miksi uskonnosta pitää paasata ja sanomaa julistaa kaikialla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Neith

Aktiivinen jäsen
02.06.2008
7 016
0
36
eikös vaan vois pitää sitä uskoa omana juttunaan, tarviiko sitä oikeasti tuputtaa joka paikassa ja kelle tahansa??
miksi ei voida ymmärtää että kaikki ei todellakaan halua kuulla niitä juttuja, esim. minnuu ei vaan jaksa kiinnostaa koko asia, en jaksa sitä että kadunkulmissa käännyttäjät tarraavat kiinni ja alkavat suuvaahdossa selittämään pelastuksesta ja helvetin tulista..
miksi pitää julistaa että kaikki jotka eivät usko joutuvt helvettiin, kärsivät ikuisesti, miksi tulla selittämään että olen tuominnut lapseni myös helvettiin koska en ole häntä kastanut?? keuhkotaan vain kaiken maailman synneistä..
jos haluan liittyä kirkkoon ja kuulla jeesuksesta ja jumalasta niin osaan ihan itse hakeutua sinne kirkkoon, ei mua tarvitse muuten sillä asialla häiritä.. mun lapselle ei tarvitse kenenkään tulla selittämän mistään maailmanlopuista ja helvetistä, tai synneistä.. ja miksi sitä jumalan sanaa tarvitsee paasata myös keskustelu palstoilla...?? kiva jos joku uskoo ja saa siitä uskostaan voimaa, mutta tarviiko sitä ihan joka päivä tuputtaa ja huudella... :headwall:

No raamatussa sanotaan et pitää julistaa ilosanomaa... vai mites se menikään... =) mutta aina voi sanoo ystävällisesti et ei kiinnosta... jos ei meinaa mennä kovalevylle saakka sanoo sitten kovemmin niin taatusti tepsii...

Joissain uskonnoissa ja luultavasti myös joissakin suuntauksissa kristinuskon sisällä saatetaan pitää julistusta tärkeänä tekona. Itse ainakin tunnustan ajatelleeni joskus nuorena herätyskristilliseen liikkeeseen kuuluessani evankelioinnista jotenkin kierosti. Vika oli luultavasti minun, ja se johtui siitä että Raamatussa kuitenkin puhuttiin tekojen merkityksestä pelastukselle, mutta toisaalta oppiin kuului ajatus siitä, että vain armo, ja muuta ei saa ajatella. Tämä epäsuhta sitten etsi purkautumistietä, ja sai minut kuvittelemaan, että evankeliointia pitäisi tehdä jotta voisi olla jotenkin varmempi pelastuksta (vaikken sitä itseasiassa tehnyt silloin kovin paljon.) Mutta ajattelin siis silloin väärin, tai ainakin eri tavalla kuin nyt. ;)

Minusta kova tuputtaminen ja käännyttäminen kertoo epävarmuudesta oman uskon suhteen. Jos on itsellä levollinen ja varma olo oman maailmankatsomuksen suhteen, ei tule tarvetta tyrkyttää sitä muille, koska samalla ihminen ymmärtää myös sen, että maailmassa niin monta tapaa uskoa kuin on ihmisiäkin. Kaksi ihmistä ei voi uskoa tismalleen samalla tavalla. Siksi en usko lähetystyöhön.

ihmiset puhuu siitä mistä innostuu,turha siiton nokkiinsa ottaa.
jos ei kiinnosta niin lähde pois.
varmasti kuulet paljon oikeesti pahaakin? ja senkö hyväksyt..?
kovasti tuntuu tuo uskonto porukkaa kiinnostavan kun jatkuvasti siitä avauksia tehdään.
jos se ei kiinnosta niin eikös sillon pitäs olla ihan vaan välinpitämätön.

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
No raamatussa sanotaan et pitää julistaa ilosanomaa... vai mites se menikään... =) mutta aina voi sanoo ystävällisesti et ei kiinnosta... jos ei meinaa mennä kovalevylle saakka sanoo sitten kovemmin niin taatusti tepsii...

no tuntuu siltä että siitä paasataan ihan kaikkiala, kaikkiin asiaoihin ja keskusteluihin pitää tuoda se jumala jotenkin mukaan.. ja se on rasittavaa, mä kun en näe elämässä mitään suurempaa tarkoitusta, en näe sairauksissa tai onnettomuuksissa mitään jumalan tekoa, ne on ikäviä tapahtumia, huonoa tuuria.. mie en enää jaksa enää edes kovin ystävällisesti sanoa niille kadunvarsi käännyttäjille, enkä jaksa enää keskustella ihmisten kanssa jotka sen jumalan vetää keskusteluihin mukaan.. uskokoot ken haluaa mutta sen vois pitää omana asianaan, jos haluan lukea raamattua niin osaan ottaa sen kirjan käteeni ja lukea, mie en tarvii ketään niitä juttuja mulle selittämään

