Miksi tuo lapsi "pilaa" aina kaiken!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ärsyyntynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"ärsyyntynyt"

Vieras
Nyt taas ärsyttää tuo pian 5v täyttävä poika niin ettei mitään rajaa... Yritän aina keksiä jotain kivaa tekemistä, mutta aina omalla tottelemattomuudellaan ja sähläämisellään pilaa kivat jutut. JOKA IKINEN KERTA. Nytkin pyysi, että saisi maalata kiviä pihalla. No minä autan etsimään kiviä, haen maalit ja pensselit, kerroin että tässä nurmikolla saat maalata, mutta ei muualla ettei maali leviä ja mitään muuta kuin kiviä ei saa maalata. Alkuun meni mukavasti, mutta sitten kävin pienempää käyttämässä vessassa ja jätin pojan yksin pihalle maalauspuuhiinsa. Tulin hetken päästä takaisin ja mitä vattua...poika on ehtinyt sutia maalia naamaansa, vaatteisiinsa, terassille, kaikkiin ulkoleluihin, puutarhaletkuun, seinään... Että sellaista tällä kertaa sitten! Nyt ilmoitin, että loppupäivän ihan itse saa keksiä itselleen tekemistä ja nyt raivoaa sitten sitä tuossa. Tämä ihan sama toistuu, mitä tahansa kivaa yritän lapselle järjestää. Itsekseen ei osaa leikkiä yhtään, mutta ei sitten nämä yhdessä keksityt jututkaan mene putkeen.

No mut hei, lapset ON LAPSIA - ne keksii kaikkea höpöä. Jos luulit että pääset lapsiajasta ilman sotkua (varsinkin jos annat pensselin ja värejä), niin ohhoh. Älä luulekkaan. Ihan normia. :D
Anna toisen sotkia, se kuuluu asiaan. :)

Alkuperäinen kirjoittaja köh;26795279:
Mä ehkä laittaisin lapsen itse siivoamaan osan sotkuista.

Minäkin laitoin ja se kiva yhdessä tekeminen, tällä kertaa siis kivien maalaus, loppui siihen paikkaan. Ei tuo sotkujen siivoaminen tunnu auttavan yhtään mitään, koska joutuu joka ikinen kerta aiheuttamansa sotkut siivoamaan.

[QUOTE="mona";26795216]No kyllä muakin harmittais/ärsyttäis. :( Ton ikänen kyllä tietää mitä saa tehdä ja mitä ei.[/QUOTE]

Ärsyttävintä tässä on varmaan se, että sama kaava toistuu aina kun jotain kivaa yritän keksiä, eli jo etukäteen voin arvata, että kohta taas mennään...huhheijaa...

Ok, no mites olisi jos silloin tällöin se saisi luvan kanssa sotkea / rikkoa? Levitätte vaikka paperia kylppärin seinille ja lattialle ja sitten läträämään. Tai keksit jotain joka pitäisi tuhota ja annat sen tehtäväksi. En mä tiedä, oma poika on vasta alle vuotias...

[QUOTE="Vieras";26795174]"Alkuun meni mukavasti, mutta sitten kävin pienempää käyttämässä vessassa ja jätin pojan yksin pihalle maalauspuuhiinsa."

Koska hakee huomiota![/QUOTE]

Ehkä joo, mutta kun lapsi tietää vallan hyvin että noista sähläyksistä tulee riita ja kivat jutut loppuu siihen. Saa huomiota hyvin, hyvin paljon ja koko ajan olen lapselle läsnä. Mutta positiivinen huomiointi loppuu ainakin hetkeksi noiden tolloilujen jälkeen. Eli huomiota saa enemmän kun käyttäytyy nätisti, eikä sitä tarvitsisi hakea kiusanteolla. Lapsella on 2 pienempää sisarusta ja on kyllä jo tottunut että heitäkin välillä huomioin, eli ei mikään "vauva tuli 2 viikkoa sitten taloon, miksi esikoinen käyttäytyy huonosti?" -tilanne.

Alkuperäinen kirjoittaja köh;26795327:
Ok, no mites olisi jos silloin tällöin se saisi luvan kanssa sotkea / rikkoa? Levitätte vaikka paperia kylppärin seinille ja lattialle ja sitten läträämään. Tai keksit jotain joka pitäisi tuhota ja annat sen tehtäväksi. En mä tiedä, oma poika on vasta alle vuotias...

On kokeiltu tuotakin tai ihan säännöllisesti saavat kylppärissä maalata, saavat saksilla silputa paperia, rutistella pahveja, askarrella, repiä sanomalehteä, loikkia alasti kuralätäköissä jne.

Anteeks, mutta voi ny v*ttu. Aivan sama miten sotkii. Lapsi on lapsi vaikka voissa paistais, ja tollanen asenne on jo sairas. En edes jaksa teitä kaikkia uskoa. :/

No anteeksi nyt sitten vaan, mutta en minkäkään ymmärrä miksi lapsen pitäisi antaa soteka mielin määrin tai riehumisellaan pilata yhteiset kivat jutut aina. Eri asia jos lapselle ei mitään kivaa järjestetä tai anneta askarella tms., ja turhautumistaan purkaakseen sotkee, mutta kun tilanne ei ole se.

Kyllä minuakin harmittaisi.. :/ meillä olis arestissa hetken ollut ja seuraavakin kiva tekeiminen jäis tältä sankarilta väliin kun muut saa tehdä.. meillä ainakin tyttöön tehoaa tämä et sitten ei hetkeen pöllöile mitään

Alkuperäinen kirjoittaja köh;26795423:
Itse olet näköjään ihan pihalla. Oletko vapaan kasvatuksen kannattaja? Jessus. Enpä ottaisi sinun lapsiasi kylään.

