Miksi vanhemmat ei halua nukuttaa pienokaisiaan? Miksi itsenäinen nukahtaminen on tavoite?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

näin

Vieras
Tuntuu hassulta lukea juttuja, että vanhemmat ei jaksaisi nukuttaa pieniä lapsiaan. Itsenäinen nukahtaminen tuntuu olevan ihan itseisarvo.

Mun mielestä vauva ja lapsi nukutetaan niin pitkään, kuin sitä lapsi tarvitsee (eli jos jätetään yksin sänkyyn alkaa itku tai poisravaus, silloin tarvitsee aikuisen vierelleen). Kun maataan tai istutaan vieressä hiljaa, lapsikin rauhoittuu nopeammin unille. Ja saa nukuttaja ja lapsi keskinäinen täydellisen hetken toisilleen. Mikäs sen mukavampaa käydä niin lapsen unten maille. Ei huutoja, ei itkuja ei kiinniottorallia. Meillä 3 vuotias ja tarvitsee nukuttajan. Illat eivät vieläkään ole mitään taistelua tai itkua, toisin kun niissä perheissä, joissa lapsi jätetään yksin huutavana sänkyyn.

Miksi vanhemmat tekevät illoistaan helvettiä ja nukutusrumbaa (rumballa tarkoitan kiinniottorallia)? Miksi se vaikka 30 min nukuttaminen tuntuu niin vaikealta? En tajua.

Eipä tarvitse yölläkään käydä pojun herättyä nukuttamassa vaan kykenee nukahtamaan itsekseen ilman aikuista. Meillä ei tarvi mitään itkuraivareita (niitä oli vain muutamana kertana tietyssä vaiheessa ) vaan poju on vastasyntyneestä asti nukahtanut itse sänkyynsä ja helppoahan se on. Iltasadut luetaan ja sit suukotellaan ja halitaan ja kun sammutan valot ja ovelta toivotan hyvää yötä, ni poju käy nukkumaan itsekseen.

Eikä meillä ole ikinä tarvinut mitään kiinniottorallia. Jos poju käy temppuilemaan, eikä halua pysyä sängyssään, ni jää satu lukematta. Valot sammuu tiettyyn aikaan. Ja jos meinaa sen jälkeen ruveta hillumaan, ni sammutan yövalon, jolloin on pilkkopimeää. POju mieluusti nukkuu yövalo päällä, joten pysyy kiltisti sängyssäkin :D

Tämä kysymys on niille, joiden lapset ei osaa nukahtaa yksin ja sitä yritetään tuloksetta monta kuukautta putkeen eli jätetään yksin sänkyyn. Kiinniottamista ja huutamista. Miksi?

Meillä meni ne yöt niin rikkonaisiksi, kun lapsi heräs yöllä ja olis halunnu taas, et tullaan nukuttaan.Vaikkakin vaati työtä tämä nukkumaan oppiminen niin kannatti.Yöt rauhoittuivat meillä molempien lasten osalta.Nyt osaavat nukkua hyvin ja joskus sanovat illalla jopa olevansa väsyneitä ja haluavansa mennä nukkumaan.

Tuon toisen ketjun vähän tästä aiheesta juuri aloitin. Meillä siis lapset nukutetaan. Ei ole meille ongelma ja itseasiassa ollaan pidetty tästä. Koitettiin jossainvaiheessa esikoista jättää sänkyyn, mutta se oli juuri tuota että sieltä tultiin pois jatkuvasti, niin luovuimme siitä koska nukutus on meille helpompi tapa.

Nyt vaan tilanne se että kun olen työelämään siirtymässä, niin isännän on vaikea kyllä kahta nukuttaa ja siksi olisi helpompaa jos saataisiin hiljalleen lapset itsenäisesti nukahtamaan. Edelleen emme halua siitä huutamista tai kiinniottamista ja siksi mielestäni olisi parempi vaihtoehto nyt kun vielä muutaman kuukauden kotona olen alkaa harjoittelemaan asiaa eli saataisiin pehmeä lasku.

