Miksi vanhemmat ei halua nukuttaa pienokaisiaan? Miksi itsenäinen nukahtaminen on tavoite?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
molemmat 4-vuotiaaksi ihan vieressä, sen jälkeen siirrytty peittelemään ja lukemaan iltasatu huoneen lukunurkasta ja odotettu että on nukahtanut.
Näin molemmilla on mennyt luontevasti ja ovat olleet valmiita pikku hiljaa siirtymään nukuttamisesta pois. Meillä esikoisen nukuttaminen kesti monesti vieressäkin 1-2h koska oli todella levoton pitkien päiväkotipäivien jälkeen :(
kuopus on nukahtanut 15-30 minuutissa

Meillä ei ole ikinä nukutettu yhtäkään lasta. Ja syynä on se ettei ole tarvinnut. Ovat osanneet käydä nukkumaan ilman nukuttamistakin. Toisaalta ymmärrän pientä lastakin ettei hän malta nukkua jos siinä joku istuu höpöttämässä ja tumputtamassa tuntitolkulla. Mutta me ollaan annettu lasten käydä nukkumaan ihan rauhassa.

sinähän täällä joskus olet valitellut kun lapset hyppii yläkerrassa seinille kun pitäisi nukkua ja te vanhemmat tylysti istutte alhaalla koneilla. Jotta miten on? Osaako ne nukkua vai ei?

Olen liian laiska?

Siis ennen omia lapsia sitä sai niin moneen kertaan katsella muilla lapsiperheillä noita tunteja kestäviä nukutus-projekteja, huutoa, sängyistä karkailuja, sen seitsemättä iltasatua ja laulua jne että tuo tuntui lähinnä painajaiselta.

Ja sitten kun omat lapset suht asiallisesti nukahtivat sänkyihinsä (omaan tai meidän) normaalien iltapalojen, hammaspesujen, sadun ja iltarukouksen jälkeen niin en kaivannut enää siihen päälle mitään nukutuksia. Ihanaa vaan kun jäi sitten vielä hyvän aikaa iltaa miehen kanssa tai yksin vietettäväksi, kerkesi vaikka tekemään vähän niitä kotitöitä tai vaan laiskottelemaan telkan tai netin edessä.

Alkuperäinen kirjoittaja just:
sinähän täällä joskus olet valitellut kun lapset hyppii yläkerrassa seinille kun pitäisi nukkua ja te vanhemmat tylysti istutte alhaalla koneilla. Jotta miten on? Osaako ne nukkua vai ei?

Se oli päikkäreiden kanssa ja ei todellakaan istuttu koneilla vaan roudattiin kakaroita sänkyyn. Ja kävivätkin sitten nukkumaan. Yöunien kanssa ei ole pelleilty ikinä.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Olen liian laiska?

Siis ennen omia lapsia sitä sai niin moneen kertaan katsella muilla lapsiperheillä noita tunteja kestäviä nukutus-projekteja, huutoa, sängyistä karkailuja, sen seitsemättä iltasatua ja laulua jne että tuo tuntui lähinnä painajaiselta.

Ja sitten kun omat lapset suht asiallisesti nukahtivat sänkyihinsä (omaan tai meidän) normaalien iltapalojen, hammaspesujen, sadun ja iltarukouksen jälkeen niin en kaivannut enää siihen päälle mitään nukutuksia. Ihanaa vaan kun jäi sitten vielä hyvän aikaa iltaa miehen kanssa tai yksin vietettäväksi, kerkesi vaikka tekemään vähän niitä kotitöitä tai vaan laiskottelemaan telkan tai netin edessä.

Musta tuntuu et tässä tuli ilmi juuri se miksi tpoiset lapset ei kaipaa nukutusta. Meilläkin on ollut aina tosi tarkat iltarutiinit ja kellonaika milloin mennään nukkumaan, lapset tietää rutinien alettua että nyt mennään nukkumaan. Rutiinit tuo sitä turvallisuutta ja ne pystyy oppimaan jo tosi pienenä.

meillä on todella tiukat rutiinit, mutta silti lapset on halunneet nukuttamisen sinne 4veeksi.
Minusta tuo nukuttaminen on ollut erittäin luontevaa touhua, en ole osannut edes kyseenalaistaa sitä, koska lapset on selvästi nauttinut niistä saduista ja uneen silittelyistä.
Tässäkin ketjussa tehdään lapsiaan nukuttavista äideistä turvattomia ja itsekkäitä, mitä en usko heidän missään nimessä olevan! Omituista..

