miksi uskonnosta pitää paasata ja sanomaa julistaa kaikialla??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Neith
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Ja miten tässä pitäis suojella lapsiansa ku uskontoa tuputetaan kouluissa ja päiväkodeissakin :headwall:

suojella miltä?
suojele kuule nyt ihan ensin vaan pahalta..esim. raiskauksilta,alkoholilta,huumeilta ja mieti sitten hieman myöhemmin noita juttuja missä julistetaan kumminkin ihan vaan rakkautta.

mutta jos omiin periaatteisiin kuuluu "suojella" lastaan raamatun kertomuksien esittämiseltä tosiasioina, tai muutenkin uskonnon määräämisvallalta elämään niin silloin tähän pitäisi luoda mahdollisuus.. mun lapsi menee aikanaan et tunneille missä saa kuulla uskonnoista puolueettomasti, se saa sitten teininä tehdä ratkaisunsa oman uskonsa suhteen, toki pääsee käymään kirkossa jos oikein kovasti haluaa, pääsee mummonsa kanssa ortodoksiseen kirkkoon pääsiäisenä jos haluaa, näkee varmasti häitä ja hautajaisia ja oppii ajan myötä noista asioista, mitkä on perinteitä ja msitä ne perinteet on lähtöisin..

Sitähän se on ku pienille lapsille kerrotaan totuutena asioita jotka eivät sitä ole. Kerrotaan jopa tarhaikäisille miten jeesus pelastaa ja miten kuollessaan menee taivaaseen jumalan luokse jnejnejne.
Tässä kaiketi se suurin ongelma onkin. Pitäisi mieluummin kertoa, että tietyissä uskonnoissa uskotaan tähän. Samoin olisi hyvä kertoa, miten esim kuoleman jälkeinen aika käsitetään muissa uskonnoissa sekä uskonnottomien keskuudesta. Päiväkodeissa ja kouluissa annetaan siis aivan liian yksipuolinen kuva lapselle näistä asioista ts käsitellään asioita vain ja ainoastaan yhden uskoonnon näkökulmasta.

Vai ei uskonnossa puhuta rakkaudesta, mitähän kirjaa ninaTT on lukenut, siitähän juuri on kysymys, no uskoo ken saa sen armon että käsittää.Nyt kun joku aikoo vastata että kamalia murhia ym. on raamatussa niin tiedän ja syykin selviää raamatusta, toisekseen paljon pahempia tapahtuu nykyaikana, ja paha on valitettavasti saanut melkoisen otteen mailmasta, voi kun mahdollisimman monelle aukeais nää asiat, olis paljon parempi olo.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Sitähän se on ku pienille lapsille kerrotaan totuutena asioita jotka eivät sitä ole. Kerrotaan jopa tarhaikäisille miten jeesus pelastaa ja miten kuollessaan menee taivaaseen jumalan luokse jnejnejne.
Tässä kaiketi se suurin ongelma onkin. Pitäisi mieluummin kertoa, että tietyissä uskonnoissa uskotaan tähän. Samoin olisi hyvä kertoa, miten esim kuoleman jälkeinen aika käsitetään muissa uskonnoissa sekä uskonnottomien keskuudesta. Päiväkodeissa ja kouluissa annetaan siis aivan liian yksipuolinen kuva lapselle näistä asioista ts käsitellään asioita vain ja ainoastaan yhden uskoonnon näkökulmasta.

Just niin! Jos kristinusko esitettäis yhtenä uskontona muiden seassa niin ei häiritsisi yhtään. Siitä voitaisiin jopa kertoa vähän enemmän ku muista sen yleisyyden (suomessa) takia. Kunhan se olisi uskonnosta opettamista eikä uskonnon harjoittamista.

