Miksi tällä palstalla niin useat pitävät kolmannen lapsen suunnittelua niin kamalana tekona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmas tervetullut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmas tervetullut

Vieras
Siis ihmettelen, miksi toiset niin haukkuvat sitä, että yritetään kolmatta lasta. Siis niin monet haukkuvat. Enemmän haukutaan, kuin rohkaistaan. Mikä siinä niin pahaa on, ettei saisi olla lapsia enempää kuin kaksi?

Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
En kyllä osaa sanoa, en ole huomannut tuollaista. Sen olen huomannut, että usein kerrotaan tapauksista, joissa mies ei ole enää niin innostunut ajatuksesta kolmannesta lapsesta.

No itse olen kokenut näin, nyt kun asia on itselleni tärkeä. Arvostellaan tyyliin, että olen äiti, joka haluaa vain kotona hoitovapaalla lorvailla, ilkeillään, että "ei teillä ole varaa edes koulukuviin sitten" ja muuta älytöntä.

Kyllä meille saa tulla kolmas kunhan haluaa! =) Ehkä ihmiset ei nykyään ymmärrä miksi toiset haluaa enemmän lapsia kun omissa kahdessakin on jo työtä enemmän kun tarpeeks :/ En tiiä.. Meille alunperin oli suunnitteilla kolme ja välillä vilauteltu neljääkin, mut luulenpa et jos nyt ei ihan väkisin neljäs sit tuu, niin jää tulematta :D

Noh... Jos elämässä e ole muuta kuin lasten teko ja niitä tehdään monta siksi ettei rahantulo katkea (äitiys- ja vanhempainrahat, kotihoidontuki) niin sellaista arvostelevia ketjuja olen nähnyt.
Mutta jos lapsia ei tehtailla toimeentulon takaamiseksi ja ne pystytään ihan itse ilman sossuja elättämäänkin niin mikäs siinä? Tuskin kellään mitään sitä vastaan on?

En minä ainakaan tietoisesti hauku. Minusta on ihan järkevää tuoda esiin kunnon syitä, miksi olla hankkimatta se kolmas. Usein ketjut ovat täällä luokkaa "Puhukaa mulle järkeä; 2 vai 3 lasta?" tms. Tuon sitten oman subjektiivisen mielipiteeni esiin. En siksi, että itselläni on kaksi lasta, vaan siksi, että kaksilapsisuus on ihan järkevää etenkin, jos ketjusta käy ilmi, että kolmatta haaveileva ap on jaksamisen äärirajoilla jo kahden kanssa.

Minusta tällä palstalla liian usein kannustetaan pitämään lapsi aivan mielettömissä olosuhteissa antaen epämääräisiä "ohjeita" kuten kyllä elämä kantaa tai kukaan ei saa kannettavakseen suurempaa taakkaa kuin jaksavat kantaa.

Terve järki ja suunnitelmallisuus ei ole pahitteeksi lapsilukua mietittäessä. Jos voin neuvoillani estää yhdenkin äidin loppuunpalamisen, olen mielestäni saavuttanut jo jotakin. Haukkuminen ei ole oikea metodi keskustelussa.

En ole tuota "kolmannen lapsen vastaisuutta" havainnut tosielämässä, mutta tällä palstalla kyllä kovasti. Oikeasti monella tutulla on nykyään jo kolme lasta, harvemmalla yksi kuin että olisi kolme. Aletaan kai olla sen ikäisiäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
Noh... Jos elämässä e ole muuta kuin lasten teko ja niitä tehdään monta siksi ettei rahantulo katkea (äitiys- ja vanhempainrahat, kotihoidontuki) niin sellaista arvostelevia ketjuja olen nähnyt.
Mutta jos lapsia ei tehtailla toimeentulon takaamiseksi ja ne pystytään ihan itse ilman sossuja elättämäänkin niin mikäs siinä? Tuskin kellään mitään sitä vastaan on?