Ihmettelen sitä mikä tarve on mollata toisen valintoja jos itse on omiinsa 100% tyytyväinen?

Meillä ei ole pojan tarvinut nukahtaa yksin. Minusta on ollut kiva iltasin aina ottaa poika viereen ja jutella hetki päivän asioista ja sitten iltasatu ja siihen on poika nukahtanut viereen. Ja uni on aina tullut hetkessä. Ilman mitään ylimäärästä huutoa tai kiukkua. Nyt poika sitten 4 ja itse on sanonut että, haluaa ihan itse käydä nukkumaan kun satu luettu. Tuntuu että, toisilla hirveän tärkeää toi että, lasten pitää yksin oppia nukahtamaan vaikka väkin. Mutta jokainen tietenkin tyylillään...

Alkuperäinen kirjoittaja hei:
meillä on todella tiukat rutiinit, mutta silti lapset on halunneet nukuttamisen sinne 4veeksi.
Minusta tuo nukuttaminen on ollut erittäin luontevaa touhua, en ole osannut edes kyseenalaistaa sitä, koska lapset on selvästi nauttinut niistä saduista ja uneen silittelyistä.
Tässäkin ketjussa tehdään lapsiaan nukuttavista äideistä turvattomia ja itsekkäitä, mitä en usko heidän missään nimessä olevan! Omituista..

Ihmettelen sitä mikä tarve on mollata toisen valintoja jos itse on omiinsa 100% tyytyväinen?

Kyllä meilläkin luetaan lapsille iltasadut ja muut, mun mielestä lasta nukuttavilla vanhemilla on usein (ei aina) outo kuva siiten miten lapsi nukahtaa itsenäisesti omaan sänkyyn ja jää sinne huutavana.

Teillä nukutus on toiminut ja hyvä niin mutta se ei ole kaikkien juttu. Kuka on sanonut että nukuttavat äidit on turvattomia ja itsekkäitä ? Mulla on päässyt ihan ohi ja en muuten minä ainakaan ole sitä mieltä.

että perheissä joissa lapset kaipaa nukutusta ei olisi rutiineja ja sellainen perhehän olisi turvaton ja vanhemmat itsekkäitä, eikö?
Ja ap:n aloitushan juuri oli niistä perheistä joissa lapset tosiaan huutaa ja kaipaa aikuista. Ei niistä joiden nukkuminen sujuu..

että perheissä joissa lapset kaipaa nukutusta ei olisi rutiineja ja sellainen perhehän olisi turvaton ja vanhemmat itsekkäitä, eikö?
Ja ap:n aloitushan juuri oli niistä perheistä joissa lapset tosiaan huutaa ja kaipaa aikuista. Ei niistä joiden nukkuminen sujuu..

En ole ikinä väittänyt että ilman rutiineja ei nukkuminen suju vaan että se helpottaa meillä lasten itsekseen nukahtamista kun tietävät että kun iltarutiinit on suoritettu niin on nukkumaan meno aika.

Ap:n aloituksen jälkeen on monella mennyt aihe vähän sivuun, sitä sanotaan keskustelemiseksi.

Näytä mulle se lause jossa olen nukuttavia vanhempia väittänyt itsekkäiksi ja perheitä turvattomiksi . En ymmärrä jos olen niin kirjoittanut koska en ole sitä mieltä!

menee sulla vähän saivartelun puolelle. En vaan jaksa käyttää energiaa tällaiseen vääntelyyn ja kääntelyyn. Kyllä viestistäsi SAI sellaisen käsityksen, että olet varma, että rutiinit on syy, ettei lapsi tarvitse nukutusta, et puhunut teidän perheestä vaan yleisesti.
Se on silloin aika selvä pyllistys ja rivien välistä silloin on helppo tulkita, että ne perheet jossa nukutetaan on ilman rutiineja.