Toinen vaihtoehto on se että lapset valvovat kun tulen töistä, eli nukkumaan alkaminen olisi siinä kymmenen aikaan, aamulla herätys silti olisi ennen seiskaa. Onko sitten tämä parempi vaihtoehto mielestäsi? Minä kun en tästä ajatuksena pidä, koska lapsemme tarvitsevat enemmän unta.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Meillä meni ne yöt niin rikkonaisiksi, kun lapsi heräs yöllä ja olis halunnu taas, et tullaan nukuttaan.Vaikkakin vaati työtä tämä nukkumaan oppiminen niin kannatti.Yöt rauhoittuivat meillä molempien lasten osalta.Nyt osaavat nukkua hyvin ja joskus sanovat illalla jopa olevansa väsyneitä ja haluavansa mennä nukkumaan.

Erillistä nukuttamista öisin ei tarvita, jos koko perhe nukkuu lähekkäin, heräävälle lapselle riittää aikuisen läheisyys. Lapsi esimerkiksi omassa sängyssä, joka on parisängyssä kiinni. Kaikista helpoin tapa, nukkua mahdollisimman lähellä, sehän on sitä paitsi luonnollistakin. Elämä on hankalaa, jos yrittää eristää lapsensä öiksi toiseen huoneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Siksi:
Jos perheessä on useampi lapsi, niin ei voi vain yhden pillin mukaan hypätä loputtomasti.

Niinpä, ja kaikki lapset ei ole sellasia jotka nukahtavat vaikkapa puolessa tunnissa, vaan"nukuttaminen"voi joillakin viedä vaikka 1.5tuntia. Ja se on kyllä valitettava tosiasia että kaikilla ei ole mahdollisuutta nukuttamiseen jos se kestää"iäisyyden".

Kuule, ?yllä siitä menee nukuttamisen ilo kun lapsi nukkuu ensimmäisen kokonaisen yön 2,5v ja toinen lapsi on koliikkivauva joka itkee koko yön. Meillä esikoinen on ollut erittäin vaikea nukahtamaan ja nukkumaan koko 4v elämänsä. Pahimmillaan nukahtamiseen meni 3h illassa. Me tehtiin kaikki mahdolliset kommervenkit jne. lopulta päädyttiin siihen, että huutakoon ja nukahtakoon (oltiin aivan loppu ja koliiikkivauva huusi kaikki yöt ) se olikin paras vaihtoehto, koska nukahti huomattavasti nopeammin kun huomasi, että emme enää hyysänneet. Nyt kyllä nukahtaa helposti kun luetaan jne. mutta kyllä minä ymmärän vanhempia. Meillä se ainut yhteinen aika on se tunti kun lapset ovat menneet nukkumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ennariina:
Alkuperäinen kirjoittaja Siksi:
Jos perheessä on useampi lapsi, niin ei voi vain yhden pillin mukaan hypätä loputtomasti.

Niinpä, ja kaikki lapset ei ole sellasia jotka nukahtavat vaikkapa puolessa tunnissa, vaan"nukuttaminen"voi joillakin viedä vaikka 1.5tuntia. Ja se on kyllä valitettava tosiasia että kaikilla ei ole mahdollisuutta nukuttamiseen jos se kestää"iäisyyden".

niinpä

kun on seurannu sivusta aikoinaan ystävieni ja sisarrusten nukuttamis sessioita jotka kestää 1- 2 tuntia niin ei kiitos. mun poika on vauvana laitettu sänkyyn, pariunilaulua ja suukot jahalit hyvää yötä ja samantien unessa. nyt isompana luetaan satu ja suuko&hali ja hyvää yötä ja unessa 5-10 min. en koe tarpeelliseksi et pitäs istua vieressä ja nukuttaa. jos on ollu kipeä on nukkunut vieressä tai olen ottanut patjat lattialle ja nukuttu vierekkäin ja nukutettu. ikää siis nyt pian 6v.