Olen työssäkäyvä äiti, mutta mitä sitten, jos olisinkin vielä hoitovapaalla ja saisimme kolmannen ennen kuin toinen täyttää kolme ja jatkaisin siitä hoitovapaalta äitiyslomaa suoraan. Tekisikö se minusta sossupummin?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja a:

Olen työssäkäyvä äiti, mutta mitä sitten, jos olisinkin vielä hoitovapaalla ja saisimme kolmannen ennen kuin toinen täyttää kolme ja jatkaisin siitä hoitovapaalta äitiyslomaa suoraan. Tekisikö se minusta sossupummin?

Ei tee. Minäkin 3 lapsen äiti. Vakityö odottaa, lapset tällähetkellä pieniä ja ykkösinä. Töitä ehtii kyllä tekemään.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinker83:
En minäkään semmosta pummaamista hyväksy et tehdään lapsia ja elätetään ne sit toimeentulotuilla :headwall:

No ehkä täällä oletuksena onkin sitten se, että kolmas lapsi aiotaan elättää yhteiskunnan turvin. Ei vain minun tuttavapiirissäni ole yhtään kolmen lapsen perhettä, joka sossun luukulla kävisi. Työssäkäyviä ihmisiä ovat kaikki yhtä perhettä lukuunottamatta, ja siinäkin perheessä toinen vanhempi opiskelee, eli siinä syy työssäkäymättömyyteen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siksi kun niitä lapsia ei kummiskaan jakseta/viitsitä itse hoitaa vaan heti kun mahdollista lapset viedään hoitoon!!! Vaikka olisikin itse kotona:(

Taas tällaista karkeaa yleistystä! Yhtään perhettä en itse tunne, joka toimisi noin. Saatika sitten, miten ihmisillä yleensä olisi siihen varaakaan, kun päivähoitomaksut ovat niin suuria?

Yksi tapaus, joka toistuu palstalla usein, tulee kyllä mieleen. Useampilapsiset perheet usein kauhistelevat rahanmenoa tai esim. tarjousten puutetta, joka kohdistettu heille. Eli nämä iänikuiset ketjut, kuinka ei ole varaa käydä ulkomailla tai huvipuistoissa ja kuinka risteilypaketit yms. on suunnattu kahden lapsen ja kahden aikuisen perheille.

Näissä ketjuissa tulee usein vastaukseksi, että lapsiluvun voi itse päättää tai muuta vastaavaa. Minusta se ei ole suoranaista kiusaamista, tosin ei ehkä hyvien tapojen oppaastakaan. Suunnitelmallinen ihminen on huomioinut nämä asiat jo sitä kolmatta, neljättä, víidettä jne. kuumeillessaan, että jokainen ranneke ja leffalippu maksaa, vaikka vauvanvaatteet olisikin voinut perheen piirissä kierrättää.

Tietysti palstalla jokainen saa vapaasti valittaa valitsemastaan aiheesta, mutta on ymmärrettävää, että "suurperhe" saa hieman ikäviä vastauksia mollatessaan lentohintoja aivan samoin kuin kouluttamaton ihminen monkuessaan työpaikan puutetta. Omia valintoja, eikös niin?

Siksi kun niitä lapsia ei kummiskaan jakseta/viitsitä itse hoitaa vaan heti kun mahdollista lapset viedään hoitoon!!! Vaikka olisikin itse kotona:(

Taas tällaista karkeaa yleistystä! Yhtään perhettä en itse tunne, joka toimisi noin. Saatika sitten, miten ihmisillä yleensä olisi siihen varaakaan, kun päivähoitomaksut ovat niin suuria?

