Miksi "työn teko" ja toisista huolehtiminen on tämän päivän lapsilta kiellettyä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

harmaa

Vieras
Meillä ainakin lapset osallistuu kotitöihin ikänsä mukaan ilman mitään palkkioita.
ja huolehtivat toinen toisistaan.
Jos käyn vessassa tai viemässä roskat tai suihkussa tai laitan ruokaa niin kyllä ne on isommat lapset jotka pienempiä viihdyttää ja katsoo.
siihenkään en ole pakottanut tai vaatinut vaan ne on itse halunnut ja oikein tappelee välillä kuka saa viihdyttää pienempiä.
Joskus kun ollaan ulkona niin katsovat pienempien perään jos mulla tulee vaikka vessa asiaa. miksi raahata 2 pientä lasta toppavaatteissa sisälle huutamaan siksi aikaa.
vahinko ei tule kello kaulassa joten mitä vain voi sattua vaikka olisin koko ajan paikalla.
En toki jätä lapsia autoon keskenään kauppareissun ajaksi tai nukkuvaa lasta yksin kun käyn kaupassa.
Lapset on ollut puumetsästä marjahommiin asti mukana ihan pienestä asti.
Ja kun on tulleet kouluikään niin kotona yksin olemista on alettu harjoittelemaan. opettaja oli aivan ihmeissään kun syksyllä oli ekaluokkalaisen palaveri että lapsi on koulun jälkeen yksin kotona.
Totta kai on, pitää mun asioita hoitamaan eikä aina voi odotella että koululainen tulee kotiin tai on kotona juuri samaan aikaan.
sääntöjä ja rajoja on jankutettu lapsesta asti missä menee rajat missä saa kulkea, miten käyttäydytään ja otetaan muut huomioon ja miten liikenteessä kuljetaan.
jopa meidän 3v tietää aika monen liikenne merkin tarkoituksen.
Lapsille töitä ikätason mukaan ja muista huolehtimista eikä vain pelejä ja telkkaria ja omaa napaan tuijottamista.

lapsia ei tehdä isompien hoidettaviksi mutta kun ollaan perhe niin kaikki saavat olla vastuussa toisistaan.

Missä menee raja?
Tottakai voi pistäytyä vaikka vessassa ja isommat katselevat pienten perään mutta kyllä se vaan usein on niin että niitä isompia nakitetaan isoissa perheissä tekemään ihan liikaa asioita jotka kuuluvat vanhemmille ilman että vanhemmat sitä edes tajuaa.

Ei lasta saa kyllä jättää pitkäksi aikaa vastuuseen pienemmästä, luoja sitä pienen ihmisen syyllisyyden tunnetta jos jotain sattuu.

Yhteistyössä