Jos nukuttaminen kestää 30 min, niin on aika muuttaa nukkumaanmeno aikaa!
Ja todellakaan, en käsitä mäkään tuota. Kun nukuttaa vasta kun lapsi on väsynyt, se kestää 5-10 minuuttia ja on varmasti tärkeää läheisyys aikaa.

Eikö vanhemmat ymmärrä, että kun lapsi kasvaa ja kun nukahtamishetki on ollut aina turvallinen ja aikuinen vieressä, niin nukahtamiseen kestää jatkossa lyhyempi aika??? Ja sitten vanhemmat saavat sitä omaa aikaa illalla???? Onko sekään parempi vaihtoehto, että on kiinniottorallia pari kolme tuntia joka ilta huudon kera?????

Oletko ajatellut että jos teille tulee pakostakin rytmiin muutoksia ja lapsesi ei osaa ruveta nukkumaan ilman teitä? sen ymmärrän että lasta nukututetaan jonkun aikaa mutta kyllä 3 vuotias jo sadun jälkeen pitäisi osata itse ruveta nukkumaan. No tehköön kaikki miten haluaa.
Tuohon kysymykseen että Miksi vanhemmat tekevät illoistaan helvettiä ja nukutusrumbaa (rumballa tarkoitan kiinniottorallia)? Miksi se vaikka 30 min nukuttaminen tuntuu niin vaikealta? En tajua. sulla taitaa olla vaan se yksi kullannuppu.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
kun on seurannu sivusta aikoinaan ystävieni ja sisarrusten nukuttamis sessioita jotka kestää 1- 2 tuntia niin ei kiitos. mun poika on vauvana laitettu sänkyyn, pariunilaulua ja suukot jahalit hyvää yötä ja samantien unessa. nyt isompana luetaan satu ja suuko&hali ja hyvää yötä ja unessa 5-10 min. en koe tarpeelliseksi et pitäs istua vieressä ja nukuttaa. jos on ollu kipeä on nukkunut vieressä tai olen ottanut patjat lattialle ja nukuttu vierekkäin ja nukutettu. ikää siis nyt pian 6v.

Tämä on myös tempperamentista kiinni! Jos sun lapses nukahtaa alta 10 minuutin, ei tarkoita sitä, että kaikki muutkin osaavat. Joillekin kestää se nukahtaminen kauemmin. Ja sitä kauemmin se kestää, jos lapsi tuntee olonsa turvattomaksi ja joutuu huutamaan! Meillä nukutetaan meidän 2 vuotias ja hänellä kestää aina 40 min ennenkuin nukahtaa.

Meillä on kolme lasta ja ollaan jokaisen vieressä nukahtamiseen. Ja käydään yöllä vieressä nukuttamassa uudestaan, jos heräävät. Ei ne jatkuvasti heräile, itse asiassa kaksi nukkuu kuin tukit. Yksi levottomampi, mutta en usko nukkumaanmenotavalla olevan siihen vaikutusta. Nukahtaminen sujuu mutkattomasti. Itse olen kokenut sen hyväksi tavaksi siksikin, että kylässä ym vieraissa ympäristöissä nukahtaminen sujuu yhtä nopeasti ja turvallisesti.

Ja se, että kun nukutimme nyt 2.5v pojan, ni siihen meni parhaimmillaan n. 1-2h eli ei se ihan heti nukahtanut, vaikka kello oli 20.30 ja siihen aikaan jo pikku hiljaa pitäis tuon ikäiset olla nukkumassa eli nukahti aikas myöhään. Nyt ollaan opetettu nukahtamaan yksinään, ni hän onkii jo unessa n.21 ja se sopi hänelle ja meille. Toinen tulossa, ni parempi näin. Eikä hän ole siitä kärsinyt mitenkään. Löytyy yövalo, ni ei tarvii pimeessä olla, luetaan iltasadut ja silitetään.

