Miksi teille joillekin on ylpeilynaihe se, että ei juo juhannuksena tai muina pyhinä?

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä:
Niin kai se juomattomuus pitäisi olla ihan tavallista, normaalia, mukavaa tai jotain. En minäkään tuota ylpeilyä ymmärrä. Tai no ymmärrän, jos ylpeilijä on ex-juoppo.

Tai sitten pitää jollain tapaa pönkittää tätä "olen hyvä äiti"- tunnetta toisten kustannuksella. Että jos sinä sen kaljasi juot, et ole yhtä hyvä vanhempi kuin minä.

Niin no, tällä palstalla ei ilmeisesti todellakaan saa/voi olla terve itsetunnoltaan eli ylpeä itsestään ja arvoistaan (saatika ilmaista sitä ja jos vähääkään vihjaa juomattomuudestaan; ottaa joku itseensä ja pitää ylpeilynä, kehuskeluna, pönkittämisenä).
En usko että itsetunnoltaan OK alkoholin käyttäjä kokee huonommuutta ja alemmuutta jonkun kommentin vuoksi.

Muistutan, että kaikilla täällä ei ole lapsia, kaikki ei ole äitejä, eikä edes naisia.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
No kai sitä voi arvoistaan ja elämäntavoista (raittius ja kai kotikeskeisyys kun tällä palstalla ollaan) olla ylpeä? Ja kai niistä kuuluukin olla ylpeä?

Samaa mieltä! Ei se aina tarkoita sitä jos on ylpeä jostain, että vertaisi itseään muihin tai pitäisi itseään parempana muita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä kans ihmettelin ihan samaa. Tuli mieleen just se et onko se jollekkin niin suuri saavutus et ei juo et siitä pitää oikein erikseen mainita?

No mutta, kerääntyyhän juovatkin usein pinoon? :D Miksei siis ne jotka eivät juo? Ei kai sekään ole keltään pois?

Ja kyllä mä uskon, että se on joillekin suuri saavutus. Eikä mua haittaa lainkaan jos joku tuo sen esiin. Ja mun puolesta siitä saa olla ylpeäkin :flower: Eihän se tarkoita sitä, että morkkaisi muita.

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Tuli vain mieleen tuosta yhdestä ketjusta jossa kysyttiin ketkä ei juo juhannuksena.

Siis saahan olla ylpeä, mutta vähän ihmettelen, että miksi siitä pitää olla ylpeä? Mitkä on teidän syyt siihen, että olet tuon takia ylpeä?

Kun mä en osaa tuota oikeen pitää minään ylpeilynaiheena vaan se vain on niin, että kaikki ei juo. Ei sen kummallisempi juttu.

Entiset alkoholistit, itsensä jalustalle nostavat, huonon itsetunnon omaavat ja marttyyrit ainakin mainostavat, että eivät juo!

Mutta hyvä niin, monella se kohtuukäyttö ryöstäytyy käsistä.

(Jännä muuten sekin, miten eri tavalla sana "ylpeä" usein ymmärretään. Mä kävin tästä kerran keskustelua isäni kanssa, kun kysyin häneltä, että onko hän ollut koskaan ylpeä minusta. Sanoi että ei todellakaan, hän ei sellaista ylpeilyä harrasta ja ala toisille mitään kehuskelemaan... Näki siis ylpeyden negatiivisena itsensä jalustalle nostamisena ja sellaisena, että pitää itseään muita parempana.
Mulle ylpeys on semmonen hyvä tunne, siitä, että on iloinen saavutuksistaan. Se on sellainen tunne jolla voi palkita itseään. Voi olla iloinen jostain ja sanoa, että olenpa kerrankin ylpeä itsestäni/lapsestani/koirastani/opinnoistani/mistä vaan, eikä se tarkoita sitä, että ajattelisi olevansa parempi kuin muut...)

Alkuperäinen kirjoittaja Mammis:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Eikös se ole sama juttu, kun kysytään "mitä on lasissa?" Onko ne ylpeitä siitä?

No tuossa ketjussa jotkut nimenomaan mainosti sitä, että ovat YLPEITÄ kun eivät ota mitään.

