Miksi te kotona istuvat vanhemmat viette lapsenne tarhaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mur"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
onhan tuo virikepaikalla oleva lapsi saatettu jo 1vnä laittaa jonoon että on 3v esim saanut paikan. tai voi olla osapäiväsenä että ei menetä paikkaa.
eikä mulla ainakaan oo vapaapäivä, koska on se vauva kuitenkin kotona :D mies on 7-18 töissä 5-6pv viikossa, musta on iha kivaa hengähtää kun isot on 2-3pv viikossa 7h pkssa.

Siksi, että vauvamme sairaus verotti jaksamista paljon + kerhopaikat täynnä.
Kyl mekin jonotettiin 9kk sitä paikkaa tuon ylienergisen 3v:n kanssa.
3h/päivä viettää päiväkodissa.

Enkä mä kyl kotona vaan istuskele :D

Viimeksi muokattu:
Se takia, että odottelen synnytystä käynnistyväksi, teen palkallista työtä KOTONA ja vielä sen lisäksi suoritan korkeakouluopintoja. Ja mukavaa, kun lapsi saa leikkiä kavereiden kanssa, eikä tarvitse olla koko ajan sanomassa, että "meeppäs nyt siitä kun äiti tekee hommia tai äiti ei voi nyt leikkiä kun supistaa niin PERKELESTI". Että revi siitä sitten. Kaikki kotiäidit ei oo lusmuja, vaikka sun kyttäysvietti niin väittäisikin. Miksi muuten sulla oli aikaa kytätä? Paas vauhtia niihin töihin, jotta voit lähteä hakemaan lastasi ajoissa päiväkodista!

Mä en luovu tytön hoitopaikasta koska täällä on vaikea saada tarvittaessa uutta paikkaa.Kerran olen sen virheen tehnyt ja toista kertaa en tee, niin kauan kun siihen ei tule pakkoa.Olen nyt saikulla ja tällä hetkellä tyttö on kotona, koska on ollut kipeänä. 5.12 alkaa eka työttömyyspäivä.Aion jatkossakin viedä tytön hoitoon, koska hän viihtyy ja siellä on ikäisiään kavereita ja mulla ei ole suunnitelmissa kauaa kotona olla työttömänä.

Mä syntinen vien lapsen joka päivä hoitoon 7h, kun mulla on lukkarin mukaan ETÄpäivä, eli itsenäistä opiskelua joko kotona tai koululla. Mä oikeastaan voisin/saisin pitää paljon pidempääkin, koska mun pitää olla 8-16 käytettävissä (normaali koulupäivä) En voi siis lasta pitää kotona, jos tuleekin joku kouluun liittyvä meno. Mun pitää olla käytettävissä. Lomat ovat sitten eriksee ja lapsi on hoidosta pois.

Ja siis toki niitä tehtäviä ei aina niin kauhesti ole, joten minä syntinen kerkeen käymään lenkillä, kaupassa, lounaalla jossakin tai muuten vain kavereilla!

[QUOTE="aapee";25132468]Jaahas, eli teistä on ihan ok että minun tyttäreni joutuu kärsimään raskaita ja pitkiä tarhapäiviä vieraiden hoivassa koska joku muu mamma haluaa viettää vapaapäivää?[/QUOTE]
Kyllä. Nopeat vie hitaiden tarhapaikat, ja on sun & miehesi asia järjestää lapselle mahdollisimman lyhyet hoitopäivät tavalla tai toisella (voi vaikka muuttaa, tai vaihtaa duunia).

Mä en istu kotona, mä makaan. Tänäänkin vein pojan hoitoon klo 8 ja 8:30 mennessä olin jo kotona umpiunessa. Heräsin 11:45 ja hain pojan kahdeltatoista kotiin. Ah, tämä on ihanaa :). En saisi rauhassa nukkua jos hän olisi kotona.

Mä suurimmaksi osaksi opiskelen kotona (liian laiska luennoille :snotty: ) ja mies nukkuu päivät kotona. Poika on hoidossa 8-16. Tosin ei mekään saatu paikkaa lähitarhasta, mut elämä on..

Tämä sama kysymys tulee aika usein ja vastaan kuten ennenkin: siksi koska lapsi haluaa siellä käydä, on kavereita, tapahtumia, käyntejä erilaisissa paikoissa, sosiaalistuu, jne.

