Miksi vain pienet lapsenlapset ovat niin erityisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

surullinen

Vieras
Kylläpä tuntui taas kurjalta omien puolesta :( Olimme kokoontuneet koko porukka sunnuntaipäivän kunniaksi meille päivälliselle. Isovanhemmat paapoivat vain sisareni pienempiä lapsia ja kehuivat heitä. Omat lapsemme eivät saaneet osakseen juurikaan huomioo, vaikka isovanhemmat varta vasten meille tulivat ja lapset heitä kovasti odottivat :'( Ei, pienemmät veivät taas kaiken huomion ja ihailun...

Joo, meidän lapset ovat jo isompia, vilkkaampia, keksivät enemmän kaikkea omatoimisesti ("pahojaankin"), eivät enää tule syliin jne mutta kyllä hekin isovanhempien huomioo kaipaavat!!!!! Nyt tulee ruma sana, mutta voihan VITTU!! (anteeksi, mutta olen aika raivona)

Tulee aika, ettei nuokaan pikkuiset ole enää niitä pieniä, kilttejä ja lutuisia joita voi vain sylitellä ja paapoa. Aika, jolloin hekin uhmaavat sääntöjä, kiukuttelevat eivätkä tule enää syliin.
Vai onko niin, että minun lapseni eivät olekaan yhtä arvokkaita, ovathan he tulleet ihan luonnostaan eikä vuosien yritysten jälkeen... :whistle: Siinäkö se lapsen arvokkuuden mittari onkin?! :o

Kuulostaa kuule ihan samalta ku mun perhees... Tai mun äiti on kuolllut, mut isä ja äitpuoli tekee just noin ku sä kuvailit. Ei kivaa, mut onneks lasten isän vanhmpii kiinnostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Kuulostaa kuule ihan samalta ku mun perhees... Tai mun äiti on kuolllut, mut isä ja äitpuoli tekee just noin ku sä kuvailit. Ei kivaa, mut onneks lasten isän vanhmpii kiinnostaa.

Sama juttu!
Heitä kiinnostaa ja he kyllä näyttävätkin sen :) Ja lapsista huomaa, että alkaa tulla läheisempiä heidän kanssaan... Harmi juttu noille omilleni, mutta sitä saa mitä tilaa.

Oletko yhtään miettinyt, miten kova pala se saattoi aikoinaan olla sisarellesi, että vanhempanne paapoivat sinun lapsia ja hän ei omia saanut?
Ja toisaalta, kyllä pienet lapset aina saavat enemmän huomiota, niin sen kuuluukin mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Sama juttu!
Heitä kiinnostaa ja he kyllä näyttävätkin sen :) Ja lapsista huomaa, että alkaa tulla läheisempiä heidän kanssaan... Harmi juttu noille omilleni, mutta sitä saa mitä tilaa.

Niinpä, meillä todellakin niistä tullut paljon läheisempiä, eikä vanhempi lapsista osaa enää tuonne toiseen mummolaan kaivatakaan ja tylsistyy siellä ku ei ketään kiinnosta hänen asiat tai kuulumiset..

Alkuperäinen kirjoittaja jippo:
Kuulostat kateelliselta, ja etenkin nuo viimeiset kommentit paljastavat tietynlaista katkeruutta sinusta.

Täh? Kateellinen, että olen omani saanut helposti??
Ei se minua muuten liikauttaisi, mutta lapsista huomaa pettymykset... kyllähän he vaistoavat, etteivät ole yhtä tärkeitä kuin nuo muut.

Alkuperäinen kirjoittaja kodin hengetär:
Oletko yhtään miettinyt, miten kova pala se saattoi aikoinaan olla sisarellesi, että vanhempanne paapoivat sinun lapsia ja hän ei omia saanut?
Ja toisaalta, kyllä pienet lapset aina saavat enemmän huomiota, niin sen kuuluukin mennä.

vaikka oliskin ollu, ni tarviiko sitä ap:n lapsille kostaa? asettamalla lapset eriarvoiseen asemaan.

Kyllä minusta kaikki ovat niin rakkaita. Ehkä se pienin aina uusin ja pienin mutta on se ensimmäinenkin ja kaikki muut. Kaikki omia itseään, omalaatuisia, niin ihania.

Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Meillä taas suositaan esikoista, sitten tulee muut työt ja pojat viimeisenä. Aikuiset on julmia :/

Enkä tiedä tekevätkö tuon tahallaan vai tiedostamatta sitä seikkaa, että lapsi ymmärtää ja tajuaa :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja mulish:
Meillä taas suositaan esikoista, sitten tulee muut työt ja pojat viimeisenä. Aikuiset on julmia :/

Enkä tiedä tekevätkö tuon tahallaan vai tiedostamatta sitä seikkaa, että lapsi ymmärtää ja tajuaa :kieh:

Meillä alkaa jo isommat tajuta. Voip olla et tarvii vielä asiasta rähähtää :kieh:

Meillä taas suositaan veljen lasta.Mun äiti kun on aina sanonu ettei musta tykkää kun muistutan kuulemma liiaksi isääni.Joten sen huomaa että mun lapsetkin on ihan eriarvosessa asemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja mörkö:
Meillä taas suositaan veljen lasta.Mun äiti kun on aina sanonu ettei musta tykkää kun muistutan kuulemma liiaksi isääni.Joten sen huomaa että mun lapsetkin on ihan eriarvosessa asemassa.