Ja MINÄ sanon, että perhe joka on rutiiniton on turvaton ja vanhemmat itsekkäitä (taitaa olla jonkin sortin yleinenkin mielipide) ja HUOM: ei ehkä tämän palstan äitiaineksen mielestä!!

Meillä nukahtaa paremmin itsekseen. Jos istun vieressä,niin ei meinaa rauhoittua ollenkaan,koko ajan juttelee ja keksii "tekemistä",eli veden juonti,potalla käynti (ilman vessahätää) ym. Iltasadun jälkeen laulan unilaulun ja sanon hyvää yötä,sit halit ja pusut ja jää ihan rauhallisesti pötköttelemään kunnes nukahtaa. En mäkään osais nukkua jos joku vahtis vieressä,eri asia jos olo olisi turvaton tai muuta.

menee sulla vähän saivartelun puolelle. En vaan jaksa käyttää energiaa tällaiseen vääntelyyn ja kääntelyyn. Kyllä viestistäsi SAI sellaisen käsityksen, että olet varma, että rutiinit on syy, ettei lapsi tarvitse nukutusta, et puhunut teidän perheestä vaan yleisesti.
Se on silloin aika selvä pyllistys ja rivien välistä silloin on helppo tulkita, että ne perheet jossa nukutetaan on ilman rutiineja.

Ja MINÄ sanon, että perhe joka on rutiiniton on turvaton ja vanhemmat itsekkäitä (taitaa olla jonkin sortin yleinenkin mielipide) ja HUOM: ei ehkä tämän palstan äitiaineksen mielestä!!

Mä siis huomasin yhtäläisyyden tuon kirjoittajan ja meidän perheen välillä rutiineissa ja siinä ettei meidän lapset tarvitse nukutusta niikuin ei heidänkään.Jokaisessa perheessä on kuitenkin omat juttunsa mitkä heillä toimiin niinkuin taisin jossain vaiheessa mainita.

Ja se olit todellakin SINÄ joka puhuit turvattomasta perheestä en minä , eikä mulle ole sattunut kohdalle sellaisia juttuja että olisi jäänyt mieleen että olisi tuo sun juttu jotenkin yleinen mielipide... toisaalta mä en täällä kyllä läheskään kaikkia juttuja luekkaan.

Et, ET ole puhunut turvattomasta perheestä vaan vihjannut aivan selvästi, että rutiinittomassa perheessä olisi näitä nukutettavia lapsia.

Ja minä edelleen olen se joka sanoin, että sellainen perhehän olisi turvaton jossa lapsella ei rutiineja olisi! Omituista vääntämistä harrastat, miksi et voi ottaa vastuuta heitostasi, jonka uskon kyllä olleen ihan tarkoituksella nälvivä, turhahkoa esittää muuta. Jos olisit halunnut olla rakentava olisit valinnut sanasi toisin alunperinkin.

Et, ET ole puhunut turvattomasta perheestä vaan vihjannut aivan selvästi, että rutiinittomassa perheessä olisi näitä nukutettavia lapsia.

Ja minä edelleen olen se joka sanoin, että sellainen perhehän olisi turvaton jossa lapsella ei rutiineja olisi! Omituista vääntämistä harrastat, miksi et voi ottaa vastuuta heitostasi, jonka uskon kyllä olleen ihan tarkoituksella nälvivä, turhahkoa esittää muuta. Jos olisit halunnut olla rakentava olisit valinnut sanasi toisin alunperinkin.

Musta taas tuntuu että sä ymmärrät nämä kirjoitukset niikuin itse haluat ymmärtää, vaikka kuinka yrittää selittää että se ei ole mun mielipide niin sä vaan väität että on että olen kauttarantain antanut ymmärtää vaikka en ole niin kirjoittanutkaan.Siis en ole kirjoittanut mutta sä olet mun kirjoituksen niin ymmärtänyt( olet halunnut ymmärtää).

