariuttaa ollenkaan.

Ole vaan sinnikäs... Hoitajilla pitää löytyä keinot!

Meillä otti muuten eri roolin päiväkodissa, eli muualla tosi reipas tyttö reagoi tuohon alistamiseen että tuli aremmaksi kuin luonteensa on :( , tuntui että syö itsetuntoa lyhyessä ajassa. Meillä tuo kesti useamman kuukauden.

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
Miksi tyttäresi on erityisryhmässä? Juttele vaan ihan rohkeasti täteille, ehdota parileikkejä jne että lapsesi saisi hetken tutustua ilman kolmatta pyörää muihin lapsiin joloin niitä kaverisuhteitakin syntyy helpommin.

Itse huomasin eskarissa sellaisen asian et omalla tytöllä oli asennekkin niin pielessä kavereiden hankkimisessa etten ihmettele ettei onnistunut. Muualla kyllä kanssa sai kavereita äärimmäisen helposti, mutta päivähoidossa meni ihan lukkoon, eristäytyi kuin tahalleen kaikesta. :|

En tiedä, miksi on erityisryhmässä. Lapset aloitti päiväkodin viime maaliskuun alussa eli siis ihan kesken vuoden. Jos ei ollut tilaa muualla.. ? en tosiaan tiedä yhtään.

Silloin kun ekaa kertaa tuosta puhuin päiväkodissa niin lupasivat järjestää niin, että tyttö saa leikkiä kahdestaan aina jonkun kanssa. Käsittääkseni sinne on kuitenkin aina tullut kolmas ( ja neljäskin ) jossain vaiheesa mukaan.

Miten huomasit tuon tytöstäsi? Enhän mäkään voi varma olla, että tyttö käyttäytyy samanlaisesti päiväkodissa kuin muualla. Kuopuksen ryhmästä hän on kyllä saanut kavereita, mutta sekin on eri asia kuin oma ryhmä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Neiti sanoi itse, että 6 lasta oli leikkimässä. Tosin luulen, että tuossa ryhmässä leikeissä vaihtuvuus on aika suuri kun suurin osa ei pysty keskittymään yhteen leikkiin kauaa. Siksi ihmettelin kun ei tyttö ollut saanut sitten eilen leikkiä lainkaan legoilla.

Mutta juu, täytyy jutella hoitajien kanssa taas. Mulle tulee vaan siitä aina niin paha olo. Tekis mieli puhua vaan johtajan kanssa, mutta kai sitä tarvii vielä yrittää noiden hoitajienkin kanssa.
Sitä suuremmmin ihmettelen tuota, jos erityisryhmästä on kyse. Siellä juuri pidettiin oikein erityisesti huolta, että leikkikumppanit vaihtuivat ja kaikki pääsivät jossain vaiheessa mielileikkiinsä. Pojatkin olivat mukana kotileikeissä tyttöjen kanssa.

Tuolla ei kukaan muu noiden kolmen lapsen lisäksi leiki kotileikkiä, sikäli kuin tiedän.

Hoitajat voisivat ennakoida: ehdottaa tytölle kotileikkiä tai legoleikkiä ennen kun ne ovat jo täynnä, ja ns. sekoittaa pakkaa siten että määräävät 2-4 lasta legoleikkiin, saman verran kotileikkiin, osan leikkimään pikkueläimillä, jne - ideana se, että samat lapset eivät aina leikkisi keskenään vaan oppisivat olemaan myös muiden kanssa. Ehdotapa tätä...silleen kauniisti, mutta tarpeeksi selkeästi ettei jää epäselvyyttä siitä että olet tosissasi :snotty:

Yksi asia mietityttää: eikö ryhmän pojat tai hieman nuoremmat tytöt käy leikkikavereiksi, jos ryhmän muutaman samanikäisen tytön kanssa ei synkkaa?

Semmoista vielä, että miten paljon ne ryhmän muut samanikäiset tytöt näkevät toisiaan myös pk:n ulkopuolella? Jos ovat samassa harrastuksessa, asuvat lähekkäin ja ulkoilevat keskenään pihassa, niin siitä syntyy jo kovin tiivis side eikä joukkoon ole helppo päästä. Tai jos ovat olleet kavereita jo taaperoajoista.

Jos kutsuisitte pk:sta tyttöjä (yksi kerrallaan) teille kotiin leikkimään? Kun he huomaavat, että leikki sujuu hienosti teillä kotona, niin se ehkä alkaa sujumaan päiväkodissakin.