Just niin! Jos kristinusko esitettäis yhtenä uskontona muiden seassa niin ei häiritsisi yhtään. Siitä voitaisiin jopa kertoa vähän enemmän ku muista sen yleisyyden (suomessa) takia. Kunhan se olisi uskonnosta opettamista eikä uskonnon harjoittamista.
Mä en kuitenkaan usko, että sun tarttis olla oman lapsesi kohdalla huolissasi. Asut seudulla, jossa lapsesi tuskin on päiväkodissa ainoa ei-kristitty. Päiväkodeissa ja kouluissa, joissa on paljon ei-kristittyjä lapsia, asiat on hoidettu jo niin, ettei "aivopesun" vaaraa enää ole.

Suojella aivopesulta, helvetistä saarnaavilta... Miten usko olisi jotenkin parempi ku joku muu addiktio?

Kun lapsesi on vanhempi, niin toki kasvatat hänet oman maailmankatsomuksesi mukaan. Mutta ei kannata olla siinäkään liian ehdoton. Minut on kasvatettu jyrkän ateistisessa kodissa, ja mitä minusta tuli? Himouskovainen joka voisi kuolla uskonsa puolesta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vai ei uskonnossa puhuta rakkaudesta, mitähän kirjaa ninaTT on lukenut, siitähän juuri on kysymys, no uskoo ken saa sen armon että käsittää.Nyt kun joku aikoo vastata että kamalia murhia ym. on raamatussa niin tiedän ja syykin selviää raamatusta, toisekseen paljon pahempia tapahtuu nykyaikana, ja paha on valitettavasti saanut melkoisen otteen mailmasta, voi kun mahdollisimman monelle aukeais nää asiat, olis paljon parempi olo.

No raamatusta nyt ei saa mitään selvää :D Liian sekava ja ristiriitainen opus. Jeesus muuten puhu äitillensä todella epäkunnioittavaan sävyyn =/

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Suojella aivopesulta, helvetistä saarnaavilta... Miten usko olisi jotenkin parempi ku joku muu addiktio?

Kun lapsesi on vanhempi, niin toki kasvatat hänet oman maailmankatsomuksesi mukaan. Mutta ei kannata olla siinäkään liian ehdoton. Minut on kasvatettu jyrkän ateistisessa kodissa, ja mitä minusta tuli? Himouskovainen joka voisi kuolla uskonsa puolesta.

sepä se, pitäisi antaa lapselle tilaa muodostaa oma mielipide asioista, tarjota tietoa puolueettomasti ja kertoa ja näyttää vaihtoehtoja, sitten kun lapsi on tarpeeksi vanha.. ei pitäisi siirtää lapseen omia vakaumuksiaan ja mielipiteitään vaan antaa lapsen muodastaa omansa omien kokemustensa mukaan..

Alkuperäinen kirjoittaja sekoboltsi tilhi:
sepä se, pitäisi antaa lapselle tilaa muodostaa oma mielipide asioista, tarjota tietoa puolueettomasti ja kertoa ja näyttää vaihtoehtoja, sitten kun lapsi on tarpeeksi vanha.. ei pitäisi siirtää lapseen omia vakaumuksiaan ja mielipiteitään vaan antaa lapsen muodastaa omansa omien kokemustensa mukaan..
Minusta päiväkodeissa voitaisiin toimia siten, että viikosta yksi päivä toimittaisiin kristinuskon mukaan, toinen päivä islamin mukaan, kolmas budhalaisuuden, neljäs ateismin jne. Uskoisin, että tällainen toimintamalli auttaisi lapsia myös ymmärtämään toisin uskovia ja lisäisi suvaitsevaisuutta eri uskontoja/uskonnottomuutta kohtaan.