Millainen on henkilön itsetunto, jos tuntee alemmuutta (väittäen muita ylemmyydentuntoiseksi) tuollaisen kommentin luettuaan?
Onko se ihan hyvä, kun noin vahvasti kirpaisee, että joku jossain on ylpeä itsestään, valinnoistaan, arvoistaan. Se että on ylpeä jostain mikä liittyy itseen (hyvä puoli, hyvä valinta jne.) ei todellakaan tarkoita: "olen muita parempi".
Jos tuon lukee noin ja se vaikuttaa itseen, millainen on lukijan itsetunto, onko ihan ok?

Vaikken itse mikään absolutisti ole (ainakaan vielä) niin ymmärrän kyllä miksi suomalaiset ovat ylpeitä jos ovat juomatta pyhinä. Niin monelle alkoholi tuo mieleen hyvin negatiivisia mielleyhtymiä. Minullekin, mutta yritän hallita niitä ja mielestäni olen löytänyt aika hyvän tasapainon mutta harkitsen aina silloin tällöin kokonaan alkoholista luopumista. Ja olisin kyllä ylpeä itsestäni jos kokisin voivani sillä suojella lastani alkoholin haittapuolista. Valitettavasti mun juominen on niin vähäistä jo muutenkin, että sen lopettaminen ei lasta suojelis vaan kyse on muutaman muun ajoittaisesta harkintakyvyn pettämisestä.

No te ketkä juotte, sanokaapa mitä hienoo siinä alkoholissa on?

Ei siinä ole mitään erityisen hienoa, sitä on mukava joskus vähän ottaa. Mitä pahaa on juoda yksi siideri? Joka rentouttaa mukavasti. Tätini on 80-v. ja on juonut varmaan 20 vuotta iltasnapsun (punaviinilasi, konjakkia, likööriä tms.) ja on terve kuin pukki.

Ja jotkut alkoholit ovat hyviä. Saunan jälkeen jääkylmä lonkero. Tai juhlassa shamppanja, se on hyvää.

kyllä raittiudesta voi olla ylpeä kuten muistakin terveistä elämäntavoista. alkoholi on haitallista terveydelle ja jos sitä ei juo, niin siitä voi olla ihan yhtä ylpeä kuin vaikka siitä että harrastaa liikuntaa tai ei polta tupakkaa tms.

on myös ihan yleistä tietoa, että pienikin lapsi huomaa muutoksen vanhemmassa kun vanhempi on vaikka vähäisenkin alkoholin vaikutuksen alainen. esim itsekin huomaan eron ystävissäni jo 1-2 annoksen jälkeen. lapsesta se on pelottavaa.

minun puolestani käyttäkää, se on jokaisen oma asia ja itsekin otan joskus 1-2 kun olen poissa lasten luota. lasten kanssa ei ikinä. ja saan olla siitä ylpeä, en ymmärrä miksi se haittaa teitä jos olen. huono omatunto?

Alkuperäinen kirjoittaja chef:
Mä siis ilmoitin siinä että en juo. Kyllä mä tietyllä tapaa olen siitä ylpeä (koska niin moni silloin ottaa ja mä osaan olla ottamatta), mutta ei se sinänsä mikään sen kummoisempi ylpeilyn aihe mulle henk. koht. ole koska ei mun tee vaikeaa olla juomatta.

Miten sen nyt selittäisi...siis toki mä olen ylpeä siitä että mun ei pidä juoda koska "kuuluu" juoda vaan mä teen siten miten haluan, eli en juo.

Vähän samanlaiset aatokset minulla. Olen ylpeä siitä, että minulla ei ole pakonomaista tarvetta juhlistaa jokikistä juhlapyhää alkoholilla. Varsinkin kun monilla on siihen tarve vaikka lapset olisivat mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja sr:
Alkuperäinen kirjoittaja Mammis:
Alkuperäinen kirjoittaja s:
Eikös se ole sama juttu, kun kysytään "mitä on lasissa?" Onko ne ylpeitä siitä?

No tuossa ketjussa jotkut nimenomaan mainosti sitä, että ovat YLPEITÄ kun eivät ota mitään.