Meillä on 3 samanikäistä, sitten vuotta nuorempia ja vuotta vanhempia on muutama. Mutta aika poikavoittoinen ryhmä. Pojat ei haittaisi, leikkii poikienkin kanssa, mutta tuo tyttöseura kiinnostaa.

Meillä oli tuota hemmetin tyhmä-kuiskuttelua myös :/ ja siitä rupesin juoruamaan joka kerta kun kuulin sitä, jos hoitajilla kerran on niin valikoiva kuulo etteivät kuulleet samalta etäisyydeltä niitä. (Väittivät etteivät ole kuulleet tuota, seisoivat samassa paikkaa kuin mä puoli metriä tytöistä, veikkaan etteivät vaan halunneet kuulla).

Meillä otti muuten eri roolin päiväkodissa, eli muualla tosi reipas tyttö reagoi tuohon alistamiseen että tuli aremmaksi kuin luonteensa on :( , tuntui että syö itsetuntoa lyhyessä ajassa. Meillä tuo kesti useamman kuukauden.

Miten sä kuulit sitä kuiskuttelua? Mä en ikinä ole paikalla leikkien aikaan enkä kuule tuollaisia muuta kuin tytön kertomana. Tuolla on noita 5-6 vuotiaita tyttöjä just tuo 4, mutta yksi on saanut nuo kaksi muuta käännettyä tyttöä vastaan. Tämän ohjaajatkin myönsi. Mä luulen, että meidänkin tyttö on jo paljon arempi päiväkodissa kuin mitä alussa oli. Kesähoitopaikassa kaikki sujui hyvin mutta heti kun palattiin takaisin tänne päiväkotiin niin tuo jatkui.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Hoitajat voisivat ennakoida: ehdottaa tytölle kotileikkiä tai legoleikkiä ennen kun ne ovat jo täynnä, ja ns. sekoittaa pakkaa siten että määräävät 2-4 lasta legoleikkiin, saman verran kotileikkiin, osan leikkimään pikkueläimillä, jne - ideana se, että samat lapset eivät aina leikkisi keskenään vaan oppisivat olemaan myös muiden kanssa. Ehdotapa tätä...silleen kauniisti, mutta tarpeeksi selkeästi ettei jää epäselvyyttä siitä että olet tosissasi :snotty:

Yksi asia mietityttää: eikö ryhmän pojat tai hieman nuoremmat tytöt käy leikkikavereiksi, jos ryhmän muutaman samanikäisen tytön kanssa ei synkkaa?

Musta nuo on kaikki jotenkin ylivilkkaita ( nuo nuoremmat siis ) eivätkä jaksa keskittyä leikkeihin. Lisäksi suurin osa nuoremmista on 2-3 vuotiaita. Pojat menee vähän samaan, eli ovat joko vilkkaita tai todella nuoria. Tietääkseni nuorimmat tossa ryhmässä on alle 2 vuotiaita, eikä koko ryhmässä edes ole kuin 15 lasta.

Semmoista vielä, että miten paljon ne ryhmän muut samanikäiset tytöt näkevät toisiaan myös pk:n ulkopuolella? Jos ovat samassa harrastuksessa, asuvat lähekkäin ja ulkoilevat keskenään pihassa, niin siitä syntyy jo kovin tiivis side eikä joukkoon ole helppo päästä. Tai jos ovat olleet kavereita jo taaperoajoista.

Jos kutsuisitte pk:sta tyttöjä (yksi kerrallaan) teille kotiin leikkimään? Kun he huomaavat, että leikki sujuu hienosti teillä kotona, niin se ehkä alkaa sujumaan päiväkodissakin.

En yhtään tiedä, miten paljon ovat muuten tekemisissä. Pihalla ilmeisesti leikkivät aina yhdessä ja meidän tyttö leikkii toisen ryhmän lasten kanssa. Yksi noista tytöistä aloitti päiväkodin vasta tänä syksynä.

Kotiin voisin tietty kutsua. Kuuluuko kutsua lapsi vain vai aikuinen kanssa? :snotty: Tänään jäädään joululomalle, joten tuo menee tammikuun loppuun.

