Miksi tää on niin vaikeeta?! Päiväkotiasiaa

Alkuperäinen kirjoittaja ImpiEllenAnna:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Musta nuo on kaikki jotenkin ylivilkkaita ( nuo nuoremmat siis ) eivätkä jaksa keskittyä leikkeihin. Lisäksi suurin osa nuoremmista on 2-3 vuotiaita. Pojat menee vähän samaan, eli ovat joko vilkkaita tai todella nuoria. Tietääkseni nuorimmat tossa ryhmässä on alle 2 vuotiaita, eikä koko ryhmässä edes ole kuin 15 lasta.
Aika...kökkö ryhmärakenne etten sanoisi :/
Miksi ei normaalia päiväkotiryhmää, jossa kaikki lapset ovat suht samanikäisiä? Ei ryhmän siltikään iso tarvitse olla: meidän tytön ryhmässä on 13 lasta (5-6 v) ja pojan ryhmässä 16 (3-4 v).

Tuohon ryhmään on laitettu päiväkodin kaikki erityislapset. Siksi siinä on 1-6 vuotiaita. Mä haluisinkin, että tyttö olis normaalissa päiväkotiryhmässä. Suoraan sanottuna mä en edes tiedä yhtään toista tukilasta tosta ryhmästä. Kai siellä on pakko sellainenkin olla?! Kaikki, ketkä tiedän tosta ryhmästä, niin on siellä jonkun erityispiirteen takia.

Minustakin kuulostaa aika hullulta että on noin iso ikähaarukka ryhmässä. Meillä tuon 4v:n ryhmä (3-5v) on myös erityisryhmä siinä mielessä, että siinä on joitakin kuulo-/puheongelmista kärsiviä (viittomia käytetään paljon) ja ainakin yksi poika näkyy olevan jotenkin keskittymishäiriöinen/ylivilkas tms. Ilmeisesti osa on siis "kahden paikalla", ja ryhmässä on yleensä myös läsnä neljä hoitajaa (ja lapsia tietääkseni 18).

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Miten niin joku tietty tapa on "normaalia". Meidän päiväkodissa on kolme ryhmä, jossa on ollut ikähaarukka kaikissa 0-6, tms. Lisäksi lapset leikkivät ryhmien ohi. Sisarusryhmiä on paljon kunnan päiväkodeissa.

Oma lapseni on ollut ryhmässän AINOA ikäisensä koko ajan. Melkein vuoden ikäero kumpaankin suuntaan. Eikä se ole koskaan haitannut häntä, leikkii siis isompien kanssa, nyt myös mukaan on tullut yksi nuorempi, kun leikkitaidot ovat kehittyneet. Mä ainakin toivon, että myös vastakkaisesta sukupuolesta löytyy kavereita, viime vuonna oli poitsun paras kaveri tyttö. Ja taisi tytönkin paras kaveri olla poika. Mutta plussat päiväkodille mm aktiivisesta leikkiinopettamisesta kaikkien lasten osalta.

Lapsen sosiaalisia taitoja tukee parhaiten se, että hänellä on omanikäistä leikkiseuraa.
Tismalleen näin sanoi kelto viime maanantaina.

Leikkikaverin sukupuolella ei ole väliä, mutta ryhmässä, jossa on hyvin eri ikäisiä lapsia joilla on täysin eri kehitystaso ja tarpeet, ei voida kovin hyvin harjoittaa sellaista toimintaa, joka tukisi joka ikisen lapsen kehitystä ja kasvua. Ei meinaan riitä henkilökunta.

Siksi mä kannatan ryhmiä, joissa lapset ovat suunnilleen samanikäisiä. Jotta myös se varhaiskasvatus toteutuisi kunnolla.