• Tykkää
Reactions: eva-maria
Itse vein esikoisen päiväkotiin, koska nuorempi valvoi yöt. Koskaan en itselleni myöntänyt sitä, minne se jatkuva valvominen ja vauvan huudon kuuntelu voi johtaa. Neuvolassa sitten puuttuivat asiaan ja hyvä niin. Esikoinen kun nukkuu tai ei nuku päikkäreitä, nuorempi nukkui yöt 30 min pätkissä ja päivisin 2x 1,5h päikkärit.

Ensin meillä kävi ptt, joka jäi pitkälle sairaslomalle eikä saatu uutta ptt meille. Soitin mll, mutta heillä ei ollut vapaita työntekijöitä meitä auttamaan, jäi siis viimeinen vaihtoehto jäljelle.

Nyt nuorempi 1v3kk ja vaiva valvomisiin löytyi (silent refluksi). Vanhempi edelleen päiväkodissa (9-14) ja olisin valmis ottamaan hänet takaisin kotihoitoon, mutta toisaalta tahdon pitää paikkaa hänelle siellä, sillä kohta nuorempikin päiväkotiin joutaa ja itse lähden takaisin töihin.

Mä oon ihan samaa mieltä aloittajan kanssa. Taidankin olla ainoa. Mua vituttaa niin paljon sekä tutut että tuntemattomat äidit joiden TIEDÄN makaavan kotona tekemättä mitään ja vielä facebookissakin kehuvat miten hienoa on kun voi laiskotella aamusta iltaan kun lapsi on hoidossa. Ja syytä lapsen päiväkotiin laittamiselle ei oikeasti ole. Tiedän monta tapausta joissa lapsi on viitenä päivänä viikossa 8-16 päivähoidossa ja äiti on "etsinyt" töitä jo pari vuotta eikä ole niitä saanut. Ja etsiminen on sitä että selataan työkkärin sivu läpi ja todetaan ettei siellä ole mitään kiinnostavaa ja rahat haetaan sossusta.

[QUOTE="aapee";25132468]Jaahas, eli teistä on ihan ok että minun tyttäreni joutuu kärsimään raskaita ja pitkiä tarhapäiviä vieraiden hoivassa koska joku muu mamma haluaa viettää vapaapäivää?[/QUOTE]

Millä tavalla on minun vika että TE olette niin rahan ahneita paskoja että teette kokopäivätyötä joka päivä?

Nythän tuo muksu on kotona mutta välillä on hoidossa ja itse makaan kotona :P Ihan teidän kiusaksi en sano enempää niin voitte taivastella kuinka tuo makaa vaan kotona huvin vuoksi ;)

Toisten ihmisten elämäntilanteita on mahdoton tietää , kaikki ei ole sitä, miltä näyttää..On sinun asiasi järjestää elämänne tolalleen, et voi syyttää toisia omasta tilanteestasi. ...

Alkuperäinen kirjoittaja tytönjapoikienmamma;25133271:
Toisten ihmisten elämäntilanteita on mahdoton tietää , kaikki ei ole sitä, miltä näyttää..On sinun asiasi järjestää elämänne tolalleen, et voi syyttää toisia omasta tilanteestasi. ...

Miten lapsen sitten saa väkisin sinne lähempään päiväkotiin joka on täynnä ja jono pitkä? Ei sitä kyllä itse saa järjestettyä mitenkään silloin kun huvittaa.

Meillä on samasta syystä 0-3-vuotiaiden ryhmäkoko 15 ja 3-5-vuotiaiden 25. Virikelapset otetaan ylimääräisinä ryhmiin kun ovat alle 7h/pvä hoidossa.

Teksiin aika paljon, ettei lapsen tarttisi olla sellaisissa oloissa, mutta töissä on käytävä. Kuka hullu vie vapaaehtisesti tuollaisiin ryhmiin jos on esim. itse vauvan kanssa kotona?

