Miksi tyttölapset?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näinkö on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näinkö on?

Vieras
tuntuvat saavan vanhemmiltaa kaiken periksi?Meillä siis eräs tuttavaperhe, jossa käymme perheemme kanssa kyläilemässä silloin tällöin ja lapsemme leikkivät keskenään.Heillä siis isompi tyttö 11v, joka leikittää mukavasti kaikkia lapsia sekä 4v tyttö ja meillä 2 poikaa 3v+5v.Tämä heidän nuorempi tyttönsä on leikkien päällepäsmäri, joka päättää mitä leikitään ja miten leikitään.Saa omasta mielestään tehdä omassa kotonaan leikeissä mitä haluaa ja miten haluaa, jos taas jompikumpi meidän lapsista tekee jotain joka häntä ei miellytä niin tulee juoruamaan omille vanhemmilleen tai meille.Itsellämme on tapana pitää kuria lapsillemme muutenkin niin kotona kuin kylässäkin sekä sanoa mitä saa tehdä ja mitä ei.Tämän pikkuprinsessan vanhemmat taas eivät puutu tyttönsä tekemisiin ja sanomisiin millään lailla vaan saa yleensä tehdä päänsä mukaan.Sitten kun konfliktitilanne tulee, komentavat kyllä siinä samalla meidänkin poikia olivatpa tehneet jotain tai ei vaikka heidän tyttönsä olisikin riitatilanteen saanut aikaan (yleensä näin onkin).Perusoletuksena heillä siis ilmeisesti toimii, että pojat on aina poikia ja riidat siitä johtuvia vaikka toistuvasti heidän oma tyttönsä omalla määräilyllään ja kiukuttelullaan saa riidat aikaan. Onko tällainen siis ihan normisuhtautumista eri sukupuolta oleviin lapsiin?! Oletteko itse kohdanneet samanlaista kohtelua tyttö/poikalasta kohtaan? Vaikka tuttavaperhe onkin muuten ihan mukava niin vierailut on kyllä vähentyneet ihan tämän vuoksi.En edes yritä väittää etteikö omissa lapsissani olisi koskaan syytä riitaan tms, mutta yleisesti asia menee niin etei tälle ko tytölle huomauteta mitään tai jos huomautetaan niin samalla torutaan muidenkin lapset huolimatta siitä oliko heillä osaa tai arpaa asiaan.Isommissa riitatilanteissakin tytön käytökseen puuttuminen on löyhää, lähinnä ohimennen huomautetaan asiasta, kun samanlaisessa tilanteessa pitäisin jo omille lapsilleni tiukemman puhuttelun.

En tiedä, mutta ärsyttää tuollainen kun ei lapsia kasvateta. Sama itsekkyys jatkuu sitten aikuiselämässä. Aina sanotaan, että ei ole vanhempien vika jos lapsi ei osaa jakaa, mutta minä olen huomannut että se lähtee jo hyvin pienestä se lasten kasvattaminen. Jos aikuinen antaa lapsen jo pienenä viedä leluja toisten kädestä, menee tilanne pidemmälle ja pidemmälle, kunnes pian on jo ongelmia. Eli minun huomioni mukaan ongelmalapset ovat kasvatettu sellaisiksi ja ovat siis saaneet käyttäytyä miten sattuu.

sinä teit tämän tieteellisen päätelmän sukupuolieroista yhden esimerkin perusteella.
eiköhän ole kyse siitä, miten teidän tuttavaperheessä on lapset kasvatettu + persoonallisuuseroista.

Vaikea sanoa onko kyse niinkään lapsien sukupuolesta vai vanhempien kasvatusnäkemyksestä.
Joillakin on ärsyttävä vapaakasvatusmeininki ja toiset eivät näe lapsiensa pikkupiruja.

Itselläni kihahtaa nuppi heti kun näen sen tietyn katseen lapseni silmistä...päälle päsmäri on meidänkin tyttö ja pitää puolensa vastapuolen iästä ja sukupuolesta huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
sinä teit tämän tieteellisen päätelmän sukupuolieroista yhden esimerkin perusteella.
eiköhän ole kyse siitä, miten teidän tuttavaperheessä on lapset kasvatettu + persoonallisuuseroista.