Minusta päiväkodeissa voitaisiin toimia siten, että viikosta yksi päivä toimittaisiin kristinuskon mukaan, toinen päivä islamin mukaan, kolmas budhalaisuuden, neljäs ateismin jne. Uskoisin, että tällainen toimintamalli auttaisi lapsia myös ymmärtämään toisin uskovia ja lisäisi suvaitsevaisuutta eri uskontoja/uskonnottomuutta kohtaan.

voisi toimia :) ja vähän vanhempana koulussa sitten jos kerrottaisiin myös mistä minkäkin uskonnon tavat ja perinteet ovat saaneet alkunsa..

voisi toimia :) ja vähän vanhempana koulussa sitten jos kerrottaisiin myös mistä minkäkin uskonnon tavat ja perinteet ovat saaneet alkunsa..
Eikä oikeastaan tarvitsisi olla edes viikon jokaisena päivänä vaan esim joku tietty viikonpäivä olisi "uskonnollinen" ja eri viikkoina käsiteltäisiin eri uskontoa/uskonnottomuutta.

mä tuossa viime talvena luin Sällin 8.lk uskonnonkirjan, kun odotin et se olis ollu hyvä opus maailman pääuskontojen perusteiden lähde, mut kakanmarjat, aika pääpiirteittäin siinä vaan käytiin parissa kappaleessa uskonnot läpi..olin aika pettynyt..tosin kyllä varmaan tunneilla käydään niitä laajemmin läpi, mut kuitenkin.

mun mielestä jo heti 1.lk lähtien pitäis pääuskonnot käydä laajamittaisesti läpi, tietysti ikäryhmä huomioon ottaen.

Olemme MLL:n muskarissa kaksivuotiaan kanssa. Muskari pidetään ev.lut kirkon kerhotilassa. Muskari on maksullinen, maksamme MLL:lle noin 100 e /puoli vuotta.

Nyt muskarin pitäjä ilmoitti iloisena että meidät o kutsuttu ev.lut kirkon perhekirkon jumalanpalvelustilaisuuteen pitämään lasten kanssa joku musiikkiesitys: virsi. Muskarissa sitten harjoittelimme tuota virttä 3 kertaa putkeen. Toki muskaritäti mainitsi, että osallistuminen on vapaaehtoista.

Olin aika pöyristynyt. Emme käy alueemme kirkon lapsikerhoissa juuri siksi, että emme kuulu mihinkään kirkkoon, emmekä halua että lapsillemme kerrotaan uskonnollissävytteisiä asioita enkeleistä, paimenista ja lampaista, joita me vanhemmat emme allekirjoita. MLL on ymmärtääkseni uskonnollisesti sitoutumaton järjestö, eikä käytä kirkon kerhotilaa ilmaiseksi vaan on vuokrannut sen muskaria varten.

Ensi kerralla ajattelin kohteliaasti ilmoittaa muskarin tädille, että emme osallistu jumalanpalveluksen musiikkiesitykseen koska kukaan perheestämme ei kuulu kirkkoon, ja että pidän outona että HElsingissä, jossa vain 65% asukkaista kuuluu ev.lut kirkkoon, oletetaan moista.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
mä tuossa viime talvena luin Sällin 8.lk uskonnonkirjan, kun odotin et se olis ollu hyvä opus maailman pääuskontojen perusteiden lähde, mut kakanmarjat, aika pääpiirteittäin siinä vaan käytiin parissa kappaleessa uskonnot läpi..olin aika pettynyt..tosin kyllä varmaan tunneilla käydään niitä laajemmin läpi, mut kuitenkin.

mun mielestä jo heti 1.lk lähtien pitäis pääuskonnot käydä laajamittaisesti läpi, tietysti ikäryhmä huomioon ottaen.
Mun käsittääkseni koulun uskonnon opetus keskittyykin lähinnä kristinuskoon. Et-opetuksen oppikirjoja en ole nähnyt, mutta voisin kuvitella niissä olevan kutakuinkin yhtä paljon tietoa eri uskonnoista.

Mun käsittääkseni koulun uskonnon opetus keskittyykin lähinnä kristinuskoon. Et-opetuksen oppikirjoja en ole nähnyt, mutta voisin kuvitella niissä olevan kutakuinkin yhtä paljon tietoa eri uskonnoista.