Mistäs luulette tuutulaulujen kumpuavan? Niissä lauletaan, kuinka äiti tuudittaa lapsensa uneen. Näin on tehty iät ja ajat. En käsitä, että jos lapsi näyttää tarvitsevan aikuisen vierelleen, niin miksi niin ei voi tehdä??????

Mitäs jos se nukuttaminen ei kestäkään sitä esim. 30minuutin nukahtamista mitä se oletettavasti kestää teillä? Mitäs jos perheessä on useampia lapsia, joilla oma huone, se sama 30minuuttiako jokaisen luona erikseen? Siinähän sitä saiskin kivasti vanhemman illan kulumaan. Mitä jos lapsi ei tyynny yöllä yksin herätessään vaan tarvitsee vanhemman viereensä silloinkin ja mitäs jos tätä tekevää on monta? Siinä saa yönkin kulumaan hyväisesti rallatessa.

Mun mielestä nukahtamisessa, yksin nukkumisessa ja heräämisessä ei ole mitään pelättävää ja tämän tunteen haluan siirtää lapsellenikin. Meillä lapset nukahtaa helposti ilman ongelmia yksin, ovat aina nukahtaneet, ilman huutokouluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Mitäs jos se nukuttaminen ei kestäkään sitä esim. 30minuutin nukahtamista mitä se oletettavasti kestää teillä? Mitäs jos perheessä on useampia lapsia, joilla oma huone, se sama 30minuuttiako jokaisen luona erikseen? Siinähän sitä saiskin kivasti vanhemman illan kulumaan. Mitä jos lapsi ei tyynny yöllä yksin herätessään vaan tarvitsee vanhemman viereensä silloinkin ja mitäs jos tätä tekevää on monta? Siinä saa yönkin kulumaan hyväisesti rallatessa.

Mun mielestä nukahtamisessa, yksin nukkumisessa ja heräämisessä ei ole mitään pelättävää ja tämän tunteen haluan siirtää lapsellenikin. Meillä lapset nukahtaa helposti ilman ongelmia yksin, ovat aina nukahtaneet, ilman huutokouluja.

Nukutaan samassa huoneessa. Siihen loppuu unikoulut, huutamiset itkut ja muut juoksusessiot.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Erillistä nukuttamista öisin ei tarvita, jos koko perhe nukkuu lähekkäin, heräävälle lapselle riittää aikuisen läheisyys. Lapsi esimerkiksi omassa sängyssä, joka on parisängyssä kiinni. Kaikista helpoin tapa, nukkua mahdollisimman lähellä, sehän on sitä paitsi luonnollistakin. Elämä on hankalaa, jos yrittää eristää lapsensä öiksi toiseen huoneeseen.

Meillä olikin aluksi lapset samassa huoneessa kyllä, mutta olivat aika vaativia eikä se riittänyt.Nyt tosin nukkuvat jo omassa huoneessaan yhdessä.

Minulle oli ennen lapsia itsestään selvää, että lapsi laitetaan omaan sänkyyn, luetaan , annetaan pusut ja halit ja sitten he nukahtavat. On hiljaista, rauhallista ja seesteistä :laugh: Ei nyt mennyt mielikuvat ihan yksiin meidän lasten kanssa :whistle:

meillä nukutetaan 1,5 vuotias poika joka ilta ja joka päivä unille..enkä kyllä tuosta luovu,ja kaiken lisäksi,poika nukkuu vielä perhepedissä,eikä ole aikomuskaan siirtää omaan sänkyyn..jos kerran tuolla tavalla nukkuu jopa 14h putkeen,niin miksi sitä muuttumaan?ja muistan kuinka itseäni pienempänä pelotti nukkua yksin pimeässä,jos äiti ei nukuttanut.

Yhteistyössä