Niin, tähän voisin lisätä vielä lisähuomion minkä perusteella tein kysymyksenasettelun.Suuremmissa tilaisuukssia esim.syntymäpäivät, jolloin heille tulee enemmän lapsia leikkimään he jostain syystä huomauttavat aina pojille ensimmäiseksi, jos jotain kähinää tulee vaikka alkutilanne on usein aiemmin kerrotun kaltainen.Jos siis heidän tyttönsä leikkii muiden tyttöjen ja poikien kanssa niin huomautus riitatilanteessa tulee helpommin pojille.Asiaa hankalaa selittää kun itse huomionut asiaa vierestä jo pidemmän aikaa.Vaikka voi kuulostaa naurettavaltakin niin pidemmän päälle se ei sitä kuitenkaan ole.Kun itse näet miten tilanne alunpitäen on syntynyt ja riita saatu aikaan niin miksi tämän tytön vanhemmat eivät koskaan puutu suoraan ja tiukasti oman tyttönsä käytökseen vaan puuttuessaan siitä tulee yleishuomautus muillekin asiaan syyttömille ja kyseinen tyttö ei luultavasti koskaan koe tekevänsä väärin tai olevansa syyllinen mihinkään asiaan, koska saa kokea myös muiden olevan ihan yhtä "syyllisiä" konfliktiin vaikkei näin olekaan.Näillä kyseisillä vanhemmilla on siis pokkaa komentaa ja torua muiden lapsia, mutta tekevät taas harvoin niin omalle lapselleen, joka erityisesti kurinpalautusta välillä tarvisi!

4-vuotiaitten tyttöjen tulisi siis olle kilttejä "nukkeja"...

Kumma juttu kun kaikki aikuisetkaan eivät ole samanlaisia. Meidän 4-veetä ei paljon kannata alkaa kylässä komentamaan tai ojentamaan, saa vain lisää "vettä myllyyn" ja riehaantuu täysin. Kun en kiinnitä huomiota (ennen kuin tulee ruumiinvammoja siis) niin homma laantuu itsestään.

Alkuperäinen kirjoittaja ieras:

Kumma juttu kun kaikki aikuisetkaan eivät ole samanlaisia. Meidän 4-veetä ei paljon kannata alkaa kylässä komentamaan tai ojentamaan, saa vain lisää "vettä myllyyn" ja riehaantuu täysin. Kun en kiinnitä huomiota (ennen kuin tulee ruumiinvammoja siis) niin homma laantuu itsestään.

Tuohon harha-ajatukseen olen törmännyt. Kuten siihenkin, että: voi teidän neiti leikkii autoilla? Voi sehän on kuin poika, villi ja rohkea. Onko teidän neiti sellainen tyttöpoika?

Niinpä...
Meidän typy on sellainen kun on. Kuri ja säännöt olla pitää, ilman että rajoitetaan lapsen oikeutta olla sellainen lapsi kun on.

Alkuperäinen kirjoittaja ieras:

Missään vaiheessa en mielestäni sanonut tai olettanut mitään tällaista?! :O Kyselin vain kurin perään mitä pidetään meillä yllä niin kyläillessä kuin kotonakin.Aikuiset yleensä tajuaa ihan itse, miten missäkin tilanteessa ollaan ja jos lapsi ei näin tee, mielestäni vanhemman kuuluu siihen puuttua.
Ja niinkuin jo sanoin, kyse ei ole mistään yksittäisestä kerrasta vaan toistuu kerta toisena jälkeen...

Meillä myös tuttavaperhe, jossa nuorempi lapsi on tyttö ja kaikessa heidän pikku "rinsessa". Kun tulivat kylään piti meidänkin muksujen rajoittaa leikkejään ettei vaan rinsessa jää jalkoihin. Äidille kun ei tullut mieleenkään rajoittaa pikkuisensa tekemisiä..
Meilläkin on poika ja tyttö, mutta kyllä meillä kumpaakin komennetaan ihan yhtäläisesti. Ja tyttö leikkii ritaria ja poika nukeilla välillä ihan sujuvasti ja siitä olen enemmän kuin tyytyväinen..

Yhteistyössä