Eri ikäisten kanssa voi leikkiä sitten pihalla ja ryhmien yhteisissä tuokioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja pikkupiikkis:
Meillä on 3 samanikäistä, sitten vuotta nuorempia ja vuotta vanhempia on muutama. Mutta aika poikavoittoinen ryhmä. Pojat ei haittaisi, leikkii poikienkin kanssa, mutta tuo tyttöseura kiinnostaa.

Meillä oli tuota hemmetin tyhmä-kuiskuttelua myös :/ ja siitä rupesin juoruamaan joka kerta kun kuulin sitä, jos hoitajilla kerran on niin valikoiva kuulo etteivät kuulleet samalta etäisyydeltä niitä. (Väittivät etteivät ole kuulleet tuota, seisoivat samassa paikkaa kuin mä puoli metriä tytöistä, veikkaan etteivät vaan halunneet kuulla).

4 tyttöä yleensä pariutuu 2 + 2, mutta ei saisi pariuttaa ollenkaan.

Ole vaan sinnikäs... Hoitajilla pitää löytyä keinot!

Meillä otti muuten eri roolin päiväkodissa, eli muualla tosi reipas tyttö reagoi tuohon alistamiseen että tuli aremmaksi kuin luonteensa on :( , tuntui että syö itsetuntoa lyhyessä ajassa. Meillä tuo kesti useamman kuukauden.

Miten sä kuulit sitä kuiskuttelua? Mä en ikinä ole paikalla leikkien aikaan enkä kuule tuollaisia muuta kuin tytön kertomana. Tuolla on noita 5-6 vuotiaita tyttöjä just tuo 4, mutta yksi on saanut nuo kaksi muuta käännettyä tyttöä vastaan. Tämän ohjaajatkin myönsi. Mä luulen, että meidänkin tyttö on jo paljon arempi päiväkodissa kuin mitä alussa oli. Kesähoitopaikassa kaikki sujui hyvin mutta heti kun palattiin takaisin tänne päiväkotiin niin tuo jatkui.

Kuiskuttelivat kun tultiin (ei leikitä tuon kanssa) tai röyhkein tuli jo riisuessa siihen että mä en muuten leiki sun kanssa ja ei leiki tuokaa. Ja kun hain... en siis ollut päiväsaikaan, mutta oletan että jos kuiskuttavat siinä, niin on sitä muutenkin + tyttö valitti siitä.

Esim. pihalla kun käytiin lyhyesti päivän tapahtumia läpi, niin olivat vaikka hiekkiksellä puolen metrin päässä ja selvästi kuiskivat ja osittain niin, että tytön oli tarkoitus kuullakin ne tyhmäksi sanomiset. Silti hoitaja väitti ettei oo kuullut...
:( .

tuo on ihan normaalia tyttöjen juttuja, hyvin ikävää, mutta aivan varmasti sinunkin tyttösi tekee niin...

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:
ekana ehdotan että lapsen pitää päästä pois erkkaryhmästä jos hänellä ei ongelmia ole.

Erkkaryhmäthän ovat usein sekaryhmiä (integroituja), joissa on normaalilapsia aina ja yleensä enemmän. Minustahan sen pitäisi olla etuoikeus. Miksi erityislapset pitää eristää keskenään?

Kotiin voisin tietty kutsua. Kuuluuko kutsua lapsi vain vai aikuinen kanssa? :snotty: Tänään jäädään joululomalle, joten tuo menee tammikuun loppuun.

Mä kutsuin lapsen, mutta kyllä varauduin että aikuinenkin tuli hetkeksi sisään (siis varasin jotain tarjottavaa). Koska en mäkään ventovieraaseen perheeseen ovelta vaan pukkaisi =) . Mutta toisella kertaa jo tuli yksin, kun oli todettu, että ollaan tavallinen ok perhe ja lapsia vahditaan vähän kuitenkin.

Lyhyitä ne treffit on, 1,5 h- 2 h maksimissaan meillä.

