Miksi toiset antavat 2-vuotiaille tikkarin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antisokeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25127196]Hei, hei... Oletko joskus kysynyt 3-vuotiaaltasi, ottaako porkkanan vai tikkarin? Mutta pointtisi on noin muuten ihan ymmärrettävä.[/QUOTE]

Olen. Toisinaan valitsee porkkanan ja toisinaan taas tikkarin. Ei kyllä muutenkaan edes niin herkuista välitä, ei kelpaa aina sillonkaan kun tarjotaan esim jos on vieraita tai ollaan kylässä. Aikaisemmin oli lauantaisin karkkipäivä mutta ei siinä ollu mitään järkeä kun ei kerran halunnut karkkia.

[QUOTE="vieras";25127278]Minusta on ymmärrettävä se, että 2-vuotias ei vielä osaa käyttäytyä sillä tavalla, jolla ympäristö odottaisi kaikkien käyttäytyvän. Eli siis esim. junassa ei ole sosiaalisesti hyväksyttyä saada itkupotkuraivareita (vaikka se 2 v:lle on normaalia), joten näissä tilanteissa tikkari tms. pieni herkku on ihan ok (mars-patukka on valtava). Toiset käyttävät näissä tilanteissa uutta lelua, toiset dvd:tä, toiset laluja, toiset herkkuja jne. Usein rauhallisten lasten vanhemmat eivät ymmärrä persoonallisuudeltaan toisenlaisia lapsia. Se ei ole kasvatuksesta kiinni vielä 2-vuotiaalla.[/QUOTE]
Esimerkki tilanteita

"Tules x tänne sovittamaan tätä uutta talvihaalaria, niin saat keksin sen jälkeen."
Tilanne jossa ollaan kotona, ja lapsi oli muutenkin yhteistyöhaluinen.

Kahviossa, jossa ollaan max puolituntia. Lapsi on rauhallinen juo trippiä, äiti hakee vielä suklaata päälle, että sitten varmasti viihtyy ja siis sanoo tämän ääneen.

Neuvolakäynnit eivät aina suju, joten lapselle lähdetään aina neuvolan jälkeen hakemaan uutta lelua kaupasta jotta tulee parempi mieli.

Esimerkki tilanteita

"Tules x tänne sovittamaan tätä uutta talvihaalaria, niin saat keksin sen jälkeen."
Tilanne jossa ollaan kotona, ja lapsi oli muutenkin yhteistyöhaluinen.

Kahviossa, jossa ollaan max puolituntia. Lapsi on rauhallinen juo trippiä, äiti hakee vielä suklaata päälle, että sitten varmasti viihtyy ja siis sanoo tämän ääneen.

Neuvolakäynnit eivät aina suju, joten lapselle lähdetään aina neuvolan jälkeen hakemaan uutta lelua kaupasta jotta tulee parempi mieli.

Tekeekö ap:n kuvailema nainen näin? Pystyykö tuosta junamatkasta päättelemään suoraan tämä?

Minä annan aina lapselleni lauantaisin kello 11 karkkilootan käteen, kun mennään kauppaan. Hän on 1 v. 7 kk. Pikku myy -loota (ja minulla on monia lootia laukussa, koska kannan niitä aina mukana, syön itse ja annan joskus lapsille). Sitä siinä mussuttaa rauhassa. Muuten huutaisi, reuhtoisi, vaatisi pois rattaista jne. Ja ymmärrän hyvin äitiä, joka antaa junassa lapselle tikkarin saadakseen hetken hengähtää. Nimimerkki 8 tunnin junamatkalla on pakko saada istua ihan hetki rauhassa.

Ja kyllä, palkitsen esim. hyvin menneestä neuvolakäynnistä jäätelöllä (isompi lapsi) tai jos käymme kaupungilla, saa herkutella donitsia tai keksiä. Kaikki lapset normaalipainoisia. Reikiä nolla. Yritän välttää kaikenlaisia ääripäitä kuten "ei koskaan karkkia eikä muuta sokerista" kuin myös "aina karkkia ja sokerista". Joku voi päätellä, että ainahan lapset saavatkin. Itsekin otan jotain hyvää kaupunkireissulla. Keskitiellä on mukavaa, kun ei tarvitse olla ehdoton minkään suhteen.

Mieluummin vaik jäätelöä mitä tikkari.. tikkari on pitkään suussa = kuluttaa hampaita koko sen ajan. Jäätelö on vain hetken suussa. Samoten ku joku pienempi karkki. Toffee on yks pahimista hampaiden kannalta

[QUOTE="mie";25127378]Tekeekö ap:n kuvailema nainen näin? Pystyykö tuosta junamatkasta päättelemään suoraan tämä?[/QUOTE]

No ei voi. Se tikkarisäkki siellä laukussa oli varmaan sitä varten että jakaa karkkia kodittomille ja sokeille orvoille. Tai ehkä hän on namutäti. Mutta ei missään nimessä voi olla se yksinkertaisin vaihtoehto = lahjoo lastaan sokerilla, vaan kyseessä on pakko olla joku tikkareilla maailmaa parantava äiti! Myös sitä maalaisjärkeä saa käyttää.