:o
Ja sehän on sun vika... voi ei :hug:

Joo, miehen äiti tekee kanssa tätä että meidän lapset kiinnostaa vaan kun ovat suunnilleen vauvoja ja mitä vanhemmaksi tulevat, sitä vähemmän on tekemisissä. Kiva selitellä lapsille sitä miksei "mummu" olekaan enää kiinnostunut esiteinin elämästä tai soittele eskarille :/.

Ihan luonnollista että ne pienemmät vievät huomion. Meillä omat lapset ensimmäisiä isovanhemmille joten varmaan ainakin jossain vaiheessa tulee tämä vastaan että siskon lapset ovat sitten mummulle tärkeämpiä, mutta nautin nyt tästä että saavat mummin jakamattoman huomion. Esikoinen on vaan nyt suosikki kun vauva on vain parin kuukauden ikäinen eikä vielä oikein seurustele.

näin mäkin vähän ajattelin. Mä en ole koskaan ollut sisarelleni kateellinen joten olen vähän jäävi kommentoimaan. En ymmärrä näitä sisarkateus -aloituksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Snoopy:

näin mäkin vähän ajattelin. Mä en ole koskaan ollut sisarelleni kateellinen joten olen vähän jäävi kommentoimaan. En ymmärrä näitä sisarkateus -aloituksia.

Ei tässä ole sisarkateudesta kyse, vaan siitä kun lapsi huomaa olevansa vähämään tärkeä kuin serkkunsa! Mulle olisi aivan sama vaikka kuinka hyysäisi noita pienempi, mutta omien lasten silmistä esiin tuleva ihmettely ja pettymys raastaa sydäntä :(

Jos mummu/pappa ei enää ole kiinnostunut teini- tai kouluikäisen elämästä, niin minulla ainakin herää kysymys, että kiinnostaako lasta itseään mummu tai pappa. Jaksaako hän askarrella kortteja, antaa joululahjoja, kertoilla elämästään, kysellä mummun/papan elämästä, auttaa kotiaskareissa tai vaikka soittaa oma-aloitteisesti isovanhemmille?

Pikkuinen lapsi on soma ihan itsessäänkin, mutta kouluikäisen kanssa on jo kysymys kahden ihmisen suhteesta, jota on vaikea yksin rakentaa, isovanhemmankaan.

Omiin huomioihini ja kokemuksiini pohjaten sanoisin, että aikas yleistä on että vauvat ja taaperot saavat eniten ihailua ja huomiota ihmisiltä. Ne kaikista pieneimmät nyt vaan ovat ylisöpöjä ja jotenkin hassuja opetellessaan kävelemään/puhumaan jne, ovat vielä kovin viattomia ja syliteltäviä/halailtavia/pusutettavia. Ei siinä sen kummemmasta tarvitse olla kyse. Toki kummallista on jos isovanehmmat ja muut sukulaiset eivät MITENKÄÄN noteeraa niitä vanhempia lapsia, kysele kuulumisia tai jutustele heidän kanssaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ajatuksia:
Jos mummu/pappa ei enää ole kiinnostunut teini- tai kouluikäisen elämästä, niin minulla ainakin herää kysymys, että kiinnostaako lasta itseään mummu tai pappa. Jaksaako hän askarrella kortteja, antaa joululahjoja, kertoilla elämästään, kysellä mummun/papan elämästä, auttaa kotiaskareissa tai vaikka soittaa oma-aloitteisesti isovanhemmille?

Pikkuinen lapsi on soma ihan itsessäänkin, mutta kouluikäisen kanssa on jo kysymys kahden ihmisen suhteesta, jota on vaikea yksin rakentaa, isovanhemmankaan.

Tässä tapauksessa lapsia on turha yrittää syyllistää. Jos eivät omina itsenään kelpaa, olkoot. Onneksi heillä on toiset isovanhemmat, jotka välittävät ja rakastavat ehdoitta :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Toki kummallista on jos isovanehmmat ja muut sukulaiset eivät MITENKÄÄN noteeraa niitä vanhempia lapsia, kysele kuulumisia tai jutustele heidän kanssaan.

No mun isä noteerasi yhden lapsistani nimittämällä tätä neidiksi, koska pojalla oli huivi päässä!! Siis sellainen liekki-huivi, ei mikään unikko-kuosinen huivi.

:(

Yhteistyössä