Minun keskimmäiseni (4v) pk-ryhmässä on aivan mahtavat hoitajat, he huolehtivat siitä ettei kukaan jää yksin. Ammattitaidosta se on kiinni eikä mistään muusta. Kerron myös heille aina jos lapseni on sanonut "ettei kukaan leikkinyt mun kaa ulkona" (aina asia ei kyllä ole ihan niin kuin 4v sanoo) tai jos toiset tytöt ovat kommentoineet lapseni vaatteita rumasti tai sanoneet etteivät leiki hänen kanssaan. Ja aina hoitajat ovat ottaneet tiedon hyvin vastaan ja sanoneet että hyvä kun kerroit. Tiedän ettei hoitaja voi aina olla kuulemassa mitä tytöt keskenään kuiskuttelevat, joten minusta on hyvä kertoa jos he ovat puhuneet typeyyksiä.

Eskarissa taas asia on aivan toisin, enkä tunnu saavan eskariopelta ja hoitajilta vastakaikua toiveelleni että 6-vuotiaasta huolehdittaisiin, ettei olisi aina yksinään piirtelemässä. Tiedän siis miten turhauttavaa se on. Eskarilaiseni oli viime vuonna samassa ryhmässä kuin 4v on nyt, ja tiedän miten homma toimii kun on ammattitaitoista, motivoitunutta ja aidosti välittävää henkilökuntaa. Valitettavasti en osaa antaa neuvoja miten saada hoitajat tajuamaan asia jos heitä ei kiinnosta, pk-ryhmän vaihtaminen on ehkä se paras vaihtoehto. Jotkut hoitajat ovat niin tapoihinsa jumiutuneita ja ylimielisiä, ettei yhteistyö vanhempien kanssa aidosti kiinnosta.

Musta nuo on kaikki jotenkin ylivilkkaita ( nuo nuoremmat siis ) eivätkä jaksa keskittyä leikkeihin. Lisäksi suurin osa nuoremmista on 2-3 vuotiaita. Pojat menee vähän samaan, eli ovat joko vilkkaita tai todella nuoria. Tietääkseni nuorimmat tossa ryhmässä on alle 2 vuotiaita, eikä koko ryhmässä edes ole kuin 15 lasta.
Aika...kökkö ryhmärakenne etten sanoisi :/
Miksi ei normaalia päiväkotiryhmää, jossa kaikki lapset ovat suht samanikäisiä? Ei ryhmän siltikään iso tarvitse olla: meidän tytön ryhmässä on 13 lasta (5-6 v) ja pojan ryhmässä 16 (3-4 v).

Kotiin voisin tietty kutsua. Kuuluuko kutsua lapsi vain vai aikuinen kanssa? :snotty: Tänään jäädään joululomalle, joten tuo menee tammikuun loppuun.

Mä kutsun vaan lapsen :snotty:, en tiiä mikä olisi se oikea tapa :D

Kokeile sitä, ei se ota jos ei annakaan :)

[

Miten huomasit tuon tytöstäsi? Enhän mäkään voi varma olla, että tyttö käyttäytyy samanlaisesti päiväkodissa kuin muualla. Kuopuksen ryhmästä hän on kyllä saanut kavereita, mutta sekin on eri asia kuin oma ryhmä.

Mä huomasin ihan viedessä ja kun vähän tarkkailin salaa pihaa ennen kuin astuin sinne :( .

Miksi ei normaalia päiväkotiryhmää, jossa kaikki lapset ovat suht samanikäisiä? Ei ryhmän siltikään iso tarvitse olla: meidän tytön ryhmässä on 13 lasta (5-6 v) ja pojan ryhmässä 16 (3-4 v).

Tuohon ryhmään on laitettu päiväkodin kaikki erityislapset. Siksi siinä on 1-6 vuotiaita. Mä haluisinkin, että tyttö olis normaalissa päiväkotiryhmässä. Suoraan sanottuna mä en edes tiedä yhtään toista tukilasta tosta ryhmästä. Kai siellä on pakko sellainenkin olla?! Kaikki, ketkä tiedän tosta ryhmästä, niin on siellä jonkun erityispiirteen takia.

jos on iso ryhmä, niin ei sitä aina ehdi yhtä vahtaamaan, tuossa iässä pitäisi jo itse osata hoitaa leikkiin menemiset..ehkä kuitenkin hänen sosiaalisissa taidoissa on vikaa.

Mä kutsun vaan lapsen :snotty:, en tiiä mikä olisi se oikea tapa :D

Kokeile sitä, ei se ota jos ei annakaan :)

Mäkin ajattelin, että kutsuisin vain lapsen :D En niinkään välitä kutsua vierasta ihmistä kotiini pitkäksi aikaa. :ashamed:

Kannattaa varmaan laittaa lokeroon lappu, jossa kerron asian ja josta löytyy mun yhteystiedot.. ?