Alkuperäinen kirjoittaja sekoboltsi tilhi:

no tuntuu siltä että siitä paasataan ihan kaikkiala, kaikkiin asiaoihin ja keskusteluihin pitää tuoda se jumala jotenkin mukaan.. ja se on rasittavaa, mä kun en näe elämässä mitään suurempaa tarkoitusta, en näe sairauksissa tai onnettomuuksissa mitään jumalan tekoa, ne on ikäviä tapahtumia, huonoa tuuria.. mie en enää jaksa enää edes kovin ystävällisesti sanoa niille kadunvarsi käännyttäjille, enkä jaksa enää keskustella ihmisten kanssa jotka sen jumalan vetää keskusteluihin mukaan.. uskokoot ken haluaa mutta sen vois pitää omana asianaan, jos haluan lukea raamattua niin osaan ottaa sen kirjan käteeni ja lukea, mie en tarvii ketään niitä juttuja mulle selittämään

mutta kun kuolet ja olet tuomiolla saatat ihmetellä ja syytellä miksi kukaan ei vaihtoehdoista kertonut.. niin tai näin..
jopas olet pikkumainen hei! toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos,menee sieltä muutkin asiat niin miksi ei uskonasiat? mikä siinon niin erilaista kun muussa suodattamassa paskassasi?

Alkuperäinen kirjoittaja joanna:
kovasti tuntuu tuo uskonto porukkaa kiinnostavan kun jatkuvasti siitä avauksia tehdään.

kun kyse ei ole siitä että en kuulis pahoja juttuja, pahat asiat kuuluvat elämään, ikävä kyllä.. mutta esim keskustelu nimiäisistä ja niiden järjestämisestä ei tarvitse kommentointia tyyliin miksi tuomitset lapsesi helvettiin? miksi et anna lapsellesi pelastusta ja jumalan armoa?
kun joku joutuu tekemään elämänsä vaikeimman päätöksen; jatkaakko raskautta kun lapsella on paha vamma tai kehityshäiriö ja ei tule selviämään edes synnytyksestä, niin onko sinne pakko mennä moralisoimaan ja huutelemaan jumalan tahdosta ym.
ja nuo avaukset mua ärsyttää suunnattomasti..

kun kyse ei ole siitä että en kuulis pahoja juttuja, pahat asiat kuuluvat elämään, ikävä kyllä.. mutta esim keskustelu nimiäisistä ja niiden järjestämisestä ei tarvitse kommentointia tyyliin miksi tuomitset lapsesi helvettiin? miksi et anna lapsellesi pelastusta ja jumalan armoa?
kun joku joutuu tekemään elämänsä vaikeimman päätöksen; jatkaakko raskautta kun lapsella on paha vamma tai kehityshäiriö ja ei tule selviämään edes synnytyksestä, niin onko sinne pakko mennä moralisoimaan ja huutelemaan jumalan tahdosta ym.

no tässä asiassahan taas on sitten vastapuoli ulalla.
lapsikaste on väärin.
vauva ja pieni lapsi pelastuu uskomme mukaan automaattisesti mutta aikuisena ihminen tekee ratkaisunsa itse. kasteella pitäisi käydä vasta aikuisena kun tietää mitä se tarkoittaa.
uskovainen olen eikä lapsiani ole kastettu.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

mutta kun kuolet ja olet tuomiolla saatat ihmetellä ja syytellä miksi kukaan ei vaihtoehdoista kertonut.. niin tai näin..
jopas olet pikkumainen hei! toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos,menee sieltä muutkin asiat niin miksi ei uskonasiat? mikä siinon niin erilaista kun muussa suodattamassa paskassasi?