Vielä kerran , meillä on rutiinit ja ne auttaa meidän lasta nukahtamaan (niinkuin sen toisenkin jolle vastasin), myös perheissä joissa nukutetaan lapsia voi olla rutiinit tai sitten ei, jokainen tuntee oman perheensä kohdalla mikä on heille paras vaihtoehto nukahtamiseen, uskon vanhempien omaan vaistoon mikä on parasta enkä tuputa omaani ainoana oikeana. Tää on mun mielipide sanot sä sitten mitätahansa tai väänät mun mielipidettä joksikin mitä se ei ole. ;)

En mä ainakaan erityisemmin halunnut nukuttaa pienokaista, joka heräili allergioiden vuoksi puolen tunnin välein muutenkin. Elämä oli muutenkin yhtä nukuttamista. Parivuotiaana nukkui yöt, mutta nukutus kesti kaksi tuntia. Kyllä olisin mielelläni vaihtanut sen 'itsekseen nukahtavaan' lapseen. 3-vuotiaana nukahti jo normaalien iltarutiinien jälkeen, kyllä oli helppoa.

Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Tuntuu hassulta lukea juttuja, että vanhemmat ei jaksaisi nukuttaa pieniä lapsiaan. Itsenäinen nukahtaminen tuntuu olevan ihan itseisarvo.

Mun mielestä vauva ja lapsi nukutetaan niin pitkään, kuin sitä lapsi tarvitsee (eli jos jätetään yksin sänkyyn alkaa itku tai poisravaus, silloin tarvitsee aikuisen vierelleen). Kun maataan tai istutaan vieressä hiljaa, lapsikin rauhoittuu nopeammin unille. Ja saa nukuttaja ja lapsi keskinäinen täydellisen hetken toisilleen. Mikäs sen mukavampaa käydä niin lapsen unten maille. Ei huutoja, ei itkuja ei kiinniottorallia. Meillä 3 vuotias ja tarvitsee nukuttajan. Illat eivät vieläkään ole mitään taistelua tai itkua, toisin kun niissä perheissä, joissa lapsi jätetään yksin huutavana sänkyyn.

Miksi vanhemmat tekevät illoistaan helvettiä ja nukutusrumbaa (rumballa tarkoitan kiinniottorallia)? Miksi se vaikka 30 min nukuttaminen tuntuu niin vaikealta? En tajua.

Luin vain tämän, joten....

Kaunis ajatus, mutta entä kun on useampi lapsi? Entä kun toinen huutaa nälkää ja toinen tarvitsee viereen istujan/nukuttajan? Entä kun muksu huutuu yllä ja säihkähtää koska nukuttaja ei ookaan siinä? eli ravaat sitten siellä?

Ok, sopii sulle ei toimi miellä.

Alkuperäinen kirjoittaja No:
Meillä ei ole pojan tarvinut nukahtaa yksin. Minusta on ollut kiva iltasin aina ottaa poika viereen ja jutella hetki päivän asioista ja sitten iltasatu ja siihen on poika nukahtanut viereen. Ja uni on aina tullut hetkessä. Ilman mitään ylimäärästä huutoa tai kiukkua. Nyt poika sitten 4 ja itse on sanonut että, haluaa ihan itse käydä nukkumaan kun satu luettu. Tuntuu että, toisilla hirveän tärkeää toi että, lasten pitää yksin oppia nukahtamaan vaikka väkin. Mutta jokainen tietenkin tyylillään...

Tää kuvaa meidänkin rutiineja hyvin, paitsi että edelleen haluaa että joku on vieressä. Mutta olen edelleen sitä mieltä, että jokainen tekee tyylillään. Yhden lapsen vanhempana olin mielipiteissäni ehdottomampi, nyt kolmen kanssa en enää jaksa ;)

Voihan se olla että kun kaiket päivät vauhkotaan ninamikkosena kaikesta mahdollisesta kestovaippailusta taaperoimetyksen kautta vaistovanhemmuuteen, että ollaan niin hyviä vanhempia, niin eihän se lapsikaan sitten enää rauhoitu nukkumaan. Siis voihan? Vai eikö?

Yhteistyössä