Mä tunnen muutaman perheen jossa vauvan tultua isompi (kuitenkin pieni, 2v) jatkaa päiväkodissa, en ymmärrä.
Mä en henk.koht kyllä edes jaksaisi joka aamu aikaisin lähteä isompaa lasta vauvan kanssa päiväkotiin viemään :laugh:

Mulle ei tulis mieleenkään laittaa lapsia hoitoon jos oisin ite kotona :o Ja nytkin painiskelen sen ongelman kanssa, kun eipä oikein ees kannata hoitoon laittaa vaan tulee järkevämmäks hoitaa kotona, niin pieni rahallinen hyöty tulee pätkätöistä :| Meilläkin mies tekee kahta työtä ja on sitä mieltä että pärjätään. Ja kyllä minäkin haluan käydä ulkomailla muutaman vuoden päästä! Eikä siihen vaikuta se onko meillä kaks vai viis lasta!!! Tilanteen mukaan mennään :)

Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:
Yksi tapaus, joka toistuu palstalla usein, tulee kyllä mieleen. Useampilapsiset perheet usein kauhistelevat rahanmenoa tai esim. tarjousten puutetta, joka kohdistettu heille. Eli nämä iänikuiset ketjut, kuinka ei ole varaa käydä ulkomailla tai huvipuistoissa ja kuinka risteilypaketit yms. on suunnattu kahden lapsen ja kahden aikuisen perheille.

Näissä ketjuissa tulee usein vastaukseksi, että lapsiluvun voi itse päättää tai muuta vastaavaa. Minusta se ei ole suoranaista kiusaamista, tosin ei ehkä hyvien tapojen oppaastakaan. Suunnitelmallinen ihminen on huomioinut nämä asiat jo sitä kolmatta, neljättä, víidettä jne. kuumeillessaan, että jokainen ranneke ja leffalippu maksaa, vaikka vauvanvaatteet olisikin voinut perheen piirissä kierrättää.

Tietysti palstalla jokainen saa vapaasti valittaa valitsemastaan aiheesta, mutta on ymmärrettävää, että "suurperhe" saa hieman ikäviä vastauksia mollatessaan lentohintoja aivan samoin kuin kouluttamaton ihminen monkuessaan työpaikan puutetta. Omia valintoja, eikös niin?

Ihan itse maksamme menomme, veroakin palkasta melkein puolet, joten elätetään myös muita... Sopii kyllä, että kaikki etuudet lopetetaan ja palkasta ei menisi veroa...

Alkuperäinen kirjoittaja Ncm:
En minä ainakaan tietoisesti hauku. Minusta on ihan järkevää tuoda esiin kunnon syitä, miksi olla hankkimatta se kolmas. Usein ketjut ovat täällä luokkaa "Puhukaa mulle järkeä; 2 vai 3 lasta?" tms. Tuon sitten oman subjektiivisen mielipiteeni esiin. En siksi, että itselläni on kaksi lasta, vaan siksi, että kaksilapsisuus on ihan järkevää etenkin, jos ketjusta käy ilmi, että kolmatta haaveileva ap on jaksamisen äärirajoilla jo kahden kanssa.

Minusta tällä palstalla liian usein kannustetaan pitämään lapsi aivan mielettömissä olosuhteissa antaen epämääräisiä "ohjeita" kuten kyllä elämä kantaa tai kukaan ei saa kannettavakseen suurempaa taakkaa kuin jaksavat kantaa.

Terve järki ja suunnitelmallisuus ei ole pahitteeksi lapsilukua mietittäessä. Jos voin neuvoillani estää yhdenkin äidin loppuunpalamisen, olen mielestäni saavuttanut jo jotakin. Haukkuminen ei ole oikea metodi keskustelussa.

Samalla lailla tämän näen enkä pidä tätä minään suurperheiden mollaamisena tms. Jos vertailla pitää niin 2-lapsisiselle perheelle vaan monet asiat ovat helpompia, edullisempia ja käytännöllisempiä. Asioita joita itse punnittiin pitkään kolmosta harkitessa ja kuitenkin päädyttiin suurentamaan perhettä. Meidän valinta jonka mukaan nyt sitten eletään.

Yhteistyössä