Mullakin on sellainen olo, että ryhmän vaihto vois olla paras vaihtoehto. Mä vaan en osaa/uskalla vaatia sellaista. :ashamed: Heti kun otan puheeksi, niin alkavat sanoa sitä kun tyttö on niin hyvä tukilapsi ja oikein malliesimerkki kaikille ja he pitäisivät hänet mielellään siinä ryhmässä.

Nyt pysyt lujana! Sano, että kiva kuulla että hän on hyvä tukilapsi, mutta tyttö itse ei hyödy nykytilanteesta mitenkään, joten haluatte vaihtaa ryhmää. Teidän lapsenne etu on teille tärkeintä, te ette voi "uhrata" tytärtänne ryhmän parhaaksi jos nyt dramatisoimaan aletaan.

Mene puhumaan suoraan johtajalle.

ekana ehdotan että lapsen pitää päästä pois erkkaryhmästä jos hänellä ei ongelmia ole.

Erkkaryhmäthän ovat usein sekaryhmiä (integroituja), joissa on normaalilapsia aina ja yleensä enemmän. Minustahan sen pitäisi olla etuoikeus. Miksi erityislapset pitää eristää keskenään?

Jos heidän seurasta aiheutuu vaikeuksia nk normilapselle niin miksiköhän? Tarvitseeko kysyä?

Juu yleensähän niitä tukilapsia on enemmän, mutta mä en tuosta 15 lapsen joukosta tiedä yhtään toista tukilasta. Tuo olis ihan ok, jos siellä olisi joku toinenkin tukilapsi. Mieluiten vielä joku meidän lapsen ikäinen, jotta saisi leikkikaverin. Jos siellä nyt pari 2 tai 3 vuotiasta tukilasta sattuukin olemaan, niin ei niistä ole meidän tytölle mitään hyötyä.

Kotiin voisin tietty kutsua. Kuuluuko kutsua lapsi vain vai aikuinen kanssa? :snotty: Tänään jäädään joululomalle, joten tuo menee tammikuun loppuun.

Mä kutsuin lapsen, mutta kyllä varauduin että aikuinenkin tuli hetkeksi sisään (siis varasin jotain tarjottavaa). Koska en mäkään ventovieraaseen perheeseen ovelta vaan pukkaisi =) . Mutta toisella kertaa jo tuli yksin, kun oli todettu, että ollaan tavallinen ok perhe ja lapsia vahditaan vähän kuitenkin.

Ok. Voisin kyllä kokeilla tota.

Mullakin on sellainen olo, että ryhmän vaihto vois olla paras vaihtoehto. Mä vaan en osaa/uskalla vaatia sellaista. :ashamed: Heti kun otan puheeksi, niin alkavat sanoa sitä kun tyttö on niin hyvä tukilapsi ja oikein malliesimerkki kaikille ja he pitäisivät hänet mielellään siinä ryhmässä.

Nyt pysyt lujana! Sano, että kiva kuulla että hän on hyvä tukilapsi, mutta tyttö itse ei hyödy nykytilanteesta mitenkään, joten haluatte vaihtaa ryhmää. Teidän lapsenne etu on teille tärkeintä, te ette voi "uhrata" tytärtänne ryhmän parhaaksi jos nyt dramatisoimaan aletaan.

Mene puhumaan suoraan johtajalle.

Kiitos kannustuksesta :D Sitä mä tarviin. Johtajalle puhuminen tuntuu jotenkin helpommalta vaihtoehdolta mulle.

Jos heidän seurasta aiheutuu vaikeuksia nk normilapselle niin miksiköhän? Tarvitseeko kysyä?

Ei se ole erityislapsen vika vaan aikuisten.

Ok. Voisin kyllä kokeilla tota.

oleta, että tulee vanhemman kanssa. miusta ainakin on tärkeää tutustua myös lasten vanhempiin. on sitten helpompi ottaa puheeksi asioita, jos on tarvis. ja tulee lapsellekin alusta alkaen selväksi, että äiti haluaa tietää kavereista. se nimittäin hankaloituu potenssiin 10, kun koulu alkaa.