Suomessa on toistaiseksi demokraattinen päätöksentekosysteemi. Sen sijaan, että täällä vauhkoaa, voi ottaa yhteyttä kansanedustajiin tai tehdä aloitteen kotikunnan kunnanvaltuustolle näistä päiväkotijärjestelyistä. Ja kannattaa silti kaiken varalta olla jonossa lähipäiväkotiin, jonain päivänä sieltä voi paikka vapautua teidän lapselle:)

Mulla on 3vuotias virikepaikalla,saatiin onneks tohon ihan lähelle niin ei tarvii 2vuotiaan kanssa pitkiä matkoja viedä ja hakee isompaa. Tosiaan toi 2vuotias on mulla tässä kotona ja isoveli sit päikyssä 6-8 tuntii kerrallaan. Se on ihan sossujen perhetyön suositus!! että turha tulla uratykkimammojen avautuun yhtää enempää! Okei,saateaan toisinaa tavata kavereita ja niitten lapsii kaupungil kahvilois ku isompi hoidossa, mut se ei tosiaa vitun vertaa oo sun bisneksii.

• Tykkää
Mulla on 3vuotias virikepaikalla,saatiin onneks tohon ihan lähelle niin ei tarvii 2vuotiaan kanssa pitkiä matkoja viedä ja hakee isompaa. Tosiaan toi 2vuotias on mulla tässä kotona ja isoveli sit päikyssä 6-8 tuntii kerrallaan. Se on ihan sossujen perhetyön suositus!! että turha tulla uratykkimammojen avautuun yhtää enempää! Okei,saateaan toisinaa tavata kavereita ja niitten lapsii kaupungil kahvilois ku isompi hoidossa, mut se ei tosiaa vitun vertaa oo sun bisneksii.

Ai että miten rakentavaa kommentointia. Not.

eihän se reilua ole,ei ne syitä katso kun lapset jonosta laitetaan hoitoon.

meidän talon vieressä olevaan pvkotiin on joku 40lapsen jono,ja joudun viemääN BUSSILLA lapsen 8km päähän hoitoon,(ei ole korttia minulla)
kun sen aika tulee. reilua?ei,varsinkin kun tuntee äitejä jotka saa pian vauvan,ja aikovat silti pitää isomman hoidossa.
eli jotka ei oikeasti välttämättä sitä tarvitsisi (jos siis ihan normaali tilanne).

mutta näinhän se menee,ei voi kun olla jonon hännillä ja sen aikaa tehä asiat vitun vaikeesti.

meillä on päiväkotiin sellainen matka että lapset kävelee sieltä kotiin 45-55min. mennään bussilla aamuisin, ettei vaan heitetä tuohon naapuriin, kun ei täällä syrjässä ole niitä päiväkoteja mitenkään liikaa.
siltikin koen että vaikka tuohon viemiseen menee tunti aikaa aamuisin (käyn kaupassa samalla) niin kyllä ne lapsetkin siitä päiväkodista saa sen verran että me jaksetaan niitä viedä.

Voivoi. Minä olisin lapsena niiiiin mielelläni mennyt tarhaan, kun kaikki muut rivarimme lapsetkin siellä kävivät ja minut hoidettiin kotona ainoana lapsena. Oli aika karua yksin koittaa keksiä tekemistä päivät pitkät. Plus se, että varmasti olisin saanut enemmän sosiaalisia taitoja ja sen takia ehkä minun ylitseni ei käveltäisi samalla lailla työelämässä kuin nyt tehdään. Kauskantoiset on vaikutukset...

Kannatan sydämellisesti virikehoitopaikkoja, älkää antako kateellisten vaikuttaa päätöksiinne virikelasten vanhemmat!

• Tykkää
[QUOTE="aapee";25132489]Onko tosiaan siis niin, että kotiäidit saavat viedä lapsensa päiväkotiin, vaikka eivät töissä käy? Mikseivät he sitten vie lastaan vähän pidemmälle, kun heillä kerran on sitä aikaa mitä käyttää niihin matkoihin?[/QUOTE]
ei oo tullut mieleen, että vaikka niitä lapsia kuskattas ristiin rastiin kaupunkia ympäri niin aina se on jonkun muun lähipäiväkoti? minun kuopus käy hoidossa 3-4tuntia päivässä jonka minä käytän sitten töiden hakuun tai mihin lystään. aloittaa samaisessa ryhmässä sitten esikoulun ensi vuonna. helppo sitten ottaa vastaan työ ja siirtää lapsi kokoaikaiseksi jos ja kun on tarvis :)

Yhteistyössä