En tiedä kuinka paljon niitä opuksia nykyään jaksetaan väsätä. Kun kävin peruskoulussa et-oppimäärän, meillä ei tainnut olla kertaakaan kirjoja. Lähinnä käsiteltiin/pohdiskeltiin mitä opettajan päähän pälkähti eikä käyty asioita järjestelmällisesti läpi. Enemmän kuvaa eri uskonnoista sai esim. lukion ev. lut opetuksesta. Mutta tuo et on varmaan parantunut kun opiskelijoiden määrä on kasvanut.

mä muistan omilta kouluajoilta (silloin 1000000000v sitten :laugh: :ashamed: ) et yläasteella käytiin paremmin noi uskonnot läpi, koska se oli ainoa aika kun mua oikeesti kiinnosti ne uskonnontunnit.
voi tietysti olla et aika on kullannut muistot, tai et silloin tuollainen ympäripyöreä selostus tuntui laajemmalta tutustumiselta uskontoihin..

tosin omalla ala-aste ajalla kouluaamut aloitettiin virsiä veisaamalla opettajan polkiessa urkuharmoniaan :laugh: joten silloin varmaan tuntui et jo jonkun toisen uskonnon mainitseminen oli "iso juttu"

En tiedä kuinka paljon niitä opuksia nykyään jaksetaan väsätä. Kun kävin peruskoulussa et-oppimäärän, meillä ei tainnut olla kertaakaan kirjoja. Lähinnä käsiteltiin/pohdiskeltiin mitä opettajan päähän pälkähti eikä käyty asioita järjestelmällisesti läpi. Enemmän kuvaa eri uskonnoista sai esim. lukion ev. lut opetuksesta. Mutta tuo et on varmaan parantunut kun opiskelijoiden määrä on kasvanut.

Voisinkin tänään kirjakaupassa käydessäni katsoa, millaisia ovat et-kirjat. Kerroit, että olet ateistiperheen kasvattama.... liityitkö kirkkoon alle 18-vuotiaana vai saitko uskonnon opetusta kirkkoon kuulumattomana? Mulla ei ole tietoa, miten tuo menee lukiossa ts saako osallistua uskonnon opetukseen, vaikka ei kuuluisi kirkkoon? Kuopus kun on aikeissa erota kirkosta heti 18 v täytettyään, mutta haluaa silti kirjoittaa yo-kirjoituksissa uskonnon.

mä muistan omilta kouluajoilta (silloin 1000000000v sitten :laugh: :ashamed: ) et yläasteella käytiin paremmin noi uskonnot läpi, koska se oli ainoa aika kun mua oikeesti kiinnosti ne uskonnontunnit.
voi tietysti olla et aika on kullannut muistot, tai et silloin tuollainen ympäripyöreä selostus tuntui laajemmalta tutustumiselta uskontoihin..

tosin omalla ala-aste ajalla kouluaamut aloitettiin virsiä veisaamalla opettajan polkiessa urkuharmoniaan :laugh: joten silloin varmaan tuntui et jo jonkun toisen uskonnon mainitseminen oli "iso juttu"
Mä en enää muista, tuliko muut uskonnot oppikoulussa vai lukiossa. Aika pintapuolisesti niitä kuitenkin käsiteltiin.

Heh... kuopuksen ala-asteella matikan tunnitkin aloitettiin virsiä veisaamalla. Kunnes vanhemmat laittoivat siihen stopin.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Mä en muista että oisin koskaan törmänny semmoseen, joka oikeesti tyrkyttäis uskontoaan. Ei edes vanh.lestadiolaisten eikä jehovan todistajienkaan taholta.