En tiedä mistä lähden lainaamaan, mutt juu. En ole mikään vapaan kasvatuksen kannattaja, vaan "maalaisjärjellä" kasvatan omia lapsiani. Omasta mielestäni lasten täytyy saada olla lapsia, ja saavat sotkia vesiväreillä mielinmäärin. Niin sain minäkin silloin 80-luvulla 8-veenä.

Lapset on oikeesti "vaan" lapsia, eihän se nyt niinkään mene, ettei he saa olla höpsöjä. Pitääkö oikeesti lasten mennä jonku helkkarin kaavan mukaan? Pitääkö? Eikö lapset saa olla lapsia enää?
En tod mee teijän kaavojen mukaan, vaan omien muksujeni mukaan. Ootte kyl aika tyhmiä, jos itse sanon. :(

En tiedä mistä lähden lainaamaan, mutt juu. En ole mikään vapaan kasvatuksen kannattaja, vaan "maalaisjärjellä" kasvatan omia lapsiani. Omasta mielestäni lasten täytyy saada olla lapsia, ja saavat sotkia vesiväreillä mielinmäärin. Niin sain minäkin silloin 80-luvulla 8-veenä.

Lapset on oikeesti "vaan" lapsia, eihän se nyt niinkään mene, ettei he saa olla höpsöjä. Pitääkö oikeesti lasten mennä jonku helkkarin kaavan mukaan? Pitääkö? Eikö lapset saa olla lapsia enää?
En tod mee teijän kaavojen mukaan, vaan omien muksujeni mukaan. Ootte kyl aika tyhmiä, jos itse sanon. :(

Eikö riitä, että lapsi saa sotkea värejä kiviin...? Pitääkö antaa siis sutia terassin kalusteet, sinät, pihalelut, omat vaatteensa ja nahkansa myös? Eikö sinun lapsillasi ole mitään rajoja kun aletaan maalailemaan? ? Kiva tietty teidän lapsille, mutta silti ihmettelen... Eli kun annan sakset käteen ja annan luvan leikata paperia, ei haittaa vaikka lapsi silppuaa siinä samalla verhot, pöytäliinan ja vaatteensa... Samalla periaatteella siis ja kun lapset on lapsia...

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Kinkkinen tilanne, ja tietysti monille vanhemmille tuttu...

Ehkä arvailen väärin, mutta sellaista jäin miettimään, että teetköhän vähän liikaa lasten eteen? Kun poika haluaa maalata kiviä, sinä autat ja etsit pensselit ja maalit y.m. Mitens jos kaikki olis vähän epätäydellisempää ja vähemmän professionaalia, poika joutuis itse miettimään ja etsimään ja ratkaisemaan asioita....

Ja sitten se liikunta tosiaan. Itsellä pyrkinyt olemaan loma-aikoina ja vapaapäivinä sellainen periaate että kun lapset riehuu, liikkuu ja pomppii, ne jaksaa syödä paljon ja napansa täyteen, ja sitten ne voi vielä liottaa (rannalla, paljussa, missä vain) niin sitten ne on niin väsyneitä että nukkuvat...

Meillä vasta 5v tytö alkoi keksimään kaikkea ihan älytöntä. Ei koskaan esim. ollut piirtänyt seiniin tai kirjoihin, mutta 5v sitten teki sitä, samoin leikkasi hiuksiaan ym. mukavaa. Olisikohan joku ikään liittyvä ärsyttävä vaihe. Ainakin meillä oli.

[QUOTE="aloittaja";26795392]No anteeksi nyt sitten vaan, mutta en minkäkään ymmärrä miksi lapsen pitäisi antaa soteka mielin määrin tai riehumisellaan pilata yhteiset kivat jutut aina. Eri asia jos lapselle ei mitään kivaa järjestetä tai anneta askarella tms., ja turhautumistaan purkaakseen sotkee, mutta kun tilanne ei ole se.[/QUOTE]

älä kuule välitä tuosta arvostelijasta. Jotkut ihmiset eivät kykene ymmärtämään mitä se on kun lapsi oikeasti pilaa kaikki jutut... kokemusta on

Meidän adhd poika oli just tollanen 5v... paitsi että maalasi sen pienemmän sisaruksen yms vaikka itse olin valvomassa.

kaupassa räpläsi kaikkea,veti stop narun muiden eteen,meni edellä olevan käsilaukulle, karkasi yms. ryntäili ulkona kuin päätön kana, ei siis ikinä osannut kulkea kävelytiellä nätisti, saatto yrittää rynnätä vielä 7vuotiaana autotien yli kun näki kissan tosiella puolella.

rannalla yritti hyppää laiturilta, yritti karata,yritti heittää hiekkaa muiden päälle ja mutaa, jopa vieraiden aikuisten. aina lähdettiin pois rannalta ärtyneenä. sitten kun lasta joutui rajoittamaan fyysisesti kiinni pitämällä koska ei uskonut sanaakaan.. sitten alkoi pureminen, lyöminen potkiminen raapiminen.

sisäll äjuoksi ja kiipeili koko ajan. levotonta juoksemista ja härdelliä koko ajan.

Nykyään meininki on sama jos ei oo saanut adhd lääkettänsä, mutta lääkkeen kanssa 40-60% kaikesta hölmöstä jää pois.

Toki ikäkin on tehnyt sen että enään 7 ja 8vuotiaana ei oo rannalla tarvinnut olla metrin päässä... et nyt sujuukin jo jotkut asiat