[QUOTE="mamacita_";25127344]Olen kyllä vähän erimieltä. Tai sitten mun lapsi on jotenkin kummallinen.[/QUOTE]
Joo siis tää perso makealla pitää ihan paikkansa. Mutta yleistys ei sovi tähänkään kohtaan. Jos siis yleisesti ottaen syöttää lapselle pienestä pitäen makeaa niin todennäköisemmin on aikuisiällä painonhallinta ongelmia.

Itse olen hammaslääkärin lapsi ja en koskaan saanut oikein mitään herkkuja lapsena. Kun lukion jälkeen muutin omilleni, purkautui tämä hillittömänä limsan, keksien ja karkin syömisenä. Tuntui ihanalta saada ostaa niin paljon herkkuja kuin halusi.

Tästä viisastuneena en kiellä herkkuja lapsiltani ja tuntuukin, että heillä ei ole edes sellaista vetoa herkkuihin, kuin minulle vähitellen kehittyi. Aika näyttää, mutta näin mennään. Mitään ei kannata kokonaan kieltää, koska silloin siitä tulee tosi mielenkiintoista ja haluttavaa.

No ei voi. Se tikkarisäkki siellä laukussa oli varmaan sitä varten että jakaa karkkia kodittomille ja sokeille orvoille. Tai ehkä hän on namutäti. Mutta ei missään nimessä voi olla se yksinkertaisin vaihtoehto = lahjoo lastaan sokerilla, vaan kyseessä on pakko olla joku tikkareilla maailmaa parantava äiti! Myös sitä maalaisjärkeä saa käyttää.

Tai ehkä hän oli juuri käynyt torilla ja ostanut reilun satsin, josta syödään koko vuosi?

Oikeasti, olette olleet liian kauan kotiäiteinä tai muuten vaan hurahtaneen siihen mammauteen ihan liikaa, jos tosissanne jaksatte näin paljon vaivaantua toisten lasten sokerinsyönnistä tai siitä mitä muut ajattelevat omien lastenne ruokatavoista.

Entäpäs jos se äiti on ostanut edullisemman version, eli pussin tikkareita. Mutta antaakin yhden tikkarin per viikko lapselleen? Mä ostan kesäisin jäätelöpuikkoja laatikon, 40kpl on laatikossa. Ja meillä syödääm jätski kerran viikossa.

Eli älliä todellakin saa käyttää. Suosittelen sua kokeilemaan.

PAHOITTELEN jos sulla on niin heikko hillintä että vetäset aina koko pussin karkkia kun sen avaat. Tai jos et pysty olemaan antamatta lapsellesi jotain "vain yhden kappaleen" vaan samantien syötät vaikka koko pussillisen pähkinöitä tai mitä ikinä.

On olemassa ihmisiä jotka hallitsee tuollaisenkin, eli osaa säännöstellä.

Alkuperäinen kirjoittaja kanssaeläjä;25127475:
Mutta mitä sanotte minusta, joka annan joka päivä! lapsilleni jäätelön (sellaisen mehujään puolikkaan). Joka kerta päivällisen jälkeen...

Hieno homma, jos teet omasta mehusta sen. Mutta mielestäni lisäainepommit voi jättää harvempiin herkutteluhetkiin.

Alkuperäinen kirjoittaja yöks;25127195:
Eli teistä on ihan normaalia antaa alle 2-v mussuttaa marspatukkaa? Säälin lapsianne jotka joutuvat kärsimään sokerin yliannostuksesta jo noin pienenä.

Minun mielestä se ei ole normaalia, mutta mä olenkin palstan mukaan nipo. En anna karkkia meidän kohta kolmevuotiaalle, joka kyllä herkuttelee sitten muilla jutuilla. Hedelmäkin kelpaa jälkiruoksi, kun ei ole opetettu teolliseen karkin makuun.

[QUOTE="tuutti";25127461]Entäpäs jos se äiti on ostanut edullisemman version, eli pussin tikkareita. Mutta antaakin yhden tikkarin per viikko lapselleen? Mä ostan kesäisin jäätelöpuikkoja laatikon, 40kpl on laatikossa. Ja meillä syödääm jätski kerran viikossa.

Eli älliä todellakin saa käyttää. Suosittelen sua kokeilemaan.[/QUOTE]

Jep. Kaupastahan yleensä vissiin saa noita puolikkaita tikkaripusseja.

[QUOTE="Qwerty";25127488]Kanssaeläjä: ihan ok. Itse annan kokonaisen. Lapseni eivät ole ylipainoisia, ennemminkin liian hoikkia.[/QUOTE]

Tämähän se on meilläkin, että paino menee pikkasen alemmalla käyrällä kuin pituus. Vaikka syövät ruokaakin kohtuudella.

[QUOTE="mie";25127378]Tekeekö ap:n kuvailema nainen näin? Pystyykö tuosta junamatkasta päättelemään suoraan tämä?[/QUOTE]
Seuraapas ketjua paremmin.

Vastaukseni ei enää liittynyt aapeen kuvailemaan naiseen. Hänelle tuossa aiemmin jo sanoinkin että ei voi junassa nähdystä tikkarin syönnistä päätellä vielä mitään.

Esimerkeilläni vastasin vain tämän "vieraan" vastakommenttin asiasta kun sanoin että "Joo siis sitä en itsekään ymmärrä että opetetaan lapsi selviytymään tilanteista syömällä jotain tai saamalla jotain. On kyllä addiktiot siinä kohtaa valmiit."

Yhteistyössä