kun kyllähän mie tiedän muista vaihtoehdoista, tiedän paratiiseista ja uudelleen syntymisestä.. ei mulel tarvitse niistä kertoa, et tunneilla on käsitelty kattavasti kaikki uskonnot.. ;)
en ole pikkumainen, mua ärsyttää suunnattomasti että on olemassa uskonnonvapaus johon selkeästi ei kuulu uskonnottomien kunnioitus, kun en usko en halua myöskään niitä jorinoita kuunnella, kirkot on sitä varten että sinne voi kuka tahansa mennä jos haluaa sitä sanaa kuunnella, sitä ei ole pakko missään muualla jakaa..
en mäkään käy kirkoissa huutelemassa että jumalaa ei ole ja olette hölmöjä kun uskotte, tai vaihtoehtoisesti käy siellä levittämässä sanaa suuresta kurpitsasta joka jonain päivänä laskeutuu maahan ja vain harvat ja valitut pääsevät sen kyydissä uudelle planeetalle elämään arvoistensa seurassa...

eikös vaan vois pitää sitä uskoa omana juttunaan, tarviiko sitä oikeasti tuputtaa joka paikassa ja kelle tahansa??
miksi ei voida ymmärtää että kaikki ei todellakaan halua kuulla niitä juttuja, esim. minnuu ei vaan jaksa kiinnostaa koko asia, en jaksa sitä että kadunkulmissa käännyttäjät tarraavat kiinni ja alkavat suuvaahdossa selittämään pelastuksesta ja helvetin tulista..
miksi pitää julistaa että kaikki jotka eivät usko joutuvt helvettiin, kärsivät ikuisesti, miksi tulla selittämään että olen tuominnut lapseni myös helvettiin koska en ole häntä kastanut?? keuhkotaan vain kaiken maailman synneistä..
jos haluan liittyä kirkkoon ja kuulla jeesuksesta ja jumalasta niin osaan ihan itse hakeutua sinne kirkkoon, ei mua tarvitse muuten sillä asialla häiritä.. mun lapselle ei tarvitse kenenkään tulla selittämän mistään maailmanlopuista ja helvetistä, tai synneistä.. ja miksi sitä jumalan sanaa tarvitsee paasata myös keskustelu palstoilla...?? kiva jos joku uskoo ja saa siitä uskostaan voimaa, mutta tarviiko sitä ihan joka päivä tuputtaa ja huudella... :headwall:

Hyvä kysymys. Itsekään uskovana en siedä sellasta vaahtoamista ja tuputtamista.

no tässä asiassahan taas on sitten vastapuoli ulalla.
lapsikaste on väärin.
vauva ja pieni lapsi pelastuu uskomme mukaan automaattisesti mutta aikuisena ihminen tekee ratkaisunsa itse. kasteella pitäisi käydä vasta aikuisena kun tietää mitä se tarkoittaa.
uskovainen olen eikä lapsiani ole kastettu.

mutta miksi se on hyväksyttävää tulla moralisoimaan noista asioista asiallisiin ketjuihin, joissa ei kysytä uskonnon kantaa tai mielipidettä asiaan...
se on se asia mikä ärsyttää, kun on hyväksyttävää puhua jumalan olemassa olosta mutta ei ole hyväksyttävää puhua siitä että jumalaa ei ole.. se pistää mun veren liikkeelle...

niin ja siis mie en kenenkään uskoa väheksy tai sano että se on hölmöä, niin kauan kun siitä uskostaan saa voimaa ja tukea elämän vaikeisiin tilanteisiin, se auttaa käsittelemään pahoja juttuja ja tekee elämästä helpompaa niin hyvä, se on aina hyvä jos ihmisellä on joku asia mihin luottaa ja tukeutua, oli kyse sitten mistä tahansa uskonnosta tai muusta.. jokaisella on oikeus uskoa niinkuin haluaa, mutta vastaavasti on myös oikeus olla uskomatta ja tätä tulisi myös kunnioittaa..
eli ennen kuin joku rykii herneet nenään aloituksesta niin selvennän kantani asiaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ja miten tässä pitäis suojella lapsiansa ku uskontoa tuputetaan kouluissa ja päiväkodeissakin :headwall:

suojella miltä?
suojele kuule nyt ihan ensin vaan pahalta..esim. raiskauksilta,alkoholilta,huumeilta ja mieti sitten hieman myöhemmin noita juttuja missä julistetaan kumminkin ihan vaan rakkautta.

Ja miten tässä pitäis suojella lapsiansa ku uskontoa tuputetaan kouluissa ja päiväkodeissakin :headwall:

se on totta, mutta eikös nykyään ole aika yleistä että laste ei tarvitse osallistau esim aamun avauksiin ym missä puhutan jumalasta.. ainakin silloin kun mä olin koulussa sain mennä 15min myöhemmin kouluun kuin muut koska olin ET oppilas.. ei esim suvivirsi mua häiritse koulun kevätjuhlassa, ja tuollaiset pienet jutut, ne on kauniita ja sopii tilanteeseen, ovathan ne jo perinteitä..

suojella miltä?
suojele kuule nyt ihan ensin vaan pahalta..esim. raiskauksilta,alkoholilta,huumeilta ja mieti sitten hieman myöhemmin noita juttuja missä julistetaan kumminkin ihan vaan rakkautta.