ei se välttämättä ole sellaista toimintaa mikä mielletään tuputtamiseksi, vaan esimerkiksi se että jos ilmoitan etten kasta lastani niin asiasta esitetään "mielipide" joka nyt sattuu vaan olemaan että tuomitsen lapseni helvettiin ja olen näin ollen itsekäs vanhempi kun en tarjoa lapselleni tietä pelastukseen omista itsekkäistä syistäni jotka johtuu mun ennakkoluuloista kaikkea hyvää ja puhdasta kohtaan... tuon voi käsittää joko tuomitsemisena,käännyttämisenä tai loukkauksena.. yhtäkaikki, persestä se on..
tai jos poikani sairastusi esimerkiksi leukemiaan niin en todellakaan halua kuulla mitään mistään jumalan tarkoituksista ym. tai jos joudun joskus tekemään sen päätöksen keskeytänkö raskauden niin en halua kuulla saarnaa siitä kuinka kaikkie lämä on jumalan luomaa ja ihmisellä ei ole oikeutta sitä päättää.. näitä mielipiteitä saa kuulla ja myös täältä lukea.. ja koska niissä nimenomaan otetaan se asenne että ihminen tekee väärin kun toimii jumalaa vastaan, ei hyväksy jumalan ratkaisuja, että lapsen sairastuminen on rangaistus omasta uskonnottomuudesta, että sen tarkoitus on opettaa nöyryyttä.. mitä muuta tuollaiset on kuin tuputtamista...?

Itse olen törmännyt tuputtamiseen ja väkisin änkeemiseen esim.puistossa, jossa julistajat eivät ole pyynnöstä poistuneet luotani (istuin yksin penkillä, muita ei 30 m säteellä). Vasta ryhtyessäni varsin kovaäänisesti ja karkeasti heille huutamaan, tajusivat ottaa jalat alleen.

Rautatieasemalla junaa odottaessa tuli yksi juttelemaan. Kerroin asiallisesti ei kiinnosta minua eikä pieniä lapsiani ja pyysin poistumaan. Poistuin itse, jolloin seurasi perässä. Vasta alkaessani huutaa apua muilta asemalla olleilta tuo suostui häipymään ahdistelemasta minua ja lapsiani.

Mulla ei ole tietoa, miten tuo menee lukiossa ts saako osallistua uskonnon opetukseen, vaikka ei kuuluisi kirkkoon? Kuopus kun on aikeissa erota kirkosta heti 18 v täytettyään, mutta haluaa silti kirjoittaa yo-kirjoituksissa uskonnon.

Käsittääkseni uskonnon opetukseen saa osallistua kuka tahansa. Elämänkatsomustiedon opetukseen saa osallistua vain, jollei kuulu kirkkoon. Epäsuhta suojelee ET-opetusta sikäli, että jos kirkkoon kuuluvat lapset saisivat osallistua siihen, niin kirkko vaatisi (ja vaikutusvaltaisena yhteisönä luultavasti myös saisi) vaikutusvaltaa opetussisältöihin. Kirkkoa kyllä kiinnostaa, mitä sen jäsenille opetetaan.

Minäkin kirjoitin uskonnosta, vaikka niihin aikoihin olin jo ainakin epäileväinen koko kristinuskon suhteen. Ei se tietojen pänttäämistä haitannut.

Voisinkin tänään kirjakaupassa käydessäni katsoa, millaisia ovat et-kirjat. Kerroit, että olet ateistiperheen kasvattama.... liityitkö kirkkoon alle 18-vuotiaana vai saitko uskonnon opetusta kirkkoon kuulumattomana? Mulla ei ole tietoa, miten tuo menee lukiossa ts saako osallistua uskonnon opetukseen, vaikka ei kuuluisi kirkkoon? Kuopus kun on aikeissa erota kirkosta heti 18 v täytettyään, mutta haluaa silti kirjoittaa yo-kirjoituksissa uskonnon.

Lähdin tästä koneen äärestä... En kuulunut kirkkoon vielä silloin kun päätin siirtyä uskonnon opetukseen. Kysyin opinto-ohjaajalta ja hänen mielestään homma oli täysin ok. En tosin kirjoittanut reaalissa uskontoa, silloin ei kyllä ollut nykyisen kaltaista systeemiäkään.

Yhteistyössä