Millainen on henkilön itsetunto, jos tuntee alemmuutta (väittäen muita ylemmyydentuntoiseksi) tuollaisen kommentin luettuaan?
Onko se ihan hyvä, kun noin vahvasti kirpaisee, että joku jossain on ylpeä itsestään, valinnoistaan, arvoistaan. Se että on ylpeä jostain mikä liittyy itseen (hyvä puoli, hyvä valinta jne.) ei todellakaan tarkoita: "olen muita parempi".
Jos tuon lukee noin ja se vaikuttaa itseen, millainen on lukijan itsetunto, onko ihan ok?

Kuka tässä on alemmuutta tuntenut? Mä ainakin ihmettelen, että mikä ylpeilyn aihe tuo nyt sitten on. Monelle se on vain sitä, että ei juo.

Eikö terveellisistä elämäntavoista voi olla ihan rauhassa ja ihmettelemättä ylpeäkin! Kehutaanhan sitä nyt muitakin asioita, jotka koetaan hyväksi. En ymmärrä jos jotakuta häiritsee

No te ketkä juotte, sanokaapa mitä hienoo siinä alkoholissa on?

No musta viini maistuu hyvän ruuan kanssa tosi hyvälle. Maito ja vesi ei oikein toimi.
Ja onhan se kiva skoolailla yms. esim ulkomaalaisten asiakkaiden kanssa, kuuluu asiaan illallisilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ehkä:
Tai sitten pitää jollain tapaa pönkittää tätä "olen hyvä äiti"- tunnetta toisten kustannuksella. Että jos sinä sen kaljasi juot, et ole yhtä hyvä vanhempi kuin minä.

:D

Miten pönkittää hyvää äitiyttään toisen kustannuksella jos rupattelee siitä, ettei juo juhannuksena? Vain joku syyllisyydentunne saa ajattelemaan tuollaista.

Niin no, ylpeily voi olla vähän turhan voimakas sana, mutta kyllä itse ainakin olen tyytyväinen, että osaan pitää hauskaa myös selvin päin ja uskallan olla erilainen ja "vastustaa" näitä "pakkoryypätä-päiviä". En ole absolutisti ja otan kyllä joskus siiderin tai kaksi, mutta olen jo sen verran "vanha", että ei mun tarvi myöskään korostaa itseäni kännäämällä tai hakea hyväksyntää tekemällä samoin kun muut. Siis tosi huonosti selitetty, mutta jos joku tajusi mitä ajan takaa... :whistle: Olen siis oman tieni kulkija, enkä perus suomalainen, joka läträä viinan kanssa iloonsa ja suruunsa ja vähän siinä välissäkin, koska niin on kulttuurisääntöihin kirjoitettu... :D

Raivoraittiit ihmiset on yleensä niitä kuivimpia ihmisiä, siis ihan luonteeltaankin.
Sitten vielä ylpeilevät asialla.
Kyllä alkoholi kuuluu minusta aikuisen ihmisen elämään.
Se on sitten eria asia miten paljon sitä kiskoo.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Raivoraittiit ihmiset on yleensä niitä kuivimpia ihmisiä, siis ihan luonteeltaankin.
Se on sitten eria asia miten paljon sitä kiskoo.

Hahhhhahhhhh. Et tunne tarpeeksi erilaisia ihmisiä

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Se on sitten eria asia miten paljon sitä kiskoo.. :ashamed:

Heh, olet varmaan vähän yksinkertainen ihmisenä kun yleistät noin.
Itse olen raitis, ollut jo useamman vuoden, enkä todellakaan ole mikään "kuiva" ihminen. :D

Ootteko muuten koskaan nähneet absolutistia jolla olis tosi hauskaa?
Itse en ole.

Kovin ne hokee tätä "hauskaa voi pitää selvinpäinkin" loilotusta, mutta naama on väärinpäin jokasella. Tai sitten puristetaan väkisin pepsodenthymy naamalle ja ollaan katkeria kaikille oikeesti ilosille ihmisille.... sellasia tekohauskoja.. plää.

Yhteistyössä