Suojella aivopesulta, helvetistä saarnaavilta... Miten usko olisi jotenkin parempi ku joku muu addiktio?

Ei uskonnossa rakkautta julisteta vaa hylkäämistä, itsekkyyttä, helvettiä ja tyhmyyttä.

"Usko tähän! Ei ole mitään todisteita puolesta ja paljon vastaan, mutta sun pitää uskoa ku muuten joudut helvettiin! Susta tykätään enemmän jos uskot!"

suojella miltä?

Aivan, uskonto varmasti on se pienempi "paha"( pahana asianahan sen ninaTT koet ) verrattuna huumeisiin yms

Kertomalla kotona, miten asiat oikeasti on. Että on olemassa monenlaisia uskontoja, joihin jotkut ihmiset uskoo. Ja että on olemassa ihmisiä, jotka eivät usko mihinkään jumaliin. Vähän sama asia kuin jos lapsesi on kasvissyöjä, niin koulun lounaasta hän ei saa kasvisruokavaliolla olevana ihmisenä samassa määrin ravintoa kuin jos olisi sekasyöjä vaan sun pitää olla kotona syötyjen aterioiden kohdalla ravitsemusarvoista tarkempi. Kotona siis korjataan se, mikä kodin ulkopuolella menee väärin.

se on totta, mutta eikös nykyään ole aika yleistä että laste ei tarvitse osallistau esim aamun avauksiin ym missä puhutan jumalasta.. ainakin silloin kun mä olin koulussa sain mennä 15min myöhemmin kouluun kuin muut koska olin ET oppilas.. ei esim suvivirsi mua häiritse koulun kevätjuhlassa, ja tuollaiset pienet jutut, ne on kauniita ja sopii tilanteeseen, ovathan ne jo perinteitä..

Meillä nimenomaan EI saanut olla poissa aamunavauksista =/ Muutaman kerran olen protestina kävelly pois kesken. Ala-asteella siitä tuli jälki-istuntoa :xmas: Yläasteella eivät enää kehdanneet puuttua.

Åboriginaali on palstalla kertonut miten jotkut "kunnioittaa" lapsen uskonnottomuutta päiväkodissa.

Mutta onneks siihen on vielä muutama vuosi ennen ku mun tarvitsee ryhtyä tappelee asiasta :D

suojella miltä?

Suojella aivopesulta, helvetistä saarnaavilta... Miten usko olisi jotenkin parempi ku joku muu addiktio?

Ei uskonnossa rakkautta julisteta vaa hylkäämistä, itsekkyyttä, helvettiä ja tyhmyyttä.

"Usko tähän! Ei ole mitään todisteita puolesta ja paljon vastaan, mutta sun pitää uskoa ku muuten joudut helvettiin! Susta tykätään enemmän jos uskot!"

suojella aivopesulta...sulla on selkeästi asennevamma uskontoa kohtaan

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:

suojella miltä?

Aivan, uskonto varmasti on se pienempi "paha"( pahana asianahan sen ninaTT koet ) verrattuna huumeisiin yms

Nii, onhan tupakkakin pienempi paha ku huumeet :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Kertomalla kotona, miten asiat oikeasti on. Että on olemassa monenlaisia uskontoja, joihin jotkut ihmiset uskoo. Ja että on olemassa ihmisiä, jotka eivät usko mihinkään jumaliin. Vähän sama asia kuin jos lapsesi on kasvissyöjä, niin koulun lounaasta hän ei saa kasvisruokavaliolla olevana ihmisenä samassa määrin ravintoa kuin jos olisi sekasyöjä vaan sun pitää olla kotona syötyjen aterioiden kohdalla ravitsemusarvoista tarkempi. Kotona siis korjataan se, mikä kodin ulkopuolella menee väärin.

:flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Maine Coon:
suojella aivopesulta...sulla on selkeästi asennevamma uskontoa kohtaan

Sitähän se on ku pienille lapsille kerrotaan totuutena asioita jotka eivät sitä ole. Kerrotaan jopa tarhaikäisille miten jeesus pelastaa ja miten kuollessaan menee taivaaseen jumalan luokse jnejnejne.

Yhteistyössä