Ihan sama kenen vika se on, mutta ei kenenkään ole pakko silti omaa lastaan integroidussa ryhmässä pitää, jos se ei ole omalle lapselle hyväksi.

Oli sitten ns. normilapsen tai erityislapsen vanhempi.

Sen vielä lisään että tilanne pitää saada katkaistua hyvissä ajoin ennen koulua ettei seuraukset sitten kanna sinne asti, ja kaveriongelmat jatku.

Viimeistään ensi syksynä on ryhmänvaihto edesssä. Mä en halua, että tyttö käy eskarin kahden tai kolmen lapsen ryhmässä. Tuolla päiväkodissa kun on olemassa ihan "oikeakin" eskariryhmä. Haluan, että tyttö osallistuu siihen. Tuo ensi syksy tuntuu vaan olevan niin kaukana nyt kun tyttö valittaa likipitäen päivittäin tuosta kaverittomuudesta.

Integroidussa erityisryhmässä on lapsiryhmän koko yleensä sen 12 lasta, joista puolet ovat tuettuja lapsia ja puolet tukilapsia. Ihmettelen siis kovasti, mikäli lapsesi on ryhmässään ainoa tukilapsi - oletko asiaa kysynyt aiemmin? Jos on ainoa ryhmässä, niin sitten ryhmän toimintatavat ovat väärät.

Sen sijaan minusta olisi sangen outoa tänä päivänä, että ns. erityislapset pitäisi päiväkodeissa sijoittaa täysin omaan ryhmäänsä. Mitä suvaitsevaisuus kasvatusta se olisi? Ja miten he saisivat sitä mallioppimista ja esimerkkiä, mikäli ryhmä muodostuisi heistä - ikätoverien tuki heillekin on tärkeää ja sikis integroidut ryhmät ovat hyvinkin perusteltuja.

Ihan sama kenen vika se on, mutta ei kenenkään ole pakko silti omaa lastaan integroidussa ryhmässä pitää, jos se ei ole omalle lapselle hyväksi.

Oli sitten ns. normilapsen tai erityislapsen vanhempi.

Peesaan tätä täysin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Integroidussa erityisryhmässä on lapsiryhmän koko yleensä sen 12 lasta, joista puolet ovat tuettuja lapsia ja puolet tukilapsia. Ihmettelen siis kovasti, mikäli lapsesi on ryhmässään ainoa tukilapsi - oletko asiaa kysynyt aiemmin? Jos on ainoa ryhmässä, niin sitten ryhmän toimintatavat ovat väärät.

Sen sijaan minusta olisi sangen outoa tänä päivänä, että ns. erityislapset pitäisi päiväkodeissa sijoittaa täysin omaan ryhmäänsä. Mitä suvaitsevaisuus kasvatusta se olisi? Ja miten he saisivat sitä mallioppimista ja esimerkkiä, mikäli ryhmä muodostuisi heistä - ikätoverien tuki heillekin on tärkeää ja sikis integroidut ryhmät ovat hyvinkin perusteltuja.

En ole kehdannut kysyä mutta varmasti tiedän, että yli puolet tuosta ryhmästä on erityislapsia.

En ole kehdannut kysyä mutta varmasti tiedän, että yli puolet tuosta ryhmästä on erityislapsia.

Kysy. Sinulla on oikeus tietää - ei tietenkään lasten nimiä ja diagnooseja, mutta se miten monta tukilasta ryhmässä on, on sellaista tietoa mikä sulle kyllä pitäisi kertoa jos kysyt.

Kysy. Sinulla on oikeus tietää - ei tietenkään lasten nimiä ja diagnooseja, mutta se miten monta tukilasta ryhmässä on, on sellaista tietoa mikä sulle kyllä pitäisi kertoa jos kysyt.