[

Mä huomasin ihan viedessä ja kun vähän tarkkailin salaa pihaa ennen kuin astuin sinne :( .

Ok. Täytyy alkaa itsekin olemaan tarkka.

Tuohon ryhmään on laitettu päiväkodin kaikki erityislapset. Siksi siinä on 1-6 vuotiaita. Mä haluisinkin, että tyttö olis normaalissa päiväkotiryhmässä. Suoraan sanottuna mä en edes tiedä yhtään toista tukilasta tosta ryhmästä. Kai siellä on pakko sellainenkin olla?! Kaikki, ketkä tiedän tosta ryhmästä, niin on siellä jonkun erityispiirteen takia.

Kuule....Vaatikaa ryhmän vaihtoa. Mitä nopeammin sen parempi!

Tukilapsi-juttu on ihan hyvä asia, mutta ei sinun lapsesi kustannuksella :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
jos on iso ryhmä, niin ei sitä aina ehdi yhtä vahtaamaan, tuossa iässä pitäisi jo itse osata hoitaa leikkiin menemiset..ehkä kuitenkin hänen sosiaalisissa taidoissa on vikaa.

Tai niiden muiden sosiaalisissa taidoissa. Erityislapsia kun taitavat olla?

Miten sä kuulit sitä kuiskuttelua? Mä en ikinä ole paikalla leikkien aikaan enkä kuule tuollaisia muuta kuin tytön kertomana. Tuolla on noita 5-6 vuotiaita tyttöjä just tuo 4, mutta yksi on saanut nuo kaksi muuta käännettyä tyttöä vastaan. Tämän ohjaajatkin myönsi. Mä luulen, että meidänkin tyttö on jo paljon arempi päiväkodissa kuin mitä alussa oli. Kesähoitopaikassa kaikki sujui hyvin mutta heti kun palattiin takaisin tänne päiväkotiin niin tuo jatkui.

Kuiskuttelivat kun tultiin (ei leikitä tuon kanssa) tai röyhkein tuli jo riisuessa siihen että mä en muuten leiki sun kanssa ja ei leiki tuokaan tyttö. Ja kun hain... en siis ollut päiväsaikaan, mutta oletan että jos kuiskuttavat siinä, niin on sitä muutenkin + tyttö valitti siitä.

Esim. pihalla kun käytiin lyhyesti päivän tapahtumia läpi, niin olivat vaikka hiekkiksellä puolen metrin päässä ja selvästi kuiskivat ja osittain niin, että tytön oli tarkoitus kuullakin ne tyhmäksi sanomiset. Silti hoitaja väitti ettei oo kuullut...
:( .

Miten niin joku tietty tapa on "normaalia". Meidän päiväkodissa on kolme ryhmä, jossa on ollut ikähaarukka kaikissa 0-6, tms. Lisäksi lapset leikkivät ryhmien ohi. Sisarusryhmiä on paljon kunnan päiväkodeissa.

Oma lapseni on ollut ryhmässän AINOA ikäisensä koko ajan. Melkein vuoden ikäero kumpaankin suuntaan. Eikä se ole koskaan haitannut häntä, leikkii siis isompien kanssa, nyt myös mukaan on tullut pari nuorempaa, kun leikkitaidot ovat kehittyneet. Mä ainakin toivon, että myös vastakkaisesta sukupuolesta löytyy kavereita, viime vuonna oli poitsun paras kaveri tyttö. Ja taisi tytönkin paras kaveri olla poika. Mutta plussat päiväkodille mm aktiivisesta leikkiinopettamisesta kaikkien lasten osalta.

Kuule....Vaatikaa ryhmän vaihtoa. Mitä nopeammin sen parempi!

Tukilapsi-juttu on ihan hyvä asia, mutta ei sinun lapsesi kustannuksella :/

Mullakin on sellainen olo, että ryhmän vaihto vois olla paras vaihtoehto. Mä vaan en osaa/uskalla vaatia sellaista. :ashamed: Heti kun otan puheeksi, niin alkavat sanoa sitä kun tyttö on niin hyvä tukilapsi ja oikein malliesimerkki kaikille ja he pitäisivät hänet mielellään siinä ryhmässä.

Uusimmat

Yhteistyössä