Ok. Alunperin meinasin tämän aloituksen tehdä just sellaseksi, että onko mulla oikeutta kysyä :D Selvisi sitten sekin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tuo on ihan normaalia tyttöjen juttuja, hyvin ikävää, mutta aivan varmasti sinunkin tyttösi tekee niin...

Sehän se on, että voi olla normaalia, muttei hyväksyttävää käytöstä, jolle ummistetaan silmät... Mun tyttö on nyt 4 ja tuota "tyhmä"- hommaa esiintyi vasta kun kuuli näiltä tuolla (olin sitä ennen kotiäiti, joten kuulin kyllä mitä puhui). Sanoi tietenkin äitiä ja isiä tyhmäksi uhmassaan, mutta on eri juttu. Ja se on kitketty niin hyvin kuin voi + itsekin sanoo, ettei saa sanoa tyhmäksi ketään jos jossain lastenohjelmassa niin tehdään.

Ok. Alunperin meinasin tämän aloituksen tehdä just sellaseksi, että onko mulla oikeutta kysyä :D Selvisi sitten sekin.

Mä oon ainakin kysynyt, montako kahdenpaikkalaista ryhmässä on. Ja saanut vastauksen :xmas:

Kysy ihmeessä ryhmän jakoa, sillä jos lapsesi on laitettu ryhmään tukilapsena, niin silloin ryhmässä pitää olla myös muitakin - ne puolet :). Tukilapsen pitää saada mahdollisuus olla myös "kaltaistensa" kanssa, muutoin ryhmässä oleminen käy raskaaksi. Ja kuten olen aiemminkin sanonut, ryhmän aikuisilla on vastuu kaikista lapsista ja niiden kehittymisestä. Näin siinä ryhmässä pystyy jokainen oppimaan toisiltaan.

Mun mielestä integroitu ryhmä oikein suunniteltuna ja oikein toimiessaan on päiväkodin paras ryhmä. Mutta siinä pitää tarjota jokaiselle jotakin. Ja ne tukilapset yhtälailla huomioida tarpeineen. Olisiko tytölläsi esim. mahdollisuutta joskus käydä muissa lapsiryhmissä vierailijana leikkimässä? Tätä vaihtoehtoa on esim. meillä käytetty tukilapsien kanssa, jotta yhteys samanikäisiin säilyy...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Sehän se on, että voi olla normaalia, muttei hyväksyttävää käytöstä, jolle ummistetaan silmät... Mun tyttö on nyt 4 ja tuota "tyhmä"- hommaa esiintyi vasta kun kuuli näiltä tuolla (olin sitä ennen kotiäiti, joten kuulin). Ja se on kitketty niin hyvin kuin voi + itsekin sanoo, ettei saa sanoa tyhmäksi ketään jos jossain lastenohjelmassa niin tehdään niin.

Mä olen samaa mieltä. Meinaan että normaalia se voi olla, mutta ei missään tapauksessa hyväksyttävää. Aikuisen tulee puuttua siihen aina kun sellaista kuulee.

Edelleenkään en ole äiti, mutta pöyristyttää tuo tarhatätien toiminta. Itse en suvaitsisi tuollaista hetkeäkään ja sanoisin että kaikki on otettava leikkiin mukaan. Muistan vielä että meillä oli kanssa päiväkodissa, silloin kun itse olin pieni, eräs tyttö joka aina halusi olla huomion keskipisteenä ja pomona jne, mutta hoitajat laittoivat kuriin jos hän alkoi syrjiä jotakuta toista. Nyt ehdottomasti se ryhmän vaihto, varsinkin jos tytöllä on paha olla! Ja palautetta päiväkodin johtajalle, tyttösi ryhmän hoitajat eivät ole tehtäviensä tasalla, jos tyttösi saa tuollaista kokea joka päivä ja itkee sitä kotona.

Uusimmat

Yhteistyössä